اقتصادی

کاهش فاصله کشور از اهداف سند افق ۱۴۰۴ با توسعه BIM در صنعت ساختمان

طبق سند ۲۰ ساله، در افق ۱۴۰۴ باید فناوری مدیریت پروژه را با کمک BIM در صنعت ساختمانی مورد استفاده قرار دهیم، در حالی که متخصصان اندکی در این حوزه وجود دارد و برای جبران این عقب ماندگی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان علاوه بر توسعه این روش، اقدام به ارائه آموزش به مهندسان حوزه‌های مرتبط با عمران کرده است.

سعید بزرگی، مدیر عامل یکی از شرکت‌ها در گفت‌وگو با ترند روز، با اشاره به تمرکز معاونت علمی ریاست‌جمهوری به اقتصاد شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: در این راستا یکی از ستادهای معاونت علمی، در حوزه عمران و مسکن است. یعنی مجموعه‌هایی که دارای فناوری‌هایی در حوزه عمران و مسکن هستند.

وی تمرکز این شرکت را در حوزه مدل‌سازی اطلاعات ساختمانی (BIM) دانست و اظهار کرد: مدل‌سازی ساختمان برای تحلیل عوامل مختلفی مانند بارهای استاتیکی و دینامیکی، وضعیت تنش و کرنش، تغییر شکل و تأثیرات محیطی مانند زلزله و باد و غیره کاربرد دارد و BIM به منظور بهبود مدیریت پروژه‌های ساختمانی و تسهیل ارتباطات بین اعضای مختلف یک پروژه ساختمانی به کار گرفته می‌شود. این فرآیند شامل جمع‌آوری، سازماندهی و به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به یک ساختمان در طول دوره عمر ساختمان است. این اطلاعات شامل ابعاد، هندسه، مشخصات مصالح، تفکیک کاربری، جزئیات سازه، سیستم‌های مکانیکی و الکتریکی، کلید واژه‌ها و غیره است.

بزرگی با بیان اینکه BIM می‌تواند به ارائه یک پلتفرم مشترک بین اعضای مختلف یک پروژه ساختمانی کمک کند، ادامه داد: این اعضا شامل معماران، مهندسین عمران، مهندسین برق، مهندسین مکانیک، پیمانکاران، تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و غیره است. با استفاده از BIM، اعضای پروژه می‌توانند اطلاعات بیشتری در مورد پروژه را به اشتراک بگذارند، سازماندهی بهتری را در اطلاعات پروژه داشته باشند، به دقت بیشتری در طراحی و اجرای پروژه دست یابند و همچنین کاهش خطاهای احتمالی در زمان ساختمان‌دهی داشته باشند.

مدیر عامل این شرکت اضافه کرد: همچنین، BIM می‌تواند در بهبود کارایی انرژی ساختمان و تخصیص بهینه منابع مالی و انسانی به پروژه کمک کند. با استفاده از BIM، می‌توان انواع روش‌های مدل‌سازی و شبیه‌سازی برای بررسی کارایی انرژی و بهینه‌سازی استفاده از منابع را انجام داد. با این کار، می‌توان به کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه‌های ساختمانی و بهبود عملکرد ساختمان کمک کرد.

وی اضافه کرد: بر این اساس طبق سند ۲۰ ساله، در افق ۱۴۰۴ باید فناوری مدیریت پروژه را با کمک BIM در صنعت ساختمانی مورد استفاده قرار دهیم، این در حالی است که برای کاربردی کردن این فناوری فاصله زیادی داریم.

بزرگی با بیان اینکه در حال حاضر استفاده از مدل‌سازی اطلاعات ساختمانی (BIM) به صورت محدود صورت می‌گیرد، ادامه داد: دلیل اینکه ما با سند چشم انداز فاصله داریم، این است که تعداد متخصصان در این حوزه اندک است، بر این اساس ما ارائه آموزش در این زمینه را آغاز کردیم.

مدیرعامل این شرکت ادامه داد: این دوره‌های آموزشی برای مهندسان است. حوزه BIM یک حوزه کاربردی برای مهندسان عمران، معمار و برق و مکانیک است و مهندسان حوزه‌های نرم‌افزاری نیز به آن علاقه‌مند هستند.

وی با اشاره به کاربردهای BMI گفت: قبل از آنکه هیچ اقدامی بر روی ساخت سازه‌ها انجام شود، این سازه در محیط نرم افزاری ساخته می‌شود و با استفاده از آن می‌توان مدیریت پروژه کرد. اهمیت فناوری BMI به اندازه‌ای است که برای توسعه دوقلوی دیجیتال، باید به این فناوری مجهز بود؛ چرا که بعد از مدل‌سازی سازه‌ها با استفاده از BMI، با استفاده از دوقلوهای دیجیتال می‌توان تجهیزاتی را در ساختمان نصب کرد تا میزان مصرف برق، گاز،‌ ورودی و خروجی‌ها کاهش یابد.

بزرگی با بیان اینکه این فناوری از تکنیک خانه‌های هوشمند جلوتر است، یادآور شد: دیجیتال توئین اتاق فرمان به شمار می‌رود و به عنوان نمونه اگر این فناوری برای ساخت یک بیمارستان مورد استفاده قرار گیرد، کلیه امور مربوط به بیمار مانند علایم حیاتی، فشار خون، وضعیت کلی بیمار به صورت هوشمند، قابل پایش است.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

با درود! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که به دنبال تحقیقات دقیق و تحلیل‌های کامل در زمینه اقتصاد است. با دستیابی به اطلاعات به‌روز و منابع معتبر، تلاش می‌کنم تا به شما مطالب کیفیت بالا را ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا