رانندگی بعد از عمل شبکیه و قرمزی چشم بعد از عمل شبکیه

شبکیه ، تشکیل شده از لایه ای نازک است و شامل سلول های عصبی و گیرنده نور می باشد که درونی ترین عضو داخلی چشم است و در ناحیه عقب چشم قرار گرفته است. این عضو از چشم بسیار حساس به نور می باشد. وظیفه شبکیه ، تغییر نور به پیام عصبی می باشد و سپس باید پیام عصبی را توسط عصب های بینایی به مغز برساند ، در این صورت افراد می توانند ببینند در نتیجه شبکیه تاثیر گذارترین عضو چشم ، در بینایی می باشد. جراحی شبکیه از تکنیک های درمانی مرتبط با شبکیه بوده که جراح و دکتر متخصص عمل استرابیسم چشم در تبریز انجام می دهند.

علل بروز بیماری شبکیه

عوامل بسیار زیادی در بروز بیماری های شبکیه چشم و نیاز افراد به جراحی شبکیه ، تاثیر گذار هستند ؛ که برخی از آن عبارتند از :

  • وراثت
  • بیماری دیابت
  • افزایش سن
  • اصابت ضربه به چشم
  • رژیم غذایی نامناسب
  • مصرف برخی از داروها
  • قرارگیری به مدت طولانی در معرض نور خورشید

انواع بیماری شبکیه

بیماری های شبیکه انواع مختلفی دارند که عبارتند از :

  1. سوراخ شبکیه چشم
  2. جداشدگی شبکیه چشم
  3. خونریزی شبکیه
  4. بیماری های ارثی شبکیه چشم
  5. رتینوپاتی دیابتی
  6. دژنراسیون ناشی از سن ماکولا
  7. و غیره

جداشدگی شبکیه چشم

علائم جداشدگی شبکیه چیست؟ منظور از پارگی یا جداشدگی شبکیه چشم ، جداشدن لایه عصبی از لایه رنگدانه دار شبکیه چشم می باشد ؛ در این صورت ارتباط شبکیه با دیگر اعضا چشم قطع می شود بنابراین بافت های شبکیه چشم به مرور زمان در صورت عدم درمان از بین می روند.

در صورتی که این بیماری ، به موقع تشخیص و درمان نشود می توانند باعث نابینایی بیماران شود از همین رو درمان به موقع پارگی شبکیه چشم ، بسیار دارای اهیمت می باشد.

جراحی پارگی شبکیه چشم

تنها روش موجود برای درمان جداشدگی شبکیه چشم ، انجام جراحی چشم می باشد ؛ برای انجام جراحی شبکیه روش های متفاوتی از قبیل جراحی به روش لیزر ، روش انجماد ، باکل اسکلرا و ویترکتومی وجود دارد.

عمل شبکیه چشم چقدر طول می کشد ؟

مدت زمان انجام جراحی شبکیه چشم ، با توجه به شرایط بیمار و وسعت آسیب دیدگی متفاوت می باشد به همین دلیل نمی توان زمان مشخصی برای آن بیان کرد.

کدام دسته از افراد باید تحت جراحی شبکیه قرار بگیرند؟

به طور کلی برخی از افراد با توجه به ابتلا به برخی ناراحتی های مرتبط با چشم با توجه به توصیه جراح چشم خوب در تبریز دکتر محمدزاده ، نیازمند انجام جراحی شبکیه می باشند ، که در ادامه با کاندیدای این پروسه جراحی آشنا خواهیم شد.

  1. افرادی که بنا بر دلایلی شبکیه آن ها دچار جدا شدگی شده است.
  2. افرادی که در بخش مرکزی یا موکولای چشم آن ها سوراخ ایجاد شده است.
  3. افرادی که بخش مرکزی شبکیه آن ها در نتیجه پرده اضافی دچار  چروک شده است.
  4. اشخاصی که سیستم بینایی در آن ها به علت جراحی کاتاراکت یا آب مروارید دچار اختلال شده است.
  5. افرادی که دچار رتینوپاتی دیابتی هستند و  بعلت رتینوپاتی شبکیه چشم آن ها دچار کندگی و یا خونریزی ویتره شده است.
  6. افرادی که دچار عفونت داخل چشمی اندوفتالمیت شده اند. افرادی که چشم آن ها در یک حادثه دچار آسیب و صدمه در ناحیه شبکیه شده است.

