اقتصادی

مردم رمزارزها را ابزار سرمایه گذاری می‌بینند

رئیس اتحادیه کارگران فناوری اطلاعات استان تهران گفت: عوام برای حفظ قدرت ارز به سرمایه گذاری روی ارزهای رمزنگاری شده می روند به همین دلیل در مواجهه با این فناوری باید قوانین را شروع کرد و هیچ اختلالی ایجاد نشود.

به گزارش ترند روز، اولین نشست جهانی سازمان های ارزهای دیجیتال و فعالان حوزه بلاک چین با عنوان «تکنوبلاک» با حضور فعالان ایرانی و نمایندگان زیادی از روسیه و ترکیه امروز در مرکز همایش های بین المللی برگزار شد. در این کنفرانس همچنین پنل ویژه ای با موضوع «سازماندهی و کنترل کسب و کارها بر اساس ارزهای دیجیتال و بلاک چین» و «فرصت ها و چالش های پیش روی توسعه کاربرد فناوری بلاک چین» برگزار شد.

در این پنل حسین اسلامی – رئیس جامعه نصر تهران – با بیان اینکه بیشتر مردم به ارزهای دیجیتال به عنوان یک سرمایه گذاری نگاه می کنند، گفت: مردم آن را یک اعتبار سرمایه گذاری می دانند اما به مهارت های دیگر نگاه نمی کنند. مردم عادی از پول برای حفظ قدرت پول استفاده می کنند و با افزایش مخاطب، قوانین شروع به وجود می کنند. به همین دلیل، هنگام برخورد با این فناوری، باید سازماندهی را شروع کنید و زحمت نکشید.

وی گفت: راه پاسخگویی به نگرانی ها محور اصلی بخش خصوصی است. بخش خصوصی می تواند راه هایی برای پاسخگویی ارائه دهد. ما در نوشتن مقالات مفید نقطه ضعفی داریم که می تواند بسیاری از کارشناسان را متقاعد کند. وقتی با مقررات روبه‌رو می‌شویم، به انتقاد روی می‌آوریم و در بخش خصوصی در این مورد اتفاق نظر وجود ندارد. بخش خصوصی خیلی جلوتر از دولت است و دولت نباید به قانون رتبه بالایی بدهد. در عوض، باید ابهام را برطرف کند.

رئیس سازمان نصر تهران ادامه داد: اگر مبادله و استفاده به عنوان وسیله پرداخت مشکل اصلی نیست، بانک مرکزی نباید تصمیم بگیرد، بلکه سازمان مالی باید وارد مشکل شود. سازمان های بورس باید در این زمینه پیش قدم شوند. آیا نباید به همان اندازه که به دغدغه های مردم اهمیت می دهیم به آنها اهمیت دهیم؟ علاوه بر رفع ابهامات قانونی و بازنگری در سیستم صدور مجوز، بخش خصوصی باید فعال تر باشد. مخاطب را نباید هیئت حاکمه ببیند بلکه خودمان باید ببیند. ما از نهادهایی که بر مشارکت بخش خصوصی نظارت دارند می‌خواهیم به دغدغه‌هایشان رسیدگی کنند، بخش خصوصی نباید از هنر انتقاد کند، اما مشکل این است که در طراحی پرونده ما را صدا نمی‌کنند.

وضعیت نظارتی ارزهای دیجیتال در روسیه

همچنین آنتون تکاچف – نماینده مجلس روسیه – در پاسخ به این سوال که وضعیت حقوقی بخش ارزهای دیجیتال در روسیه چگونه است؟ وی گفت: وضع قوانین در روسیه جنبه های مختلفی دارد. از نظر کلاهبرداری، اگر شخصی سرمایه گذاری های قانونی داشته باشد، ممکن است با محدودیت های متعددی مواجه شود. یک شخص حقیقی می تواند تا 10 هزار دلار در روسیه سرمایه گذاری کند.

