برترین های ترند روزعلمی و پزشکی

چه زمانی باید به متخصص ارتوپدی مراجعه کنیم؟

شاخه های مختلفی از علم پزشکی وجود دارد که تک تک اعضای بدن را بررسی می کند. شناخت این شاخه ها برای تشخیص صحیح بیماری و ارائه درمان موثر و به موقع اهمیت دارد. شاخه ای از پزشکی و جراحی که به عدم تعادل و مشکلات استخوان ها و اندام ها می پردازد، ارتوپدی نامیده می شود. جراح ارتوپد برای درمان این مشکلات از روش های جراحی و غیر جراحی استفاده می کند. اما سوال اینجاست که چه زمانی باید به جراح ارتوپد مراجعه کرد؟ برای یافتن پاسخ این سوال تا انتها دنبال کنید.

متخصص ارتوپدی

علم پزشکی از شاخه های مختلفی تشکیل شده است. هر یک از این شاخه ها قسمت خاصی از بدن را بررسی می کند. شناخت شاخه ها در ارتباط با تشخیص، پایش و درمان زودهنگام بیماری اهمیت پیدا می کند. ارتوپدی شاخه ای از علم پزشکی است که سیستم حرکتی بدن را ارزیابی می کند. مهمترین اجزای سیستم حرکتی بدن شامل استخوان ها و مفاصل است. به همین دلیل به او متخصص ارتوپدی، متخصص استخوان و مفاصل یا جراح استخوان و مفاصل نیز می گویند.

به قسمت‌های سیستم حرکتی بدن، می‌توانید ماهیچه‌ها (بافتی که ماهیچه‌ها و استخوان‌ها را به هم متصل می‌کند) و رباط‌ها (باندهای عضلانی بین دو استخوان در مفصل) اضافه کنید. همچنین گاهی اوقات متخصص ارتوپدی عضلات و تاندون های اندام های حرکتی را معاینه می کند. نواحی تحت درمان متخصص ارتوپدی شامل دست، پا، پشت، گردن و پا می باشد. این افراد از دو روش جراحی و غیرجراحی برای درمان مشکلات استخوانی و مفصلی استفاده می کنند.

اولویت متخصص ارتوپدی برای درمان بیماران استفاده از روش های غیر جراحی است. اگر این روش ها جواب نداد و نتیجه مطلوب حاصل نشد، جراحی ضروری می شود. روش های غیر جراحی شامل دارودرمانی، تمرینات فیزیوتراپی، تغییر سبک زندگی، وسایل کمکی (اندام مصنوعی و …) و تمرینات پزشکی می باشد. نوع جراحی بر اساس تغییر شکل استخوان یا مفصل تعیین می شود. رایج ترین جراحی هایی که توسط جراحان ارتوپد استفاده می شود عبارتند از: قرار دادن شکستگی، تعویض مفصل (آرتروپلاستی)، استئوتومی استخوان، پیوند استخوان، ترمیم تاندون و اعصاب و غیره.

چه زمانی باید به متخصص ارتوپدی مراجعه کنیم؟

درد یکی از شایع ترین علائم مشکلات استخوانی و استخوانی است. در واقع اکثر مراجعه کنندگان به ارتوپدها از درد استخوان یا استخوان رنج می برند. به عنوان مثال می توان به درد در بازوها، کمر، پاها و … اشاره کرد. همچنین تعداد زیادی از مراجعات به ارتوپدی مربوط به تورم و التهاب مفاصل است. احتمال التهاب مفاصل در قسمت های مختلف بدن (زانو، باسن، استخوان های کمر، ستون فقرات گردنی و …) وجود دارد.

کنترل و درمان مشکلات ذکر شده در بالا برای جلوگیری از گسترش آنها ضروری است. گاهی اوقات تورم و درد مفاصل و استخوان شدید است و دامنه حرکت را محدود می کند. در برخی موارد، این مشکلات علائم یک بیماری جدی است که نیاز به درمان فوری دارد. به عنوان مثال، بیماری های خودایمنی به دلیل ترشح برخی مواد می توانند باعث آرتروز و درد استخوان شوند. اگرچه بیماری های خودایمنی درمان های خاصی دارند. اما به لطف درمان دارویی، می توان از پیشرفت بیماری و ناتوانی جلوگیری کرد.

درد مفاصل

در صورت بروز درد در مفاصل، مشاوره با ارتوپد الزامی است. درد مفاصل یکی از شایع ترین مشکلات جامعه مدرن است. این بیماری علاوه بر تحمیل هزینه های هنگفت درمانی، کارایی فرد را در انجام فعالیت های روزمره کاهش می دهد. درد مفاصل از نظر تاریخی در جمعیت مسن شایع است. اما امروزه به دلیل شیوه نادرست زندگی، سن مبتلایان به این بیماری کاهش یافته و به 20 سال نیز رسیده است.

مفصل مکانی است که در آن دو استخوان با هم تماس دارند. مفاصل شامل غضروف، استخوان ها، تاندون ها، رباط ها و ماهیچه ها هستند. بروز هر گونه مشکل در قسمت های ذکر شده منجر به درد در مفاصل می شود. درد مفاصل بسته به شدت آسیب از خفیف تا شدید متغیر است. درد خفیف مفصلی متناوب است و با اعمال خاصی بروز می کند. اما درد شدید حتی در خواب برای شخص مشکل ساز است.

عوامل مختلفی می توانند باعث درد مفاصل شوند. مهمترین قدم در درمان این دردها شناسایی علت آن است. پزشک ارتوپد با ارزیابی وضعیت بیمار و انجام آزمایشات پزشکی علت درد را تشخیص می دهد. مهم ترین علت درد مفاصل ساییدگی غضروف در مفصل است. سایر عوامل موثر در درد مفاصل عبارتند از: شکستگی، دررفتگی مفصل یا بیماری. بیماری های مرتبط با آرتریت:

فیبرومیالژیا (درد استخوان ناشی از خستگی، خلق و خو، خواب و مشکلات حافظه)

راشیتیسم یا راشیتیسم (ضعف و شکنندگی استخوان در کودکان به دلیل کمبود ویتامین D)

اسپوندیلیت آنکیلوزان (التهاب مزمن ستون فقرات)

آرتریت (التهاب مفاصل ناشی از عفونت گنوککی یا باکتری)

بیماری لایم (آرتریت ناشی از باکتری Lyme borreliosis)

نقرس (التهاب مفاصل ناشی از تجمع اسید اوریک در بدن)

نکروز یا مرگ بافت استخوانی در ناحیه مفصل

سرطان خون یا سرطان مغز استخوان

آرتریت روماتوئید (آرتریت نوجوانان)

تاندونیت

تخریب مفاصل یا آرتریت

کم کاری تیروئید

دارو مصرف کن

آرتروز

اضطراب

درد اسکلتی

درد استخوان کمتر از درد مفاصل است. منشأ این درد می تواند استخوانی یا غیر استخوانی باشد. به عنوان مثال، تحریک اعصاب حسی باعث ایجاد درد در جای دیگری می شود. دلیل آن خطای مغزی در تفسیر محل درد است. درد غیر استخوانی ناشی از این مشکل است. عوامل مختلفی در ایجاد درد استخوان نقش دارند. در گام اول ارتوپد سعی می کند علت درد را تشخیص دهد. زیرا برخورد هر کدام با دیگری متفاوت است. عواملی که باعث می شود فرد از درد استخوان رنج می برد عبارتند از:

عفونت استخوان یا استئومیلیت

پوکی استخوان (استخوان های ضعیف)

خونریزی داخل استخوانی (تشخیص داده شده توسط MRI)

شکستگی استخوان (تشخیص داده شده با رادیوگرافی ساده)

شکستگی خط مو (تشخیص داده شده با سی تی اسکن)

آسیب های استخوانی (تصادف، ورزش، حوادث شغلی و غیره)

استئومالاسی (کمبود کلسیم و ویتامین D)

لوسمی یا سرطان اولیه و ثانویه استخوان (متاستازهای سرطان از سایر قسمت های بدن)

آسیب به خون رسانی به استخوان ها (مانند مویرگ های مسدود شده که استخوان ها را تامین می کنند و کم خونی داسی شکل)

التهاب و تورم مفاصل

ورم مفاصل و ورم باید توسط متخصص ارتوپد بررسی شود.التهاب به معنای التهاب و تورم مفاصل مختلف بدن است. عوامل مختلفی در التهاب و تورم مفاصل نقش دارند، صرف نظر از نوع عامل ایجاد کننده، این عوارض باید به سرعت تحت نظر و درمان قرار گیرند. زیرا این می تواند نشانه یک بیماری جدی در فرد باشد

در بیشتر موارد، التهاب و تورم ناشی از آسیب به اجزای مفصلی (استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها، غضروف و اعصاب) است. اما احتمال بروز این مشکل تحت تأثیر یک آسیب خارج مفصلی نیز وجود دارد. به عنوان مثال، التهاب بورس ها (کیسه های حاوی مایع سینوویال) می تواند باعث آرتریت شود. تورم پوست و تومورهای اطراف مفصل نیز می تواند اضافه شود. در برخی موارد، خونریزی در مفصل یا شکستگی استخوان نیز باعث التهاب و تورم مفاصل می شود.

در بیشتر موارد، تورم مفصل به دلیل افزایش تولید مایع مفصلی (سینوویال) ایجاد می شود. مفصل جایی است که دو استخوان به هم می لغزند. سطوح استخوان های مجاور نیز با لایه ای از غضروف پوشیده شده است. عملکرد لایه غضروفی تسهیل حرکت استخوان ها در کنار هم است. ناحیه مفصل توسط پوششی به نام کپسول مفصلی احاطه شده است.

سطح داخلی این محفظه را لایه سینوویال می نامند. وظیفه لایه مذکور تولید مایع سینوویال ویسکوز می باشد. وجود این مایع به لغزندگی بیشتر سطوح مفصلی کمک می کند. به مزایای مایع سینوویال می توان تغذیه سلول های غضروفی را نیز اضافه کرد. گاهی اوقات تولید مایع سیتوویال مختل می شود و از حد طبیعی فراتر می رود. برخی از بیماری ها در تولید بیش از حد این مایع نقش دارند. این دسته همچنین شامل بیماری های خودایمنی مانند آرتریت، روماتیسم، نقرس، نقرس کاذب یا روماتیسم، آرتریت و لوپوس می شود. عوامل دیگری که باعث افزایش تولید مایع سینوویال می شوند عبارتند از:

کشش یا آسیب به لایه سینوویال

تشکیل تومور در بافت مفصلی

التهاب بافت سینوویال

یک عفونت

سخن پایانی

ارتوپدی شاخه ای از پزشکی یا جراحی است که به سیستم حرکتی بدن می پردازد. در برخی موارد مانند درد و التهاب مفاصل یا درد استخوان لازم است به متخصص ارتوپد مراجعه شود. زیرا می تواند نشانه یک بیماری جدی در فرد باشد. به عنوان مثال، بسیاری از بیماری های خودایمنی با التهاب و درد شدید مفاصل همراه هستند. این التهاب معمولاً تورم، خشکی، سفتی، قرمزی و گرمی مفصل است. تشخیص زودهنگام بیماری های خودایمنی از پیشرفت علائم و کاهش دامنه حرکتی مفاصل جلوگیری می کند.

اگر قصد مراجعه به متخصص ارتوپدی دارید ما به شما بهترین جراح ارتوپد شیراز را معرفی میکنیم.

دکمه بازگشت به بالا