برترین های ترند روزعمومی

ظرفیت های دیگ بخار صنعتی

 

  1. فشار بخار: فشار بخار مورد نظر برای تولید بخار در دیگ بخار تعیین کننده ظرفیت آن است. بالاترین فشار بخار مجاز معمولاً توسط طراح دیگ بخار و استانداردهای مربوطه تعیین می‌شود.
  2. دمای ورودی و خروجی بخار: دمای ورودی سوخت و دمای خروجی بخار نیز بر ظرفیت دیگ بخار تأثیر می‌گذارد. بالاتر بودن دمای ورودی سوخت یا پایین بودن دمای خروجی بخار می‌تواند ظرفیت دیگ بخار را افزایش دهد.
  3. نوع سوخت استفاده شده: نوع سوخت استفاده شده در دیگ بخار نیز بر ظرفیت آن تأثیر دارد. سوخت‌های با ارزش حرارتی بالا مانند گاز طبیعی می‌توانند ظرفیت بخار تولیدی را افزایش دهند.
  4. ابعاد دیگ: ابعاد و طراحی دیگ بخار نیز می‌تواند بر ظرفیت آن تأثیر بگذارد. دیگ‌های بزرگتر و با تعداد بیشتر لوله‌های حرارتی معمولاً ظرفیت بخار تولیدی بیشتری دارند.

ظرفیت دیگ بخار چیست: مشهد بخار هم اکنون با بیش از 40 سال سابقه درخشان در طراحی و تولید انواع دیگ بخار –بویلر روغن داغ– دیگ آبگرم-فیلتر شنی – منبع کویلی – بویلر تشعشعی -هیتر مشعل دار-انواع دی اریتور- سختی گیر آب – مبدل حرارتی – تولید و ساخت انواع بالمیل و انواع دستگاه ازن ساز فعالیت دارد در این مطلب به موضوعات متنوع تن بخار چیست- تفاوت دیگ بخار و بویلر- – یگ بخار غذا- مشخصات دیگ بخار- مصرف گاز دیگ بخار 10 تن- واحد ظرفیت بویلر- ظرفیت بویلر چیست- محاسبه مصرف آب دیگ بخار خواهیم پرداخت . ضمنا ما کلیه محصولات خود را از جمله انواع دیگ بخار باضمانت و خدمات پس از فروش و 100% تضمین شده در اختیار خریداران و مشتریان عزیز قرار می دهیم و همچنین آماده همکاری با نهادها و ارگان های دولتی خصوصی و نیمه خصوصی دانشگاه ها کارخانجات هتل ها و … می باشیم.

ظرفیت دیگ بخار چیست مجموعه عظیم همچنین افتخار خود می داند که در ارائه انواع دیگ بخار در خدمت شما بزرگواران باشد لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تن بخار چیست- تفاوت دیگ بخار و بویلر- – یگ بخار غذا- مشخصات دیگ بخار- مصرف گاز دیگ بخار 10 تن- واحد ظرفیت بویلر- ظرفیت بویلر چیست- محاسبه مصرف آب دیگ بخار با ما همراه باشید . ما در مجموعه بزرگ مشهد بخار با بیش از 40 سال سابقه درخشان کلیه تولیدات خود را در بازارهای داخلی و خارجی با بهترین متریال برای مشتریان خود تدارک دیده ایم بنابراین شما هموطنان عزیز می توانید با خیال آسوده و بدون دغدغه هر نوع از دیگ بخار را در مجموعه مشهد بخار بررسی و انتخاب نمایید و ما نیز به شما خریداران محترم تضمین پایین ترین قیمت موجود در بازار را خواهیم داد.

 دیگ بخار طراحی و تولید شده در مجموعه مشهد بخار با بیش از 40 سال سابقه درخشان و همچنین 20% تخفیف هم اکنون به صورت عمومی و اختصاصی بر اساس نیاز مشتری در بازارهای داخلی و خارجی موجود می باشد جهت هرگونه مشاوره قبل خرید دیگ بخار لطفا با یکی از شماره های مجموعه مشهد بخار در تماس باشید.

ظرفیت دیگ بخار چیست ؟

در حالت ایده آل و اصولی ظرفیت بویلر باید به گونه ای باشد که مشعل دائم کارنکند در صورتی که مشعل به صورت دائم کار نماید تا ظرفیت مورد نیاز تامین گردد موجب استهلاک سریع دیگ و مشعل می گردد.

به جهت دریافت مشاوره فنی خرید و استعلام قیمت گیج‌ روگر کارشناسان ما در دقیق صنعت آماده پاسخگویی به شما عزیزان می‌باشند.

بویلر های بخار با توجه به ظرفیتشان و کاربرد های صنعتی و تجاری عبارتند از:

دیگ بخار پوسته ای Boiler Shell

تعیین ظرفیت دیگ بخار و انتخاب تعداد بویلر ها

در هنگام برنامه ریزی برای تعیین ظرفیت دیگ بخار و انتخاب تعداد بویلر های مورد نیاز باید برنامه های توسعه واحد را مد نظر داشت و نموداری از طرحهای بهره برداری پیش بینی شده تهیه نمود. مهمترین نکته ای که باید در نظر گرفت حداقل نیاز به دیگ یا دیگهای بخار ذخیره است .

در نظر گرفتن ظرفیت بهره‌برداری دیگ بخار

حداقل ظرفیت بهره برداری از واحد دیگهای بخار نیز باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا بهره داری کمتر از معمول از ظرفیتهای موجود برای مدتی طولانی ،کنترل خودکاردیگ بخار را غیر ممکن و عملیات را غیر اقتصادی می نماید.

بنابراین پیشنهاد می شود دیگ بخار کوچکتری درمواقع پایین بودن مصرف، در نظر گرفت. ظرفیت دیگ بخار چیست–  در چنین مواردی چنانچه فشار بخار در شبکه اهمیت زیادی ندارد، می توان از دیگ بخاری که با فشار پایین تر کار می کند و در نتیجه طراحی آن مناسب تر است، استفاده کرد.

نمونه این وضعیت را می توان در سیستم گرمایشی ساختمان به کاربرد که درآن بخش عمده ای از مصرف بخار طی تعطیلات، بسته است.

نکته ای که در محاسبات مربوط به دیگ های بخار بایستی مدنظر قرار گیرد، حرارت اتلافی ساختمان و میزان گرمای مورد نیاز برای افزایش درجه حرارت آب مورد استفاده در آن فضا است. به عبارتی برای هدررفت های حرارتی مانند مخزن انبساطی نصب شده بر روی بام، لوله های عایق بندی نشده و موارد دیگر و برای در نظرگرفتن عدم قطعیت های احتمالی، ضریبی به نام ضریب اطمینان در محاسبات استفاده می کنیم که ضریب ده درصد به طورمعمول در محاسبات مربوط به کار گرفته می شود.

ظرفیت دیگ بخار چیست– در پایان مجددا تاکید می نماییم که ما در مجموعه بزرگ مشهد بخار تمام تلاش خود را به کار گرفته اییم تا بتوانیم هر نوع از دیگ بخار – ظرفیت دیگ بخار چیست– دیگ آبگرم-فیلتر شنی – منبع کویلی – بویلر تشعشعی -هیتر مشعل دار-انواع دی اریتور- سختی گیر آب – مبدل حرارتی – تولید و ساخت انواع بالمیل و انواع دستگاه ازن ساز را با ارزانترین قیمت و تا 20% تخفیف ویژه و زیر قیمت سایر کارخانجات فعال در ایران طراحی و تولید نموده و بدون واسطه تقدیم مشتریان نماییم. در مقاله به موضوعات تن بخار چیست- تفاوت دیگ بخار و بویلر- – یگ بخار غذامشخصات دیگ بخار- مصرف گاز دیگ بخار 10 تن- واحد ظرفیت بویلر- ظرفیت بویلر چیست- محاسبه مصرف آب دیگ بخار پرداختیم. مجددا توصیه اکید داریم حتما و حتما قبل از اینکه تصمیم به خرید یک نمونه از دیگ بخار – ظرفیت دیگ بخار چیست– دیگ آبگرم-فیلتر شنی – منبع کویلی و … را از هر شخص و شرکتی نمایید با یکی از شماره های – – تماس برقرار کنید تا به صورت 100دیگ های بخار عموما از نظر جنس به دو دسته و تقسیم می شوند.