وی ادامه داد: جنبه دوم این است که ناظر کیست و اداره مالیات مشکل دخیل در این بخش است. جنبه سوم اعتبار این اعمال و اینکه چه کسی بحث را انجام می دهد است. در بازار ارزهای دیجیتال، مجاز به سرمایه گذاری تا 100 میلیون روبل است. تمامی این فعالیت ها باید دارای مجوز قانونی باشند و اداره این فرآیند نیازمند مجوز است. تمرکززدایی از این فعالیت ها یکی از اهداف اصلی است که می تواند بر بخش مالی کشور تأثیر بگذارد و زندگی مردم را از بین ببرد.

همه می خواهند هر چه زودتر این بخش در روسیه قانونی شود

الکساندر براژینکوف – رئیس انجمن بلاک چین – گفت: صرافی هایی در روسیه وجود دارد، صرافی های زیادی در دنیا با جمعیت زیادی در روسیه کار می کنند. وقتی قانون مورد نظر برقرار شد، مبادله ما برقرار می شود و می توانیم بدون آمریکا و مبادله با کشورهای دوست، مشکلات مبادله ای خود را حل کنیم. همه مایلند هر چه زودتر این بخش در روسیه قانونی شود و از روبل در این معاملات استفاده شود.

وی ادامه داد: ارزهای رمزنگاری شده نیز وجود دارد که بین معامله گران برای خرید و فروش استفاده می شود و امیدواریم فرصت مبادله در ایران و روسیه فراهم شود. دنیا در حال تغییر است، دولت های غربی نسبت به روسیه عجیب رفتار کرده اند، ما می توانیم در این زمینه با هم همکاری کنیم. در این زمینه می توانیم پیشرفت های زیادی داشته باشیم و نباید از تلاش برای پیشرفت در این زمینه دست برداریم. ما می توانیم از ارزهای رمزنگاری شده برای تبادل کالا بین کشورهای مختلف استفاده کنیم و اگر ارزهای رمزنگاری شده را قانونی کنیم، می توانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

ما انتظار داشتیم صرافی ها نقش بیشتری در کنترل دارایی های دیجیتال ایفا کنند

محمد تهرانی – هیات علمی و موسس آزمایشگاه بلاک چین در دانشگاه خاتم – گفت: در هر مشکل جدیدی که پیش می‌آید، شاهد تز و آنتی‌تز هستیم که ترکیب این دو سنتز را شامل می‌شود. همانطور که بیت کوین به عنوان متمرکزترین بلاک چین در حال حاضر ظاهر می شود، ما شاهد عرضه ارزهای دیجیتال جدید با نیازهای متفاوت هستیم. مشکل بلاک چین را باید از منظر جدیدی دید که مطرح می شود و به شکل گیری این مشکل کمک می کند. راه حلی که برنامه نویسان ما می توانند به آن امیدوار باشند اندازه گیری ابعاد است.

وی ادامه داد: در این زمینه چالش هایی داشتیم، اولاً رمزارز کپی شد و این مشکل چالش ایجاد کرد. اگر بخواهیم فضای دارایی های دیجیتال را طبقه بندی کنیم، می توانیم سه دسته را تصور کنیم. دارایی های پرداخت، اوراق بهادار و توکن های ابزار. بانک مرکزی فقط می تواند دارایی های پرداختی را کنترل کند. امیدوار بودیم بورس نقش بیشتری در این موضوع داشته باشد، اما نشد. بخشی از کمک به کشور در این روند پول بانک مرکزی است. در ایران مدت‌هاست که تحریم‌ها وجود دارد.

