برترین های ترند روزعمومی

طراحی نمای ساختمان و روانشناسی

چکیده مقاله:

یکی از راههای داشتن جامعه ای سالم، سلامت روان آن میباشد. به عنوان علمی که محل آسایش انسانی راطراحی می کند نقش عمدهای در این زمینه دارد. خطوطی که در بناها استفاده می شود، ماهیت روانی بنا و درنتیجه جامعه را تشکیل میدهد. پس برای داشتن جامعه ای سالم باید شناخت کافی از روانشناسی خطوط داشته باشیم تاجامعه را از معضلات بیماریهای روحی و روانی مثل افسردگی برهانیم. حال باید دید چگونه خطوط یک ساختمان می تواندزمینه ای ذهنی از عملکرد بنا را قبل از ورود بهآن برای اشخاص فراهم نماید، یا یک معمار با شناحت روانشناسی خطوطچه نقشی در بهبود روان افراد خواهد داشت، همچنین نقش سلیقه چه تاثریاتی در انتخاب نوع خطوط توسط افراد گذاشتهاست. به نظر می رسد خطوط نمای یک ساختمان برروان آدمی تاثیر گذار باشد، خطوط نما عامل اصلی در بیان پیامعملکردی ساختمان به مشاهده گر است. در این نوشتار که ماهیتی توصیفی دارد و از استدلال های منطقی و مقایسه استفادهشده، و نیز به کمک ادبیات موضوع معیارهایی از روانشناسی خطوط استخراج و بناهای شاخص با آنها مورد بررسیقرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که خطوط مدور، شبکه احساسی عاطفی انسان را درگیر خود کرده و پیامصلح و آرامش را به انسان منتقل مینماید. برعکس خطوط شکسته و تیز نوعی هشدار، تهدید و مرگ را بیاد می آورد،همچنین در کل می بینیم هر خطی دارای اثر روانی بر انسان بوده که میتوان از آنها در نمای ساختمانها به عنوان ابزاردعوت کنندگی و ساختن پیش زمینه ذهنی نسبت به عملکرد بنا قبل از ورود به آن بهره برد.

 

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خاستخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

امروزه به جهت تغییر شیوه های زندگی و ظهور نیازهای جدید، توجه به بدنه های شهری در جهت پاسخگویی به نیازها ی روحی و روانی شهروندان در محیط های شهری امری ضروری به نظر می رسد زیرا از عوامل مهم شکل دهی به جداره های شهر ، نمای بیرونی هر بنا نخستین جلوه از شهر است که در ذهن و حافظه شهروندان باقی می ماند و به عنوان نشانه ای مشخص از هویت، اصالت، تاریخ، فرهنگ و ارزش های جامعه، بی واسطه در معرض دید همگان قرار دارد. فقدان هویت، نابسامانی و اغتشاش بصری از مهمترین انتقادهایی است که به آنها می شود. جداره های شهری از موثرترین عناصر تاثیرگذار بر کیفیت فضاهای شهری محسوب می گردند که بهسازی و ساماندهی آنها می تواند به بالا رفتن کیفیت منظر عینی شهر منجر شود. پژوهش حاضر بر مطالعات کتابخانه ای استوار است و برآنیم به بررسی نقش در در ساماندهی بدنه شهری بپردازیم یافته های این تحقیق نشان می دهد که با توجه به اصول و قواعد معماری و شهر سازی و روانشناختی نقش به سزایی در ساماندهی بدنه شهری دارد. با آشفتگی های موجود در بدنه های شهری و لزوم ساماندهی و توجه هر چه بیشتر را در وضع موجود خاطر نشان می کند. در این بین نگاهی روانشناسانه بر می تواند چاره بسیاری از این نابسامانی ها که گرببانگیر بدنه های شهری شده ، باشد.  در شهر های اصفهان، یزد و ارسنجان تولید می شودو انواع محتلفی دارد بیشتر برای سنگ پله به کار می رود قیمت خرید مناسبی دارد.

سنگ پرطاووسی، از کوه‌های مختلفی در شهرهای یزد، شیراز و اصفهان استخراج می‌گردد که مشهورترین آن مرمریت پرطاووسی یزد است

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا