مشخصات لپ تاپ رندرینگ

مشخصات لپ‌تاپ رندرینگ چیست؟

رندرینگ، شامل محاسبات فشرده و پیچیده‌ای است. افزایش مصرف برق توسط قطعات مختلف، طی محاسبات پیچیده، به معنای افزایش حرارت خروجی است و این موضوع، طبیعتاً عمر قطعات سیستم را کاهش می‌دهد؛ بنابراین، هرچه یک فرآیندهای محاسباتی فشرده‌تر باشد، به لپ‌تاپ قدرتمندتری نیاز دارید. سیستم اداری با رندرینگ چه فرقی دارد؟ برخی ویژگی‌های مهم در لپ‌تاپ‌های رندرینگ مانند، صفحه‌نمایش، ظرفیت ذخیره‌سازی و اتصالات، سرعت و کیفیت طراحی‌های سه ‌بعدی شما را تعیین می‌کنند. لپ‌تاپ‌های رندرینگ، باید مشخصات خاصی داشته باشند:

مانیتور

ترکیبی از ویژگی‌هایی مانند اندازه صفحه ‌نمایش، وضوح، دقت رنگ و نرخ تازه‌سازی، یک لپ‌تاپ را برای رندیرینگ منحصربه‌فرد می‌کنند؛ بنابراین شما به یک لپ‌تاپ با صفحه نمایشی ترجیحاً بیش از 300 nit قدرت روشنایی، دقت رنگ حداقل ۶۲.۵ درصد sRGB  و وضوح حداقل Full HD نیاز دارید. نرخ تازه‌سازی، یک ویژگی اختیاری است و حداقل تازه‌سازی ۶۰ هرتز نیز خوب است. فراموش نکنید، خرید لپ تاپ رندرینگ که تمام این مشخصات را در سطح بالا داشته باشد، کمی چالش‌برانگیز خواهد بود.

CPU

رندرینگCPU ، از تمام هسته‌های پردازنده در طول رندر استفاده می‌کند؛ پس بهتر است یک CPU با هسته‌های بیشتر را انتخاب کنید. از طرفی، هرچه هسته‌های CPU بیشتر باشد، لپ‌تاپ شما انرژی بیشتری مصرف و گرمای بیشتری نیز تولید می‌کند که بر کارایی سیستم تأثیر منفی می‌گذارد. بد نیست بدانید که رندر CPU در مقایسه با رندر GPU بسیار کند است.

کارت گرافیک

رندر GPU، از کارت گرافیک بیشترین استفاده را می‌کند و اخیراً نیز به‌دلیل تصاویر سه‌بعدی دقیق، در دنیای طراحی سه‌بعدی محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. موتورهای رندر GPU، در بسیاری از موارد، بسیار سریع‌تر هستند. GPU، مقداری از استرس کاری را از CPU می‌گیرد و به لپ‌تاپ اجازه می‌دهد تا به‌راحتی کار کند. سیستم اداری کارت گرافیکی معمولی دارد.

رم

میزان رم انواع لپ تاپ رندرینگ، تعیین‌کننده سرعت پاسخگویی سیستم در هنگام طراحی و مدل‌سازی سه‌بعدی است. رم، یک حافظه کوتاه‌ مدت است که تمام داده‌هایی را که با آن‌ها کار می‌کنید، ذخیره می‌کند تا به‌راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. هر چه میزان رم بیشتر باشد، سرعت سیستم نیز بالاتر می‌رود. ۱۶ گیگابایت رم و بیشتر از آن، برای داشتن یک عملکرد بهینه، عالی است.

حافظه یا هارد

میزان فضای ذخیره‌سازی، یکی دیگر از جنبه‌های حیاتی است که در هنگام خرید لپ تاپ رندرینگ باید به آن توجه کرد. دو گزینه برای حافظه دستگاه وجود دارد؛ هاردهای قدیمی HDD و درایو حالت جامد یا SSD که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

هارد HDD‌، معمولاً نسبت به SSD، ارزان‌تر و البته کندتر و کم دوام‌تر است. هزینه بالای SSD‌، در نهایت بر قیمت لپ‌تاپ تاثیر زیادی می‌گذارد؛ اما برخورداری از مزایای بیشتر، آن را به‌صرفه‌تر می‌کند. در حال حاضر، NVMe سریع‌ترین نوع درایو موجود است که سرعت آن در حدود ۳ تا ۶ برابر SSD و ۵ تا ۱۰ برابر HDD است.

فایل‌های مدل‌سازی سه‌بعدی حجیم، به حداقل ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی احتیاج دارند؛ اما به‌طور کلی، هرچه فضای ذخیره‌سازی بیشتر باشد، سرعت لپ‌تاپ نیز بالاتر می‌رود.

بهترین لپ تاپ رندرینگ

در ادامه، به معرفی تعدادی از لپ‌تاپ‌های رندرینگ مناسب می‌پردازیم:

ایسوس ZenBook Pro Duo

  • یک لپ‌تاپ ایستگاه کاری ممتاز برای همه نیازهای رندر و مدل‌سازی
  • فوق‌العاده سریع، قوی و مناسب برای تولید انیمیشن
  • صفحه‌نمایش 4K UHD با جلوه‌های بصری فوق‌العاده
  • CPU: 2.4 گیگاهرتز (سرعت ساعت تا ۵ گیگاهرتز) Intel Core i9 9980HK
  • GPU: 6GB NVIDIA GeForce RTX 2060
  • رم: ۳۲ گیگابایت
  • فضای ذخیره‌سازی: ۱ ترابایت SSD
  • صفحه‌نمایش۱۵.۶ اینچ، وضوح  4K (3840 x 2160)
  • مخصوصی رندر با صفحه نمایش ۱۴۴ هرتزی با اندازه ۶/۱۵ اینچ فول‌اچ‌دی با نرخ رفرش ۱۴۴ هرتز
  • پردازنده:  Intel Core i7 12700H‌
  • پردازنده گرافیکی: ۸ گیگابایتی انویدیا مدل RTX 3070  از نوع DDR6
  • رم: ۱۶ گیگابایت DDR5
  • فضای ذخیره‌سازی:   SSDبا ظرفیت ۱ ترابایت ‌نسل‌ ۴ از نوع NVMe
  • پردازنده گرافیکی: انویدیا مدل GeForce RTX 3080 Ti  با حافظه ۱۶ گیگابایتی GDDR6 و فرکانس ۱۴۴۵ مگاهرتز در ۱۵۰ وات (۱۲۵ وات + ۲۵ وات با تقویت پویا)
  • پردازنده: آخرین نسل دوازدهم اینتلCore i9-12900H ، حافظه کش M24، حداکثر فرکانس تا ۵ گیگاهرتز و ۱۴ هسته (۶ هسته P و ۸ هسته E)
  • نمایشگر: ۲۴۰ هرتز ۳ میلی‌ثانیه در اندازه ۳/۱۷ اینچی Quad HD  (۲۵۶۰× ۱۴۴۰) از  نوع IPS با صد در صد DCI-P3
  • رم: ۱۶ گیگابایت DDR5، ۴۸۰۰ مگاهرتز
  • SSD : ۱ ترابایتی PCIe 4.0 NVMe M.2
  • ویندوز اورجینال ۱۱
  • اتصالات: Wi-Fi 6E با RangeBoost، بلوتوث ۲/۵، Thunderbolt 4، نسل دوم USB 3.2 Type-C ، USB 3.2 Type-A ، HDMI 2.1، جک صوتی ۵/۳ میلی‌متری، 2.5 Gbps LAN
  • این لپ‌تاپ با وزن ۶/۲ کیلوگرم و ابعاد  ۳۹۵×۲۶۴×۴/۲۵میلی‌متری، عرضه می‌شود
  • کیبورد مدل QWERTY
  • پردازنده:  اینتل i7-12700HK  با حافظه کش ۲۴ مگابایت و دامنه فرکانس ۳/۲ تا ۶/۴ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: انویدیا با ۶ گیگابایت حافظه ویدیویی از نوعGEFORCE RTX3060
  • رم: ۱۶ گیگابایت از نوع DDR5
  • فضای ذخیره‌سازی:  SSD یک ترابایتی NVMe
  • صفحه‌نمایش: ۱۷.۳ اینچی فول اچ دی ۱۴۴ هرتزی

