علمی و پزشکی

قندخون و کلسترول بالا در دهه ۳۰ ریسک آلزایمر را افزایش می دهد

محققان دانشگاه بوستون دریافتند که افراد مبتلا به بیماری آلزایمر در سن 35 سالگی نسبت به افراد بدون این بیماری بیشتر احتمال دارد کلسترول خوب (HDL) کمتری داشته باشند.

لیندسی فارر، سرپرست تحقیقات گفت: “کلسترول بالا و قند خون، دیابت و بیماری قلبی همگی برای بیماری آلزایمر به خوبی ثابت شده اند، اما بیشتر تحقیقات در مورد این بیماری ها بر روی افراد انجام شده است. عالی است.”

فارر گفت: “تحقیقات نشان می دهد که مردم باید کنترل سلامت و سبک زندگی خود را سریعتر شروع کنند.”

این به معنای برنامه ریزی یک بازدید سالانه از سن 30 سالگی است. در طول این ملاقات‌ها، پزشک سطح کلسترول و قند خون شما را بررسی می‌کند و نتایج می‌تواند به شما اطمینان دهد که زمان آن رسیده است که سلامتی خود را در اولویت قرار دهید.

فارر گفت: ایجاد تغییرات، از جمله ورزش بیشتر و رژیم غذایی سالم‌تر، می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کمک کند.

محققان داده‌های نزدیک به 5000 نفر را که تقریباً هر چهار سال یک بار امتحان کامل انجام می‌دادند، شامل سه گروه سنی 35-50، 51-60 و 61-70 بررسی کردند.

در طی این بازدیدها، محققان کلسترول، تری گلیسیرید، قند خون، فشار خون، میزان مصرف سیگار و شاخص توده بدنی (BMI) را ارزیابی کردند. شرکت کنندگان به مدت تقریباً 38 سال تحت نظر قرار گرفتند تا ببینند چه کسانی علائم زوال عقل یا زوال عقل را نشان می دهند.

نتایج نشان داد که بین سنین 35 تا 50 سال، افزایش 15 میلی گرم در دسی لیتر تری گلیسیرید منجر به افزایش 33 درصدی در خطر ابتلا به بیماری آلزایمر شد. این مطالعه همچنین نشان داد که خطر ابتلا به آلزایمر حدود 15 درصد افزایش می یابد و 15 درصد از هیپوگلیسمی در سنین 51 تا 60 سال متغیر است.

از سوی دیگر، افزایش 15 میلی گرم در دسی لیتر در HDL (کلسترول خوب) تا سن 35 سالگی ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تا 15 درصد کاهش دهد. این مطالعه نشان داد که افراد 51 تا 60 ساله با HDL بالا 18 درصد کمتر در معرض خطر هستند.

به گفته محققان، منطقی است که HDL پایین، تری گلیسیرید بالا و قند خون بالا خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل را افزایش می دهد. از آنجایی که این مشکلات سلامتی بر رگ‌های خونی و جریان خون تأثیر می‌گذارد، خطر عفونت‌های چشمی در سراسر بدن از جمله مغز را افزایش می‌دهد که می‌تواند منجر به زوال عقل شود.

محققان بر این باورند که حفظ کلسترول و قند خون در بزرگسالان خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. از آنجایی که بسیاری از تغییرات مرتبط با آلزایمر از دوران نوجوانی شروع می شود، برای جلوگیری از سکته قلبی و مغزی هرگز زود نیست.

دکمه بازگشت به بالا