برترین های ترند روزعمومی

نحوه محاسبه شاخص کیفیت آب

کیفیت آب با کمیت و مقدار آلاینده ها، عوامل فیزیکی/شیمیایی مانند pH و رسانایی، مقدار نمک موجود و در دسترس بودن مواد مغذی تعیین می شود. انسان ها بر همه این عوامل تأثیر زیادی دارند زیرا مواد زائد خود را در آب می ریزند و مواد و آلاینده های مختلفی را به آب اضافه می کنند که به طور طبیعی وجود ندارند. شاخص های مختلفی از عوامل موثر بر کیفیت آب وجود دارد. با توجه به گسترش بیماری ها و نیاز بدن به آب بهتر است این مسئله را جدی بگیرید و از آب معدنی استفاده کنید. خرید آنلاین آب بهترین گزینه است. در ادامه با برخی از آنها آشنا می شویم.

تفاوت بین آب شور و آب شیرین چیست؟

آب نمک آبی است که حاوی مقدار کمی نمک باشد. این بدان معناست که رسانایی آن بیشتر است و هنگام نوشیدن طعم آن بسیار شورتر است. آب نمک برای استفاده به عنوان آب آشامیدنی مناسب نیست زیرا نمک باعث خروج آب از بدن انسان می شود. وقتی فردی آب نمک می نوشد، خطر کم آبی بدن را به همراه دارد. اگر بخواهیم آب دریا بنوشیم، ابتدا باید آن را نمک زدایی کنیم. آب نمک را می توان در همه جای سطح زمین، در اقیانوس ها، رودخانه ها و استخرهای نمک یافت. حدود 71 درصد از زمین پوشیده از آب نمک است.

آب شیرین آبی با غلظت نمک محلول کمتر از 1٪ است.دو نوع مخزن آب شیرین وجود دارد:

منابع ثابت آب شیرین مانند دریاچه ها، برکه ها و تالاب های داخلی و منابع شناور آب شیرین مانند نهرها و رودخانه ها. این منابع آبی تنها بخش کوچکی از سطح زمین را پوشش می دهند و موقعیت آنها هیچ ارتباطی با آب و هوا ندارد. تنها حدود 1 درصد از سطح زمین توسط آب شیرین پوشیده شده است، در حالی که 41 درصد از تمام گونه های ماهی شناخته شده در این آب زندگی می کنند. مناطق آب شیرین معمولاً با زمین مرتبط هستند. به همین دلیل، آنها اغلب توسط ورودی مداوم مواد آلی، مواد مغذی معدنی و آلاینده ها تهدید می شوند.

شاخص های ارزیابی کیفیت آب

به منظور تعیین کیفیت آب سرویس های مجاز دارای نمونه می باشند. مقادیر کمی آب موجود در محیط که می تواند در آزمایشگاه آزمایش شود. آزمایشگاه‌ها این نمونه‌ها را بر اساس فاکتورهای مختلفی آزمایش می‌کنند تا مشخص کنند که آیا استانداردهای کیفیت آب را برآورده می‌کنند یا خیر. یکی از این عوامل تعداد کلنی های باکتری های کلیفرم است. این رتبه بندی های کیفیت آب نشان دهنده کیفیت آب آشامیدنی یا استخرهای شنا است. عامل دیگر غلظت برخی آلاینده ها و مواد دیگر است.

شاخص های اندازه گیری کیفیت آب
برای اندازه گیری کیفیت آب باید شاخص هایی را مطالعه کرد. در این مقاله از سری مقالات سایت تصفیه ایران در مورد اجزای تشکیل دهنده آب صحبت خواهیم کرد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با معیارهایی که بر میزان مطلوبیت آب آشامیدنی تاثیر می‌گذارند آشنا شوید.

شاخص جامدات معلق (TSS)
شاخص جامدات معلق در آب یا کل جامدات معلق که به اختصار TSS نامیده می شود یکی از مهم ترین شاخص های اندازه گیری کیفیت آب می باشد که شامل مواردی مانند گل و سنگریزه و جلبک و خاک می شود که اگر بگذریم این مواد جدا می شوند. فیلتر آب وجود این ذرات در آب باعث کدر شدن آب می شود و وجود مقدار زیادی از این ذرات آن را برای آشامیدن نامناسب می کند.

نحوه محاسبه TSS
برای اندازه گیری این نشانگر باید آب را از صافی عبور داد و سپس ذرات جدا شده از آب را خشک و وزن کرد. اندازه گیری این شاخص با ppm یا mg/l تعیین می شود. برای اندازه گیری کیفیت آب به جای شاخص TSS از جزء TDS استفاده می شود و این جزء بیشتر برای پیش تصفیه یا تصفیه فاضلاب استفاده می شود.

شاخص ORP
این شاخص میزان آنتی اکسیدان های موجود در آب را نشان می دهد، ORP یک متغیر مهم در آب یونیزه است، این جزء باعث بهبود مولکول های آب و بهبود خواص آنتی اکسیدانی و اکسیژن رسانی بهتر آب می شود.واحد اندازه گیری این قطعه میلی ولت یا mv است که با استفاده از دستگاه های حساس به ولتاژ اندازه گیری می شود.

اسیدیته آب (PH)
زمانی که از کیفیت آب صحبت می کنیم، اغلب نام PH را می شنویم، شاخص اسیدی نشان دهنده غلظت یون های هیدروژن یا H+ در آب است و نشان دهنده اسیدیته آب است. در دمای 25 درجه PH آب باید برابر با 7 باشد. عدد هفت به این معنی است که آب خنثی است، هر چه تعداد این جزء به 0 نزدیکتر باشد اسیدی تر و به 14 نزدیکتر است. بیشتر قلیایی تر است. طبق استانداردهای بین المللی سطح PH بهینه آب بین 6.5 تا 8.5 است، همانطور که گفتیم هر چه این جزء کمتر باشد، آب اسیدی بوده و درجه خوردگی بالایی دارد و هر چه این مولفه بالاتر باشد تمایل آب به ته نشین شدن بیشتر می شود. و حل و فصل شود. فیلترهای قلیایی که قبلاً در مورد آنها صحبت کردیم در دستگاه های تصفیه آب یافت می شوند و این فیلترها قلیایی بودن آب را به 8.5 افزایش می دهند. مزیت استفاده از این فیلتر این است که اثرات اسیدی آب غذا را خنثی می کند.

شاخص هدایت الکتریکی (EC) آب
شاخص هدایت الکتریکی آب که به اختصار EC نامیده می شود، قدرت یون های آب را برای انتقال جریان الکتریکی نشان می دهد.و با واحد اندازه گیری mho/cm نمایش داده می شود و برای دقت بیشتر در محاسبه از واحد μmho/cm در آنها استفاده شده است. مقدار EC در دمای معمولی باید 0.056 µmho/cm باشد.

شاخص جامدات محلول در آب (TDS).
این اندیکاتور که مدت ها پیش در مورد آن صحبت کرده ایم، یکی از مهم ترین شاخص های سنجش کیفیت آب است و دستگاه های تصفیه آب نیز دارای فیلترهایی برای بهبود این مولفه هستند. TDS آب نشان دهنده غلظت کل مواد جامد در آب است. برای اندازه گیری مقدار این جزء، آب از صافی عبور داده شده و پس از جداسازی ذرات جامد، وزن و حجم ذرات اندازه گیری می شود. و در واحد ppm نمایش داده می شود. مترهای اندازه گیری TDS نیز وجود دارد که میزان سختی آب را نشان می دهد.

نتیجه گیری

امروزه بخاطر آلودگی های بیش از حد کره زمین افراد زیادی دچار بیماری های مختلف می شوند . یکی از مهم ترین دلایل بیماری ها ، نوشیدن آب نا سالم می باشد . تصفیه آب باعث از بین رفتن املاح مضر موجود در آب می شود بنابراین نوشیدن آب تصفیه شده باعث رفع سموم بدن می شود. به همین دلیل مصرف آب آشامیدنی با خرید آنلاین آب بیشتر توصیه می شود.

دکمه بازگشت به بالا