برترین های ترند روزعمومی

سنسور صنعتی چیست؟

سنسورهای صنعتی حسگرهایی هستند که برای اندازه گیری کمیت های فیزیکی در دستگاه ها و سیستم ها استفاده می شوند. موقعیت داده شده را اندازه گیری و درک می کند. در نهایت نتایج ثبت و نمایش داده می شود. انواع مختلفی از سنسورها در کنترل و تجهیزات اتوماتیک و هوشمند از گوشی های هوشمند گرفته تا کارخانه ها و بسیاری از صنایع استفاده می شود. البته سنسور دستگاه های کوچک با سنسورهای مورد استفاده در صنعت متفاوت است.

سنسورهای مورد استفاده در صنعت آنها باید به استانداردها احترام بگذارند. و این امکان استفاده از آنها را فقط با مدیران صنعتی خاص فراهم می کند. انواع سنسورها و قطعات صنعتی که وظیفه تشخیص و اندازه گیری مقادیری مانند دما، فشار، حرکت و حتی نور را بر عهده دارند، بخش عمده ای از کارخانه ها را تشکیل می دهند. زیرا در واقع بدون اندازه گیری شرایط محیطی مانند دما و فشار، مسئولان امر دستورات مورد نظر را نمی دهند و روش ها را اصلاح نمی کنند. در این مقاله شما را با انواع سنسورهای صنعتی آشنا می کنیم، با الکتنو همراه باشید.

سنسور صنعتی چیست؟

به طور کلی سنسورها یا حسگرها قطعاتی هستند که قادر به تشخیص شرایط محیطی هستند. این شرایط می تواند دمای محیط یا نور محیط باشد یا هدف ما از طراحی سنسور می تواند اندازه گیری رطوبت باشد. به عبارت ساده، سنسورها برای حس رطوبت، دما، فشار، حرکت، شدت نور و غیره طراحی شده اند. روش کار این است که مقدار دلخواه را تغییر می دهد و مقدار تغییر را اندازه می گیرد، بنابراین قدرت خروجی سنسور نسبت به حالت عادی تغییر می کند. برای خرید سنسور صنعتی با ما تماس بگیرید.

به دلیل انتقال ساده و سریع انرژی الکتریکی، خروجی الکتریکی انواع سنسورهای صنعتی است. و این پیشنهاد به صورت یک توکن اختصاصی خواهد بود. در نهایت این سیگنال توسط دستگاه دیگری به نام کنترلر پردازش می شود و برای کنترل دستگاه ها و فرمان ها استفاده می شود.

نوع سنسور صنعتی بر اساس سیگنال خروجی

برای استفاده و تهیه سنسورها، شناخت انواع سیگنال های خروجی الکتریکی ضروری است. سیگنال خروجی سنسور را می توان به پنج نوع مختلف تقسیم کرد. این پنج سیگنالی که پنج نوع حسگر را فعال می کنند عبارتند از:

تالو A:

سنسورهایی با ماهیت اتصال و قطع خروجی (دیجیتال) مانند سنسورهای فاصله، فشار، اندازه گیری سطح مایع و غیره. این نوع سنسور عمدتاً می تواند مستقیماً به دستگاه PLC متصل شود.

Uri B:

سنسوری که سیگنال خروجی را پالس می کند. به عنوان یک سنسور برای اندازه گیری میزان چرخش یا طول و غیره. این نوع سنسورها را می توان از طریق یک رابط به دستگاه PLC متصل کرد. در این مورد، شمارنده کامپیوتر و تجهیزات PLC مورد نیاز است.

نوع C:

سنسوری با سیگنال خروجی آنالوگ اما بدون تقویت کننده یا مبدل. این سیگنال ها خیلی ضعیف هستند (میلی ولت) و نمی توان از آنها برای کنترل مستقیم دستگاه استفاده کرد. مانند سنسورهای پیزوالکتریک یا سنسورهای هال

کشور D:

سنسورهایی با سیگنال خروجی آنالوگ و واحد الکترونیکی (تقویت کننده، مبدل) در خود سنسور تعبیه شده است. با این نوع سنسور می توان خروجی را مستقیماً در دستگاه های کنترل کننده استفاده کرد.

