آخرین الگوریتم گوگل چیست؟
آشنایی با انواع الگوریتم های گوگل در سئو و وظایف آنها
قبل از آموزش انواع الگوریتم های گوگل در سئو و وظایف آنها؛ ابتدا می بایست توضیح دهیم که الگوریتم های گوگل چیست؟ و در ادامهی آن لیست کامل الگوریتم های گوگل برای سئو را مطالعه خواهید نمود. خوب معنی الگوریتم چیست؟ الگوریتم مجموعهای از قوانین برای حل یک مسئله آن هم در مراحل محدود است. حال بگذارید الگوریتم های گوگل را به طور سادهتری برای شما بیان کنیم. به آخرین باری که مطلبی را در گوگل جستجو کردید فکر کنید. زمانی که شما مطلب مورد نظرتان را جستجو میکنید بیش از میلیونها نتیجه در موتور جستجو برای شما آورده میشود، درست است؟
آیا تا به حال فکر کردهاید که گوگل چگونه تصمیم گرفته کدام نتایج را برای شما نشان دهد و چرا؟
با ورود به هر جامعه ای، باید قوانین آن جامعه را به خوبی شناخته و مطابق با آن عمل کنیم. گوگل هم مانند هر جامعه ای قوانین خودش را دارد و انواع الگوریتم های گوگل مجریان قوانین گوگل هستند. اینجاست که اهمیت الگوریتم گوگل برای بهینه سازی سایت مطرح میشود. گوگل یک الگوریتم بسیار پیچیده، برای ارئه نتایج جستجو دارد و به طور نسبی همیشه در حال تغییر است. معرفی انواع الگوریتم های گوگل به صورت دقیق علنی نمیشود. در ادامه میتوانید لیست الگوریتمهای گوگل که وجود آنها امری بسیار حیاتی و مهم است را مشاهده کنید.
همان طور که متوجه شدید الگوریتم های گوگل در بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو نقش اصلی را ایفا می کنند. موتورجستجوی گوگل از ترکیب الگوریتم ها و سیگنال های متعدد برای رتبه بندی صفحات وب در نتایج (SERPs) جستجو استفاده می کند. هنگام خرید رپورتاژ نیز باید دقت کنید که محتوای رپورتاژ تولید شده با شناخت از این الگوریتم ها نوشته شده باشد
الگوریتم چیست؟
در یک تعریف عمومی به مجموعه ای از دستور العمل ها و فرمول هایی که با زبان رسا و دقیق به همراه جزئیات لازم و به صورت مرحله به مرحله به گونه اجرا شده باشند که هدف خاصی را دنبال کنند و شروع و پایان آنها نیز مشخص باشد، الگوریتم گفته می شود .برای مشاهده پلتفرم رپورتاژ لطفا کلیک کنید
جدیدترین الگوریتمهای گوگل چیست و چگونه کار میکند؟
الگوریتم هاوک یا الگوریتم شاهین گوگل (Hawk algorithm)
الگوریتم هاوک یا الگوریتم شاهین گوگل برای اصلاح مشکلات به وجود آمده از الگوریتم موش کور روی کار آمده است. بسیاری از سایت هایی که توسط الگوریتم Possum فیلتر شده اند را الگوریتم هاوک نتوانسته در جستجو ها نشان دهد و تنها کاری که توانسته انجام دهد این است که اگر دو کمپانی که در فاصله کمی از هم قرار دارند و لوکیشن آنها به صورت مجزا می باشد را نشان دهد. همچنین این الگوریتم نتوانسته دو کمپانی که در یک ساختمان می باشد را از یکدیگر تفکیک کند.
الگوریتم فرد گوگل (Fred algorithm)
این الگوریتم سایت هایی که بیش از حد روی کسب درآمد تمرکز دارند و اهمیتی به محتوا و کیفیت آنها ندارند را پنالتی می کند. سایت هایی که با این الگوریتم دچار مشکل میشوند در ابزار وبمستر گوگل در قسمت manual action میتوانند راه های رهایی مختص به خود را بیابند. در ادامه نکاتی را ارائه می دهیم که به بهبود رنک شما کمک می کنند:
- هر چیز روی سایت شما باید هدفی واضح و مشخص داشته باشد.
- از متادیتا، تگ، کلیدواژه برای مشخص کردن هدف محتوای خود استفاده کنید.
- وجود تبلیغات مشکلی ندارد، اما در تعداد آن ها تجدید نظر کنید و جای قرار گرفتن آن ها را بازبینی کنید.
- به صورت منظم ساختار، تبلیغات و محتوای سایت خود را بازبینی کنید به بهبود و افزایش سرعت سایت خود اهمیت دهید.
