علمی و پزشکی

موتور جدیدی که در ماشین‌های جدید سایپا نصب خواهد شد / عکس

شرکت مگا موتور در نمایشگاه قطعات و لوازم جانبی 1401 دو موتور M15GSI و ME16 را روانه بازار کرد که از مدل های سایپایی موتور TU5 plus هستند اما موتور M15GSI نسبت به M15 کاملاً ارتقا یافته است و اکنون عملکرد خوب بیشتری خواهد داشت.

همچنین سایپا در نظر دارد با نصب موتور M15GSI معروف به موتور بهبود یافته تیبا در محصولاتی از جمله سهند و اطلس، تولید موتور M15 را به طور کامل متوقف کند. در ادامه با مشخصات و مزایای این موتور جدید آشنا خواهیم شد.

با موتور بهبود یافته تیبا آشنا شوید

موتور M15GSI نسخه بهبود یافته موتور M15 تنفس طبیعی محسوب می شود که مهندسان با تغییر قطعات اصلی توانستند آن را بهبود بخشند. مواردی مانند تغییرات در سیستم تزریق سوخت، تغییر در سیستم جرقه زنی، اضافه شدن هدرها و اضافه شدن زمان بندی متغیر سوپاپ ها از تغییرات عمده این موتور نسبت به موتور قبلی محسوب می شوند.

موتور جدیدی که در خودروهای جدید سایپا نصب می شود / عکس

لازم به ذکر است که تغییر پاشش سوخت و تغییر سیستم صوتی به معنای تغییر کلی در عملکرد آن نیست، فقط برنامه و زمان بندی آن تغییر کرده است. موتور M15GSI به لطف اصلاحات انجام شده می تواند 2 اسب بخار قدرت و 7 نیوتن متر گشتاور تولید کند. در واقع این موتور قدرتی برابر با 89 اسب بخار و گشتاور 135 نیوتن متر دارد.

مزایای موتور M15GSI

زمان بندی متغیر سوپاپ ها و هدرها باعث می شود که موتور در حین کار پیشرفت کند و عقب بیفتد و گازهای خروجی به راحتی حذف شوند. چنین تغییری پدیده ضرب و شتم را شدیدتر می کند.

علاوه بر این، منحنی گشتاور موتور M15GSI به دورهای پایین تری می رسد و این موتور می تواند در دورهای پایین تر حداکثر گشتاور تولید کند که این را باید بزرگترین تفاوت دانست. در واقع نمودار گشتاور این موتور در دورهای پایین تر از موتور قبلی است. به عبارت دیگر، موتور M15 می تواند 100 نیوتن متر گشتاور در 2000 دور در دقیقه تولید کند، در حالی که موتور M15GSI در 2000 دور در دقیقه گشتاور 115 نیوتن متر تولید می کند.

موتور جدیدی که در خودروی جدید سایپا نصب می شود / عکس

در حال حاضر زمان استفاده از موتور M15GSI در محصولات سایپا مشخص نیست اما شنیده ها حاکی از آن است که تولید موتور M15 از سال آینده متوقف و از موتور M15GSI در محصولات استفاده خواهد شد.اخبار سایپا از جمله سهند و اطلس.

5858

دکمه بازگشت به بالا