نوع الکترونیکی:

سنسورهای سیگنالی که خروجی آنها مطابق با استانداردهای شبکه صنعت است. مانند C-232-RS، A-422-RS، 485-RS ​​یا جهت Fieldbus مانند Profibus، ASI و غیره. (برای مطالعه بیشتر در مورد تکنولوژی اتوبوس می توانید به مقاله تکنولوژی اتوبوس مراجعه کنید.)

انواع سنسورهای صنعتی با توجه به عملکرد آنها

سنسورها بر اساس عملکردشان به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

سنسورهای تماس:

این نوع سنسورها در اتصالات مختلف بین محرک ها یا محرک ها بخصوص در فاکتورهای نهایی مورد استفاده قرار می گیرند. و می توان آنها را به دو مدل تقسیم کرد. سنسورهای تشخیص تماس و سنسورهای فشار نیرو.

سنسور مقاومتی:

دستگاه های مقاومتی اساسا مبدل یا الکترود هستند. که تغییرات مکانیکی مانند جابجایی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند. و برای کنترلر ارسال کنید. آنها اغلب در تجهیزات واقعی استفاده می شوند. ساده ترین مثال برای سنسور مقاومت یک پتانسیومتر است.

سنسورهای ولتاژ

وظیفه اصلی این سنسور تشخیص و اندازه گیری ولتاژ AC یا DC می باشد. هنگامی که وجود و مقدار ولتاژ تشخیص داده می شود، سنسور می تواند خروجی را به شکل سطح جریان، سیگنال های ولتاژ آنالوگ، خروجی فرکانس ثابت یا آلارم های صوتی تولید یا ارسال کند.

جریان را احساس کنید:

یک سنسور جریان (جریان سنج) میزان جریان مایعات مانند مایعات و گازها را در لوله ها تشخیص یا اندازه گیری می کند. به طور معمول، این سنسورها در سیستم های HVAC، کارخانه های شیمیایی و سیستم های سپتیک و همچنین خطوط لوله تولید استفاده می شوند. سنسورهای جریان می توانند نشت، انسداد، شکستگی لوله و تغییر در جریان آب به دلیل آلودگی یا آسیب سنسور جریان را تشخیص دهند. این سنسور الکتریسیته را تشخیص می دهد. و آن را به ولتاژی متناسب با حساسیت جریان تبدیل کنید. برای واردات خط تولید کلیک کنید.

سنسورهای خازنی:

این سنسورها از انواع سنسورهای غیر تماسی هستند که برای فلزات و غیر فلزات قابل استفاده هستند. سنسورهای خازنی برای کنترل سطح مخازن حاوی مواد پودری، مایع یا دانه ای استفاده می شود. در صنعت از حسگرهای خازنی برای اهداف کنترلی استفاده می شود. همچنین برای شمارش تعداد اقلام یا تشخیص شکستگی در تسمه نقاله استفاده می شود. جدای از این موارد برای کنترل پرکردن مایع در خطوط تولید نیز کاربرد دارند.

حسگرهای حسی:

سنسورهای القایی سنسورهای غیر تماسی هستند. اساس کار آنها بر اساس مدارهای مغناطیسی است. به همین دلیل به آنها حسگرهای الکترومغناطیسی نیز می گویند. عیب این آشکارسازها این است که فقط در برابر فلزات واکنش نشان می دهند. و یکی از مزایای آنها کنترل مستقیم رله ها، شیرهای برقی، سیستم های اندازه گیری و مدارهای کنترل الکتریکی است. از سنسورهای القایی می توان برای اندازه گیری فاصله از قطعه، جداسازی قطعات با ابعاد مختلف، اندازه گیری ضخامت قطعات فلزی، جداسازی قطعات فلزی، تشخیص شکستگی قطعات فلزی تجهیزات صنعتی مختلف، تشخیص هرگونه تغییر در دندانه های چرخ دنده استفاده کرد. متالورژی، اندازه گیری و کنترل حرکت و تشخیص حرکات مکانیکی و غیره.

دکمه بازگشت به بالا