برترین های ترند روزعمومی

شیلنگ سیلیکون چیست؟

کاربرد شیلنگ سیلیکونی

برای ساخت این نوع شیلنگ ها از سیلیکون 100 درصد خالص استفاده می کنند. علت این موضوع استفاده از شیلنگ های سیلیکونی در آزمایشگاه های صنایع دارویی و غذایی رایج است را می توان غیر سمی بودن، نداشتن بو و مزه، سهتی بالا، استحکام کششی بالا، مقاومت در برابر میکروب ها و قارچ ها نام برد. در واقع همین ویژگی ها باعث شده تا با اطمینان خاطر در چنین صنعت هایی برای انتقال سیالات از ظرفی به ظرف دیگر از شیلنگ های سیلیکونی استفاده کرد. باید این نکته را در مورد جا به جایی در نظر بگیرید که ضخامت شیلنگ باید متناسب با خواص سیال در نظر گرفته شود تا مشکلی در جا به جایی به وجود نیاید.

What is silicone hose

ویژگی شیلنگ های سیلیکونی

ویژگی هایی که سبب شده شیلنگ های سیلیکونی پرکاربرد باشد در زیر آمده است:

  • غیر سمی هستند.
  • بو و مزه ای ندارند.
  • سختی و استحکام کششی بالایی دارد.
  • مقاومت بالا در برابر میکروب ها و قارچ ها

اگر بخواهیم در رابطه با موارد جا به جا شده توسط این شیلنگ ها در آزمایشگاه بیان کنیم، می توانیم به اتانول اشاره کنیم. با توجه به اینکه اتانول مایعی است که می تواند به راحتی بو را جذب کند باید برای انتقال آن از شلنگی استفاده کرد که فاقد مواد سمی و نفتی می باشد و بویی را به آن انتقال نمی دهد. بنابراین با توجه به ویژگی هایی که برای شیلنگ سیلیکونی بیان شد می توان نتیجه گرفت که این مورد می تواند مناسب ترین گزینه باشد.

مزایا و معایت شیلنگ سیلیکونی

مزایا

  • طول عمر طولانی تر در شیلنگ هایی که در  پمپ های دودی کار می کنند.
  • در مقایسه با شیلنگ هایی که با استفاده از سیستم پخت پلاتین تولید می شوند شکنندگی را کاهش خواهد داد.

معایب

  • ناخالصی ها به سادگی به سطح می چسبند.
  • ممکن است محصول جانبی سمی تولید شود.

شیلینگ های سیلیکونی کجا کاربرد دارند؟

  • صنایع ساختمانی
  • صنایع پزشکی و دارو سازی
  • صنایع گاز سوز
  • صنایع لوازم خانگی
  • صنایع غذایی و بهداشتی
  • صنایع هوا فضا
  • صنایع نظامی
  • صنایع واگن سازی و تاسیسات تونل

محصولات سیلیکونی شامل چه مواردی می باشد؟

  • شیلنگ سیلیکون
  • انواع مفتول سیلیکون
  • مفتول اسفنجی سیلیکون
  • انواع تسمه سیلیکون
  • انواع تسمه اسفنجی سیلیکون
  • انواع پروفیل سیلیکونی

معرفی کامل شیلنگ سیلیکونی

شیلنگ های سیلیکونی یکی از محصولات پرکاربرد در بسیاری از صنایع و فعالیت های خدماتی و پزشکی می باشد. این وسیله آزمایشگاهی به دلیل ساختار منحصر به فردی که دارد در بسیاری از فعالیت های خدماتی و پزشکی کاربرد دارد. این وسیله به دلیل اینکه بو و طعم خاصی ندارد برای انتقال مایعات گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد.

شما  به راحتی می توانید این محصول کاربردی را در سایز و اندازه های مختلف تهیه کنید. همچنین یکی از مهم ترین کاربردهای این وسیله آزمایشگاهی در محیط های عملی انتقال مایعات کاربردی مثل الکل های صنعتی و آب مقطر می باشد.

بررسی برخی از ویژگی های این محصول

همانطور که در متن بالا خواندید که این وسیله آزمایشگاهی فاقد بو و طعم خاصی می باشد. یکی از موادی که به راحتی می تواند طعم و بوی مواد گوناگون را به خود جذب کند الکل های صنعتی است، در نتیجه در زمان انتقال آن باید از ماده ای که فاقد  هر گونه رنگ و بوی خاصی می باشد استفاده کرد.

شلنگ سیلیکونی مهم ترین ابزاری می باشد که برای این کار مناسب است و در نتیجه برای انتقال مواد مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله آزمایشگاهی به راحتی قادر به مقاومت در برابر عوامل طبیعی، نور فرابنفش و حتی رطوبت می باشد. حتی نمونه های جدیدی از این محصول تولید شده که به راحتی قادر به مقاومت در برابر انواع میکروارگانیسم ها نیز می باشد.

شیلنگ سیلیکونی و کاربرد آن در آزمایشگاه

شیلنگ سیلیکونی یکی از موارد پرکاربرد در صنایع داروسازی و غذایی است که در انواع مختلفی به بازار عرضه می شود. شیلنگ های سیلیکونی یکوسیله پرکاربرد در صنایع مختلف می باشد که به وسیله آن می توان محلول های شیمیایی و مایعات را جا به جا نمود. ماده اصلی در تولید این وسیله آزمایشگاهی سیلیکون می باشد، این عنصر در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. خواص خاص آن مهم ترین دلایل پرکاربرد بودن این عنصر به حساب می آید. یکی از مهم ترین مزیت های این عنصر در صنایع گوناگون مقاومت بالای آن در برابر شرایط جوی، رطوبت و نور می باشد.

شیلنگ های سیلیکونی دماهای بالایی معادل 260 تا 315 درجه سانتی گراد را تحمل می کنند. همین ویژگی ها عامل اصلی تولید محصولات مختلف از سیلیکون می باشد. شلنگ سیلیکونی یکی از محصولات پرکاربردی می باشد که از عنصر سیلیکون تهیه و تولید می شود.

شیلنگ سیلیکونی متری در صنایع پزشکی

شیلنگ سیلیکونی متری در صنایع پزشکی، آزمایشگاهی و غذایی کاربرد گسترده ای دارد. این محصولات از سیلیکون 100 درصد خالص تهیه می شود. یکی از مهم ترین کاربرد این شیلنگ ها برای انتقال سیالات و یا وکیوم می توان نام برد. مهم ترین مزایای این شیلنگ ها نداشتن بو و مزه است. این شیلنگ ها استحکام کششی خوبی دارند و مقاومتشان در برابر پارگی در ظول های مختلف زیاد می باشد که همین ویژگی آن را از شیلنگ های لاستیکی متمایز می کند. دامنه کاری آن ها بسیار وسیع می باشد و قابلیت های بسیار زیادی دارد.

ویژگی شیلنگ سیلیکونی

  1. مقاومت در برابر دمای بالا پایین
  2. عملکرد بصورت عایق الکتریکی قوی
  3. مقاومت بالا در برابر پارگی و ترکیدن
  4. مقاوم در مقابل اشعه ماوراء بنفش
  5. شفافیت بالا
  6. انعطاف‌پذیری عالی و بدون تغییر شکل در طی طول عمر مفید
  7. برای کارکردهای فشار پایین مناسب است.
  8. انعطاف پذیری در دمای پایین تقریبا تا -۶۰ درجه سانتیگراد، فرمولاسیون ویژه تقریبا تا -۹۰ درجه سانتی گراد.
  9. مقاومت بالا در برابر بسیاری از موادهای شیمیایی
  10. هیچ گونه جذب مایعاتی ندارد.
  11. بازدارنده شعله یا ضد شعله بودن شیلنگ سیلیکونی نسوز
  12. نرم‌تر از لوله‌های خلاء استاندارد

قیمت شیلنگ های سیلیکونی در ابعاد و اندازه های مختلف متفاوت است. هر چقدر این شیلنگ ها بزرگتر باشند قیمت آن ها نیز متفاوت تر می باشد. هر چقدر جنس مورد نظر با کیفیت تر باشد قیمت این محصول افزایش خواهد یافت، یعنی هر چقدر شفاف تر باشد قیمت آن بیشتر می شود. یکی از اصلی ترین فاکتورها برای تعیین قیمت این شیلنگ ها به درصد خالصی یا ناخالصی باید توجه کرد. قیمت این شیلنگ ها ممکن است به دلیل استفاده در موارد بهداشتی مثل تجهیزات پزشکی و لوازم آزمایشگاهی به دلیل متفاوت بودن موادهای تشکیل دهنده ممکن است متفاوت باشد.

کاربرد شیلینگ های سیلیکونی

همانطور که قبلا اشاره شده است، شیلنگ های سیلیکونی کاربردهای متفاوتی در حوزه های مختلف دارند که در ادامه به آن اشاره خواهد شد:

  • شیلنگ سیلیکونی در دامداری ها و گاوداری ها برای انتقال شیر استفاده می شود. ( به این دلیل در برابر میکروب ها و قارچ ها مقاوم است و جایگزین مناسبی برای سایر شیلنگ به شمار می روند.)
  • در آزمایشگاه ها و در حوزه های پزشکی از شیلنگ های سیلیکونی نیز استفاده می کنند.( یکی از مهم ترین دلایلی که در آزمایشگاه و مصارف پزشکی از این شیلنگ استفاده می کنند این است که آن ها سمی نمی باشند.)
  • در بخاری و سیستم های سرمایشی نیز کاربرد دارند.
  • در دستگاه های قهوه ساز کاربرد بسیاری دارند به این دلیل که در موقع استفاده از آن هیچ رنگ و بویی ذز خود عبور نمی دهند.

تفاوت شیلنگ سیلیکونی و شیلنگ PVC

  • تحمل دمایی شیلنگ های pvc و سیلیکونی:

قابل ذکر است که محدوده دمایی این دو شیلنگ ها باهم تفاوت دارند. شیلنگ های پی وی سی فقط برای سیستم های آبرسانی مناسب می باشند که دمای آن ها از 45 درجه سانتی گراد بالاتر نمی روند؛ اما شیلنگ های سیلیکونی برای محدوده دمایی بین0 6 تا 200 درجه سانتی گراد مناسب است. همین موضوع باعث می شود که از این شیلنگ ها در مکان ها و شرایط محیطی مختلفی استفاده کرد.

  • دامنه کاربرد شیلنگ های سیلیکونی و pvc:

دامنه کاربرد این دو نوع شیلنگ با یکدیگر متفاوت می باشد. شیلنگ های PVC می توان در بسیاری از صنایع مانند مصالح ساختمانی، بسته بندی و پزشکی به راحتی بهره برد. نکته بسیار مهم که باید بدانید این است که استفاده از این شیلنگ ها در صنعت ساختمان سازی سهم بسیار بالایی را به خود اختصاص می دهد و این سهم تقریبا 60 درصد می باشد. بعد از آن استفاده از شیلنگ های پی وی سی در صنعت بسته بندی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در بخش های مختلفی از آن استفاده می شود.

قابل ذکر است که شیلنگ های سیلیکونی به صورت عمده در سیستم حمل و نقل هوایی، الکترونیک، نفت، انتقال مواد شیمیایی، ماشین آلات، برق، پزشکی، مواد غذایی و سایر بخش های صنعتی بسیار استفاده می شود.

  • بو در شیلنگ های pvc و سیلیکونی:

یک موضوع دیگر در شیلنگ ها، بوی مواد می باشد که در ساخت آن ها کاربرد دارد. در این راستا باید اشاره کرد که ماده اولیه ساخت شیلنگ سیلیکونی، ماده ای کاملا بی ضرر، غیر سمی و بی مزه می باشد اما در فرآیند تولید شیلنگ PVC با استفاده از برخی مواد افزودنی گاهی بوی خاصی احساس خواهد شد.

  • طول عمر شیلنگ های سیلیکونی و pvc:

یکی از دیگر تفاوت های بسیار مهم این دو نوع شیلنگ طول عمر آن ها می باشد. قابل ذکر است که هر دوی این شیلنگ ها طول عمر بالایی دارند و به راحتی خراب نمی شوند. اما باید به این نکته اشاره کرد که شیلنگ های سیلیکونی برای مدت زمان بیشتری بدون مشکل می توانند کار کنند و نیازی به تعمیر یا تعویض ندارند. شیلنگ pvc  طول عمر مناسبی دارند اما ممکن است  برخی از عوامل باعث خرابی در این نوع شیلنگ شود.

  • انعطاف پذیری در شیلنگ های pvc و سیلیکونی:

همانطور که می دانید سیلیکون یک ماده لاستیکی و پی وی سی یک ماده پلاستیکی می باشد. همین باعث می شود که انعطاف پذیری شیلنگ سیلیکون بالاتر از شیلنگ پی وی سی می باشد. علاوه بر طول عمر کمتر ، لاستیک ها راحت تر شکاف بر می دارند و دچار پوسیدگی می شوند.

  • صدای تولید شده در شیلنگ های pvc و سیلیکونی:

شیلنگ های سیلیکونی صدا را کاهش می دهد و باعث می شود سیستم کم سروصدایی داشته باشید.

شیلنگ سیلیکونی چیست؟

شیلنگ های سیلیکونی از مواد صددرصد خالص سیلیکون ساخته می شوند و به صورت عادی این شیلنگ ها بی رنگ و شفاف می باشد اما در برخی از کارخانه ها ممکن است در رنگ های مختلف نیز تولید شوند. خوشبختانه این شیلنگ ها هیچگونه مواد سمی در آن وجود ندارد بنابراین می توان به راحتی در مصارف مختلف از آن ها استفاده کرد. نکات مهم و کاربردی درباره این شیلنگ ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیلنگ سیلیکونی در برابر پارگی، دماهای بالا و پایین مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.
  • به عنوان شیلنگ نسوز شناخته می شود.
  • این شیلنگ ها انعطاف پذیری بالایی دارند و به عنوان یک عایق الکتریکی مناسب نیز عمل می کنند.
  • شیلنگ های سیلیکونی در برابر اشعه های مختلف و دماهای مختلف بسیار مقاوم می باشند.
  • این شیلنگ ها تحت هیچ شرایطی مایعات را به خود جذب نمی کنند.

نکته قابل توجه این است که نوع دیگری از شیلنگ ها وجود دارد که به آن ها شیلنگ های تقویت شده گفته می شود. این شیلنگ ها فشار زیادی را تحمل می کنند و به همین دلیل انعطاف پذیری بالایی دارند. شیلنگ های تقویت شده به دو نوع تقسیم بندی می شوند:

  • شیلنگ های سیلیکونی تقویت شده سیم فلزی خودکار فلکس
  • شیلنگ های سیلیکونی تقویت شده پلی استر

کلام آخر

هیچ مانع و محدودیت یا شرایط خاصی برای خرید شیلنگ سیلیکونی وجود ندارد. برای خرید تنها باید نوع دسته بندی خود را در نظر بگیرید و بدانید که آیا خریدار عمده هستید یا خرده؟ اگر سوالات و مسائل مختلفی در زمینه خرید شما را مستأصل کرده است، با راد صنعت ارتباط بگیرید. از همراهی شما عزیزان تا پایان مقاله «شیلنگ سیلیکونی چیست؟» سپاسگزاریم..

دکمه بازگشت به بالا