مراقبت های بعد از جراحی شبکیه چشم

به طور کلی جراحی شبکیه یا اصطلاحا جراحی رتین ، به دنبال پارگی شبکیه و جداشدگی لایه عصبی – حسی چشم از لایه ای که در زیر آن قرار دارد ؛ صورت می پذیرد و هدف از انجام آن ، چسباندن این دو لایه به یکدیگر می باشد.

لازم به ذکر است پس از انجام این عمل جراحی ، باید از چشم در برابر اصابت هر گونه ضربه و عامل خارجی ، حداقل به مدت 14 تا 21 روز محافظت نمود. بدین منظور در طول روز ، می توان از عینک استفاده نموده و در طول شب از شیلد ( محافظ چشم یا اصطلاحا چشم بند ) استفاده کنید. توجه داشته باشید که شیلد ، قابلیت شستشو دارد ؛ لذا توصیه می شود ؛ هر روز نسبت به شستن آن اقدام نمایید و پس از خشک شدن آن مجدد در طول شب آن را بر روی چشم های  تان قرار دهید.

نحوه خوابیدن بعد از جراحی شبکیه

باید اشاره داشت که نحوه صحیح خوابیدن و نیز استراحت بعد از جراحی شبکیه ، در میزان موفقیت ماحصل این عمل جراحی تاثیر قابل توجهی دارد. البته قابل ذکر است که وضعیت قرارگیری سر در حین استراحت و خواب ، در همه افراد یکسان نبوده و بسته به محل پارگی شبکیه و نوع جراحی انجام شده بر روی آن ؛ در هر فردی ممکن است متفاوت باشد. در هر حال ، جراح معالج در تبریز پیش از ترخیص بیمار ؛ توضیحات لازم را در این خصوص عنوان نموده و نحوه صحیح خوابیدن را به بیمار توضیح خواهد داد که افراد باید آن را با نهایت دقت انجام دهند.

نحوه پاک کردن ترشحات چشم بعد از جراحی 

عموما پس از جراحی شبکیه ، پلک های شما تا چند روز متورم بوده و گاها بخصوص در هنگام صبح ، با ترشحات چسبناک یا خونابه های رقیق مواجه خواهند شد. طبق توصیه چشم پزشکان ، به منظور پاک کردن ترشحات خشک شده ؛ تنها باید از قطره کلرامفتیکل یا قطره سرم فیزیولوژی استفاده کرده و آن را بر روی پلک های تان بچکانید. پس از نرم شدن ترشحات ، باید به آرامی و بدون اعمال هر گونه فشار به چشم ؛ ترشحات نرم شده را با پنبه یا گاز استریل با نهایت دقت از روی چشم ها پاک کنید.

استفاده از دارو بعد از جراحی شبکیه

به طور کلی عموما بر حسب صلاحدید بهترین عمل شبکیه چشم در تبریز دکتر آراز محمدزاده ، مسکن و قرص های ضدالتهاب برای بیماران مبتلا به پارگی شبکه که تحت جراحی شبکیه قرار گرفته اند ؛ تجویز می شود که معمولا باید به مدت 7 تا 10 روز مصرف شوند. در برخی موارد جهت تسریع روند بهبودی و کمک به کاهش سریع تر التهاب ناشی از عمل ، کورتون برای بیمار تجویز می گردد که باید طبق توصیه به مصرف برسد.

قطره های چشمی

بعد از جراحی شبکیه ، قطره های چشمی برای افراد تجویز خواهد شد که عموما باید به مدت 1 تا 2 ماه و مطابق دستورالعمل توصیه شده به مصرف برسند.

استحمام بعد از جراحی 

اگرچه در همان روز اول بعد از عمل ، شستن تمام بدن به استثنای سر و صورت بلامانع است ؛ اما در خصوص شستشوی سر و صورت باید اشاره داشت که زمان مناسب برای این کار را باید از پزشک خود بپرسید.

رژیم غذایی بعد از جراحی شبکیه

جراحی شبکیه ، نیاز به رعایت برنامه غذایی سختی ندارد و محدودیتی ایجاد نمی کند.

