ساک نوزاد: انتخابی مناسب برای سفرهای کوتاه و درون شهری

یکی از اقلامی که همیشه در مسافرتها و یا سفرهای درون شهری کوتاه مدت و مهمانی ها همراه مادران است ساک نوزاد می باشد. ساک هایی که اگرچه در ابتدای مسافرت بسیار مرتب و جمع و جور هستند ولی در هر بار استفاده به دلیل پیدا نشدن وسیله ی مورد نظر باید آنها را کاملاً زیر و رو کنید تا به وسیله ای که لازم دارید دسترسی پیدا کنید.

اقلام ضروری در ساک لوازم نوزاد

معمولاً هنگام مسافرت و یا بیرون رفتن های طولانی مدت از کیف لوازم نوزاد بزرگتری استفاده میشود در حالی که برای مهمانی ها، دکتر رفتن و… ساک لوازم بچه ی دم دستی گزینه های مناسب تریست. در این بین تعدادی از وسایل کودک در هر زمان مورد نیاز هستند در ادامه به آنها می پردازیم.

وسایل تعویض کودک:

پوشک، ، دستمال خشک کن، دستمال مرطوب

وسایل مربوط به تغذیه ی نوزاد و کودک:

شیشه شیر، بطری شیر خشک، فلاسک آب، برای بچه های کمی بزرگتر همراه داشتن غذای پوره شده، پیشبند، قاشق مناسب غذای کودک، میوه خوری، تعدادی خوراکی سرگرم کننده و گاهی شربت و یا قطره ی مخصوص دل درد نوزادان.

لباس بچه:

بچه ها معمولاً به تعویض لباس بیشتری نیاز دارند. کثیف شدن لباس با مواد غذایی و یا پس دادن پوشک و… باعث می شود که شما همیشه نیاز به تعویض لباس فرزندتان داشته باشید. پس معمولاً سعی کنید دو دست لباس اضافه همراه داشته باشید. به علاوه در مسافرتها و زمانی که نیاز به حمام بردن بچه هست حوله نیز وسلیه ایست که از قبل باید در کیف لوازم نوزادتانکیف لوازم نوزادتان داشته باشید.

لوازم نوزاد فصلی:

در فصل های سرد همراه داشتن پتوی نوزاد یکی از مواردیست که بهتر است در نظر داشته باشید. به علاوه برای کلاه، دست کش و ژاکت نوزاد فضایی را در نظر بگیرید. در فصل های گرم، کرم ضد آفتاب مخصوص نوزادان، پشه بند مسافرتی و… را همراه داشته باشید.

وسایل مادر:

همیشه بخشی از فضای به وسایل خود ماردان اختصاص می یابد تا نیازی به همراه داشتن دو کیف نباشد، چرا که استفاده از دو کیف در کنار نگه داشتن بچه کار دشواریست. از جمله وسایل مادران در کیف لوازم مادر و نوزاد، موبایل، کیف پول و کارت بانکی، کلید، لوازم آرایشی، یک میان وعده ی مختصر برای مواقع ضعف شدید، در صورت لزوم یک دست لباس شخصی و… می باشد.

اسباب بازی:

یکی از مواردی که در هر ساک لوازم نوزاد باید وجود داشته باشد اسباب بازی ها هستند. هیچ چیز دردسر ساز تر از مواقعی که بچه شروع به بهانه گیری کرده و حوصله اش سر رفته نیست. برای این زمان ها بهتر است یکی دو اسباب بازی کوچک که کودکتان به آنها علاقه دارد به همراه داشته باشید.

ترفند های جمع کردن سریعتر و بهتر ساک لوازم نوزاد

با توجه به آنچه تا به اینجا گفته شد، تعداد وسایلی که مادران در هر بار استفاده از کیف لوازم نوزاد همراه خود دارند زیاد است و مرتب نگه داشتن آنها کار سختیست. مهمترین ترفند جمع کردن سریع ساک لوازم نوزاد در همان زمان انتخاب ساک بچه است. بهتر است در هنگام انتخاب با توجه به نیاز خود، ساک، کیف و یا کوله پشتی لوازم نوزادی را انتخاب کنید که دارای بخش بندی های متعدد و فضای داخلی بزرگی باشد. برای آشنایی با ویژگی های یک ساک لوازم نوزاد خوب به مقاله ی مراجعه نمایید.

