افتادگی صورت بعد از تزریق چربی

در کنار جذابیت هایی که روش های زیبایی از جمله تزریق چربی به صورت برای افراد و زیبا جویان دارد، نگرانی از عوارض احتمالی نیز، چالش مهمی است که با آن روبرو می شوند. اینکه تزریق چربی به صورت چقدر ماندگاری دارد ؟ چه مشکلاتی برای پوست بوجود بیاید و نمونه هایی از تزریق های اشتباه که منجر به آسیب در پوست افراد شده، تبدیل به ترس از انجام درمان های زیبایی می باشد. قسمتی از این نگرانی ها درست و قسمتی از آن نادرست است. در این مطلب به طور تخصصی بحث افتادگی صورت بعد از تزریق چربی را بررسی می کنیم. اینکه چنین اتفاقی عمومی و فراگیر است یا ناشی از خطاهای فردی و عدم مراقبت ها می باشد؟

تزریق چربی چیست؟

داشتن پوستی جوان و شاداب برای اکثر مردم به‌ویژه بانوان اهمیت بسیاری دارد. افتادگی پوست و کم‌حجم شدن آن در برخی از قسمت‌های بدن سریع‌تر اتفاق می‌افتد و این می‌تواند نگران کننده باشد و حتی روی اعتمادبه‌نفس مردم تأثیر بگذارد. امروزه روش‌های مختلفی برای جوان‌سازی پوست وجود دارد که یکی از این روش‌ها تزریق چربی است. در واقع تزریق چربی نوعی جراحی زیبایی است.

در این جراحی، انتقال چربی از یک نقطه از بدن مانند شکم یا پهلوها به نقاط دیگر مانند سینه، پیشانی، گونه، لب و یا نقاط دیگر انجام می‌شود. این انتقال چربی باعث می‌شود تا قسمت هایی که دچار افتادگی شده‌اند، به بالا کشیده شوند و حالت طبیعی خود را به دست ‌آورند.

روش انجام تزریق چربی

میزان چربی که تزریق می‌شود؛ بسته به مقدار مورد نیاز برای ناحیه مورد نظر تفاوت دارد. اگر ناحیه‌ی کوچکی نیاز به تزریق چربی داشته باشد؛ تزریق به‌صورت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. اما اگر تزریق چربی در بخش بزرگ‌تری انجام شود؛ بی‌حسی به‌صورت عمومی انجام می‌شود. برای داشتن اطلاعات جامع تر بهتر است فیلم تزریق چربی به صورت را ببینید.  یک عمل پیوند چربی اصولا در سه مرحله کلی انجام می‌شود که ما در ادامه شما را با این مراحل آشنا می‌کنیم:

    برداشت چربی

اولین مرحله برای عمل تزریق چربی، برداشتن چربی از ناحیه‌هایی مانند باسن، شکم و ران است. برای برداشتن چربی از این ناحیه‌ها از روش لیپوساکشن استفاده می‌شود. توجه شود که چربی‌هایی که از فیبر تشکیل شده‌اند؛ مانند چربی‌هایی که در سینه مردان وجود دارد، برای این عمل مناسب نیست. برای برداشتن چربی از ناحیه موردنظر از لوله‌های نازک استفاده می‌شود.

    تصفیه و پاکسازی

بعد از این‌که چربی موردنظر جمع آوری شد؛ لازم است که آن را پاک‌سازی کنند. پاک‌سازی چربی به این معنی است که باید سلول‌های سالم را از سلول‌های آسیب‌دیده جدا کرد. بعد از پاک‌سازی از یک سانتریفیوژ استفاده می‌شود تا مایعی به رنگ طلایی-نارنجی به دست آید. این مایع، همان مایعی است که برای تزریق چربی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    تزریق چربی

بعد از این‌که چربی طلایی رنگ به دست آمد؛ آن را با سرنگ‌هایی که سوزن‌های ظریف دارند و مخصوص این کار هستند به ناحیه مورد نظر منتقل می‌کنند. میزان چربی که برای هر ناحیه مورد نیاز است، توسط پزشک متخصص تشخیص داده می‌شود. مقداری از چربی تزریق شده بعد از مدتی توسط بدن جذب می‌شود. باید گفت که میزان سازگاری و ماندگاری این عمل زیبایی برای هر فرد، مختلف است. بعد از تزریق اول می‌توان فهمید که بدن چه واکنشی دارد و تا چه مدت، چربی منتقل‌شده می‌تواند ماندگاری داشته باشد.

تزریق چربی چه عوارضی می‌تواند داشته باشد؟

کاملا بدیهی است که هر عمل زیبایی می‌تواند عوارض مختلفی را برای فرد به همراه داشته باشد. این عوارض بسته به واکنشی که بدن نشان می‌دهد از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ اما جای نگرانی نیست. زیرا اگر عمل تزریق چربی توسط فردی متخصص و حرفه‌ای انجام شود و مراقبت‌های قبل و بعد از عمل به درستی انجام شوند؛ می‌توان از بروز بسیاری از این عوارض جلوگیری کرد. در این بخش شما را با تعدادی از عوارض تزریق چربی آشنا می‌کنیم. تعدادی از عوارض تزریق چربی به شرح زیر است:

    تغییر در ظاهر ناحیه تزریق شده

به طور معمول، چربی منتقل‌شده با گذشت زمان، مقداری از حجم خود را از دست می‌دهد و سپس پایدار می‌شود. به ندرت اگر دچار افزایش وزن قابل توجهی شوید؛ ممکن است حجم چربی منتقل‌شده افزایش یابد و ظاهر نامطلوبی به خود بگیرد.

    سفتی و برآمدگی

درحالی‌که بیشتر چربی‌های منتقل‌شده ظاهری طبیعی به خود می‌گیرند اما گاهی ممکن است برخی از قسمت‌ها یا کل چربی سفت شود و یا به شکل یک توده در بیاید. اگر چربی بعد از انتقال دچار مرگ سلولی شود؛ ممکن است سفت شود و درد و ناراحتی را به دنبال داشته باشد. حتی ممکن است در محل چربی، کیست ایجاد شود. در این مرحله جای نگرانی نیست و با یک جراحی دوباره می‌توان مشکل را برطرف کرد.

    عدم تقارن

گاهی اوقات عواملی مانند رنگ پوست، برجستگی استخوانی و رسوبات چربی باعث می‌شوند که بدن به طور طبیعی نامتقارن به نظر برسد؛ بنابراین باید به این نکته توجه کنید که ممکن است بعد از تزریق چربی نیز، نتوان به این تقارن دست پیدا کرد و یا حتی گاهی تقارن موجود از بین می‌رود.

    از دست دادن بافت

در موارد بسیار نادر ممکن است، چربی منتقل‌شده باعث آسیب پوست در ناحیه تحت درمان شود و در نتیجه پوست و بافت تحت درمان را از بین ببرد. این حالت ممکن است باعث تغییر شکل در آن ناحیه شود که در این حالت می‌توان آن را با جراحی درمان کرد.

    ایجاد تورم

ممکن است در اثر ضربه یا ورزش‌های شدید، پس از جراحی بین پوست و بافت‌های زیرین، مایعی جمع شود. در این حالت ممکن است متوجه افزایش ناحیه پیوند چربی، تورم موضعی یا تغییر شکل شوید. این علائم هشداردهنده هستند و باید به پزشک خود مراجعه کنید تا مایع را تخلیه کند.

    تزریق داخل شریانی تصادفی

تزریق داخل شریانی عوارض بسیار نادری است، اما گاهی ممکن است در طول دوره تزریق، چربی به ‎طور تصادفی به ساختارهای شریانی تزریق شود و جریان خون را مسدود کند.

عوارض تزریق چربی به صورت

آیا می‌دانید تزریق چربی به صورت چه عوارضی دارد؟  تزریق چربی معمولا یک روش ایمن و موثر برای ترمیم حجم و جوانی پوست است، اما همانند هر روش جراحی یا تزریق دیگر، ممکن است عوارض مختصر یا طولانی مدت داشته باشد. برخی از عوارض ممکن پس از تزریق چربی عبارت‌اند از:

تورم و ورم: تورم و ورم از جمله عوارض شایع پس از تزریق چربی هستند که معمولا در محل تزریق ایجاد می‌شود و در اکثر مواقع بعد از چند روز بهبود پیدا می‌کند.

احتمال عفونت: همانند هر نوع جراحی دیگر، تزریق چربی نیز ممکن است موجب بروز عفونت در محل تزریق شود. برای کاهش احتمال عفونت،این فرآیند باید توسط یک پزشک مجرب و در محیط پزشکی تمیز و بهداشتی انجام شود.

نامتناسب شدن ظاهر صورت: گاهی اوقات ممکن است بخشی از چربی تزریق‌شده به صورت جذب نشود و نتیجه نهایی غیر همگن باشد. در این شرایط پزشک با جلسات متعدد به بهبود نتیجه تزریق چربی کمک می‌کند.

عوارض مربوط به بیهوشی: اگر تزریق چربی با بیهوشی کلی انجام شود، ممکن است فرد با عوارض مربوط به بیهوشی روبرو شود. این عوارض شامل تهوع، استفراغ، خوابیدن دشوار، تنگی نفس و تغییرات ضربان قلب هستند.

آیا تزریق چربی به صورت باعث افتادگی صورت میشود؟

تزریق چربی معمولا باعث افتادگی پوست نمی‌شود. در واقع، این روش می‌تواند به عنوان یک روش موثر برای ترمیم حجم و جوانی صورت مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، برخی از نکات مهم در انجام این روش برای جلوگیری از افتادگی صورت و حفظ نتایج مطلوب و طبیعی شامل موارد زیر می‌شوند:

انتخاب متخصص: مهم‌ترین نکته در انجام تزریق چربی به پوست، انتخاب پزشک متخصص و مجرب است.

تعادل حجم: تعادل حجم در تزریق چربی اهمیت زیادی دارد. افرادی که در یک نقطه تزریق بیش از حد انجام دهند، ممکن است با نتیجه ناهمگن و ظاهر غیرطبیعی روبرو شوند.

حفظ ساختار صورت: در انجام تزریقات چربی، حفظ ساختار صورت بسیار مهم است. این بدان معناست که تزریق چربی باید به گونه‌ای انجام شود که از کشیدن پوست و ایجاد افتادگی جلوگیری شود.

تناسب با وضعیت پوست: پوست صورت باید از نظر انعطاف‌پذیری و سلامتی مناسب باشد تا نتایج تزریق بهتر و بدون مشکلات جانبی تجربه شود.

مراقبت‌های بعد از عمل: پس از انجام تزریق، پیروی از مراقبت‌های معمول و همچنین رعایت دستورات پزشک برای حفظ نتایج و جلوگیری از مشکلات اهمیت زیادی دارد.

تزریق چربی یا فیلر؟

تزریق فیلر، روش شناخته شده تری نسبت به تزریق چربی، برای درمان پیری و چین و چروک پوست است. اما این بدین معنی نیست که تزریق فیلر از تزریق و انتقال چربی به صورت بهتر است یا برعکس این موضوع صحت دارد. در هر موردی، انتخاب ماده تزریقی به شرایط بیمار، انتظارات، هدف وی از تزریق و ساختار صورت او بستگی دارد. فیلرها بافت نرمی داشته و همانند چربی زیر پوستی عمل می کنند. انواع مختلفی از فیلرها وجود دارد که شاید معروف ترین آن ها فیلر هیالونیک اسید باشد. این فیلرها به عنوان ژوودرم و رستالین در پوست مورد استفاده قرار می گیرد.

فیلرها به دلیل سرعت اثربخشی بالا و عدم درد و خونریزی شدید در هنگام تزریق بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. به طور کلی، تزریق ژل و فیلر بسته به تعداد تزریق ها در حدود نیم ساعت انجام می شود. بعلاوه، بیمار می تواند فوراً به کار و زندگی عادی خود باز گردد. اما باید بدانیم ماندگاری فیلر ها نسبت به چربی بسیار کمتر است. دوام فیلر می تواند از 3 ماه الی 2 سال باشد، این در حالیست که اگر بیمار، مراقبت های پس از عمل تزریق را به درستی انجام دهد، اثر چربی تزریقی تا سالیان سال باقی می ماند. در حالی که ممکن است تزریق ژل و فیلر به دلیل هزینه کمتر و دوران نقاهت کوتاهتر، محبوب تر به نظر برسد، اما باید بدانیم که مراقبت های پس از عمل تزریق فیلر سخت است.

دکمه بازگشت به بالا