آیا این پروسه جراحی و درمانی عوارضی را به همراه خود دارد؟

جراحی شبکیه چشم همانند هر پروسه جراحی دیگر عوارضی را به همراه خود دارد. البته لازم به ذکر بوده که در صورت انجام جراحی با استفاده از روش ویترکتومی عوارض جانبی بسیار کمی خواهد داشت. بنابراین توصیه می شود جهت کاهش هرگونه عوارض به جراحی حاذق و با تجربه مراجعه نمایید تا با تمامی اعضای چشم و ساختار چشم آشنایی کافی را داشته باشد ، تا میزان عوارض جانبی همراه با جراحی چشم در شما کاهش پیدا کند. جالب است بدانید که عوارض همراه با این پروسه جراحی افزایش سرعت بروز آب مروارید ، ضعف در بینایی افراد و از هم گسیختگی شبکیه چشم ، خونریزی و عفونت و افزایش فشار بر روی چشم ها می باشد.

البته شما می توانید با رعایت مراقبت های بعد از جراحی چشم ها از بروز هر گونه عوارض جانبی پیشگیری نمایید.

از چند وقت بعد از جراحی شبکیه می توان آرایش کرد ؟

تا زمانی که پزشک تان توصیه نموده از استفاده از مواد آرایشی مثل ریمل ، سرمه ، مژه مصنوعی ، لنز و غیره در چشم و نواحی مجاور آن خودداری کنید.

آیا بعد از جراحی و در طول دوره نقاهت ، می توان به سفر رفت ؟

مسافرت بعد از جراحی شبکیه در صورتی که با خودرو یا قطار صورت گیرد ، ممنوعیتی ندارد   ؛ اما در مواردی که چشم های بیمار محتوی گاز باشند رفتن به مسافرت با هواپیما ممنوع بوده و بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

هزینه عمل پارگی شبکیه چشم

هزینه جراحی شبکیه چشم ، پس از معاینه بیمار توسط جراح چشم در تبریز مشخص می شود زیرا موارد بسیاری در هزینه جراحی تاثیر گذار هستند برای مثال : دستمزد پزشک معالج ، شرایط بیمار ، میزان پیشرفت بیماری و غیره.

1402/2/7 9:3بسیاری از افرادی که آرزو دارند با عینکشان خداحافظی کنند، این کار را با انجام داده اند. مشکلات بینایی، مانند   (نزدیک بینی)، (دوربینی ) و  (بینایی کج و معوج) ممکن است با جراحی لیزیک اصلاح شود که می تواند بینایی را بهبود بخشد و در عین حال نیازی به عینک نداشته باشید. جراحی لیزیک یک روش موثر برای اصلاح بینایی است اما معمولاً بلافاصله پس از عمل جراحی بینایی تار است و رانندگی  ایمن نیست.

اکثر بیماران در طی 24 ساعت پس از عمل جراحی، شاهد بهبود چشمگیر هستند. در پایان دوره بهبودی، افزایش چشمگیری در میزان بینایی خواهید دید  که به عوامل مختلفی از جمله نوع  روش درمانی جراحی عیوب انکساری (، ، ،، ، و) که انجام داده اید بستگی دارد.

چه مدت پس از عمل جراحی لیزیک یا سایر عمل های جراحی لیزری عیوب انکساری قادر به رانندگی خواهم بودم؟

در روز جراحی مهم است که یک راننده شما را به خانه منتقل کند. همچنین شما برای ویزیت روز بعد برای آمدن به مطب یا مرکز جراحی چشم  به راننده نیاز دارید. در بیشتر موارد، بیماران می توانند تا پایان روز ویزیت اول بعد از عمل رانندگی کنند.

آیا می توانم بعد از جراحی لیزیک برای بازگشت به خانه رانندگی کنم؟

جراحی لیزیک چشم یا سایر (، ،، ، و) یک عمل سرپایی است.  به این معنی که بیماران پس از درمان می توانند به خانه خود بروند. برخی از بیماران ممکن است متوجه شوند بینایی آنها بلافاصله بعد از جراحی بهبود یافته است؛  در حالی که بینایی دیگران ممکن است تار به نظر برسند. در هر صورت، بیماران پس از جراحی لیزیک نمی توانند با رانندگی با ماشین خودشان به خانه برگردند و برای رانندگی به عضو خانواده یا دوست خود احتیاج دارند.
علاوه بر ، بیماران ممکن است از آرامبخش خواب آور استفاده کنند تا در حین جراحی راحت باشند و در نتیجه به علت خواب آلودگی احتمالی نمی توانند با خیال راحت در مسیر خانه رانندگی کنند. چشم ها ممکن است باشند و ممکن است بلافاصله بعد از جراحی بیش از حد داشته باشند. بنابراین رانندگی  در این زمان برای بیماران بسیار خطرناک است.

 زودترین زمانی که پس از جراحی لیزیک می توانم رانندگی کنم، چه موقع است؟

مدت زمانی که هر بیمار باید برای رانندگی پس از جراحی لیزیک یا سایر روش های لیزری اصلاح بینایی مانند لازک، فمتولیزیک، اسمایل، پی آر کی و ترانس پی آرکی  منتظر بماند، بر اساس شرایط  هر فرد متفاوت خواهد بود. با این حال، به اکثر افراد پس از معاینه روز اول بعد از جراحی اجازه رانندگی را می دهد.
در طی این معاینه، بینایی بیمار بررسی می شود. در اکثر موارد، بیماران دیگر نیازی به استفاده از عینک نخواهند داشت و ممکن است پزشک معالج به شما گواهی مبنی بر عدم نیاز به استفاده از و یا هنگام رانندگی بدهد تا بتوانید گواهنامه خود را به نوع بدون نیاز به تغییر دهید. هنگامی که بینایی ارزیابی و برای رانندگی ایمن تشخیص داده شود ، بیماران می توانند دوباره رانندگی کنند.

4:08شبکیه نوعی بافت عصبی است که حساس به نور بوده و به صورت لایه ای نازک و شفاف در داخل چشم قرار دارد. این بافت وظیفه تبدیل نور به پیام های عصبی را داشته و به مغز می رساند. در واقع زمانی که لایه های عصبی حساس شبکیه از لایه رنگدانه دار جدا می شود ، جدا شدگی شبکیه رخ داده است. تنها راه درمان موثر برای این عارضه جراحی می باشد. اما به طبع پس از این رعایت یک سری نکات مراقبتی تحت عنوان مراقبت های بعد از جراحی جدا شدگی شبکیه وجود دارد که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مراقبت های بعد از جراحی جدا شدگی شبکیه چیست ؟

  • پس از عمل جدا شدگی شبکیه شستن صورت مانعی ندارد.
  • بهتر است دو الی 4 روز پس از جراحی چشم های بیمار بسته باشد و تنها در موارد ضروری ، چشم سالم باز شود.
  • چنانچه در جراحی به داخل چشم گاز تزریق شده باشد ، لازم است طی چند روز اول سر بیمار طبق دستورالعمل پزشک معالج در حالت متفاوتی قرار گیرد. نوع قرار گیری سر به محل و نوع پارگی بستگی دارد.
  • معمولا بیمار باید حداکثر تا ده روز از قرص کورتون استفاده کند. این دارو به کاهش التهاب و روند بهبودی بیمار کمک خواهد کرد و مصرف آن حتی با وجود عوارض آن الزامیست.
  • توجه داشته باشید که حتما در زمان تعیین شده برای معاینه مجدد به پزشک مراجعه فرمایید.
  • اغلب پس از گذشت پنج روز حمام رفتن بلامانع است اما بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.
  • چنانچه نحوه قرار گیری سر درست باشد و تمامی نکات مراقبت های بعد از جراحی جدا شدگی شبکیه را به درستی انجام دهید، انجام فعالیت های روزمره همچون مطالعه ، تماشای تلویزیون و غیره بلامانع است.
  • روز عمل نماز خواندن مشکلی ندارد اما توجه داشته باشید که برای تیمم تنها از سنگ استفاده کنید. همچنین خم شدن بیش از حد کمر ممنوع می باشد. بنابراین از سجده کردن بپرهیزید و مهر را به کمک دست به سر خود نزدیک نمایید.
  • چنانچه متوجه درد دائمی چشم ، حساسیت به نور ، قرمزی ، کاهش دید و خروج ترشح چرکی از چشم خود شدید ، حتما به پزشک خود مراجعه نمایید. اگر به جراح خود دسترسی نداشتید می توانید به درمانگاه اورژانس چشم مراجعه فرمایید.
  • پس از جراحی امکان مسافرت رفتن با ماشین و قطار وجود دارد. اما در شرایطی که در چشم گاز و هوا تزریق شده ، از مسافرت کردن با هواپیما خودداری نمایید.
  • 2 الی 3 هفته پس از عمل به منظور محافظت از چشم های خود روز ها از عینک و شب ها از شیلد ( محافظ پلاستیکی ) استفاده نمایید. شما می توانید شیلد را با آب و صابون شستشو دهید.
  • به صورت مرتب از دارو و قطره های تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید و به صورت خودسرانه مصرف آن را قطع نکنید.
  • در جلسات معاینه پس از عمل دارو های مصرفی را همراه خود داشته باشید که توسط پزشک کنترل شوند.
  • برای پاک کردن نواحی اطراف چشم خود از پنبه تمیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که اصلا از پارچه های خشن و دستمال کاغذی استفاده نکنید. این کار ممکن است موجب خراش قرنیه گردد.

تغذیه بعد از عمل شبکیه

پس از انجام این جراحی نیاز به هیچ رژیم خاصی نیست به همین خاطر چنانچه پیش از عمل جراحی، رژیم خاصی را در پیش گرفته بودید مانند رژیم مناسب برای افراد مبتلا به دیابت، فشار خون بالا، زخم معده و غیره می توانید آن را ادامه دهید. اما بهتر است برای 24 ساعت اولیه بعد از جراحی از غذاهای سبک استفاده کنید. چرا که ممکن است دچار حالت تهوع و استفراغ شوید که این امر می تواند بر روی چشم تاثیر منفی بگذارد.
لازم به ذکر است که به دلیل مصرف برخی از دارو ها در زمان بیهوشی امکان دارد بعد از جراحی فرد دچار یبوست شود که با مصرف غذاهای فیبر دار، سبوس و سبزیجات می توان آن را بر طرف کرد.

نحوه خوابیدن بعد از عمل شبکیه چشم

از آنجایی که به وجود آمدن هر نوع مشکل در شبکیه چشم، بینایی افراد را نیز مورد تاثیر قرار می دهد، انجام عمل شبکیه بسیار حساس و حیاتی می باشد. از مهم ترین نکات مراقبت های بعد از جراحی جدا شدگی شبکیه نحوه خوابیدن فرد است. در شرایطی که حین عمل در چشم روغن تزریق شده باشد ، بسته به نوع روغن بیمار باید رو به شکم یا به پشت بخوابد. اگر بیمار قادر به خوابیدن به روی شکم خود نیست باید هنگام نشستن یا ایستادن صورت خود را به سمت پایین بگیرد.
خوابیدن به صورت اشتباه، علاوه بر اینکه باعث می شود به سایر مناطق چشم فشار وارد کند، موجب بروز عوارضی همچون آب مروارید یا آب سیاه شود.
البته لازم به ذکر است که نحوه خوابیدن شما بستگی به ناحیه ای که مورد جراحی قرار گرفته است دارد. به همین خاطر ابتدا باید به توصیه های پزشک معالج خود توجه کنید.

مواد آرایشی

بهتر است تا یک ماه بعد از جراحی جدا شدگی شبکیه از استفاده هر گونه وسایل آرایشی مرتبط با چشم مانند سرمه، ریمل، کاشت مژه، کرم پودر و غیره در اطراف چشم جداخودداری فرمایید.

قطره های چشمی

یکی از مهم ترین نکات مراقبت های بعد از جراحی جدا شدگی شبکیه قطع نکردن خودسرانه دارو های می باشد پس از انجام جراحی پزشک قطره های را تجویز می کند که بهتر است تا یک الی 2 ماه بعد از عمل نیز استفاده شود و فرد از قطع خودسرانه آن جداً خودداری کند. توصیه می شود قطره ها را در زمان های تعیین شده و به صورت منظم استفاده کنید. از آنجایی که ممکن است فواصل استفاده از قطره در زمان خواب قرار بگیرد، هنگامی که خواب هستید لازم نیست برای استفاده از آن، از خواب بیدار شوید.
سعی کنید قطره را در دمای محیط قرار دهید و حداکثر تا سه هفته بعد از باز کردن درپوش از آن استفاده کنید.

نحوه استفاده از قطره های چشم

برای استفاده از آن بهتر است ابتدا دست های خود را به خوبی با آب و صابون بشوید، سپس کمی سر خود را به سمت عقب خم کنید. پلک پایینی خود را به وسیله انگشت اشاره پایین بکشید تا یک حفره کوچک ایجاد شود پس از آن قطره را در حفره ایجاد شده بچکانید.
بعد از چکاندن قطره می توانید به مدت دو الی سه دقیقه چشم ها را ببندید. این کار باعث جذب بهتر دارو خواهد شد.

پیشگیری از ایجاد عفونت در چشم ها

در رابطه با این امر ابتدا باید گفت که به دلیل به وجود آمدن تکنیک های جراحی مدرن، خطر ابتدا به عفونت تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است. اما در صورتی که این اتفاق برای کسی رخ دهد می تواند باعث از بین رفتن بینایی و حتی در برخی از موارد موجب از بین رفتن چشم شود. خطر ابتلا به عفونت در یک هفته اول بعد از جراحی زیاد می باشد. اما با این حال به عنوان یکی از مهم ترین نکات مراقبت های بعد از جراحی جدا شدگی شبکیه قبل از تماس با چشم ها باید دستان خود را با مواد ضدعفونی کننده و ژل به خوبی بشوید.

1400/8/23 13:13:40

Top of Form

Bottom of Form

Top of Form

Bottom of Form

مدت زمان کمپرس یخ در هر وعده چقدر باید باشد

سلام بعد از عمل شبکیه برق زدن چشم طبیعیه؟ من مطلبی پیدا نکردم

بسته به نوع عمل داره ولی معمولا بعد از جراحی برق قطع میشه

برق زدن طبیعی نیست ولی ممکنه وجود داشته باشد

سلام‌پسره‌من‌دوهفته‌پیش‌عمل‌داشته‌والان‌که‌میخواد‌چشم‌که‌عمل‌شده‌رو‌باز‌کنه.احساس‌خستگی‌پلک‌داره‌وسریع‌میبنده.ولی‌خدارو‌شکر‌دیدش‌نرماله.ایا‌.مشکلی‌هست‌یا‌خوب‌میشه؟؟

دخترم سه روز پیش عمل شبکیه انجام داده ولی اصلا چشمشو باز نکرده که ببینیم داخلش چطوره،حتی برای قطره ریختن هم باز نمیکنه من از گوشه چشمش میریزم

چند روز بعد از عمل بیمار بهبود کامل به دست می اورد

بسته نوع کندگی و مدت زمان قبل از عمل سه‌ تا شش ماه

سلام در چشم مادر من ۴ روزه هوا تزریق کردن و یک دایره سیاه در مرکز دیدش‌ میبینه آیا عادیه؟
کسی چنین چیزی رو تجربه کرده ؟

سلام من خواهرم ۵ روز هست که عمل شبکیه انجام دادن گاز تزریق کردن داخل چشم الان به شدت درد و اشک و سوزش داره نیازه بریم پیش پزشکش؟!

سلام پارگی سفیده چشم بعد از چه مدت جوش می خورد ؟ خیلی ممنون .

سلام پارگی سفیدی یا اسکلرا باید بخیه بشود

سلام بعد از جراحی روز بعد باید معاینه شود یا نه

چند روز اول باید یکبار معاینه بشه

سلام آیا بعد از یک ماه عمل شبکیه میتوان به موها رنگ زد؟

سلام.پس از تزریق روغن سیلیکون سنگین،نحوه خوابیدن‌ چطور باید باشد ؟

بسته به علت عمل و محل سوراخ شبکیه فرق داره حتما از جراحتون بپرسید اگر دسترسی ندارید اکثرا رو به شکم هست

تغذیه غذایی یا مراقبت های ویژه برای جدا نشدن دوباره شبکیه وجود دارد ؟

تغذیه نقشی نداره ولی حرکات سریع سر و ورزشهای سنگین مضر هست

برای تقویت عصب بینایی چه توصیه هایی دارید؟

سلام
ببخشید من ۳ روز پیش عمل پاره گی‌شبکیه انجام دادم و‌لی هنوز‌قسمت تاریکی و ندیدن چشم من وجود داره و‌من قسمت تاریکی و‌بدون نور در قسمت راست چشمم می‌بینم و‌انگار عمل تاثیری نداشته؟!؟ایا درست میشه یا همیشگی هست این مشکل؟

 

دکمه بازگشت به بالا