علمی و پزشکی

مواد غذایی سرشار از ویتامین آ را بشناسید

آفتاب‌‌نیوز :

 اکثر مردم مقدار کافی آن را از طریق خوردن مواد غذایی دریافت می‌کنند اما شاید مادران بخواهند مقدار بیشتری از ویتامین A را به خوراک فرزندانشان اضافه کنند زیرا ویتامین A به روند رشد کودک کمک می‌کند.

دو نوع ویتامین A وجود دارد

*ویتامین A موجود در گوشت قرمز، مرغ، ماهی و لبنیات که وقتی وارد بدن می‌شود، به صورت مستقیم جذب بدن می‌شود.
 

*ویتامین A موجود در برخی میوه‌ها و سبزیجات مثل اسفناج که وقتی وارد بدن می‌شود ابتدا بدن باید آن‌ها را طی فرآیندی پردازش کند تا قابل جذب شود.

فلفل دلمه‌ای قرمز

منبع بسیار خوبی از ویتامین A است. نصف فنجان فلفل دلمه‌ای قرمز تقریباً نصف نیاز یک روز شما به ویتامین A را تامین می‌کند.

جگر گاو

ممکن است پیشنهادی نباشد که شما دوست داشته باشید، اما بهتر است بدانید که جگر گاو سرشار از ویتامین A است که به تقویت سیستم ایمنی بدن شما و تولید آنتی‌بادی کمک می‌کند.

سیب زمینی شیرین

این ماده غذایی منبع بسیار غنی ویتامین A است. یک عدد سیب زمینی شیرین پخته شده بیش از ۵۰۰% نیاز یک روز شما به ویتامین A را تامین می‌کند.

بستنی

کدام بهتر به نظر می‌رسد؛ یک فنجان بستنی یا ۲۰ قوطی کنسرو ماهی؟ باور کنید یا نه هر دوی آن‌ها به یک میزان دارای ویتامین A هستند. (تقریباً ۲۰% میزانی که بدن شما در یک روز باید دریافت کند.)

با این حال شما باید ۲۵ اسکوپ بستنی بخورید تا به اندازه یک سیب زمینی شیرین پخته شده ویتامین A دریافت کنید.

کدو تنبل

ویتامین A به عملکرد بهتر قلب، ریه و کلیه کمک می‌کند. اگر شما اهل خوردن دسر هستید پای کدو تنبل انتخاب خوبی است. کدو تنبل سرشار از بتاکاروتن و آنتی اکسیدان است که بدن شما آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند.

هویج

ویتامین A عملکرد مثبت چشمان شما را آن‌گونه که باید حفظ می‌کند. کسانی که مقدار کافی ویتامین A دریافت نمی‌کنند (عمدتاً در آفریقا و جنوب شرقی آسیا) دچار شب‌کوری می‌شوند.

تنها نصف فنجان هویج خام، مقداری بیشتر از نیاز یک روز شما به ویتامین A را تامین می‌کند.

مکمل‌ها

اگر برای شما سخت است که ویتامین A بدن خود را از طریق مواد غذایی بالا تامین کنید می‌توانید از برخی دیگر از مواد مثل غلات، حبوبات، ادویه جات و شیر استفاده کنید. در رابطه با مصرف قرص‌های مکمل هم حتما با دکتر تغذیه خود مشورت کنید.

نشر علمی پزشکی

به عنوان یک نویسنده علمی و پزشکی، می‌خواهم با ارائه مطالبی که بر اساس پژوهش‌های روز و رویکردهای معتبر تهیه شده‌اند، به شما در درک بهتر و مدیریت بهتر سلامتی کمک کنم.
دکمه بازگشت به بالا