برترین های ترند روزعمومی

علل قطع وصل شدن موتور یخچال

علت قطع و وصل شدن موتور یخچال

دلیل و علت قطع و وصل شدن برق یخچال بسیار متفاوت است. از اینرو ما در این مقاله سعی داریم کلیه علل و دلایل قطع و وصل شدن برق یخچال فریزرها را با شما به اشتراک بگذاریم، راه های بررسی و رفع آنها را شرح دهیم تا از هرگونه به خطر افتادن سلامت شما عزیزان در ارتباط با وقوع این مشکل در دستگاه پیشگیری نماییم. شما با مطالعه دقیق این مقاله می توانید خودتا شخصا و بدون نیاز به حضور سرویسکار در محل زندگی یا کارتان اقدام به عیب یابی و تعمیر یخچال فریزر نمایید.

دلایل قطع و وصل شدن موتور یخچال

همان طور که گفته شد؛ موتور یخچال بعد از مدتی کار کردن باید حداقل چند دقیقه ای، استراحت کند. عوامل مختلفی هستند که مدت زمان اتومات کردن یخچال را تغییر می دهند این عوامل شامل موارد زیر هستند:

  • نشت گاز و کاهش سرمای یخچال: یکی از اصلی ترین دلایل قطع و وصل شدن موتور یخچال بیش از حد نرمال، کاهش سرمای آن می باشد. بیشتر یخچال های قدیمی که دارای برفک بودند این مشکل را داشتند. برفک مانع تبادل هوا  در محیط یخچال شده و رفته رفته باعث گرم شدن آن میشود. جهت رفع این مشکل باید یخچال را از پریز کشید و منتظر آب شدن برفک ها بود.

کاهش سرما در یخچال های جدید یا بدون برفک هم با نشت گاز ایجاد می شود. عواملی که باعث نشت گاز یخچال می شوند؛ خرابی لاستیک در و جابجایی یا تمیز کردن غیر اصولی و صدمه زدن به بدنه آن می باشد.

  • خرابی فیوز یا پریز برق: نوسانات برقی هم یکی از عواملی است که به موتور لوازم برقی صدمه می زند. نوسانات برقی به دلیل خرابی پریز، فیوز و یا قطع و وصل شدن مداوم برق شهری ایجاد می شوند. استفاده از یک محافظ برقی برای یخچال تا حد زیادی از کمپرسور در برابر نوسانات برقی محافظت میکند. لازم به ذکر است که خرابی سیم و کابل ها نیز ممکن است این نوسانات را ایجاد کنند.

در اغلب یخچال فریزرها از یک ترموستات که به صورت الکترومکنیکی فعالیت می نمایند، استفاده می شود. البته اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که در نمونه های امروزی تر یخچال فریزرها که از برد الکترونیکی بهره می برند از ترمیستور ( حسگرها و سنسورهای الکترونیکی ) به جای ترموستات استفاده می شود. وظیفه این قطعه خاموش کردن موتور یخچال فریزر به هنگام رسیدن دمای داخل یخچال فریزر به دمای که شما از قبل برای دستگاه مشخص کرده اید و روشن کردن موتور به هنگام کمتر شدن دما داخل دستگاه از دمای که شما از قبل مشخص کرده اید می باشد.

بنابراین می توان به صورت خلاصه اینطور اذعان داشت که این قطعه وظیفه روشن و خاموش کردن متوالی موتور و در نتیجه آن کل دستگاه را برعهده دارد که در صورت مشاهده کوچکترین اختلالی در عملکرد صحیح آن شما با مشکل قطع و وصل شدن برق دستگاه مواجه خواهید. برای رفع این مشکل بهترین کار تعویض و یا تعمیر ترموستات یخچال فریزر می باشد. در هنگام تعویض ترموستات یخچال فریزر، ابتدا باید برق را از دستگاه قطع کنید و سپس باز کردن درب یخچال فریزر، ترموستات قدیمی را پیدا کنید. بعد از پیدا کردن ترموستات، با استفاده از مهره ها یا پیچ ها، آن را از محل قرارگیری خارج کنید. سپس، ترموستات جدید را در محل خالی قرار دهید و با استفاده از مهره ها یا پیچ ها، آن را به دستگاه ببندید.

