علمی و پزشکی

کاوشگر روزتا در فضا فروپاشید!

روزتا در طول ماموریت خود سعی کرد از این راز رمزگشایی کند منظومه شمسی و اطلاعات زیادی در این زمینه در اختیار دانشمندان قرار داد. روند نزدیک شدن به این تحقیق دنباله دار 67p در سال 2014 آغاز شد.

مطالعه دنباله دار 67P/Churyumov-Grasimenko

روزتا در حالی که ماموریت اولیه خود را برای جمع آوری اطلاعات در مورد منشا منظومه شمسی به پایان رساند، به اعماق فضا فرو رفت.

این نظرسنجی پس از ده سال و پنج ماه و چهار روز در 6 آگوست 2014 به مقصد نهایی خود رسید. بنابراین، روزتا اولین فضاپیمایی بود که وارد مدار یک دنباله دار شد.

مرکز آژانس فضایی اروپا در آلمان که هدایت تحقیقات را بر عهده داشت هدف از این ماموریت را مشاهده و بررسی 67 پی از فاصله 100 کیلومتری عنوان کرد.

در نوامبر همان سال، روزتا یک مریخ نورد را به فضا پرتاب کرد فیله ماموریت بعدی خود را بر روی سطح دنباله دار با موفقیت انجام داد. فیله پس از جدا شدن از فضاپیمایی که آن را حمل می کرد، به آرامی در ارتفاع 67 فوتی فرود آمد. او سپس به مدت 60 ساعت به جستجو، نمونه برداری و انتقال اطلاعات درباره این شی فضایی پرداخت تا اینکه باتری هایش تمام شد و او مرد.

فیله ماه‌ها پس از فرود به طور دوره‌ای داده‌ها را برای روزتا ارسال می‌کرده و مدت‌ها پس از ورودش با آن در ارتباط بوده است. روزتا دو سال به دور دنباله دار چرخید تا از فیله و مکان آن عکس بگیرد.

سه هفته پس از اینکه روزتا فیله را پیدا کرد، تصمیم گرفت به ماموریت خود پایان دهد.

پایان کار روزتا

روزتا برای بازگشت به زمین بدون هیچ شانسی برای فرود آمدن بر روی یک دنباله دار طراحی شده بود. پس او را به آنجا هدایت کنید 67 پی تصور می شد که این به معنای برخورد و پایان کار سفینه فضایی است.

بنابراین، روزتا آخرین سیگنال و داده را ارسال کرد و ماموریت خود را با برخورد عمدی با یک دنباله دار و خاموش کردن ابزارهای آن برای همیشه پایان داد.

این فضاپیما با سرعت 3 کیلومتر در ساعت به دنباله دار برخورد کرد که علاوه بر گرانش ضعیف 67 پی، سرعت پایینی محسوب می شود.

پاتریک مارتینمدیر ماموریت آژانس فضایی اروپا گفت:

“من می توانم فرود این فضاپیما را تایید کنم و اعلام کنم که ماموریت روزتا کامل شده است. روزتا الهام بخش بسیاری از مردم است. این ماموریت تاریخی، مبتکرانه است و درک ما را از دنباله دارها و منظومه شمسی تغییر داده است. خدا رحمت کند روزتا، شما انجام دادید. یک کار عالی.”

227227

دکمه بازگشت به بالا