برترین های ترند روزعمومی

قالب فلزی بتن لبه خم و لبه جوش چه تفاوتی دارد؟

قالب بتن  در صنعت ساختمان به معنی ایجاد یک چهارچوب با فلز یا چوب به منظور شکل دادن دائم به بتن می باشد.که به این وسیله آن می توان ساختمان و بنا عظیمی برا پایه میلگرد و بتن برپا کرد. گروه شهر قالب از معتبرترین و به نام ترین فعالان صنعت،  تولید و ساخت قالب بتن در ایران می باشد. این شرکت در سال های فعالیت خود توانسته است همراه با پیمانکاران و مهندسان صنعت ساختمان محصولاتی با کیفیت مناسب تولید و روانه بازار نماید. شهر قالب با حفظ اصول رضایت مشتری و با اتکا به مرغوبیت محصولاتش در حال خدمت به صنعت ساختمان کشور می باشد و دارای کارنامه موفقی در پروژه های سد سازی در، پل سازی، انبوه سازی در  بیش از یک دهه گذشته است. در این مقاله به معرفی لبه خم و تفاوت های آن با قالب لبه جوش میپردازیم و سعی در کاهش قیمت قالب فلزی مرغوب داریم.

قالب فلزی انواع مختلفی دارد که بسته به کار برد و ویژگی های آن به کار می رود یکی نوعی از قالب فلزی که قالب لبه خم یا قالب فلزی طرح ارس نام دارد ویژگی های منحصر به فردی دارد که باعث میشود کاربرد گسترده ای داشته باشد.قیمت گذاری قالب فلزی ارس به عوامل گسترده ای بستگی دارد.

ویژگی های قالب فلزی لبه خم(طرح ارس)

  • وزن کمتر نسب به قالب فلزی لبه جوش یا تسمه ای
  • استحکام بالاتر و استحلاک کمتر قالب در اجرا
  • آسانی در نصب و اجرای قالب
  • بازار خوب دست دوم قالب لبه خم

جدول وزنی قالب فلزی

200cm 150cm 100cm
10kg 7.9kg 5.7kg 10cm
13kg 10.2kg 7kg 15cm
16kg 12.4kg 8.5kg 20cm
22kg 15.4kg 10.1kg 25cm
22kg 17.3kg 11.5kg 30cm
26.2kg 20.3kg 13.6kg 35cm
31kg 22.5kg 15.2kg 40cm
32.6kg 25.2kg 17.1kg 45cm
35.1kg 27kg 18.6kg 50cm
12kg 8.8kg 5.8kg 5cm*5cm
14kg 10kg 7kg 5cm*10cm
16kg 12kg 8kg 10cm*10cm

تفاوت های قالب لبه خم و لبه جوش

اختلاف وزن قالب لبه خم و قالب فلزی لبه جوش در هر متر مربع حدود ۲٫۵ کیلوگرم  میباشد.

قالب لبه خم کاملا از ورق ۳میل st37 ساخته می شود که با استفاده از دستگاه برک لبه ی قالب ها خم می شود. ولی در قالب تسمه ای رویه قالب ها از و تسمه های کناری قالب از ورق ۵ میل st37 می باشد.

  • تفاوت در قیمت به دلیل سختی کار تولید قالب لبه خم
  • کمتر بودن وزن پانل ها
  • یکپارچگی و استحکام بالا به دلیل یکپارچکی قالب
  • استفاده کمتر از جوش برق

قالب طرح ارس مزایا و معایبی نیز دارد که از معایب آن میتوان به ناممکن بودن تعمیر این نوع قالب و از مزایای آن بازار خوب این محصول اشاره کرد

قالب بتن پلیمری محصولی جدید

میباشد که ویژگی ها و کاربرد های خاص آن باعث شده جایگزین قالب های فلزی شناخته شود و کاربرد گسترده ای در صنعت پیدا کند برای دریافت اطلاعات وارد لینک زیر شوید.

جک سقفی

یکی از محصولات اصلی شرکت شهرقالب میباشد که یکی از پرکاربرد ترین جک های سقفی جک سقفی ۳.۵ متری میباشد شهرقالب با تولید و صادرات این محصول توانسته نقش مهمی در بازار کشور داشته باشد.

مشخصات قالب بتن لبه خم

قالب بتن لبه خم تنها با یک برش از ورق فولادی st37 تهیه می شود و لبه های قالب با استفاده از دستگاه برک، خم می شود و به همین علت تسمه های لبه قالب به شکل دوبل می باشد. به دلیل اینکه این قالب با دستگاه پرس تولید می شود، لبه های قالب به ورق کف قالب متصل بوده و تنها با دستگاه پرس لبه ها خم می شود.

وزن هر متر مربع قالب بتن لبه خم حدود 37 کیوگرم است و نسبت به قالب های تسمه ای وزن کمتری دارد. وزن یک قالب 50×100 قالب لبه خم حدود 18.5 کیلوگرم است.

تسمه های قالب لبه خم که دور ورق کف قالب لبه خم به کار می رود، 5 سانتی متری با ضخامت 3 میلی متر می باشد. قالب لبه خم تنها با تسمه 5 تولید شده و با تسمه 6 تولید نمی شود.

تسمه های پر کننده داخلی قالب لبه خم ضخامت 3 یا 4 میلی متری دارند. این تسمه های داخلی برای استحکام هرچه بیشتر قالب به کار می روند.پانچ های قالب لبه خم به شکل لوبیا می باشد.

در نیمه شمالی کشور استفاده از قالب بتنی لبه خم بیشتر رواج داشته و پیمانکاران علاقه ای بیشتر به استفاده از این قالب در ساخت سازه های بتنی خود دارند. می توان گقت دلیل رواج استفاده از قالب لبه خم در نیمه شمالی کشور، تولید این قالب توسط شرکت های تولیدی قالب بتن در شمال کشور یوده است. اما در گذر زمان در حال حاضر انواع قالب ها در اقساط نقاط ایران در حال تولید است. یکی از مشکلات قالب بتن لبه خم، قابل تعمیر نبودن آن است.

راهنمای خرید قالب فلزی بتن

زمانی که میخواهید اقدام به خرید قالب بتن فلزی کنید ، لازم است تا به چند نکته توجه داشته باشید. اولین موردی که بسیار مورد اهمیت است و حتما باید توجه ویژه ای به آن شود ، استحکام قالب بتن فلزی است. ای قالب ها باید دوام و مقاومت بسیار بالایی داشته باشند. دیگر نکته ای که باید به آن اهمیت بدهید ، تمیزی ، یکنواختی و صاف بودن سطح قالب است. اگر مواردی که گفته شد در قالب وجود نداشته باشد ، باعث ایجاد حفره در بتن میشود. از طرف دیگر باید به داغ شدن قالب در فصل گرما نیز توجه داشته باشید. داغ شدن بیش از اندازه میتواند در صاف بودن و یکنواختی بتن تاثیر مستقیم بگذارد. بنابراین باید به خنک بودن قالب در فصل گرما توجه ویژه ای داشته باشید. قالب بتن فلزی نسبت به سایر قالب ها دارای وزن بیشتری است و آن هم به دلیل این است که استحکام و دوام بالاتری دارد.

انواع قالب فلزی بتن چیست؟

  • قالب گرد
  • قالب جدول
  • قالب تیرچه
  • قالب لبه 5
  • قالب ستون دو تکه
  • قالب ستون چهار تکه
  • قالب لبه 6

نکات مهم در استفاده از قالب فلزی بتن

تمیزی و یکنواخت و صاف بودن سطح قالب فلزی بسیار حائز اهمیت است زیرا در صورت عدم صافی و یکدست بودن در حین بتن ریزی ممکن است ایجاد حفره های ریز و درشت در سطح سازه گردد و باعث عدم صاف و یکنواختی سازه شود لذا باید توجه نمود که سطح قالب صاف باشد و اغلب برای حل این مشکل سطح قالب با روغن چرب می شود .

توجه به داغ بودن قالب فلزی بتن در فصل گرما بسیار مهم است به دلیل اینکه داغ بودن علاوه بر تاثیر بر صافی بتن و سازه ممکن است ایجاد تغییر رنگ بتن گردد و کیفیت سازه را پایین بیاورد، از این رو دقت کنید قالب مورد استفاده در فصل گرما حتما خنک باشد. همانطور که گفته شد مهمترين مراحل در ساخت سازه‌ بتني، نحوه قالب ‌بندی میباشد. به همين خاطر بايد مجری سازه‌های بتنی كاملاً در جريان امور مربوط به قالب‌ بندی، از تجهیزات قالب بتن فلزی تا مشخصات و جزئیات ابعاد و روشهای اجرا قرار داشته باشد.

مراجع: بوتیوب

دکمه بازگشت به بالا