نکته ای که در محاسبات مربوط به دیگ های بخار بایستی مدنظر قرار گیرد، حرارت اتلافی ساختمان و میزان گرمای مورد نیاز برای افزایش درجه حرارت آب مورد استفاده در آن فضا است. به عبارتی برای هدررفت های حرارتی مانند مخزن انبساطی نصب شده بر روی بام

، نشده و موارد دیگر و برای در نظرگرفتن عدم قطعیت های احتمالی، ضریبی به نام ضریب اطمینان در محاسبات استفاده می کنیم که ضریب ده درصد به طورمعمول در محاسبات مربوط به کار گرفته می شود.

با این توضیحات، ظرفیت گرمایی دیگ بخار، به شکل زیر محاسبه می شود:

HB=(H1+H2)*1.1

که در آن H1 بیانگر هدررفت حرارتی، H2 حرارت لازم برای گرم کردن آب مورد استفاده و HB  ظرفیت گرمایی دیگ بر حسب کیلووات می باشد.

حال ظرفیت گرمایی دیگ با محاسبات ساده ای که در بالا به آن اشاره شد، به دست آمد.

در قدم بعد، باید براساس این ظرفیت و مراجعه به کاتالوگ محصولات کارخانجات تولید کننده این دیگ ها، نسبت به انتخاب محصول مناسب، اقدام ورزید.

در شکل زیر نمونه ای از کاتالوگ مشخصات دیگ های بخار تولید ماشین سازی اراک مشاهده می شود:

اگر از سمت راست جدول را مورد بررسی قرار دهیم، ستون های اولیه بیانگر شماره مدل و ظرفیت گرمایی است و در ستون های بعدی اطلاعاتی در خصوص ویژگی های ساختاری دیگ ماند طول، عرض، ارتفاع، قطر دودکش و وزن آن قابل مشاهده است.

همانطوری که گفته شد، با داشتن ظرفیت گرمایی دیگ و مراجعه به اولین ستون از سمت راست، مدلی را که جوابگوی نیازمان باشد، انتخاب می کنیم.

استفاده از واحدی به نام اسب دیگ(BHP) برای دیگ های بخار و مخصوصا پرظرفیت، رواج بیشتری دارد.

چند محاسبه سرانگشتی!

  •  اگر مشخصات مندرج در کاتالوگ ها و جداول راهنما، به گونه ای بود که فقط بتوان حجم دیگ را با توجه به ظرفیت حرارتی لازم، به دست آورد، در آن صورت، برای به دست آوردن ابعاد حدودی دیگ و وزن آن، می توانیم به شیوه زیر عمل کنیم:

عرض دیگ را حدودا ریشه سوم نصف حجم دیگ در نظر می گیریم و طول تقریبی آن را 2 تا 2.1 برابر عرض و ارتفاع آن را حدود 10 درصد فراتر از عرض آن منظور می کنیم.

برای تخمین وزن، با مراجعه به جدول و داشتن ظرفیت حرارتی دیگ، ابتدا حجم آن را بر حسب متر مکعب قرائت می کنیم. وزن تقریبی دیگ به تن، از تقسیم عدد حجم (به متر مکعب) بر عدد 3.3 حاصل می شود.

  • برای محاسبه میزان مصرف آب دیگ بخار، از رابطه زیر استفاده می کنیم:

(بخار تولیدی دیگ) GPM = 0.002 * lb/hr

  •  برای محاسبه ظرفیت منبع انبساط باز دیگ، فرمول زیر را به کار می بریم:
  •  برای محاسبه قطر لوله های رفت و برگشت دیگ، روابط زیر را به کار می بریم:

d1 (mm) = 15 + 1.5 √(Q/1000) (قطر لوله رفت)

d2 (mm) = 15 + √(Q/1000) (قطر لوله برگشت)

که در آن Q  بیانگر ظرفیت گرمایی دیگ بر حسب کیلوکالری بر ساعت است.