ترفندها:

  • اقلام ضروری تر را در جیب های دم دست تر قرار دهید‌.
  • همیشه برای قرار دادن کلید، موبایل، کیف پول و کارتهای بانکی، یک جیب جداگانه را در نظر بگیرید.
  • از برای قرار دادن پوشک ها استفاده کنید و دستمال مرطوب را در جیب مخصوص دستمال مرطوب قرار دهید تا به راحتی و در هر زمان بتوانید از آن استفاده نمایید.
  • یک جیب را مخصوص لباس های کثیف و پوشک های کثیف در نظر بگیرید و البته بهتر است در این جیب تعدادی پلاستیک قرار دهید تا ابتدا لباسهای کثیف را داخل آنها گذاشته و سپس درون کیف لوازم نوزادتان بگذارید.
  • شیشه شیر و فلاسک و شیر خشک را در جاهای مخصوص خودشان گذاشته تا در دسترستان باشند.
  • پستونک را در کیف پستونک بگذارید.
  • در قسمت داخلی کیف لوازم نوزاد معمولاً بخش بندی های متعددی قرار دارد و در بالای هر قسمت علامت هایی دوخته شده که شما را برای قرار دادن وسایل راهنمایی می کند. شما می توانید در یک بخش حوله و خشک کن نوزاد را قرار دهید.
  • از کیف لوازم بهداشتی برای ساماندهی بهتر به لوسیون نوزاد، کرم ها، پودر سوختی، ناخن گیر، شانه، گیره سر، فینگیر نوزاد استفاده نمایید.
  • دارو های کودکتان را در قسمت جداگانه ای قرار دهید که بهتر است از دسترس بچه دور باشد. مثلا در یک جیب زیپدار بگذارید.
  • در قسمت اصلی لباسهای خودتان و نوزادتان را به گونه ای قرار دهید که وسایل پر استفاده تر در قسمت بالا و کم استفاده تر ها در پایین قرار بگیرند.


مقصد و مدت اقامت را در نظر بگیرید

بسته به مقصد و مدت اقامت شما، موارد ضروری سفر با نوزاد ممکن است متفاوت باشد. هنگام تعیین این‌که چه وسایلی همراه داشته باشید و چه چیزی را برندارید، مهم‌ترین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که چه مدت قصد دارید دور از خانه باشید و به کجا می‌روید. اگر با نوزاد خود به خارج از کشور سفر می‌کنید، به خاطر داشته باشید که همه کشورها محصولات یا وسایل ایمنی یکسانی را برای کودک که در خانه دارید، ندارند. اما اگر فقط یک سفر کوتاه به شهر دیگری دارید، احتمالا همه‌ی امکانات رفاهی مناسب خانواده را که به آن عادت دارید، پیدا خواهید کرد. ولی چند مورد کلیدی برای سفر وجود دارد که مطمئناً هر زمان که با کودک خود به هر کجا بروید، آن‌ها را بسته‌بندی خواهید کرد. پوشک، دستمال مرطوب، صابون شستشوی کودک، لوسیون، ضدعفونی کننده، پتو، پستانک،غذای کودک، شیر خشک، شیشه شیر، فلاسک و…!