بلاک چین می تواند در مدیریت شهری به ما کمک کند

همچنین قائمی -عضو شورای شهر تهران- گفت: حوزه مدیریت شهری در محل مجلس شهر وظیفه نوشتن ضوابط را دارد و این قوانین باید تابع قانون بالاتر باشد. دست ما با قوانین مکتوب بسته نشده است. شهرداری باید در شش فصل فعالیت کند. مسائل اجتماعی، حمل و نقل، اقتصاد شهری; از هر ساختمانی که می بینید، نمونه هایی را خواهید یافت که می توان از آنها استفاده کرد. همیشه به دنبال پاسخ به این سوال بودیم که در این شرایط در مدیریت شهر چه می توان کرد؟

وی ادامه داد: مشکل تغییرناپذیری و حفظ تاریخ یکی از مشکلاتی است که در بلاک چین انتظار داریم. حادثه ای در شهرداری تهران رخ داد و اطلاعاتی دریافت شد. ممکن است دوباره اتفاق بیفتد. بزرگترین مشکل در اقتصاد شهری، خودمختاری شهرداری های ماست. مابقی هزینه و درآمد شهرداری باید برای فعالیت های خودش باشد. شهرداری امسال 60 میلیارد برآورد را تصویب کرده است. سوال اینجاست که آیا با این فناوری می توانیم مردم را در شهر به اشتراک بگذاریم؟ او Xcoin را در سئول توصیف کرد. مردم برای خدمت به جامعه Excoin پاداش می گیرند و ما می توانیم این کار را انجام دهیم.

ما از تجربه ایران در دوران تحریم استفاده خواهیم کرد

الکساندر فدوروف – مدیر توسعه کسب و کار شرکت پروماینر روسیه – گفت: دیدگاهی که می توان متصور شد این است که دوستان ایرانی ما می گویند ما در دوران تحریم تجربه خاصی به دست آورده ایم که می توانیم با شما در میان بگذاریم. تجارت در شرایط تحریم برای ما بسیار مهم است. با رئیس بانک مرکزی ایران در روسیه دیدار و در مورد مدل های مختلف کسب و کار گفتگو کردیم. بخش مالی بلاک چین در سیستم سندباکس تحلیل می شود. با توجه به تحریم های ایجاد شده، خدمات ارزهای دیجیتال می توانند نقش مهمی در این زمینه برای حل مشکلات ایفا کنند.

وی ادامه داد: ما با معادن در ایران آشنا هستیم، در روسیه نیز تمایل زیادی در این زمینه وجود دارد. از آنجایی که کشور ما در این زمینه نقش مهمی در دنیا دارد، می توانیم در این زمینه با هم همکاری کنیم. در زمینه بورس دو کشور نیز همکاری های زیادی می توان انجام داد. از آنجایی که بورس ایران تجربه زیادی در شرایط تحریم دارد، آماده استفاده از مدل شما برای بورس در روسیه هستیم.

ارزهای دیجیتال می توانند در تجارت خارجی به ما کمک کنند

احمد صالحی – نماینده انجمن توسعه تجارت – نیز در این پنل گفت: ما یکی از کشورهایی هستیم که حوزه ارزهای دیجیتال می تواند در زمینه تجارت خارجی به ما کمک کند. راه در حوزه تجارت خارجی آسانتر است و اکنون در حال اجراست. در دوره ای که پس از سه افزایش نرخ بهره در ایالات متحده، تورم هنوز کاهش نیافته است. آمریکا وارد رکود می شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی هایی وجود دارد که کریپتو جایگزین فیات می شود که من شک دارم که این یک پیش بینی باشد. موثرترین استفاده از ابزارهای مالی جدید. اراده بانک مرکزی و وزیر صلح این است که از این توانایی در کشور در حوزه تجارت خارجی و واردات استفاده شود.

ایران و روسیه تراز تجاری ندارند. ما این مشکل را به دو صورت حل می کنیم. یکی ایجاد تعادل در تراز تجاری، روسیه کشوری است که در سطح فکری حرکت می کند و سلاح، غلات و انرژی صادر می کند و چیزهای دیگر وارد می کند. هر دو کشور تلاش می کنند تا حد امکان تراز تجاری را متعادل کنند. چالش بعدی تورم و کاهش ارزش ریال است. در کنار روبل و ریال، یکی از جدی ترین راه حل ها کشیدن پای چینی به وسط است. عمق بازار در تجارت بین المللی بسیار مهم است. سهم چینی ها با توجه به نقش مهمی که در تجارت جهانی دارند بسیار مهم است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا