فرهنگ و هنر

معلمی که تا ۲ ماه پیش نابینا بود/ بازگشت امید به زندگی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، «معجزه» از آثار ویلیام گیبسون است که به زندگی هلن آدامز کلر نویسنده نابینا و ناشنوای آمریکایی می‌پردازد. بر اساس این رمان فیلمی سینمایی در سال ۱۹۶۲ با کارگردانی آرتور پن ساخته شد. این فیلم توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را برای نقش‌آفرینی آن بنکرافت و اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای نقش‌آفرینی پتی دوک، از آن خود کند.

ایوب آقاخانی نمایشنامه‌نویس و کارگردان شناخته‌شده تئاتر که در عرصه نمایش‌های رادیویی نیز فعالیت مستمر و مؤثری دارد، در راستای معرفی آثار ادبی و دراماتیک ایران و جهان به سراغ رمان «معجزه» گیبسون رفته است و نمایشی رادیویی در ۷ قسمت را بر اساس این رمان تولید و پخش کرده است. این رمان توسط محمد امیریاراحمدی برای رادیو تنظیم شده است.

بازیگران سومین قسمت نمایش رادیویی «معجزه» به ترتیب اجرا عبارتند از محمدرضا قلمبر، نگین خواجه‌نصیر، کامیار محبی، مهدی گیاهی، فریبا طاهری، شهین‌دخت نجف‌زاده، ماندانا اصلانی، مهدی طهماسبی، احمد گنجی، شیرین سپه‌راد، راضیه مومیوند.

محمدرضا قبادی‌فر افکتور، رضا طاهری صدابردار و مهتاب امینی تهیه‌کننده دیگر عوامل نمایش رادیویی «معجزه» هستند.

در قسمت‌های پیشین نمایش رادیویی «معجزه» شنیدیم که هلن دختر ۶ ساله خانواده کلر در سن ۶ ماهگی به دلیل ابتلا به بیماری ناشناخته‌ای توان بینایی و شنوایی خود را از دست داد. ۶ سال تلاش خانواده برای معالجه وی بی‌ثمر ماند. آنها هر روز بیش از پیش شاهد عصیان‌ها و گاه رفتارهای خطرناک از جانب هلن هستند. تا اینکه در بعدازظهر تابستان عمه ایو که از شهر به دیدن آنها آمده از کاپیتان کلر پدر هلن می‌خواهد تا برای پزشک مشهوری در شمال آمریکا نامه‌ای بنویسد و از او بخواهد تا هلن را تحت معالجه قرار بدهد. کاپیتان که امید خود را برای نجات هلن از دست داده با این پیشنهاد مخالفت می‌کند اما با اصرار عمه ایو و همسرش کاتی ناچار به انجام این کار می‌شود. گرچه دکتر مورد نظر نیز نمی‌تواند بیماری هلن کوچک را درمان کند اما مشکل او را با دوست دانشمندش گراهام بل در میان می‌گذارد و به توصیه او هلن را برای آموزش به مؤسسه نابینایان پرکینگز معرفی می‌کند. آناگنوس رئیس مؤسسه در ملاقات با آنی سالیوان از او می‌خواهد به عنوان یکی از بهترین آموزگاران مؤسسه آموزش هلن را بر عهده بگیرد و برای این کار به خانه هلن در شهری دیگر برود.

آنی که زمانی نابینا بوده و در نوانخانه‌ای که برادرش جیم را از دست داده توسط آناگنوس نجات پیدا کرده و تحت آموزش قرار گرفته این پیشنهاد را می‌پذیرد، هر چند که نسبت به توانایی خود برای انجام این مأموریت دچار تردید می‌شود.

چند ماه بعد که هلن میز پدرش را به هم ریخته و کاپیتان با خشنونت او را از اتاقش بیرون انداخته، نامه‌ای از مؤسسه آموزش نابینایان پرکینگز به دست کاتی می‌رسد که در آن برای تحت آموزش قراردادن هلن اعلام آمادگی شده است. آنی سالیوان با بدرقه شاگردانش مؤسسه را ترک می‌کند تا راهی آلاباما محل زندگی هلن شود. آنی قبل از حرکت قطار تصمیم می‌گیرد به گورستان برود و با برادرش جیم خداحافظی کند و … .

با هم قسمت سوم نمایش رادیویی «معجزه» را با مدت‌زمان ۲۲ دقیقه بشنویم.

دکمه بازگشت به بالا