‌لیست کامل ملزومات سفر کودک

هنگامی که صحبت از وسایل ضروری سفر برای نوزاد می‌شود، توصیه می‌کنیم نه تنها به اندازه کافی برای مدت زمانی که در مسافرت هستید وسایل بردارید، بلکه بعضی وسایل را محض احتیاط برای چند روز بیشتر همراه داشته باشید. شما هرگز نمی‌دانید چه اتفاقی قرار است بیافتد. تاخیر، لغو پروازها و یا سایر اتفاقات غیر منتظره در جاده می‌تواند شما را در جایی بدون دسترسی به فروشگاه برای خرید آن اقلام گیر بیاندازد. بهتر است همیشه برای این اتفاقات ناگهانی آماده باشید و حتی اگر آن‌ها را در چمدان کودک بسته‌بندی کردید، باید برخی از این وسایل را در ساک کودک خود حمل کنید تا آن‌ها را در هواپیما و یا در داخل ماشین در دسترس داشته باشید.

پوشک، دستمال مرطوب

اگر برای اقامت طولانی مدت سفر می‌کنید، به احتمال زیاد نیازی به پوشک و دستمال مرطوب کافی برای یک سفر کامل نخواهید داشت. این اقلام را معمولاً می‌توانید در مقصد خریداری کنید. با این‌حال، همان‌طور که در بالا ذکر شد توصیه می‌کنیم حداقل برای چند روز بیشتر پوشک و دستمال مرطوب در ساک دستی کودک خود داشته باشید.

شیر خشک

برخلاف پوشک و دستمال مرطوب، توصیه نمی‌کنیم در محل مورد نظر خود شیرخشک یا غذای بچه بخرید. حتی اگر تنها چند ساعت راه دارید، هیچ تضمینی وجود ندارد که مارک مخصوص شیرخشک و یا غذای کودک شما در فروشگاه‌های مقصد موجود باشد. این امر به ویژه در صورتی اهمیت دارد که کودک شما باید از شیر خشک مخصوص استفاده کند.


شیر دوش مادر

تغذیه با شیر مادر در سفر بسیار عالی است! با این حال بهتر است مقداری شیر مادر در شیشه و شیردوش را با خود ببرید. دلایل متعددی وجود دارد که می‌توانید بطری را به جای شیر خوردن از سینه انتخاب کنید. علاوه بر این مسافرت می‌تواند آب بدن شما را از بین ببرد و بدن شما را از خطر بیاندازد. ممکن است میزان تغذیه شما به طور موقت کند شود یا کودک شما برای مقابله با کم آبی به شیر بیشتری از حد معمول نیاز داشته باشد. همچنین ممکن است در طول سفر بیمار شوید و نتوانید از کودک نگه داری کنید، این بدان معناست که ممکن است شخص دیگری نیاز داشته باشد که وارد عمل شده و به کودک شما شیشه شیر بدهد.

‌‍لباس‌های مناسب

لباس را مناسب با آب وهوای محلی که قصد سفر به آن‌جا دارید بردارید؛ بنابراین باید از قبل شرایط آب و هوایی آن‌جا را چک کنید. وقتی لباس‌های کودک خود را بسته بندی می‌کنید، حداقل دو دست لباس برای هر روز به همراه داشته باشید. در طول سفر بهتر است که یک دست لباس راحت تن نوزاد کنید. نوزادان معمولا در طول روز حداقل یک‎بار نیاز به تعویض لباس دارند. اگر در محلی با ماشین لباسشویی و خشک کن بمانید، می‌توانید تنها با 5-4دست لباس کودک کنار بیایید. بهتر است برای تمیز نگه داشتن لباس کودک حداقل 2-3 تا پیش‌بند در ساک کودک بگذارید. هم‌چنین می‌توانید دو دست لباس خواب، دو دست جفت لباس خنک و دو دست لباس گرم همراه داشته باشید.


جوراب و کفش

جوراب و کفش برای همه نوزادان هنگام سفر ضروری است؛ حتی اگر کودک شما هنوز زود راه نمی‌رود. آن‌ها پاهای کودک را گرم نگه می‌دارند و از آن‌ها محافظت می‌کنند. یک جفت کفش ساده یا انعطاف‌پذیر برای نوزادان توصیه می‌شود. با نزدیک شدن نوزادان به مرحله کودکی، احتمالاً به کفش‌هایی با زیر سفت‌تر احتیاج خواهند داشت. برای کثیف شدن، خیس شدن یا گم شدن یکی دو جفت کفش برنامه‌ریزی کنید.

