عمومی

گام آخر – ترند روز

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پی اختلافات در خصوص اداره جنگ با بنی‌ گانتس و گادی آیزنکوت که منجر به خروج آنها از کابینه جنگی شده بود، این کابینه را منحل کرد. این تحول سیاسی مهمی در فضای سیاسی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود؛ چراکه به‌طور مستقیم به نحوه اداره جنگ غزه و همچنین تحولات جنوب لبنان ارتباط دارد. بدین‌گونه نتانیاهو در انتهای بن‌بست مشروعیتش، آخرین گام‌ها به سمت سقوط خود را برداشت تا قدمی دیگر به قهقرای رژیم صهیونیستی نزدیک‌تر شود.

به گزارش ترند روز، صبح نو نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پی اختلافات در خصوص اداره جنگ با بنی‌ گانتس و گادی آیزنکوت که منجر به خروج آنها از کابینه جنگی شده بود، این کابینه را منحل کرد. این تحول سیاسی مهمی در فضای سیاسی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود؛ چراکه به‌طور مستقیم به نحوه اداره جنگ غزه و همچنین تحولات جنوب لبنان ارتباط دارد. بدین‌گونه نتانیاهو در انتهای بن‌بست مشروعیتش، آخرین گام‌ها به سمت سقوط خود را برداشت تا قدمی دیگر به قهقرای رژیم صهیونیستی نزدیک‌تر شود.

در وهله اول، کابینه جنگی در این ۸ ماه محل اتخاذ تصمیمات راهبردی بود و با توجه به حضور بنی گانتس به‌عنوان مهم‌ترین چهره اپوزیسیون و آیزنکوت فرمانده اسبق ستادکل تجلی وحدت داخلی اسرائیلی‌ها بود. با انحلال این کابینه عملا وحدت داخلی نیز به محاق رفت و اکنون ائتلاف موسوم به بلوک دولت با جدیت بیش تری با تصمیمات جنگی کابینه مخالفت خواهد کرد.

در وهله دوم، انحلال کابینه جنگی به جای ترمیم آن از طریق افزودن وزرای دیگر همچون ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی و بتسلائل اسموتریچ نشان داد که می‌خواهد به تنهایی تصمیمات جنگ را اتخاذ کند. این در حالی است که بن گویر و اسموتریچ برای پیوستن به این کابینه بسیار مشتاق بودند؛ اما به نظر می‌رسد که نتانیاهو این دو وزیر تندرو را مشکل‌ساز و مانع از محاسبات مدنظر خودش می‌دانسته است.

اختلافات داخلی
عدم ترمیم کابینه جنگی هرچند تصمیم‌گیری را برای نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر جنگ تسهیل می‌کند، ولی مسئولیت تصمیمات را نیز به‌طور کامل بر دوش نخست‌وزیر قرار می‌دهد. از این رو انتظار می‌رود که بن گویر و اسموتریچ بیش از پیش نسبت به تصمیمات بر نخست‌وزیر فشار وارد کنند و نوک انتقادات کاملا به سوی وی خواهد بود. این درحالی است که با توجه به ائتلافی بودن کابینه، در صورت عدم اجرای خواست‌های این دو وزیر، وضعیت شکننده‌ای درباره دولت رخ بدهد.

در وهله سوم، این مسأله را باید مدنظر داشت که بنیامین نتانیاهو با یوآو گالانت، وزیر جنگ خود که هم حزبی وی محسوب می‌شود، اختلافات جدی دارد. گالانت درباره چشم‌انداز سیاسی غزه پس از جنگ و همچنین وضعیت جبهه شمالی با نتانیاهو دارای اختلافات است و حتی برخی منابع رسانه‌ای مدعی شده بودند که این دو نفر با هم صحبت نمی‌کنند. این درحالی است که اکنون تصمیمات اصلی باید توسط آنها اتخاذ شود.
در چنین شرایطی دو سناریو قابل تصور است، استمرار کج‌دار و مریض وضعیت کنونی در دو جبهه جنوبی و شمالی که احتمالا منجر به تشدید اعتراضات خیابانی و فشارهای سیاسی به کابینه خواهد شد؛ چراکه از یکسو مخالفان دولت با حضور گانتس بر فشار اجتماعی خود افزوده‌اند و انحلال پارلمان را به‌عنوان هدف خود مدنظر دارند. در درون کابینه هم اختلافات ادامه دارد و بن گویر و اسموتریچ بر فشار خود علیه نخست‌وزیر که به تنهایی بار مسئولیت تصمیمات را برعهده دارد، می‌افزایند.

یک قمار جدید در مرزهای شمالی؟
سناریوی دوم مبتنی بر تئوری سنتی در سیاست رژیم است که در مواجهه با چالش‌های داخلی، راه گریز را در خارج از مرزها می‌بیند. در این چارچوب بنیامین نتانیاهو برای جلب نظر وزرای تندرو و تحکیم وضعیت شکننده کابینه عملیات نظامی علیه لبنان را آغاز کند. در این چارچوب این احتمال وجود دارد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای نجات از سقوط کابینه و انتخابات زودهنگام که می‌تواند پایانی بر عمر سیاسی وی باشد، دست به قمار جدیدی در مرزهای شمالی بزند.

واکنش‌های داخلی و خارجی
از طرفی انحلال کابینه جنگ رژیم صهیونیستی با واکنش‌های داخلی و خارجی زیادی همراه بود. رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در واکنش به تصمیم اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم در خصوص انحلال کابینه جنگ گفت: «نتانیاهو باید به جای انحلال کابینه جنگ، دولت را منحل می‌کرد.»
پیش‌تر مرکز رسانه‌ای رژیم صهیونیستی گزارش داد که نخست‌وزیر این رژیم به وزرای کابینه درباره منحل کردن کابینه جنگ اطلاع داده است.
مرکز پخش رژیم صهیونیستی گزارش داد که بنیامین نتانیاهو پس از درخواست ایتامار بن گویر برای پیوستن به کابینه جنگ، این کابینه را منحل کرده است.
پیش‌تر روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارنوت به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «واشنگتن با ارسال پیامی برای مقامات تل‌آویو بر ضرورت حضور نداشتن «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در کابینه جنگ تأکید کرد.» منبع مذکور همچنین اعلام کرد: «آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نگرانی خود را نسبت به احتمال ملحق شدن آنها به کابینه جنگ اعلام کرده بود.»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا