علمی و پزشکی

هواپیما عمود پرواز هگزا / ایده جاه‌طلبانه برای ارتش‌های آینده / عکس

تیم “لیفت هواپیما” که در ایالت تگزاس آمریکا مستقر است، هواپیمای بالابر عمودی الکتریکی یا eVTOL Hexa را توسعه داده است. این نوآوری فرد را از طریق یک سیستم پیشگام پرواز سرنشین دار به آسمان می برد. حتی با اتوپایلوت پیشرفته، برای استفاده از آن نیازی به گواهینامه خلبانی ندارید. این ویتول الکتریکی به تازگی اولین پرواز آزمایشی خود را در فرودگاه دوک فیلد نیروی هوایی ایالات متحده انجام داده است.

معرفی هواپیمای برقی پرواز عمودی Hexa

هواپیمای الکتریکی عمودی Hexa از یک موتور تمام الکتریکی با 18 موتور استفاده می کند.این ویتول دارای حداکثر سرعت 72 کیلومتر در ساعت است که به 100 کیلومتر در ساعت می رسد. زمان پرواز بین 10 تا 15 دقیقه تخمین زده می شود و به صورت خلبانی یا نیمه خودمختار است. وزن بدون بار هگزا 196 کیلوگرم است و تنها می تواند یک سرنشین را حمل کند.

ایمنی اولین کلمه در حمل و نقل شهری در آسمان است. در این راستا، سیستم کمکی 4x Veronte Autopilot در قلب بخش هدایت، جهت و کنترل یا به اختصار GNC قرار می گیرد. این سیستم که با استانداردهای DO178 و DO254 برای نرم افزار و سخت افزار داخلی ساخته شده است، عملکرد کلی صدا را تضمین می کند. علاوه بر این، حتی اگر یکی از قطعات خراب شود، باز هم پرواز را ایمن نگه می دارد.

هواپیمای پرواز عمودی هگزا / مفهوم بلندپروازانه برای ارتش آینده / عکس

یکی دیگر از ویژگی های مهم این هواپیمای مولتی روتور منحصر به فرد شبکه ای از 18 روتور مجزا است. با این معماری منحصر به فرد، این eVTOL همچنان عملکرد خود را در صورت خرابی حفظ می کند. علاوه بر این، به دلیل تعداد زیاد اندازه گیری، امکان تشخیص زودهنگام عیوب وجود دارد و در نتیجه مکانیسم ناکارآمد بلافاصله خودکار می شود.

این هواپیمای الکتریکی با چرخش عمودی با سیستم چند منظوره 4x Autopilot ورونته از طریق جوی استیک روی برد و از طریق مرکز کنترل زمینی قابل کنترل است. چنین دو سیستمی به مرکز کنترل اجازه می دهد تا موقعیت تمام پهپادها را در زمان واقعی نظارت کند. اپراتور در مرکز کنترل وظیفه برقراری امنیت و صدور دستورات خاصی مانند بازگشت به خانه، افزایش ارتفاع، بازگشت به نقطه و … را بر عهده دارد.

5858

دکمه بازگشت به بالا