قیمت لپ‌تاپ رندرینگ

انواع لپ‌تاپ‌های‌ رندرینگ، گزینه‌هایی ایده‌آل برای طراحی، تصویرسازی و مدل‌سازی سه‌بعدی هستند. برخی از این لپ‌تاپ‌ها، با قابلیت‌های خاص مانند، صفحه‌نمایش لمسی که برای افراد خلاق بهینه شده است و یک قلم، عرضه می‌شوند. تمام این قابلیت‌ها، به‌علاوه پردازنده‌های قدرتمند، کارت گرافیک رده‌بالا، باتری قدرتمند و خنک‌کننده‌های عالی، بر قیمت این لپ‌تاپ‌ها تاثیر می‌گذارند.

بازه قیمت لپ‌تاپ رندرینگ با توجه به مشخصات فنی و سخت‌افزار آن بسیار وسیع است و شما می‌توانید از ۳۸ میلیون تا ۱۴۰ میلیون تومان بابت یک لپ‌تاپ رندرینگ هزینه کنید. پس بسیار اهمیت دارد که به خوبی از نیاز خود آگاهی داشته باشید و بودجه خودتان را مشخص کنید.

بهترین لپ تاپ رندرینگ کدام است؟
لپ‌تاپ‌های رندرینگ لپ تاپ‌های متوسط به بالایی هستند که دارای مشخصات و قطعات سخت افزاری سطح بالایی می‌باشند. مثلاً در این لپ تاپ‌ها باید سی پی یو تا سطح قابل قبولی قوی باشد تا بتواند پردازش را در کمترین زمان ممکن انجام دهد. همچنین رم نیز باید حجم نسبتا خوبی داشته باشد. صفحه نمایش این لپ تاپ‌ها باید دارای رزولوشن بالا و وضوح تصویر باشند تا بهترین نتیجه را خروجی دهند. حافظه این نوع از لپ تاپ‌ها باید حجم نسبتا زیادی داشته باشد تا فشار کمتری بر روی سی پی یو برای پردازش قرار داشته باشد. کارت گرافیک این نوع لپ تاپ‌ها نیز باید مشخصات بالایی داشته باشد. معمولا لپ‌تاپ‌های گیمینگ نیز دارای مشخصات و قطعات سطح بالایی هستند.

نرم افزارهایی که به این لپ تاپ‌های رندرینگ نیاز دارند عبارتند از Auto CAD ، Maya ، 3D Max ، Revit Solidworks و…

لپ تاپ رندرینگ استوک بخریم یا نه؟
همانطور که در بالا نیز مورد آن صحبت کردیم لپ تاپ‌های رندرینگ دارای مشخصات و قطعات قدرتمند و سطح بالایی هستند. واضح است که این لپ تاپ‌ها بسیار گران باشند و فقط تعداد کمی توانایی خرید این لپ‌تاپ‌ها را دارند. حالا اگر شما در زمینه این نرم افزارهای گرافیکی فعالیت شغلی و حرفه‌ای دارید باید بتواند هر طور که شده این لپ تاپ‌ها را برای خودتان تهیه کنید. یک جایگزین که در این زمینه پیشنهاد می‌شود، استفاده از لپ تاپ‌های رندرینگ استوک است. این لپ تاپ‌ها به دلیل استوک بودن هزینه و قیمت پایین‌تر از لپ تاپ‌های نو دارند. اما به این موضوع توجه کنید که در خرید لپ تاپ استوک در هر سطحی باشد چه رندرینگ چه گیمینگ چه دانشجویی و غیره باید نکات و اصول آن را رعایت کنید. در واقع بهتر است که لپ تاپ استوک توسط یک کارشناس یا متخصص چک و تست شود سپس اقدام به خرید آن کنید.

اگر بخواهید در زمینه برندهای لپ تاپ‌های رندرینگ استوک بدانید باید گفت که لپ تاپ استوک رندرینگ در برندهای مختلف از جمله لپ تاپ استوک اچ پی ، دل،لنوو و …. لپ تاپ‌های مناسب و کاربردی هستند. واضح است هرچقدر سال تولید لپ تاپ و به نسبت آن قطعات لپ تاپ جدیدتر باشد کارایی آن بیشتر است.

دکمه بازگشت به بالا