طرح مهندسی معکوس تسلا در ایران چه بود که متوقف شد؟ /عکس
امیرمسعود عابدین: روز گذشته حسین افشین معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از توقف طرح مهندسی معکوس تسلا خبر داد. وی در واکنش به اینکه طرح مهندسی معکوس تسلا در چه مرحله ای قرار دارد اعلام کرد که این طرح در حد یک طرح باقی مانده و پیشروی آن متوقف شده است.
اما ماجرای مهندسی معکوس تسلا چه بوده است؟
در اوایل سال ۹۹ خبر ورود ۶ دستگاه خودرو تسلا به ایران سر و صدای زیادی به پا کرد. طبق شایعاتی گفته می شد که این خودروها متعلق به یکی از سفارتخانه ها بوده و به صورت سفارشی وارد ایران شده است. اما با بررسی های انجام شده اعلام شد که ورود این خودروها برای مطالعه و تحقیقات شرکت جتکو متعلق به ایران خودرو انجام شده است. این شرکت قصد داشت با مطالعه و تحقیق بیشتر در این زمینه آغازکننده تولید خودروهای برقی در ایران باشد.
جتکو یکی از زیرمجموعه های ایران خودرو به حساب می آید که چند سالی است که در زمینه تولید خودروهای برقی فعالیت ویژه ای را آغاز کرده است.
فناوری استخراج شده از این تسلاهای وارداتی قرار بود به شکل مستقیم در جتکو JX۱۰ به کار برده شود. این احتمال وجود داشت که پروژه JX۱۰ به برخی سامانه های ایمنی تسلا نیز مجهز شود. برخی منابع خبری گمانه زنی می کردند که زیرساخت پیشرانه و قوای محرکه جتکو JX۱۰ بر مبنای خودروهای تسلا و نیز نیسان لیف نسل قبل طراحی شده و ساختار آن بر مبنای یکی از سدان های معروف آلمانی باشد.
جتکو علاوه بر تمرکز روی پروژه خود به سراغ برقی سازی محصولات شاخص ایران خودرو مانند تارا و ری را رفته که احتمالاً مجهز به نوآوری های تازه ای خواهند بود. حالا با توقف این پروژه باید منتظر ماند و دید تا ادامه روند فعالیت های این شرکت به کجا خواهید کشید.
۳۲۲