وسایل حمام نوزاد

نوزادان دارای پوست حساسی هستند، بنابراین صابون و شامپوهای ارائه شده توسط هتل‌ها ممکن است برای پوست آن‌ها بسیار خشن باشد. علاوه بر این، صابون و شامپو هتل معمولا باعث سوزش چشم کودک می‌شود. بنابراین حوله و و سایل شستشو نوزاد را حتما با خود بردارید.

جعبه دارویی و کمک‌های اولیه

در هر سفر مسکن نوزاد، قطره، داروی آلرژی، دستمال مرطوب ضدعفونی کننده، چسب زخم، پماد سوختگی پای نوزاد و پودر بچه را به همراه بردارید. تب سنج، پوآر نوزاد، گوش پاک کن و ناخن‌گیر را خصوصا اگر قصد سفری طولانی دارید با خود بردارید.

‌وسایل خواب کودک

در راستای بهبود خواب نوزاد، توصیه می‌کنیم بهتر است یک قابل حمل یا یک باسینت با خود از خانه ببرید. این مرحله بو و راحتی خانه را در سفر با شما به ارمغان می‌آورد و به کودک شما احساس آشنایی در محیط جدید می‌دهد. اگر کودک شما یک پتو یا وسایل راحتی خاص دارد، بهتر است آن را نیز بسته‌بندی کنید. سفر معمولا برنامه‌ی خواب نوزاد را مختل می‌کند، بنابراین هر کاری که می‌توانید انجام دهید که به کودک شما کمک کند تا در محیط جدید بهتر بخوابد.

اسباب بازی کودک

هر زمان که با یک کودک مسافرت می‌کنید برای این‌که اطمینان حاصل کنید که در هواپیما و یا ماشین سرگرم باشد. حتما چند اسباب بازی مورد علاقه نوزاد خود را بسته‌بندی کنید.

‌کیسه زیپ‌دار(ضد آب)

قطعا شما به چیزی برای ذخیره و حمل لباس‌های کثیف، آلوده یا مرطوب در چمدان و یا ساک کودک خود نیاز دارید تا آن‌ها را از لباس‌های تمیز جدا نگه دارید. یک کیسه ضد آب قابل مهر و موم نه تنها راحت است، بلکه برای سفر نوزاد ضروری است! کیسه‌های ضد آب قابل استفاده مجدد و قابل شستشو در ماشین هستند، بنابراین می‌توانید به جای پرتاب کردن آن در سطل زباله، آن را با بقیه لباس‌های خود در ماشین لباسشویی بیندازید.

وسایل حمل و نقل کودک

در آغوش گرفتن نوزاد و کودک در طولانی مدت، هم باعث خسته شدن نوزاد و هم والدین می‌شود، بنابراین وجود یک کریر سبک، آغوشی و کالسکه مسافرتی بخش مهمی از وسایل سفر با یک کودک است؛ پس این موارد در لیست ما به عنوان ضروری‌ترین وسیله مسافرتی کودک قرار دارد و بازدید از جاهای دیدنی و خرید در فروشگاه‌ها را بسیار آسان و دلنشین می‌کند. در سفرهای جاده‌ای صندلی ماشین گزینه مناسب و ایمنی برای نشستن کودک است.

سخن پایانی

وقتی هر چیز در جای خودش و جدا از سایر وسایل قرار بگیرد استفاده از ساک لوازم نوزاد را راحت تر کرده و از شلوغی آن جلوگیری می کند. به علاوه در زمانی که نیاز به یافتن وسفر با نوزاد و برداشتن وسایل کافی در طول مسافرت ممکن است یک کار سخت و طاقت‌فرسا برای والدین باشد. تلاش برای فهمیدن این‌که برداشتن چه وسایلی ضروی است و چه لوازمی غیر ضروری، به خودی خود یک هنر است.

دکمه بازگشت به بالا