مشکل از ترموسات

حتماً مطمئن شوید که تمام پیچ ها یا مهره ها به طور صحیح بسته شده اند تا هنگام کارکرد ترموستات به مشکلی بر نخورید. سپس، درب یخچال فریزر را ببندید و برق را به دستگاه برگردانید. در این مرحله، ترموستات جدید باید به درستی کار کند و موتور یخچال فریزر به طور معمول روشن و خاموش شود. در صورتی که با تعویض ترموستات مشکلی برایتان پیش آمد و دستگاه به درستی کار نمی کند، بهتر است به کمک فنیسیون متخصص مراجعه کنید تا مشکل را برطرف کنند. آنها می توانند با استفاده از ابزارهای و تجهیزات خاص، دستگاه را بررسی کرده و تعمیر کنند.

همچنین، برای حفظ عملکرد صحیح ترموستات، می توانید به طور منظم آن را تمیز کنید و از هرگونه آلودگی یا گرد و غباری که ممکن است بر روی آن ایجاد شود، پاک کنید. این کار می تواند عمر ترموستات را بیشتر کند و از مشکلات عملکرد آن جلوگیری کند. برد الکترونیکی خراب شده از دیگر دلایل قطع و وصل شدن برق یخچال می توان به خرابی و ایراد برد الکترونیکی اشاره داشت. دستور روشن و خاموش شدن موتور در یخچال فریزرهایی که از برد الکترونیکی بهره می برند مستقیما بر عهده این قطعه می باشد.

آسیب دیدن این قطعه در اثر نوسانات ، تماس رطوبت، کثیف شدن، ضربه خوردن و … می تواند منجر به اختلال در عملکرد این قطعه شود که یکی از نتایج آن قطع و وصل شدن برق دستگاه می باشد. تعمیر برد الکترونیکی یخچال فریزر تنها از عهده تعدادی از تکنسین های با تجربه که به صورت تخصصی بروی تعمیرات برد تمرکز دارد، امکانپذیر است بنابراین پیشنهاد می شود از اعتماد به تعمیرکاران متفرقه جهت تعمیرات این قطعه جدا خودداری بفرمایید و تعمیر برد الکترونیکی را تنها به مراکز تعمیر لوازم خانگی بسپارید که از کیفیت خدمات آنها اطمینان کامل دارید. در صورتی که برد الکترونیکی یخچال فریزر شما آسیب دیده است، ابتدا باید مشکل را تشخیص دهید.

موتور یخچال

اگر موتور یخچال فریزر شما روشن نمی‌شود، ابتدا بررسی کنید که آیا برق به دستگاه می‌رسد یا خیر. اگر برق به دستگاه می‌رسد، ممکن است مشکل در برد الکترونیکی باشد. در صورتی که برق به دستگاه نمی‌رسد، ابتدا سوکت برق را چک کنید و مطمئن شوید که سیم برق به درستی وصل شده است. در صورتی که سوکت برق سالم است، ممکن است مشکل در سیم برق یا در سوئیچ روشن و خاموش شدن باشد. در این صورت، بهتر است به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید تا مشکل را برطرف کند.

اگر برق به دستگاه می‌رسد و موتور یخچال فریزر روشن نمی‌شود، ممکن است برد الکترونیکی آسیب دیده باشد. در این صورت، باید برد الکترونیکی را تعمیر یا تعویض کنید. بهتر است این کار را به تعمیرکاران مجرب و تخصصی بسپارید تا از صحیح بودن تعمیرات اطمینان حاصل کنید. در نهایت، برای جلوگیری از آسیب دیدن برد الکترونیکی یخچال فریزر، می‌توانید اقداماتی نظیر استفاده از ولتاژ پایین برای اجرای موتور یخچال فریزر، نصب یک رله ولتاژ ثابت بر روی برد الکترونیکی و استفاده از سیستم های حفاظتی مانند رله وسیله جانبی را در نظر بگیرید.

گاهی صاحبان فروشگاه به دلیل پایین بودن قیمت یخچال شیرینی فروشی دست دوم و همچنین پایین بودن قیمت یخچال ویترینی قنادی دست دوم ترجیح می دهند یخچال دست دوم قنادی را برای فروشگاه خود خریداری کنند اما غافل از اینکه یخچال قنادی دسته دوم اگر چه در نگاه اول مقرون به صرفه است اما در روند کار مشتریان را متحمل هزینه های گزاف تر می کند.

 

دکمه بازگشت به بالا