علمی و پزشکی

عکس| این مار سمی خطرناک در ایران ساکن است!

به گزارش خبرگزاری ترند روز، در این گزارش به بررسی ۴ گونه از مارهای کشنده و خطرناک کشور پرداخته شده‌است؛ کبرای خزری (Naja oxiana) که به آن مار کبرا آسیای میانه، مار ملاقه، کبرا Oxus یا کبرای ایرانی نیز گفته می شود، گونه ای از مارهای سمی از خانواده Elapidae است. اگر زهر آنها درمان نشود تنها در ۴۵ دقیقه می تواند به مرگ فرد منجر شود.

آنها در سراسر آسیای مرکزی زندگی می کنند و بسیاری از آنها را در مناطق شمال شرقی ایران خواهید یافت. خوشبختانه، آنها فقط در صورت تهدید پرخاشگر می شوند و به طور کلی سعی می کنند تا زمانی که می توانند از انسان دوری کنند. آنها مارهایی با جثه متوسط هستند و رنگ آنها از قهوه ای روشن تا مایل به زرد متغیر است.

عکس| چهار گونه از سمی‌ترین مارهای ایران؛ از گرزه مار تا مار جعفری

گَرزِه مار (نام علمی: Macrovipera lebetina) یک گونه از مارهای سمی است که در شمال آفریقا، بخش‌هایی از خاورمیانه و از شرق تا منطقه کشمیر پراکندگی دارد. تا کنون ۵ زیرگونه از گرزه‌مار شناسایی شده‌است. گرزه‌مارها در جنس ماده تا ۱/۵ متر طول دارند و نرها کمی کوچک‌تر هستند.

مشهور ترین سرده از خانواده گرزه مار ها که از سمی‌ترین گونه‌های مارهای ایران محسوب می‌شوند افعی‌ها هستند و در بیشتر مناطق ایران دیده می‌شود. گرزه‌مار با نام‌های افعی گل گز، افعی خاتونی، افعی داوودی، افعی سیاه و افعی سلیمانی نیز شناخته می‌شود.

همانطور که از نام رایج آنها پیداست، پوزه های گرد دارند. رنگ آنها از خاکستری تا قهوه ای و بژ متغیر است. آنها اغلب یک الگوی تیره در پشت خود دارند.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

227227

دکمه بازگشت به بالا