اقتصادی

همه چیز درباره فروش اوراق مرابحه ارزی

بانک مرکزی چندی پیش در راستای تأمین مالی برای تکمیل پروژه‌های ارزآور، «دستورالعمل اجرایی عرضه اوراق مرابحه ارزی» را ابلاغ کرد و در این راستا امروز اولین اوراق مرابحه ارزی با تامین مالی ۱۰۰ میلیون یورویی در مرحله اول، از سوی شبکه بانکی شد.

به گزارش ترند روز، ۱۷ تیرماه سال جاری، بانک مرکزی در راستای تأمین مالی برای تکمیل پروژه‌های ارزآور ملی «دستورالعمل اجرایی عرضه اوراق مرابحه ارزی» را از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران، در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

بانک مرکزی با هدف تقویت تشکیل سرمایه ثابت و تامین منابع ارزی برای تکمیل پروژه‌های ارزآور ملی، نسبت‌به صدور مجوز عرضه اوراق مرابحه ارزی وفق دستورالعمل اجرایی پیوست به‌منظور اجرا یا تکمیل طرح‌های سودآور اقتصادی و صنعتی بخش خصوصی در داخل کشور، اقدام می‌کند.

بر اساس این دستورالعمل، اوراق مرابحه ارزی، اوراق بهادار ارزی است که نشان‌دهنده مالکیت مشاع دارنده آن در دارایی مالی یا دینی است که بر اساس قرارداد مرابحه حاصل شده و دارنده اوراق، مالک و طلبکار آن دین است و عرضه این اوراق، صرفاً توسط ناشر با مجوز کمیسیون ارز بانک مرکزی مجاز است.

همچنین، سقف مبلغ عرضه اوراق مرابحه ارزی برای هر طرح ۲۰۰ میلیون یورو بوده که این سقف با صلاحدید و اخذ مجوز کمیسیون ارز قابل افزایش به مبالغ بالاتر است.

جذابیت اوراق مرابحه ارزی برای ایرانیان خارج از کشور

بدین‌ترتیب اولین اوراق مرابحه ارزی کشور که مربوط به تامین مالی ۱۰۰ میلیون یورویی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس است، امروز و در مرکز مبادله ارز و طلای ایران عرضه شد. سود اوراق مرابحه ارزی شش درصد سالانه و یورویی است و دو ماه آینده نیز ۱۰۰ میلیون یورو دیگر عرضه خواهد شد.

علی سعیدی – مدیرعامل مرکز مبادله ایران – در این مراسم گفت: اوراق مرابحه ارزی مبتنی بر یورو است و سودها و اصل مبلغ نیز به صورت یورو، بازپرداخت می‌شود و مصارف طبق برنامه‌ریزی خواهد بود و این اوراق التهابی در بازار ایجاد نمی‌کند.

همچنین محمدرضا فرزین -رئیس کل بانک مرکزی- اوراق مرابحه ارزی را ابزاری بسیار مهم و اثرگذار عنوان و اظهار کرد: این اوراق برای ایرانیان خارج از کشور نیز با توجه به نرخ شش درصد یورویی سود آن بسیار جذاب است. هدف ما این است که سیاست‌های پولی با کنترل تورم، آسیبی به رشد نزند و تامین مالی تولید به‌قوت خود با ابزارهای جدید و غیرتورمی ادامه داشته باشد.

گفتنی است؛ با تامین ارزی از طریق اوراق مرابحه، محدودیت پرداخت تسهیلات در شبکه بانکی کمتر خواهد شد و منابع ارزی به‌سمت سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های مولد هدایت می‌شود.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

با درود! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که به دنبال تحقیقات دقیق و تحلیل‌های کامل در زمینه اقتصاد است. با دستیابی به اطلاعات به‌روز و منابع معتبر، تلاش می‌کنم تا به شما مطالب کیفیت بالا را ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا