شناسایی یک شبکه ابَرمحاسباتی در مغز

یک مطالعه جدید از دانشگاه اسلو نشان می دهد که مغز انسان یک “مرکز عصبی” دارد که می تواند محاسبات پیچیده تری انجام دهد.

شناسایی یک شبکه ابَرمحاسباتی در مغز

میلیاردها نورون مغز محاسبات پیچیده ای را برای اندازه گیری سرعت، مکان و جهت انجام می دهند.

برای سال ها، دانستن توانایی مغز برای انجام چنین محاسباتی یک راز بود.

شارلوت پوخارا و تیمش در مؤسسه علوم پزشکی پایه دانشگاه اسلو، مرکز پزشکی مولکولی نروژ (NCMM) پس از پنج سال تحقیق بر روی نظریه گرانشی شبکه (CAN) پیشرفت کردند.

او گفت: «ما اولین کسی بودیم که به وضوح نشان دادیم که مغز انسان در واقع یک «سلول عصبی خارق‌العاده» یا ماشین کامپیوتری است که توسط نظریه CAN معرفی شد و نورون‌هایی را پیدا کردیم که سرعت، مکان و جهت فوری را اندازه‌گیری می‌کنند.

1400 نورون

پوخارا 1400 نورون ثبت شده در موش ها را به روشی که در چندین ناحیه از مغز توزیع شده بود، تجزیه و تحلیل کرد. او اخیراً به همراه همکارانش دیوید اسپلا و الساندرو تروز مقاله‌ای با عنوان «سلول‌های سرعت زاویه‌ای و خطی در مدارهای پاراهیپوکامپ» در Nature Communications منتشر کرده است.

او گفت: “ما یک کاوشگر کوچک به مغز موش ها با الکترودهای نازک دادیم که می توانست فعالیت مغز آنها را بخواند.” سپس، آنها می توانند چیز خوبی در آبجو پیدا کنند. ما توانستیم رفتار آن‌ها را با دوربین زیر نظر بگیریم و در نتیجه، فعالیت آن‌ها می‌توانست با فعالیت بسیاری از نورون‌هایی که ضبط کرده‌ایم مرتبط باشد.

تیم Pukhara از شکلی از تجزیه و تحلیل داده های پیشرفته استفاده کرد تا از نزدیک آنچه را که در تمام لایه های قشر مغز در بسیاری از مناطق مغز از جمله مغز اتفاق می افتد بررسی کند. بررسی سیستماتیک داده های اصلی.

تئوری شبکه های گرانشی پیوسته که پوخارا مورد مطالعه قرار داد، برای چندین دهه مورد توجه دانشمندان بود. به‌طور خلاصه، او می‌گوید، وقتی حرکت می‌کنیم، نقشه ذهنی یا بازنمایی موقعیت‌مان دائماً خودمان را مطابق با شرایطمان تجدید می‌کند.

تئوری شبکه گرانشی پیوسته بیان می کند که لایه های نورون های شبکه محاسبات پیچیده ای را انجام می دهند و مقادیر زیادی اطلاعات در مورد سرعت، موقعیت و جهت آنها جمع آوری می کنند. درست مانند کاری که دانشمندان ناسا هنگام ساخت موشک انجام می دهند.

محققان می گویند وجود لایه های پنهان باستانی فقط یک نظریه است که هیچ مدرک روشنی برای آن وجود ندارد.

او گفت: «ما اکنون توانسته‌ایم شواهد قوی مبنی بر وجود یک مرکز عصبی در مغز پیدا کنیم.

منطقه ای که پوکارا و تیمش این لایه پنهان را پیدا کردند، اولین آسیب مغزی هنگام شیوع بیماری آلزایمر بود.

پوخارا توضیح داد: «آنچه پیدا کردیم مهم بود. زیرا این سلول ها به ما می گویند کجا هستیم و چگونه حرکت می کنیم و اگر از کار بیفتند، فرد می میرد. درک مکانیک داخلی برداشتن مغز می تواند در طراحی درمان های جدید استفاده شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا