چرخه معیوب تعطیلی های ناشی از ناترازی انرژی نشان از چیست؟

در گفت وگو با آنا مطرح شد؛

چرخه معیوب تعطیلی‌های ناشی از ناترازی انرژی نشان از چیست؟

تحلیل گر حوزه انرژی گفت: با وجود ظرفیت های مناسب برای تولید بنزین چرا باید در شرایط فعلی کشور ۵ میلیارد دلار بنزین وارد ایران و در این سیستم فرسود استفاده شود؛ در قدم اول باید نواقص این سیستم حل شود سپس به فکر کمبود بنزین باشیم. امروز تدبیر تعطیلی های ناشی از آلودگی هوا در این چرخه معیوب نشان از چیست؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا امسال ناترازی بنزین به دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضای این محصول به کمک تشدید آلودگی هوا آمد و موضوع  میزان تولید و بی کیفیتی تولیدبنزین به یک چالش اساسی در کشور تبدیل شده است. به موجب این بحران کارشناسان این حوزه به ارائه پیشنهاد ها و راه حل های متفاوتی نظیر استانداردسازی خودرو های داخلی از رده خارج شدن خودرو های فرسوده و استفاده از خودرو های هیبریدی را برای حل این مشکل پرداختند.چرا در کشوری که به گفته متولیان ظرفیت تولید محصولی به نام بنزین را دارد باید در انتظار واردات باشند و یا اقدام به تولیدی بی کیفیت داشته باشند که تاوان آن را مردم با تنفس در هوای آلوده ناشی از سوخت بی کیفیت می پردازند.

بار ها رئیس جمهور از مشکل هزینه های تحمیل شده به دولت برای واردات بنزین سخن گفت: بر اساس اظهارات اخیر مسعود پزشکیان پنج میلیارد (دلار) پول به بنزین می دهیم و از خارج وارد می کنیم و مصرف می کنند. البته رئیس جمهور معتقد است که اگر این پول را نمی دادیم می توانستیم پول بازنشسته ها را بدهیم همسان کنیم پول معلم پول دارو پول گندم و پول نهاده را بدهیم.

محمد علی صادقی تحلیل گر و کارشناس حوزه انرژی در گفت و گو با آنا در رابطه با وضعیت ناترازی بنزین و آسیب این موضوع به سایر بخش های اقتصادی گفت: یکی از دلایل کمبود بنزین مصرف بالای این انرژی به دلیل غیر استاندارد بودن برخی خودرو های تولیدی است که باعث ناترازی عرضه و تقاضا شده است که طبق آمار های رسمی با توجه به این ناترازی حدود ۱۸۰ میلیارد دلار هدر رفت انرژی در کشور اتفاق می افتد.

بنزین تولید داخل کیفیت دارد؟

تحلیلگر حوزه انرژی بیان کرد: با توجه به تولید روزانه ۱۰۸ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف روزانه بنزین به ۱۲۸ میلیون لیتررسیده است و۲۰ میلیون لیتر کمبود بنزین در کشور وجود دارد که این میزان با واردات از کشور ترکمنستان و یا خلیج فارس تراز می شود البته بنزین تولید داخل از مرغوبیت و کیفیت یورو ۴ بالای برخوردار است. 

صادقی با بیان اینکه دولت باید خودرو های فرسوده و غیر استانداردی که برای کسب درآمد در سطح شهر تردد دارند را از چرخه فعالیت خارج و سوختی برای این خودرو ها تعیین نکند گفت: این نوع خودرو ها باعث سرمایه سوزی می شود. دولت باید با رائه تسهیلات جهت نوسازی این خودرو ها اقدامات لازم برای تعویض و جایگزینی هر چه سریعتر را اجرایی کند.

پالایشگاه ها می تواند پاسخگوی تمام نیاز کشور باشند؟

وی در رابطه با امتیازات تاسیس پالایشگاه ها برای جبران کسری بنزین گفت: پالایشگاه شهریار تبریز و آناهیتا در کرمانشاه با دریافت زمین و تخصیص ارز باید در دهه ۸۰ حدود ۱۵۰ هزار بشکه بنزین تولید می کردند اما هیچ دستاوری از این دو پالایشگاه دیده نشد. پس چطور پالایشگاه تهران اصفهان و ستاره خلیج فارس می تواند پاسخگوی تمام نیاز کشور باشد؟

صادقی تصریح کرد: با وجود ظرفیت های مناسب برای تولید بنزین چرا باید در شرایط فعلی کشور ۵ میلیارد دلار بنزین وارد ایران و در این سیستم فرسود استفاده شود؛ در قدم اول باید نواقص این سیستم حل شود سپس به فکر کمبود بنزین باشیم.امروز تدبیر تعطیلی های ناشی از آلودگی هوا در این چرخه معیوب نشان از چیست؟  

پروژه های نیمه تمام 

تولید بنزین

صادقی با اشاره به پروژه تبدیل گاز طبیعی به فراورده های مایع گفت: در گذشته موضوعی مبنی بر تبدیل گاز طبیعی به فراورده های مایع بوده است که این پروژه از طریق ساسول افریقای جنوبی درایران در حال اجرا بوده است که روزانه ۱۰ تا ۲۰ هزار بشکه نفت و گاز مایع از آفریقای جنوبی به ایران منتقل می شد اما دستور لغواین پروژه با ۳۰ میلیون دلار هزینه به طور ناگهانی صادر شد.

کارشناس حوزه انرژی افزود: اما پروژه ی دیگری ایران در کشور قطر کلید خورد که دولت قطر تنها در تهیه گاز مایع این پروژه سهیم بوده است که خواستار ۵۰ درصد از سود این پروژه بوده است که در نتیجه ایران ۱۹ میلیارد دلار سرمایه وارد کشور قطر کرد.

صادقی خاطرنشان کرد: تمام پروژه های ناتمام سرمایه ایران بوده که به صورت ناشیانه مبلغ های نجومی در بخش های مختلف استفاده و دستاوردی نیز به همراه نداشته است که موجب رو به رو شدن با بحران بنزین شده ایم.

کمبود برق در صنایع 

وی ادامه داد: اگر مشکلاتی از قبیل کمبود برق و سوخت وجود دارد چرا باید جلوی تولید نیروگاه نفت کوره سوز را بگیرند زمانی که نیروگاه ها در زمینه و فراوری های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد باید تولیدات قبلی را متوقف کنند اما در حال حاضر فقط جلوی صنعت را گرفته و در نتیجه کشور با بی برقی روبرو شده است.

صادقی اظهار کرد: اگر ۳ هزار میلیارد پولی که به عنوان یارانه نقدی به مردم اعطا می شود در طول سال جمع آوری شود و در بخش های مختلف صنعت توزیع شود تاثیر بیشتری بر زندگی و رفاه مردم می گذارد تا با پرداخت یارانه ناچیز!.

تحلیلگر حوزه انرژی تصریح کرد: چرا درصدد واردات آخرین مدل خودرو هستند زمانی که می توانند خودروی کارکرده با قیمت پایین تر وارد و سرمایه باقی مانده از واردات خودرو را در صنعت خودرو توزیع کنند که چرخه تولید و اشتغال خاموش نشود. پس قطعا نمی خواهند به  دنبال تدبیر درستی برای حل کاهش آلودگی هوا باشند چراکه مافیا نیز در این حوزه نقش دارند.

دکمه بازگشت به بالا