الگوریتم هیلتاپ گوگل (Hilltop algorithm)
این الگوریتم یکی از قدیمی ترین الگوریتم های گوگل به شمار می آید که بین صفحات “متخصص” و “معتبر” ارتباط برقرار می کند. گوگل ابتدا صفحات متخصص را پیدا می کند و پس از آن صفحاتی که به آن لینک داده اند رتبه بندی می شوند، به این معنی که در نمایش نتایج موتورهای جستجو اولویت با صفحه متخصص و پس از آن صفحات لینک داده شده است. صفحات متخصص مانند: یاهو، DMOZ ، Wikipedia یا سایت های دانشگاهی و کتابخانه ای می باشند. گوگل این سایت ها را بررسی کرده و اعتبار آنها را مشخص می کند. بعد از تایید یک سایت به عنوان مرجع معتبر صفحاتی که در آن معرفی شده باشند شانس زیادی برای کسب جایگاه در نتایج گوگل دارند.
این الگوریتم در سال 2004 معرفی شد. هرچند که جزو جدیدترین الگوریتم های گوگل در محتوا قرار نمی گیرد، اما از آن جایی که ما دوست داریم کامل ترین و جامع ترین مقالات را بنویسیم، برایتان معرفی می کنیم. الگوریتم هیلتاپ یا تپه در سال 2003 مطرح شد و در سال 2004 هم به صورت رسمی شروع به رتبه بندی کرد.
الگوریتم تپه هدفی که دارد این است که صفحات معتبر را شناسایی کند و در اختیار کاربران قرار دهد. زمانی که کاربر کلمه ای را سرچ می کرد، امکان شباهت معنایی زیادی با محتواهای دیگر می توانست داشته باشد و نشان دادن موضوع مرتبط به کاربر یک چالش محسوب می شد، که با الگوریتم تپه این مشکل حل شد.
الگوریتم پیج اتوریتی (Page Authority)
به معنای قدرت صفحه است و با استفاده از فاکتور های مختلفی بررسی می شود. مانند:
- کیفیت محتوا
- میزان لینک های ورودی
- تعداد بازدید کننده و زمانی که بازدیدکننده ها در سایت صرف می کنند
- میزان قدرت صفحه در رتبه بندی گوگل
– فاکتور های ذکر شده توسط سایت MOZ صورت می پذیرد.
الگوریتم سندباکس گوگل (Sand Box algorithm)
دلیل اصلی که گوگل سایت ها را در سندباکس قرار میدهد، برای جلوگیری از بالا آمدن سریع سایت های تازه کار در نتایج می باشد، گوگل در یک بازه زمانی حدودا از ۲ هفته الی ۹ ماه سایت را در نتایج اولیه نشان نمی دهد و برای در آمدن از این شرایطمی بایست بروزرسانی مدام و تولید محتوای قوی صورت بگیرد تا در ایندکس بعدی گوگل سایت شما به رتبه ای چشم گیر دست پیدا کند.
سندباکس یا جعبه شنی، جایی است که بچه ها در آن بازی می کنند تا به چیزی آسیب نزنند. گوگل هم در سال 2004 الگوریتمی طراحی کرد که در این الگوریتم سایت هایی که تازه تاسیس بودند، به صورت کامل تحت نظارت گوگل قرار می گرفتند تا شایستگی خودشان را ثابت کنند. گوگل در این الگوریتم مراقب است تا سایت هایی که فعالیت اسپم دارند، وارد نتایج جستجو نشود. البته این الگوریتم هرگز توسط گوگل تایید رسمی نشده است، اما تجربه متخصصان وجود این الگوریتم را نشان می دهد. البته تاثیر این الگوریتم بر روی سایت هایی پزشکی، سلامت و مالی بیشتر است.
اگر می خواهید که سایت شما را شایسته خروج از سندباکس تشخیص دهد، بهتر است که سئوکلاه سفید کار کنید.
از کجا متوجه شویم که آیا در سندباکس گوگل هستیم یا خیر؟
شما درون گوگل site:yoursite.com را جستجو کنید (جایگزین yoursite.com آدرس سایت را وارد کنید). اگر نتیجه ای حاصل نشد یعنی اصلاً شما درون گوگل هیچ صفحه ای از سایتتان ایندکس نشده ، ولی اگر نتیجه ای حاصل شد و در کلمات مرتبط جایگاهی نداشتید این یعنی در سندباکس گوگل هستید.
الگوریتم ونیز
تاریخچه این الگوریتم به سال 2012 برمی گردد. این الگوریتم مربوط به سئو محلی است و کسب و کارهایی که به صورت محلی فعالیت می کنند، توسط این الگوریتم در رتبه های بالاتر قرار می گیرند. از مواردی که در این الگوریتم دخیل هستند، آی پی و موقعیت جغرافیایی تعریف شده هستند.
الگوریتم تازگی محتوا
الگوریتم تازگی محتوا یا Freshness Algorithm در سال 2011 توسط گوگل منتشر شد. احتمالا از اسمش حدس زده باشید که هدف این الگوریتم چیست؛ درست است این الگوریتم محتواهایی را که تازه تر هستند و به روزتر هستند را در نتایج بالاتر قرار می دهد. این الگوریتم کمک می کند تا محتواهایی که ترند هستند، راحت تر در دسترس کاربران قرار گیرند.
