برترین های ترند روزعمومی

چگونه بوتاکس تزریق کنیم؟

اگرچه سم بوتولینوم می تواند کشنده باشد، اما دوزهای کوچک (مانند تزریق بوتاکس) بی خطر هستند. در واقع، بین سال‌های 1989 تا 2003، تنها 36 مورد از عوارض جانبی استفاده از این سم در درمان‌های آرایشی به سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) گزارش شده است. 13 نفر از آنها ظاهراً دلایل زمینه ای بیشتری برای استفاده از این دارو دارند.

در ایران بوتاکس مسپورت (برند ایرانی) مورد آزمایش و تایید وزارت بهداشت قرار گرفته است و امروزه یکی از پرطرفدارترین محصولات در ایران می باشد. تحقیقات نشان داده است که این برند خواصی مشابه نسخه انگلیسی بوتاکس دیسپورت دارد. با در نظر گرفتن این موضوع، برخی از محققین این فرضیه را مطرح کرده اند که استفاده از بوتاکس در زیبایی بی خطرتر از استفاده درمانی آن است. زیرا مقدار کمی برای استفاده آرایشی مورد نیاز است.

یک مطالعه کامل در سال 2005 نشان داد که عوارض جانبی متعددی با استفاده درمانی بوتاکس مشاهده شد. این ممکن است به دلایل زمینه ای یا به دلیل نیاز به دوز بالاتر برای درمان باشد.

یک مطالعه در سال 2021 نشان داد که برخی از افرادی که تزریق بوتاکس دریافت کردند علائم زیر را تجربه کردند:

قرمزی سطحی پوست

ادم

افتادگی پلک یا ابرو

درد در ناحیه تزریق

سایر تغییرات در رنگ پوست

بیشتر این عوارض جانبی خفیف و موقتی هستند. و بوتاکس به طور کلی بی خطر است. همیشه در مورد تزریق بوتاکس با یک متخصص پوست یا جراح زیبایی یا کلینیک زیبایی دارای مجوز مشورت کنید. در صورتی که تزریق طبق مقررات وزارت بهداشت انجام نشود و یا توسط افراد کم تجربه انجام شود، احتمال بروز عوارض جانبی بسیار زیاد است.

بوتاکس چگونه استفاده می شود؟

بوتاکس به دلیل توانایی خود در از بین بردن چین و چروک شناخته شده است. به عنوان مثال، تزریق بوتاکس می تواند عضلاتی را فلج کند که باعث فلج شدن آنها می شود:

چین و چروک های پنجه کلاغی (چروک هایی که در گوشه بیرونی چشم ظاهر می شوند)

خطی از چین و چروک بین دو ابرو

سیلی بر پیشانی

همچنین برای درمان مشکلات عضلانی زمینه ای استفاده می شود که عبارتند از:

آمبلیوپی

خارش چشم

سردرد مزمن

دیستونی دهانه رحم (دیستونی سرویکس)

تکرر ادرار

تعریق بیش از حد (هیپرهیدروزیس)

برخی مشکلات عصبی مانند فلج مغزی.

خطرات و عوارض بوتاکس

تزریق بوتاکس زمانی که توسط پزشک متخصص انجام شود بی خطر است. عوارض و مشکلات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد، تورم یا کبودی در محل تزریق

سردرد یا علائمی شبیه سرماخوردگی

مشکلات افتادگی پلک یا ابرو

لبخند نامتقارن یا کج

چشم های خشک یا آبریزش

اگرچه بسیار بعید است، اما ممکن است سموم تزریق شده در بدن شما پخش شود. اگر متوجه هر یک از چند ساعت تا چند هفته بعد از تزریق بوتاکس شدید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

ضعف عضلانی

اختلالات بینایی

مشکل در صحبت کردن یا بلعیدن

مشکلات تنفسی

از دست دادن کنترل ادرار

به طور کلی پزشکان توصیه می کنند در صورت بارداری یا شیردهی از تزریق بوتاکس خودداری کنند و افرادی که به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند نباید از بوتاکس استفاده کنند.

دوز بوتاکس مورد نیاز است

بوتاکس تزریقی است و دوز مصرفی بستگی به شرایطی دارد که برای آن استفاده می شود.

داروها، مواد تشکیل دهنده و محصولات مورد علاقه در بوتاکس چیست؟

اثربخشی سم بوتولینوم زمانی افزایش می یابد که با سایر داروهایی که بر عملکرد سیستم عصبی تأثیر می گذارند (مانند آمینوگلیکوزیدها و داروهای درمانی) استفاده شود.

بوتاکس در دوران بارداری و شیردهی

مطالعات کافی در مورد بوتاکس در زنان باردار و همچنین مطالعات زنان شیرده انجام نشده است.

دکتر خود را با دقت انتخاب کنید

بوتاکس فقط باید تحت نظر پزشک استفاده شود. تزریق باید به آرامی و با احتیاط انجام شود تا عوارضی ایجاد نشود. درمان بوتاکس اگر به درستی انجام نشود می تواند خطرناک باشد. از پزشک عمومی خود بخواهید به شما معرفی کند یا دکتری را پیدا کنید که در بیماری شما متخصص باشد و در تزریق بوتاکس واجد شرایط باشد.

یک پزشک ماهر و دارای مجوز می تواند شما را راهنمایی کند و ارزیابی کند که آیا این برای نیازها و سلامت شما مناسب است یا خیر.

اکثر افراد در حین تزریق احساس درد نمی کنند. اما برخی افراد ترجیح می دهند قبل از تزریق، ناحیه را بی حس کنند. به خصوص اگر درمان تعریق بیش از حد دست ها یا پاها باشد. متخصصان پوست می توانند از یک یا چند روش موجود برای این کار استفاده کنند (مانند بیهوشی عمومی، بیهوشی همراه با خنک کننده یا ویبره که با ماساژ محل تزریق، درد را کاهش می دهد).

در طول تزریق

تزریق بوتاکس معمولا در مطب پزشک انجام می شود. پزشکان از یک سوزن بسیار ظریف برای تزریق سم بوتولینوم به پوست یا ماهیچه های بیمار استفاده می کنند. تعداد تزریقات مورد نیاز به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله مرزهای منطقه تحت درمان

بعد از تزریق

به مدت 24 ساعت ناحیه تحت درمان را لمس یا ماساژ ندهید. این کار از سرایت سم به مکان های دیگر جلوگیری می کند. بلافاصله پس از تزریق می توانید فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا