بین الملل

فرآیند اخذ رای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد

امروز در سراسر کشور؛

فرآیند اخذ رای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد

فرآیند اخذ رای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح امروز در سراسر کشور آغاز شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح جمعه هشتم تیرماه، با حضور وزیر کشور در ستاد انتخابات آغاز شد و تا ساعت ۱۸ بعد از ظهر امروز ادامه خواهد داشت و این زمان می تواند با تشخیص وزیر کشور تمدید شود.

آغاز فرآیند رای گیری را صدها خبرنگار، عکاس و فیلمبردار از رسانه های داخلی و خارجی، در محل ستاد انتخابات کشور پوشش دادند و در لحظه، اولین اخبار را از این رویداد مهم به رسانه های خود مخابره کردند.

براساس این گزارش، مدارک لازم برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، برخلاف انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری که رای گیری با ۵ مدرک قابل انجام بود، در این انتخابات تنها شناسنامه و کارت ملی در اخذ رای قابل پذیرش است و در ۳۴۴ شعبه اخذ رای خارج از کشور نیز رای گیری با گذرنامه نیز قابل انجام است.

بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال کشور، ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط در داخل و خارج از کشور می‌توانند در رأی‌گیری شرکت کنند.

رأی دهی با ارائه‌ی شناسنامه یا کارت ملی امکان‌پذیر خواهد بود. در این دوره از انتخابات، درج آنلاین بر شناسنامه حذف شده است.

به استناد ماده ۳۶ قانون انتخابات ریاست جمهوری کلیه افرادی که تابعیت ایرانی دارند و سن آنها ۱۸ سال تمام باشد؛ یعنی متولدین روز ۸ تیرماه ۱۳۸۵ و قبل از آن می‌توانند با ارائه اصل شناسنامه و یا کارت ملی خود در انتخابات مذکور شرکت کنند.

در پایان زمان رأی‌گیری و پس از شمارش آرا، با حضور مجریان، ناظران و نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رأی، صورت جلسه تهیه و در سامانه احراز بارگذاری و سپس در بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها تجمیع و به وزارت کشور اعلام می‌شود و بعد از تأیید شورای نگهبان، وزارت کشور آمار رسمی را اعلام خواهد کرد.

ستاد انتخابات کشور برای اطلاع رسانی عمومی فهرست و نشانی شعب سراسر کشور برای اخذ رای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد.

هموطنان گرامی و مخاطبان عزیز برای اطلاع از محل شعب اخذ رای اینجا کلیک نمایند .

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران امروز جمعه هشتم تیرماه در سراسر ایران اسلامی و ۳۴۴ شعبه اخذ رای در خارج از کشور برگزار می‌شود.

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور پیشتر گفته بود “در این انتخابات با توجه به محدودیت های که در قانون انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد، رای گیری تنها با تعرفه های کاغذی انجام خواهد شد و همچنین در این دوره، احراز هویت به روال گذشته الکترونیکی است”.

وی تاکید کرده بود، از نکات مهم مورد تاکید مقام معظم رهبری در چهار راهبرد اصلی ایشان در خصوص انتخابات، بحث سلامت انتخابات است و نکته مهم اینجاست که با توجه به حضور بین ۵ تا ۷ نفر اعضای اجرایی در شعب اخذ رای، نمایندگان فرماندار، هیئت نظارت، مامورین فراجا و نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری و پیچیدگی مراحل اخذ و ثبت رای ، سلامت انتخابات در بالاترین میزان خواهد بود.

همچنین براساس اطلاعیه صادره از سوی ستاد انتخابات کشور، اعلام شد که نامزدهای انتخابات می توانند در هر شعبه یک نماینده داشته باشند و در فرایند شمارش آرا نیز می توانند حضور یابند.

برای برگزاری انتخابات امروز ، بیش از ۸۰۰ هزار نفر از اقشار مختلف مردم حضور فعال دارند که همگی آموزش های لازم را دیده اند.

تعداد کل شعب اخذ رای در سراسر کشور ۵۸۶۴۰ است که از این تعداد، ۳۴۵۲۲ شهری، ۲۴۱۱۸ روستایی، ۴۳۴۲۵ ثابت و  ۱۵۲۱۵ شعبه سیار می باشد.  

همچنین هر یک از نامزدهای انتخابات دو نماینده مستقر در ستاد انتخابات کشور می توانند داشته باشند.

گزارش در حال تکمیل…

 

دکمه بازگشت به بالا