  •  برای محاسبه مصرف سوخت دیگ، کافیست ظرفیت گرمایی دیگ را بر ارزش گرمایی سوخت استفاده شده تقسیم کنیم. به مثال زیر توجه کنید:

دیگ بخاری داریم به ظرفیت 200 کیلووات (به بیان دیگر، حرارت مورد نیاز برای گرم کردن آب در این دیگ به 172000 کیلوکالری انرژی است).

ارزش گرمایی هر متر مکعب گاز طبیعی 8600 کیلوکالری است. با تقسیم عدد 172000 بر 8600، میزان سوخت مصرفی به دست می آید.

محاسبات دیگ بخار شامل پارامترهای مختلف و متعددی هست و در این مطلب، تلاش کردیم شما عزیزان را با شیوه محاسبه و استخراج برخی از مهمترین پارامترهای موثر در انتخاب این نوع از تاسیسات مکانیکی، آشنا کنیم. امیدواریم که مورد استفاده شمابه منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با نحوه انتخاب دیگ بخار با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع مدل های دیگ بخار، و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل های دیگ بخار به لینک زیر مراجعه نمایند.

دیگ دستگاه مولد سیال گرم می باشد. این سیال می‌تواند آب (در دو فاز مایع و فاز بخار)، روغن و… باشد. دیگ های مورد استفاده در صنعت ساختمان که به منظور گرمایش و تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرند، معمولاً از نوع تولید کننده آبگرم و یا تولید کننده بخار می باشند، که در این مقاله به بررسی می پردازیم.
در سیستم های گرمایش، از آب به دلیل داشتن خصوصیات منحصر به فرد به عنوان عامل انتقال حرارت استفاده می شود.
از جمله ویژگی های انحصاری آب که سبب استفاده از آن در سیستم های گرمایشی می شود می‌توان به ظرفیت گرمای ویژه بالای آب به منظور انتقال حرارت بیشتر، فراوانی و در دسترس بودن، غیر سمی بودن، غیر قابل اشتعال و… اشاره نمود.


حال ویژگی که سیستم های گرمایش بخار را نسبت به سیستم های آبگرم برتری می بخشد، قابلیت ذخیره انرژی بیشتر بخار آب به واسطه گرمای نهان تبخیر در واحد جرم نسبت به آب مایع بوده که سبب انتقال بسیار بیشتر انرژی گرمایی می شود. علاوه بر مزیت سیستم بخار نسبت به سیستم آب گرم، در برخی از بخش‌های ساختمان به بخار نیاز می باشد، و در واقع بخش هایی از ساختمان مصرف کننده بخار هستند.

سونای بخار در ساختمان‌های مسکونی و هتل ها، بخش استریل مرکزی و رختشویخانه در بیمارستان ها و هتل ها، رطوبت زنی در و… نمونه هایی از کاربرد های بخار در ساختمان هاست.

از دیگر موارد استفاده گیج‌ فشار روگر، تشخیص نشتی در دستگاه‌ها میباشد، چرا که این گیج‌ها بسیار حساس و دقیق بوده و نتایج را سریعا اعلام می‌کنند و همچنین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در محیط‌های گازی شیمیایی و حتی سیالاتی با ویسکوزیته‌های بالا نیز پاسخگو خواهند بود.

در مقاله  به تفصیل به بررسی ویژگی های مهم و اجزای مهم این دیگ پرداخته ایم.

این نوع دیگ بخار براساس حداکثر فشار کاری 15 psig ساخته و راهبری می شوند. سیستم های فشار کم معمولاً در تاسیسات کوچک با ظرفیت کم تا متوسط کاربرد دارند.

این نوع دیگ بخار بر اساس فشار کاری بیش از ۱۵ psig ساخته و راهبری می شوند. سیستم های فشار بالا معمولاً در تاسیسات بزرگ و ظرفیت های بالا کاربرد دارند.

بیشتر دیگ های بخار متعارف از چدن و فولاد ساخته می شوند، برخی از انواع دیگ های بخار کوچک می توانند حتی از مس ساخته شوند. دیگ بخار با راندمان بالا (نوع کندانسینگ یا چگالشی) معمولا از آلومینیوم و فولاد ضد زنگ ساخته می شوند.

فرآیند احتراق می تواند با جریان طبیعی و یا به صورت مکانیکی باشد، منظور از جریان طبیعی و مکانیکی چگونگی تامین هوا به منظور فرایند احتراق درون محفظه دیگ می باشد. استفاده از مشعل های نوع اتمسفریک که با فشار جو عمل کرده و هوای احتراق خود را بدون واسطه ی مکانیکی دریافت می‌کنند، جریان طبیعی و در صورت استفاده از مشعل های دمنده، همچنین فن های مکنده هوای احتراق از محفظه دیگ، سیستم مکانیکی گفته می‌شود.

به طور کلی هر چه دمای راهبری سیستم کاهش یابد، راندمان دیگ افزایش می یابد. در مورد دیگ های معمولی، این کاهش دما سبب چگالش محصولات احتراق شده و این دیگ ها باید بدون چگالش (تقطیر) محصولات احتراق کار کنند. این موضوع به منظور جلوگیری از خوردگی قطعات فلزی به کار رفته در دیگ (چدن، فولاد یا مس) صورت می‌گیرد. بنابراین دمای آب برگشت به بویلر نباید کمتر از ۱۴۰ ( 60) باشد. اما ساختار دیگ های چگالشی، به بخار آب موجود در محصولات احتراق امکان چگالش (تقطیر) داده و از گرمای موجود در محصولات احتراق در جهت افزایش راندمان (کاهش گرمای هدر رفته از طریق دودکش) استفاده نموده و به همین دلیل امکان کاهش دما و متناسب با آن افزایش راندمان در این نوع دیگ ها وجود دارد.
امروزه تعداد سازندگان دیگ کندانسینگ (چگالشی) و همچنین تعداد متقاضیان استفاده کننده از این نوع دیگ ها افزایش یافته است

به منظور تعیین ظرفیت و انتخاب دیگ بخار باید علاوه بر موارد اشاره شده در قسمت تقسیم بندی دیگ ها، به چهار عامل: مقدار بخار مصرفی، فشار کاری مورد نیاز، راندمان دیگ و راندمان سیستم توجه ویژه نمود. تعیین اندازه دیگ در واقع تعیین ظرفیت خروجی دیگ به منظور پاسخگویی به بار تمامی دستگاه های مصرف کننده بخاری است که به آن ها سرویس می دهد.

  • ظرفیت سیستم یا مقدار بخار مورد نیاز

همان طور که قبلا گفته شد، به دو دسته دیگ بخار فشار کم و دیگ بخار فشار بالا تقسیم می شوند.

این نوع از دیگ بخار  بر اساس حداکثر فشار کاری psig ۱۵ ساخته شده اند. نوع بهره برداری، سیستم های کنترل ایمنی و شیرهای تخلیه همگی باید به گونه‌ای عمل نمایند تا فشار کاری این سیستم بیش از psig ۱۵ نشود. از جمله کاربردهای این سیستم می توان به کاربردهای کم ظرفیت، رطوبت زنی هواساز ها، سونا های کوچک در هتل ها و آپارتمان ها، تامین بخار یک اثره (Single effect) و …اشاره نمود.

این نوع دیگ بخار بر اساس فشار کاری بیش از psig ۱۵ ساخته شده اند. و همانند سیستم فشارکم باید دارای سیستم بهره برداری مناسب، سیستم های کنترل ایمنی و شیر های تخلیه نیز باشند. از جمله کاربردهای این سیستم می توان به سیستم های استریل مرکزی در بیمارستان ها، رختشویخانه، تامین بخار چیلرهای جذبی دو اثره (Double effect) و… اشاره نمود. بر اساس تجربه و بررسی کاتالوگ ها، محدوده فشار عملیاتی سیستم‌های استریل مرکزی و رختشویخانه ها حدود ۷۰ تا ۸۰ psig و در مورد چیلر های جذبی دو اثره حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ psig می باشد.

راندمان دیگ عبارتند از نسبت انرژی خروجی دیگ به انرژی ورودی. محدودیت های ساختار دیگ از نظر جنس، نوع محفظه احتراق و… سبب اتلاف انرژی شده و سبب می شود که هیچ گاه کل انرژی ورودی موجود در سوخت به سیال خروجی انتقال پیدا نکند. این تلفات باعث می‌شود که راندمان دیگ ها همیشه کمتر از ۱۰۰٪ باشد، به طوری که راندمان برای اغلب دیگ های معمولی (غیر چگالشی) بین ٪۷۵ تا ۸۶٪ و برای دیگ های چگالشی بین ٪۸۸ تا ٪۹۵ درصد می باشد.
همچنین شرکت‌های سازنده معمولاً ظرفیت دیگ های بخار را در شرایط استاندارد (فشار سطح دریا) درون کاتالوگ خود ارائه می دهند. حال در صورتی که محل نصب دیگ در شهری بالاتر از سطح دریا باشد، باید اثر ارتفاع را نیز در ظرفیت دیگ به حساب آورد. طراحی برخی از دیگ ها به گونه ایست که به منظور خنثی نمودن اثر ارتفاع از مشعل هایی استفاده می شود که توانایی تامین هوای احتراق بیشتر به درون محفظه دیگ ها را دارا می باشند.

در صورتی که مشعل دیگ چنین قابلیتی را نداشته باشد، ظرفیت خروجی دیگ کاهش می‌یابد که مقدار آن حدود ۴٪ به ازای هرft ۱۰۰۰ (300m) ارتفاع از سطح دریا می‌باشد.

برای مثال: دیگ بخاری که در شهر تهران با ارتفاعft ۴۰۰۰  (1200m)از سطح دریا نصب می شود توانایی تامین تنها ۸۴٪ ظرفیت اعلام شده در کاتالوگ را دارا می باشد. بنابراین باید به منظور جبران این افت ظرفیت، ظرفیت دیگ های بخار را با همین نسبت ارائه شده افزایش داد. برای انتخاب صحیح در شهر تهران:

راندمان (بازدهی) سیستم

پس از آن که تمامی بارهای مصرفی خالص در دستگاه‌ها و مصرف کننده های بخار مشخص شد، باید ظرفیت دیگ را به گونه ای مشخص نمود که دو عامل مهم (تلفات حرارتی سیستم لوله‌کشی) و (گرمایش اولیه) را تحت پوشش قرار دهد. برای دیگ بخار ضریب افزایش ظرفیت به منظور در نظر گرفتن این دو عامل، 1.27 تا 1.33 می باشد و هر چقدر دیگ بزرگتر و ظرفیت بالاتری داشته باشد، می توان از ضریب کوچکتر استفاده نمود.
تلفات حرارتی سیستم لوله کشی می تواند بسیار متغیر باشد، به طوری که اگر لوله های بخار از فضاهای تهویه و گرم شده عبور کند این تلفات می‌تواند صفر در نظر گرفته شده و در صورتی که لوله ها از فضای سرد و تهویه نشده مثل محوطه بیرون عبور کند، تلفات حرارتی می تواند بسیار بیشتر از مقدار اشاره شده گردد.
ضریب گرمایش اولیه سیستم نیز می تواند بسیار متغیر باشد، در ساختمان هایی با کاربری غیر دائمی مثل: ساختمان های اداری، تجاری و… که در طول شب و یا تعطیلات به گرمایش نیاز ندارند و دیگ می‌تواند کاملا خاموش و یا به منظور صرفه‌جویی انرژی دمای آن کاهش یابد، در راه اندازی مجدد روز بعد، به خصوص در روزهای سرد زمستان به منظور جبران این خاموشی یا کاهش دما باید ظرفیت دیگ بتواند با سرعت بیشتری (در زمان کمتری) سیستم را گرم نموده و بخار را به دمای طراحی برساند.
در صورتی که ساختمان دارای کاربری دائمی باشد. (ساختمان در ۲۴ ساعت شبانه روز مورد استفاده قرار گیرد.) مثل: ساختمان‌های مسکونی، بیمارستان ها وکه سیستم گرمایش باید به صورت مداوم فعال باشد، می توان از ضریب گرمایش اولیه سیستم صرف نظر کرد. همچنین در صورتی که بار واقعی (بخار مورد نیاز) کمتر از ظرفیت دیگ بخار انتخابی باشد، می‌توان از این ضریب صرف نظر کرد.
یکی از عوامل مهم در کاهش راندمان دیگ بخار مربوط به حالتی است که دیگ نباید با حداکثر ظرفیت خود کار کند. در صورتی که مقادیر بخار مورد نیاز به درستی محاسبه نشده (مقادیر بخار محاسبه شده بیشتر از مقادیر واقعی باشد)، دستگاه های مصرف کننده بخار به صورت همزمان مورد استفاده قرار نگرفته، و یا به منظور تعیین ظرفیت دیگ از ضریب اطمینان بی جهت استفاده شود، سبب می شود که هیچگاه  دیگ با حداکثر ظرفیت خود راهبری نشود، زیرا ظرفیت دیگ بسیار بزرگتر از مقدار واقعی مورد نیاز است.
بدین منظور یکی از راه های جلوگیری از کاهش راندمان دیگ بخار، استفاده از دو یا چند دستگاه دیگ بخار به جای یک دستگاه می باشد. استفاده از این روش سبب می شود که با کاهش بار مصرفی بخار، نیاز به بار تولیدی کاهش یافته و دیگ یا دیگ های اضافه یکی پس از دیگری خاموش می شوند. همچنین با افزایش بار مصرفی بخار، دیگ یا دیگ های دیگر یکی پس از دیگری روشن می شوند.
استفاده از این روش سبب می‌شود که در حالت تغییر بار مصرفی بخار، تعداد دیگ های روشن و یا خاموش تغییر کند، و دیگ روشن با حداکثر ظرفیت و متناسب با آن، با حداکثر راندمان راهبری شود. همچنین استفاده از این روش (استفاده از چند دستگاه به جای یک دستگاه) سبب تداوم کارکرد سیستم گرمایش در صورت خرابی یکی از دیگ ها می‌شود.
در صورتی که از یک دستگاه دیگ استفاده شده و دیگ در راهبری خود به مشکل برخورده و یا نیاز به تعمیرات داشته باشد، سیستم گرمایش و تولید بخار به صورت کامل از کار می‌افتد. در حالی که استفاده از دو یا چند دستگاه سبب می‌شود که در صورت خرابی یک دستگاه، دستگاه‌های دیگر بخش قابل توجهی از نیاز مجموعه را فراهم ‌کنند.

علاوه بر موارد ذکر شده عواملی که به طور کلی باید به منظور انتخاب دیگ بخار مد نظر قرار گیرد به شرح زیر است:

  1. ساخت و آزمایش دیگ بخار بر اساس ضوابط استاندارد ASME
  2. ظرفیت خروجی خالص دیگ (Kcal/hr) یا (Kw)
  3. کیفیت بخار تولیدی 
  4. مساحت کل سطوح انتقال حرارت (m2) 
  5.  جرم آب داخل دیگ (بر حسب Kg)
  6. الگوی داخلی جریان آب (لوله آتش / لوله آب)
  7. پیش بینی امکان دسترسی به منظور تعمیرات و تمیزکاری سطوح انتقال حرارت 
  8. راندمان (بازدهی) در حالت کار با حداکثر ظرفیت (Full load) و در حالت کم باری (Part load)  
  9. فضای مورد نیاز برای نصب دیگ و لوله کشی های مربوطه 
  10. الزامات مربوط به آماده سازی آب به منظور استفاده در دیگ (پایین آوردن سختی آب با سختی گیر)
  11. الزامات مربوط به نوع سوخت مصرفی و ذخیره سازی آن

با تشکر از اعتماد شما،فروشگاه اینترنتی بامین تهویه با ارائه ی تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات ، امکان مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات فنی شما می باشند.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات

برای استعلام قیمت مدل های مختلف گیج دما روگر می توانید با کارشناس های ما در تماس باشید.

 

دکمه بازگشت به بالا