چرا کلاج خودروهای چینی زود می‌سوزد؟

قیمت مناسب، امکانات رفاهی خوب و طراحی مدرن باعث شده تا برندهایی مثل چری، جک، ام وی ام، لیفان، برلیانس و هایما طرفداران زیادی پیدا کنند. اما یکی از شکایت های رایجی که از سوی مالکان این خودروها شنیده می شود، سوختن زودرس صفحه کلاج خودرو چینی است. بسیاری از رانندگان پس از تنها ۲۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر مجبور به تعویض صفحه کلاج می شوند؛ در حالی که در خودروهای کره ای یا ژاپنی این عدد معمولاً بالای ۸۰–۱۰۰ هزار کیلومتر است. اگر به دلایلی کلاج خودرو چینی شما سوخت می توانید با مراجعه به یک مرکز تعمیر خودرو چینی در همدان از خرابی ها و هزینه های بعدی جلوگیری کنید.

دلایل اصلی سوختن کلاج خودروهای چینی

 ۱. طراحی صفحه کلاج با لنت ارزان : قیمت بیشتر خودروهای چینی برای کاهش هزینه تمام شده از لنت های کلاج ارگانیک (Organic) یا نیمه متالیک ارزان قیمت استفاده می کنند. این لنت ها در مقایسه با لنت های سرامیکی یا کربن کولار که در خودروهای اروپایی و ژاپنی به کار می رود، مقاومت حرارتی بسیار کمتری دارند. وقتی دمای صفحه کلاج از حدود ۳۵۰–۴۰۰ درجه سانتی گراد بیشتر می شود، لنت شروع به سوختن و دود کردن می کند. در ترافیک های سنگین شهری مثل تهران، اصفهان یا همدان این دما به راحتی عبور می کند.

۲. وزن بالاتر خودرو نسبت به قدرت موتور: بسیاری از مدل های چینی (مثل چری تیگو ۷، جک S5، ام وی ام X55) وزن خالص بالای ۱۴۰۰–۱۶۰۰ کیلوگرم دارند، اما موتورهای ۱.۵ یا ۱.۶ لیتری توربو با قدرت محدودی تولید می کنند. در نتیجه راننده مجبور می شود در سربالایی ها یا هنگام حرکت از چراغ قرمز، کلاج را بیشتر نیم کاره نگه دارد تا خودرو خاموش نشود. این دقیقاً همان عاملی است که باعث داغ شدن بیش از حد صفحه کلاج می شود.

۳. سیستم کلاچ هیدرولیکی ضعیف و تنظیم نبودن نقطه عملکرد: در بعضی مدل ها (مثل برلیانس H330 یا لیفان X60) پمپ بالا و پایین کلاج کیفیت پایینی دارد و بعد از مدتی نشتی می دهد یا هوا می گیرد. وقتی هوا داخل مدار هیدرولیک باشد، پدال کلاج نرم می شود و راننده ناخودآگاه کلاج را بیشتر نگه می دارد؛ نتیجه؟ سوختن سریع تر صفحه.

۴. عادات رانندگی نادرست :

در سربالایی ترمز دستی نکشیم و با نیم کلاچ خودرو را نگه داریم

در ترافیک دنده یک را نگه داریم و مدام گاز و کلاج بازی کنیم

هنگام تعویض دنده خیلی سریع کلاج را رها کنیم (به همین دلیل حتی اگر صفحه کلاج کیفیت خوبی هم داشته باشد، تحت این فشارها زود فرسوده می شود.

۵. کیفیت پایین روغن گیربکس و عدم تعویض به موقع آنب: سیاری از خودروهای چینی از گیربکس های دستی یا CVT استفاده می کنند که روغن مخصوص می خواهند.

وقتی راننده روغن گیربکس را تا ۱۰۰ هزار کیلومتر هم عوض نمی کند، ویسکوزیته روغن افت می کند و اصطکاک داخل سیستم افزایش می یابد؛ این موضوع مستقیماً به صفحه کلاج فشار بیشتری وارد می کند.

چگونه عمر کلاج خودرو چینی را بیشتر کنیم؟

۱. رانندگی صحیح – در سربالایی حتماً ترمز دستی بکشید – در ترافیک سعی کنید دنده خلاص کنید و ترمز بگیرید – دور موتور را هنگام تعویض دنده در محدوده ۲۰۰۰–۲۵۰۰ نگه دارید

۲. استفاده از صفحه کلاج تقویتی امروزه صفحه کلاج های تقویتی سرامیکی یا کیت کلاچ اسپرت برای بیشتر مدل های چینی (چری، جک، ام وی ام) در بازار موجود است که تا ۸۰–۱۰۰ هزار کیلومتر هم دوام می آورد.

۳. سرویس دوره ای منظم هر ۱۰ هزار کیلومتر پمپ کلاج و روغن گیربکس را چک کنید.

۴. مراجعه به تعمیرگاه تخصصی خودروهای چینی تعمیر کلاچ نیاز به تجربه و ابزار مخصوص دارد. تنظیم دقیق نقطه عملکرد پدال، هواگیری درست و استفاده از قطعات باکیفیت فقط در تعمیرگاه های تخصصی انجام می شود.

دکمه بازگشت به بالا