به جز این بر روی محتواهایی مانند قیمت روز طلا، قیمت دلار و … تاثیر دارد، نه محتواهایی مانند دستور قرمه سبزی! (به محتواهایی که اطلاعات آن ها ثابت است و در طول زمان تغییر نمی کند، محتواهای همیشه سبز می گویند، برای مثال این محتوا همیشه سبز نیست، چرا که الگوریتم های گوگل به صورت پیوسته آپدیت می شود و نیاز است که ما تازه ترین اطلاعات را به این مقاله اضافه کنیم). الگوریتم تازگی محتوا روی 35 درصد از نتایج جستجوها تاثیر داشت.
الگوریتم پاندای گوگل
یکی دیگر از الگوریتم هایی که در سال 2011 توسط گوگل رونمایی شد، است. در سال 2016 این الگوریتم عضو الگوریتم هسته شد و به صورت دائم در حال آنالیز سایت ها است. الگوریتم پاندا نیز مانند الگوریتم های دیگر، به محتوا توجه ویژه ای دارد و محتواهای بی کیفیت و ناکارآمد را از نتایج حذف می کند و بیشتر به دنبال شایسته سالاری است؛ به این معنی که نتایجی را در صفحه سرپ نشان می دهد که شایستگیاش را دارند. آنچه که بیشتر از هرچیز توجه پاندا را جلب می کند، سئوی آن پیج است.
پاندا با سایت هایی که هدفشان این است که به سایت های دیگر لینک دهند و سایت هایی که محتوای کوتاه و بی کیفیتی دارند و به خوبی نیاز کاربر را رفع نمی کنند، شوخی ندارد و در صورت مشاهده این سایت ها، آن ها را از نتایج حذف می کند. سعی کنید که صفحات سایتتان را از نظر تعداد کلمات محتوایی (هر محتوای طولانی به معنای خوب بودن آن نیست، محتوا باید به خوبی به سوال کاربر پاسخ دهد و نیازش را رفع کند)، لینک های خارجی و کیورد استافینگ (استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی) بررسی کنید و مشکلات موجود را حل کنید تا توسط این الگوریتم به قعر نتایج گوگل دیپورت نشوید.
الگوریتم کافئین
در سال 2009 گوگل از آمدن یکی از مهم ترین الگوریتم هایش خبر داد، تقریبا یک سال طول کشید که این الگوریتم شروع به کار کند. در سال 2010 این الگوریتم در گوگل به صورت رسمی شروع به کار کرد. کاری که این الگوریتم انجام می داد، این بود که محتواهای قدیمی سایت هایی که مدام در حال آپدیت محتوایشان بودند را ایندکس کنند.
پیش از آن که این الگوریتم وارد رتبه بندی سایت ها شود، محتواهای قدیمی به سختی ایندکس می شدند یا اصلا ایندکس نمی شدند؛ به همین دلیل الگوریتم کافئین به صورت مستقیم رتبه بندی سایت ها را تغییر نداد، اما سایت هایی که به محتواهای قدیمی خودشان هم بها می دادند و آن ها را آپدیت می کردند، توانستند رتبه های بهتر نتایج جستجو را به خودشان اختصاص دهند.
الگوریتم رقص گوگل
در سال 2004 google Dance ارائه شد و از آن جایی رتبه سایت ها را برای بررسی رفتار کاربران نسبت به آن سایت جا به جا می کند، الگوریتم رقص گوگل نام گرفت. در این الگوریتم، فاکتورهای مختلفی مانند تعداد کلیک، مدت زمان حضور کاربر در سایت، میزان تعامل و … را برای رتبه بندی سایت ها در نظر می گیرد.
زمانی که شما رتبه خوبی در گوگل کسب می کنید، اگر رفتار کاربران نسبت به سایت شما مطلوب باشد و بتواند تجربه کاربری خوبی را رقم بزند، می توانید این اطمینان را داشته باشید که شانس ماندن در آن رتبه را خواهید داشت، چرا که الگوریتم رقص گوگل شایستگی ماندن در آن جایگاه را به شما اعطا می کند. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که برای این الگوریتم باید سرعت سایت بالا، محتوای خوانا، مفید و جامع داشته باشید تا تجربه کاربری خوبی هم رقم بزنید.
الگوریتم پیج رنک
Google PageRank Algorithm یکی از الگوریتم های جستجو گوگل است که قدمت زیادی دارد، اما همچنان یکی از مهم ترین الگوریتم های seo به شمار می رود. پیج رنک که باید آن را جزو اولین الگوریتم های گوگل بدانیم، به صورت ویژه لینک های سایت ها را بررسی می کند. این الگوریتم سایت هایی که لینک های بیشتر و معتبر تری دارند؛ را در نتایج نشان می دهد. هدف اصلی گوگل این بود که سایت هایی که لینک سازی انبوه انجام می دهند و لینک خریداری می کنند، در نتایج نشان داده نشوند.
منبع : osbornedm.com