اقتصادی

سهم صکوک منتشر شده در حوزه انرژی مشخص شد

یک فعال بورسی از سهم صکوک منتشر شده در حوزه انرژی نسبت به کل صکوک های صادر شده خبر داد و گفت: بیشترین صکوک صادر شده در حوزه نفت و گاز (حدود 51 میلیارد تومان) و سپس پتروشیمی (حدود 18 میلیارد تومان) و سپس برق (حدود 4 میلیارد تومان).

به گزارش ترند روز، بهنام محسنی در پنل ویژه هفتمین کنگره نفت و انرژی درباره روش های نوین تامین مالی و توانایی بازار مالی در توسعه خدمات طبیعی -پول: سهام ترکیبی-ارز، اوراق مشارکت بلندمدت، بدهی صحبت کرد. اوراق قرضه مبتنی بر (ETN) و استفاده از مدل‌های تأیید شایستگی در سایر بخش‌های انرژی چهار ابزار ارائه شده در توسعه خدمات تأمین مالی است که شرکت‌ها می‌توانند برای تأمین مالی از آنها استفاده کنند.

وزارت نفت 160 میلیارد دلار برای توسعه صنعت نفت سرمایه گذاری می کند

وی افزود: بررسی صنعت نفت ایران نشان می‌دهد که حجم تولید نفت در کشور طی سال‌های 1370 تا 1400 تغییرات زیادی داشته است. علیرغم اینکه تولید در سال 2007 به بیش از یک میلیارد و 498 میلیون بشکه در سال رسید، اما در سال گذشته این رقم کمترین میزان در 19 سال اخیر بوده و به 726 میلیون بشکه کاهش یافته و تولید امسال 903 میلیون بشکه برآورد شده است. بزرگ شدن بر اساس برنامه پیشنهادی وزارت نفت، تا سال 1408 باید تولید نفت از 4 میلیون بشکه به 5.7 میلیون بشکه در روز و تولید گاز از یک میلیارد مترمکعب به 1.5 میلیارد متر مکعب در روز افزایش یابد. روز کل سرمایه مورد نیاز برای این برنامه 160 میلیارد دلار از سال اول برنامه تا هشت سال است.

سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر مورد نیاز است

محسنی در بررسی صنعت برق کشور با بیان میزان مصرف برق گفت: میزان برق مصرفی کشور در پایان آبان ماه 1400 نسبت به سال 1399 با افزایش 12 درصدی در کل تولید برق مواجه شده است. نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش یافته است.

این فعال بورسی ادامه داد: با توجه به اهمیت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و پتانسیل های منطقه این بخش در کشور، نیاز به سرمایه گذاری بیشتر فعالان حوزه انرژی در شرکت های انرژی های تجدیدپذیر و سبز احساس می شود. ظرفیت کل انرژی های تجدیدپذیر و پاک معادل 944 مگاوات است که معادل یک درصد ظرفیت کل نیروگاه های کشور است.

سهم صکوک صادر شده در بخش انرژی مربوط به کل صکوک صادر شده است

وی در خصوص سرمایه گذاری در صنعت انرژی، حجم صکوک صادر شده در حوزه انرژی را با کل صکوک صادر شده از سال 1396 مقایسه کرد و توضیح داد: حجم صکوک در سال 1396 افزایش یافته و به 17 درصد رسیده است. در حالی که این رقم در سال 1398 تنها 10 درصد بوده و در سال گذشته به 16 درصد افزایش یافته است، اما امسال 9 درصد کاهش داشته است.

محسنی درباره صکوک تولیدی در حوزه انرژی نیز اظهار کرد: بیشترین صکوک تولیدی در حوزه نفت و گاز (حدود 51 هزار میلیارد تن) و پس از آن پتروشیمی (حدود 18 هزار میلیارد تن) و برق (حدود 4 هزار میلیارد تن) در رتبه های بعدی قرار دارند. . بیلیون).

مدیران عامل صکوک سرمایه تمدن صادر شده توسط این شرکت در سال 1399 شامل صکوک اجاره نفت و گاز پارسیان، صکوک اجاره پتروشیمی خلیج فارس، صادرات موازی نفت سنگین و آرین مهتاب گستر در آینده، بخش نفت و انرژی و اوراق قرضه مرابحه است. . وزارت امور اقتصاد و دارایی با اشاره به محدودیت های مشارکت کمون های اصفهان، تبریز، تهران و شیراز گفت: صکوک صادر شده توسط تمدن سرمایه از ابتدای بهمن ماه 1400 شامل ایران خودرو مرابحه، بهمن دیزل مرابحه، بهمن موتور مرابحه، دولت. ژنرال مرابحه، کرمان موتور مرابحه و شهرداری اردبیل.
محسنی ادامه داد: سرمایه تمدن در سه سال اخیر اولین عرضه عمومی خود را در شرکت‌های پتروشیمی تندگویان، نوری و ارومیه آغاز کرده است که حدود 28 درصد از سهم بازار عرضه اولیه انرژی را به این شرکت اختصاص داده است.

وی در سخنانی دیگر درباره انواع تامین مالی توضیح داد: تامین مالی دو نوع است یکی تامین مالی سرمایه و دیگری تامین مالی از طریق بدهی که شامل اوراق اجاره، مرابحه، سود، سلف، مشارکت و اوراق استصناع است. این خدمات نیز از عمده خدمات مالی تمدن در حوزه مالی هستند.
سایر خدمات مالی تمدن شامل ادغام و کسب، تجزیه و تحلیل و ارزیابی اقتصادی، توسعه استراتژی مالی، تامین مالی و بازاریابی آتی، جذب سرمایه برای پروژه و سرمایه گذاری خطرپذیر، استفاده از مهارت های سازمانی (PDPC)، تامین مالی مشترک و امنیت است.

بر اساس این گزارش، محسنی ادامه داد: صندوق‌های ترکیبی-خارجی، اوراق مشارکت بلندمدت، گواهی بدهی مبتنی بر گواهی سرمایه‌گذاری (ETN) و استفاده از مدل اوراق گواهی در سایر بخش‌های انرژی ابزار پیشنهادی ۴ است. توسعه خدمات مالی.” همه چیزهایی که می توان گفت.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا