مقایسه صرافی توبیت با بیت یونیکس

معامله در صرافی‌های خارجی برای تریدرهای ایرانی، همواره جذابیت‌های خاص خود را دارد، اما در عین حال، با چالش‌های زیادی همراه است. بسیاری از صرافی‌های معتبر خارجی به ایرانیان خدمات ارائه نمی‌کنند. در بین صرافی‌هایی که به تریدرهای ایرانی اجازه معامله می‌دهند، پیداکردن پلتفرم معتبر کار آسانی نیست. 

توبیت (Toobit) و بیت یونیکس (Bitunix) دو صرافی‌ خارجی هستند که به ایرانیان خدمات ارائه می‌دهند. صرافی بیت یونیکس در سال 2021 آغاز به کار کرد و از صرافی Toobit در اکتبر 2022 رونمایی شد. مقایسه این دو صرافی کمک می‌کند تا انتخاب بین آن‌ها آسان‌تر شود. در ادامه، این دو پلتفرم معاملات ارز دیجیتال را از جنبه‌های گوناگون با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. 

مقایسه ارائه خدمات به‌ ایرانیان در صرافی توبیت با بیت یونیکس 

اشاره کردیم که هر دو صرافی Toobit و بیت یونیکس، به‌ کاربران ایرانی خدمات ارائه می‌دهند. برای ورود به سایت و اپلیکیشن هر دو صرافی، نیازی نیست آی پی ایران را تغییر دهید. البته تفاوت‌های مهمی در مدل ارائه خدمات این دو پلتفرم وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر داشته باشید. 

حساب‌های کاربری بدون احراز هویت، می‌توانند روزانه 5 بیت کوین از حساب خود برداشت کنند. ضمن اینکه سقف برداشت ماهانه برای این حساب‌ها، 30 بیت کوین است. در مقابل، سقف برداشت روزانه بدون احراز هویت در بیت یونیکس، 500 هزار تتر است. 

صرافی توبیت امکان احراز هویت با مدارک ایرانی (کارت ملی، پاسپورت و …) را فراهم کرده است. در مقابل، بیت یونیکس به‌ کاربران ایرانی اجازه احراز هویت نمی‌دهد. بعد از تکمیل احراز هویت، سقف برداشت از حساب کاربری در شبانه‌روز، به 50 بیت کوین افزایش پیدا می‌کند. درصورتی‌که حجم معاملات و میزان واریز و برداشتتان کم است، بهتر است بدون احراز هویت به فعالیت خود در توبیت ادامه دهید. 

مقایسه معاملات اسپات صرافی توبیت با بیت یونیکس 

هر دو صرافی توبیت و بیت یونیکس بخش معاملات اسپات را ارائه می‌کنند. ضمن اینکه امکان تبدیل مستقیم رمزارزها در این دو صرافی وجود ندارد. در اینجا، مهم‌ترین نکات را در معاملات اسپات صرافی Toobit با Bitunix مقایسه می‌کنیم. 

کوین مارکت کپ، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراجع بازار کریپتوکارنسی، رتبه‌بندی صرافی‌های ارز دیجیتال را به‌تفکیک معاملات اسپات و فیوچرز ارائه می‌کند. بسیاری از معامله‌گران با استناد به رتبه‌بندی کوین مارکت کپ، صرافی مدنظر خود را انتخاب می‌کنند. 

در حال حاضر (مردادماه 1403)، صرافی بیت یونیکس با امتیاز 4.6 از 10، در جایگاه صدودوازدهم نظام رتبه‌بندی کوین مارکت کپ قرار دارد. صرافی توبیت نیز با امتیاز 5.8، جایگاه سی‌وپنجم را به‌ خود اختصاص داده است. 

حجم معاملات روزانه بیت یونیکس در جولای 2024، حدود 523 دلار است. این عدد برای صرافی توبیت، حدود 1/2 میلیارد دلار است. تا همین‌ جا، مشخص است که صرافی توبیت در بخش معاملات اسپات، در مقایسه با بیت یونیکس، کاملاً دست برتر را دارد.

همه جفت ارزهای اسپات توبیت و بیت یونیکس مبتنی بر تتر هستند. البته تعداد جفت ارزهای معاملاتی بیت یونیکس بیشتر از توبیت است. 

حداکثر کارمزد معاملات اسپات توبیت 0/2 درصد است. در صرافی بیت یونیکس، کارمزد معاملات اسپات برای میکر و تیکر به‌ترتیب حداکثر برابر با 0/08 و 0/1 درصد است.   

توبیت برای سفارش‌گذاری، از روش‌های لیمیت، مارکت، تریگر و OCO پشتیبانی می‌کند. درحالی‌که در بیت یونیکس، تنها امکان ثبت سفارش به‌صورت لیمیت و مارکت در معاملات اسپات وجود دارد. هیچ‌یک از دو صرافی هم امکان تعیین حد سود و ضرر در معاملات اسپات را فراهم نکرده‌اند.  

مقایسه معاملات فیوچرز صرافی توبیت با بیت یونیکس 

در ادامه، صرافی توبیت با بیت یونیکس را در بخش معاملات فیوچرز مقایسه می‌کنیم. بسیاری از ایرانی‌ها، صرفاً برای انجام معاملات فیوچرز به‌ سراغ صرافی‌های خارجی می‌روند. به‌ همین دلیل، این بخش اهمیت زیادی دارد. 

هر دو صرافی توبیت و بیت یونیکس از معاملات فیوچرز پرپچوال پشتیبانی می‌کنند. صرافی Toobit پلتفرم دمو معاملات فیوچرز پرپچوال را ارائه می‌کند. درحالی‌که بیت یونیکس امکان معاملات آزمایشی را فراهم نکرده است. 

در رتبه‌بندی کوین مارکت کپ، صرافی‌های توبیت و بیت یونیکس به‌ترتیب در جایگاه‌های بیست‌و‌سوم و شصت‌وپنجم ایستاده‌اند. دلیل اختلاف زیاد بین آن‌ها، تفاوت فاحش در حجم معاملاتشان است. در مردادماه 1403، روزانه بیش از چهارده میلیارد دلار معامله فیوچرز در توبیت انجام می‌شود. این عدد در صرافی بیت یونیکس حدود نُه میلیارد دلار است.  

کارمزد میکر و تیکر در معاملات فیوچرز هر دو صرافی Toobit و بیت یونیکس به‌ترتیب 0/02 و 0/06 درصد است. حداکثر اهرم معاملات فیوچرز در توبیت و بیت یونیکس، به‌ترتیب 150X و 125X است. 

امکان سفارش‌گذاری به‌ روش لیمیت، مارکت و تریگر در هر دو صرافی وجود دارد. ضمن اینکه هر دو از سفارش‌گذاری با حد سود و ضرر پشتیبانی می‌کنند. تنها تفاوت آن‌ها در بخش سفارش‌گذاری، پشتیبانی بیت یونیکس از روش تریلینگ اسپات است. 

مقایسه خدمات پشتیبانی صرافی توبیت با بیت یونیکس 

صرافی بیت یونیکس نسخه فارسی سایت و اپلیکیشن ارائه نکرده است. همچنین در مکاتبه با پشتیبانی آنلاین این سایت، متوجه شدیم که امکان پرسش و پاسخ به‌ زبان فارسی وجود ندارد. به‌ همین دلیل، برای ارتباط با پشتیبانی بیت یونیکس، باید از زبان انگلیسی استفاده کنید. 

در حال حاضر، صرافی توبیت خدمات پشتیبانی به‌ زبان فارسی ارائه می‌کند. می‌توانید از طریق ایمیل و چت آنلاین سایت یا اپلیکیشن موبایل این صرافی، با پشتیبانی ارتباط برقرار کنید. همچنین صرافی Toobit یک کانال اطلاع‌رسانی و گروه تلگرام برای کاربران فارسی‌زبان در نظر گرفته‌ است و می‌توانید از این طریق هم پاسخ بسیاری از سؤالات خود را دریافت کنید. 

مقایسه امکانات صرافی توبیت با بیت یونیکس 

نوبت به مقایسه امکانات دو صرافی توبیت و بیت یونیکس می‌رسد. شباهت این دو صرافی در ارائه اپلیکیشن موبایل اندروید و آیفون است، اما از نظر امکانات دیگر، تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد. صرافی توبیت، سرویس معاملات کپی ترید و ربات معامله‌گر را برای معاملات فیوچرز در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بیت یونیکس تاکنون چنین خدماتی را ارائه نکرده است. 

مقایسه امنیت صرافی توبیت با بیت یونیکس 

بدون توجه به امنیت صرافی‌های ارز دیجیتال، نمی‌توانید تصمیم درستی درباره انتخاب بهترین گزینه بگیرید. یکی از مراجع معتبر برای ارزیابی امنیت صرافی‌های ارز دیجیتال، سایت cer.live است. کارشناسان این سایت ضمن بررسی صرافی‌های مختلف بر اساس عوامل متعدد، امنیت آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند. در جدول زیر، می‌توانید نتیجه ارزیابی cer.live را درباره امنیت دو صرافی بیت یونیکس و توبیت مشاهده کنید.  

بیت یونیکس (Bitunix)

توبیت (Toobit)

رتبه

30

46

درجه‌بندی امنیت

B (دو ستاره)

B (دو ستاره)

امنیت سرور

88 از 100

77 از 100

امنیت کاربر

92 از 100

74 از 100

تست نفوذ

100

100

اثبات ذخایر (Proof of Reserve)

ندارد

دارد

امتیاز کلی

75 از 100

70 از 100

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، امتیاز cer.live به این دو صرافی، تقریباً نزدیک به یکدیگر است. نکته مهمی وجود دارد که در اینجا، باید روی آن تأکید کنیم. صرافی توبیت قابلیت اثبات ذخایر (Proof of Reserve) را ارائه می‌کند. این قابلیت نشان می‌دهد که یک صرافی به‌اندازه موجودی کاربران در حساب‌های کاربری، ارز دیجیتال در کیف پول‌های اختصاصی خود دارد و برای تسویه حساب با کاربران، مشکلی  ندارد. بیت یونیکس چنین قابلیتی را ارائه نداده است. 

کلام پایانی 

در این مطلب، صرافی توبیت را با بیت یونیکس مقایسه کردیم. صرافی توبیت از نظر معاملات اسپات، فیوچرز، پشتیبانی فارسی، امکانات و موارد دیگر، در مقایسه با بیت یونیکس، دست برتر را دارد. به‌ همین دلیل، اگر قرار است بین این دو، یک صرافی را انتخاب کنید، بهتر است به‌ سراغ صرافی Toobit بروید. 

دکمه بازگشت به بالا