وجود هوا در لوله های مدار پکیج

حجم رسوب بالا در لولهها

لوله‌های رسوب گرفته به خصوص در بخش‌های کویری که آب آن‌ها پر املاح است، از مهمترین مواردی هستند که می‌تواند به مشکل هوا گرفتن در لوله‌های شما منجر شود. هر ساله و قبل از شروع به کار تاسیسات گرمایشی بهتر است که لوله‌ها را از بابت چک کردن رسوب بررسی کنید.

گاهی رسوب می‌تواند به بالارفتن فشار و حتی ترکیدن لوله‌ها منجر شود. بهتر است که مطمئن شوید که رسوب گذاری لوله‌ها به حدی که سبب بسته شدن جریان آب شود نیست.

ورودی هوا

به نقل از پارسه پکیج زنگ زدگی لوله‌ها، نفوذ اشیا تیز به آن‌ها و یا گاه حتی یک اتصال سست می‌تواند سبب شود که هوا به داخل سیستم مکیده شود و سبب بروز مشکل هوا گرفتگی شود. بهتر است که این نکته را حتماً چک کنید. لوله‌ها را به درستی بررسی کنید و هر گونه نشتی و یا آسیب دیدگی را به درستی ترمیم کنید.

حرارت بیش از حد مشعل یکی از دلایل هوا گرفتن زیاد

گرچه این عیب نادری است، اما اگر شما گرمای زیادی را وارد جریان آب کند سبب ایجاد هوا گرفتگی در جریان آب می‌شود، بهتر است که دمای مشعل را چک کنید تا مطمئن شوید که دمای استانداردی را به مخزن جوش وارد می‌کند.

سیستم توزیع ناکارآمد

سیستم‌های آبی-حرارتی بر اساس چرخش آب کار می‌کنند، هنگامی که لوله‌ها با نقشه پیچیده ایجاد شوند و یا تعداد زیادی از رادیاتورها یا شوفاژ‌ها در مسیر قرار گیرند، به خاطر تفاوت دما و کاهش دما در طول مسیر مشکل هوا گرفتگی به وجود می‌آید. بهتر است که تعداد رادیاتورها را کاهش دهید و الزاماً همه آن‌ها را وارد مدار نکنید.

آیا هوا گرفتن برای سیستم تاسیساتی خطرناک است؟

لینک تعمیرات آنلاین پکیج. بله، هوا گرفتن لوله‌ها سبب می‌شود که جریان آب چرخش مناسبی نداشته باشد. در این شرایط آب گرم به سمت نادرستی هدایت می‌شود و بدون آنکه گرمایش درستی ایجاد کند به درون مخزن بر می‌گردد. همچنین گاهی از اوقات تراکم فشار به حدی بالا می‌رود که می‌تواند سبب ترکیدن لوله و یا نشتی شود. برای جلوگیری از این عیوب بهتر است که با چند راهکار ساده به رفع عیب مشکل هوا گرفتن لوله‌ها و تاسیسات خودتان بپردازید: ⦁ در ابتدای فصل سرما و پیش از روشن کردن شوفاژ‌ها و رادیاتور‌ها مطمئن شوید که لوله‌های شما سالم هستند و رسوب در آن‌ها زیاد نیست. ⦁ بهتر است موارد نشتی و یا زخمی شده را بررسی کنید. در صورت لزوم اتصالات، شیرها و یا سرپوش‌های معیوب را عوض کنید. همچنین مطمئن شوید که لوله‌های شما به درستی در جای خودشان بسته شده‌اند. این کار از مکیده شدن هوا به داخل سیستم جلوگیری می‌کند. ⦁ دمای مشعل را چک کنید، مشعل باید با شعله مناسب و آبی به مخزن جوش (بویلر) شما حرارت برساند، صدای جوشش شدید آب یا گرم شدن بیش از حد مخزن نشانه خوبی نیست. از تناسب مخزن با شعله مشعل مطمئن باشید. ⦁ در هر واحد از تعداد مشخصی از شوفاژ و رادیاتورها استفاده کنید. از وارد کردن همه آن‌ها به مدار گرمایشی خانه خودتان بپرهیزید. بهتر است که فضاهائی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را از مدار خارج کنید تا آب بیهوده در مدار قرار نگیرد. این کار از هوا گرفتن آب جلوگیری خواهد کرد. ⦁ مطمئن شوید که به درستی هوا گیری را انجام می‌دهید. برای این کار از یک کارشناس تاسیسات کمک بگیرید تا هوا گیری لازم را در ابتدای فصل سرما و پیش از روشن کردن تاسیسات برای شما انجام دهد. ⦁ صدای جریان آب نشانه خوبی برای کار تاسیسات آبی و حرارتی نیست. در صورتی که شوفاژ‌ها و رادیاتورهای ساختمان خودتان چنین صدایی را می‌شنوید باید حتماً هوا گیری را به صورت درست و اصولی انجام دهید.

دلایل هوا گرفتن زیاد رادیاتور و لوله ها را جدی بگیرید

اگر سیستم گرمایشی شما به صورت مرتب دچار هوا گرفتن می‌شود، حتماً با مراجعه به یک متخصص تاسیسات مشکل را بررسی کنید. هوا گرفتن مشکل جدی است و می‌تواند به هدر رفتن توان سیستم تاسیسات گرمایشی شما منجر شود. ما در اینجا در کنار شما هستیم که این مشکل را رفع کنیم

در این روش، که دومین روش صحیح لوله کشی شوفاژ است، بر خلاف روش قبلی، آبرسانی توسط دو لوله مستقل با نام های لوله رفت (Flow Pipe) و لوله برگشت (Return Pipe) انجام می شود. پرواضح است که خط لوله رفت دارای دمای بالاتر و خط لوله برگشت دارای دمای پایین تر است. این نوع لوله کشی خود بر دو نوع است:

در این روش لوله کشی شوفاژ، یک خط لوله به عنوان خط لوله رفت، از قسمت دمابالای تولید کننده حرارت (بطور مثال پکیج شوفاژ دیواری) به سمت توزیع کننده حرارت در فضا (Heat Emitter) همانند رادیاتور کشیده می شود و یک خط لوله برگشت، به عنوان جمع کننده آبی که حرارت خود را در رادیاتور از دست داده است، در نظر گرفته می شود. نحوه اتصال رادیاتور ها (یا هر توزیع کننده حرارت دیگری همانند فن کویل و…) به خط لوله رفت و برگشت شوفاژ همانگونه که در شماتیک زیر نمایش داده شده است، بدین صورت است که به ترتیب نزدیک شدن هر خط لوله به رادیاتورها یک انشعاب به لوله رفت و یک انشعاب به لوله برگشت شوفاژ متصل خواهد شد.

در حالت برگشت مستقیم، قطر لوله برگشت در تمام طول مسیر برابر قطر لوله رفت متناظر خواهد بود.

در صورت طولانی شدن مسیر لوله کشی به علت اینکه رادیاتورهای نزدیک تر، جمع طول لوله رفت و برگشت کمتری نسبت به رادیاتورهای دورتر خواهند داشت، و در نتیجه افت فشار کمتری را نسبت به رادیاتورهای دورتر پیدا خواهند کرد، آب بیشتری در رادیاتورهای نزدیک تر نسبت به رادیاتورهای دورتر  در حال چرخش خواهد بود و درنتیجه رادیاتورهای نزدیک نسبت به رادیاتورهای دورتر گرمتر خواهند بود.

در نتیجه علت سرد بودن بعضی از رادیاتور ها که اتفاقا این رادیاتورها در ترتیب و توالی قرارگیری نسبت به پکیج شوفاژ دیواری دورترینند، این است که جمع طول رفت و برگشت این رادیاتورها بالاترین عدد نسبت به رادیاتورهای نزدیک به پکیج شوفاژ دیواری می باشد.

توجه شود که به هیچ عنوان نصب پمپ اضافی راهکار درستی برای حل مشکل سرد بودن رادیاتورهای دورتر نیست، چرا که در صورت نصب پمپ اضافه بصورت سری باعث تداخل عملکرد با پمپ تعبیه شده داخلی در پکیج شوفاژ دیواری خواهد بود و با توجه به تفاوت هد (Head) و دبی (Flow Rate) پمپ اضافی نصب شده با پمپ درون پکیج شوفاژ دیواری، پمپ ضعیف تر به سرعت تخریب خواهد شد و فارغ از این علت، نصب پمپ اضافی پاک کردن صورت مسئله خواهد بود چرا که ما با این کار هد سیستم را به حدی افزایش می دهیم که ناکارمدی سیستم لوله کشی را پوشش دهیم و همچنان گرم تر بودن رادیاتورهای نزدیک تر نسبت به دورترین ها را خواهیم داشت.

برای حل این مشکل می توان از دو روش اقدام نمود:

در این روش کافی است که از محل شیر برگشت رادیاتور، و توسط آچار آلن، دریچه شیر برگشت رادیاتور را تنظیم نماییم:

بدین صورت که دریچه شیر برگشت در رادیاتورهای نزدیک تر را تنگ تر و رادیاتورهای دورتر دریچه بازتری داشته باشند تا از این روش بتوانیم به صورت دستی، افت مسیر همه رادیاتورها را هم اندازه نموده تا در نتیجه گرمای همه رادیاتورها همانند هم گردد.

اگر بخواهیم این مهم را بصورت دقیق تر انجام دهیم، نیاز است که در قسمت ورودی و خروجی هر رادیاتور یک گیج فشار نسبت گردد تا تغییرات هنگام تنگ تر کردن دریچه هر رادیاتور، عدد اختلاف هر دو گیج فشار پایش شود و این عدد اختلافی در همه رادیاتورها کاملا یکسان شود. پس از اتمام بالانس کردن سیستم می توان گیج های فشار را از سیستم باز نمود

دکمه بازگشت به بالا