برترین های ترند روزعمومی

ساخت بگ فیلتر

بگ فیلتر یا فیلتر کیسه ای (که گاها به اشتباه بک فیلتر تلفظ می شود) یکی از مهمترین و کار آمدترین انواع دستگاه های فیلتراسیون هوا و گرد و غبار می باشد که با توجه به لزوم رعایت استانداردهای زیست محیطی درکارخانه ها و مراکز صنعتی و نیز جهت جلوگیری از هدر رفت محصول تولید شده در کارخانه ها و پخش آن در محیط و همچنین رعایت بهداشت و سلامت جسمی و روحی کارگران، استفاده از آن در بسیاری ازمحیط های دارای گرد و غبار اجتناب ناپذیر می باشد. بسته به شرایط کاری، مقدار غبار و حجم هوای لازم برای جابجایی، تعداد و مساحت محل های انتشار غبار و نوع آلودگی، ابعاد و اندازه ی بگ فیلتر، طول و نوع کیسه متغیر می باشد و ممکن است از یک تا چند صد کیسه داخل دستگاه استفاده شود.

روش ساخت بگ فیلتر - شرکت مخازن ماشین وزین

برای مثال در صورت ثابت بودن میزان غبار در یک آسیاب و کوره، به دلیل نیاز به تعبیه ی لوله های خنک‌کننده و افت فشار در پی این کار، می بایست از بگ فیلتر بزرگ تری در یک کوره استفاده نموده تا آسیاب. قیمت بگ فیلتر بستگی به سازنده آن دارد.

بگ فیلتر و انواع آن

  1.  سنتی (غیر اتوماتیک)
  2. مکانیکی
  3. هوای معکوس (جت پالس)

بگ فلتر سنتی:

فیلتر های سنتی جزء پرکاربرد ترین نوع فیلتر ها می باشند که فن مکنده ی آن ها بر خلاف بگ فیلتر قبل از فیلتر ها بوده و به جای گرفتن غبار در محدوده ی بیرونی فیلترها، غبار را درون کیسه ها میدمد و پس از خاموشی مکنده (دمنده) غبارها درون قیف ریخته و قابل جمع‌آوری می شوند. در این نوع فیلترها نیازی به سبدهای فلزی و جت پالس نیست و کیسه‌های آن بر خلاف بگ‌فیلتر حین کارکرد دستگاه قابل روئیت و دسترسی می‌باشند.

بگ فیلتر مکانیکی:

در این روش جهت کاهش هزینه های ساخت بگ فیلتر به‌جای استفاده از شیر برقی، روی بدنه دستگها ویبراتور نصب میگردد و با استفاده از تایمر هر چند دقیقه در اثر ایجاد لرزش، غبار جمع شده بر روی فیلتر ها تخلیه میگردند. مزیت این روش ارزان بودن آن می باشد. بزرگترین ایراد این روش استهلاک زیاد و آسیب به دستگاه و کیسه و سبد ها در اثر لرزش می باشد

بگ فیلتر هوای معکوس (جت پالس):

بگ فیلتر ها شامل محفظه های مکعبی و گاها استوانه ای می باشند که در قسمت زیرین آن قیف با شیب حدود 60 درجه قرار می گیرد. درون بخش مکعبی دستگاه فیلترهای پارچه ای جایگذاری می شوند که هرکدام به یک سبد فلزی سبک به عنوان نگه دارنده پوشیده می شوند.

هوای حاوی گرد و غبار توسط فن مکنده ی سانتریفیوژ و از طریق لوله های انتقال هوا به درون دستگاه کشیده می شود و ذرات غبار در قسمت بیرونی فیلتر ها باقی مانده و هوای تصفیه شده از قسمت بالایی محفظه عبور می کند. در نهایت هوای عاری از آلودگی از طریق مکنده خارج شده و به محیط باز می گردد.

برای پاکسازی پارچه های بگ فیلتر، از هوای با فشار بالا (6-8bar) استفاده می شود. بدین صورت که هوای فشرده شده توسط کمپرسور که در مخزن کلکتور ذخیره شده است بوسیله ی باز و بسته شدنی ناگهانی شیر برقی هایی که توسط تابلوی برق PLC کنترل می شوند، از طریق شبکه ی لوله کشی به ترتیب در قسمت داخلی پارچه ها دمیده می شود.

با هر بار عطسه ی هوای فشرده داخل هر ردیف از سبد ها، غبار دور پارچه ها پاکسازی شده و به درون قیف سقوط کرده ئ و توسط شیر دوار (Rotary valve) از قیف خارج می شوند و بدین ترتیب پارچه ها به نوبت طی بازه ی زمانی برنامه ریزی شده پاکسازی می‌شود.

بگ فیلتر اجزا و قطعات تشکیل دهنده ی بدنه آن:

شامل محفظه ی مکعب مستطیل یا استوانه ای به همراه قیف و پایه های فلزی و سقف که از جنس ورق آهن ST37 می باشند.

سبد های فلزی : جهت نگه داشتن کیسه ها و آویزان نگه داشتن پارچه ها درون محفظه. بهتر است این سبد ها از مفتول مسوار ساخته شوند.

کیسه های بگ فیلتر : برای تصفیه ی هوا و جداسازی غبار که می تواند بسته به شرایط کارمانند دمای کارکرد، میزان رطوبت و بخار و اندازه ی ذرات از جنس پلی پروپیلن (poly propylene)، پلی استر (poly estere)، پن (poly acrylo nitrile) ، فایبر گلاس (glass fiber) و … باشد. برای مثال درساخت بگ فیلتر کوره های آهک و سیمان، می بایست از پارچه های مقاوم در برابر حرارت استفاده نمود.

قیف ونتوری : جهت افزایش تاثیر جت پالس و جلوگیری از بازگشت هوای عطسه شده درون کیسه ها به فضای بالایی کیسه ها. در واقع وجود شیپوری ها راندمان جت پالس (Jet pulse) را افزایش داده و باعث پاک شدن بهتر فیلتر ها می شوند.

شیر برقی : برای باز و بسته شدن خودکار و دمیدن پالس هوای فشرده درون کیسه ها و پاکسازی پارچه ها

تابلو برق PLC : جهت برنامه ریزی و زمان دهی باز و بسته شدن شیر برقی ها. این سیستم به اتوماسیون دستگاه و برنامه ریزی متناسب با مقدار غبار ورودی به دستگاه کمک می نماید.

شیر دوار ایر لاک (Rotary valve) : برای خارج کردن غبار از قیف و بدون ورود هوای بیرونی به داخل قیف. در صورت عدم استفاده از شیر دوار تخلیه ی قیف دشوار و خارج از کنترل خواهد بود. چرا که اپراتور با ریزش ناگهانی مواد درون قیف و یا عدم ریزش مواد به پایین (به علت مکش قوی مکنده ی سانتریفیوژ) مواجه خواهد بود.

فن مکنده سانتریفیوژ : جهت جمع‌آوری و هدایت هوای آلوده و ذرات معلق هوا و غبار به درون محفظه

نحوه ساخت بگ فیلتر جریان معکوس

زمانی که می خواهیم چیزی را بسازیم یا آن را بخریم باید ابتدا از نوع عملکرد آن اطلاع داشته باشیم، مخصوصا زمانی که قیمت آن بسیار بالا باشد. ساخت بگ فیلتر جریان معکوس کار راحتی نیست و افرادی که در این زمینه آموزش های کافی و لازم را ندیده باشند نمی توانند اقدام به ساخت بگ فیلتر جریان معکوس کنند.

عملکرد بگ فیلتر جریان معکوس به این شکل است که، ابتدا یک مخزن می سازند که در اینتهای این مخذن کیسه ای قرار دارد که جریان هوای آلوده را در درون خود نگهداری می کنند. زمانی که هوای آلوده وارد این کیسه های شد با فرستادن جریان هوای معکوس به داخل این کیسه ها باعث جدا شدن ذرات و گرد و غبارها از این هوا و ایجاد هوای تمیز می کنند.

امروزه ساخت بگ فیلتر های جریان معکوس بسیار رواج پیدا کرده است. این سیستم را بیشتر برای کارخانه ها و صنایعی طراحی می کنند که در طی روز گرد و غبار زیادی را تولید می کنند. ایجاد گرد و غبار زیاد توسط یک کارخانه و یا چند کارخانه در کنار هم باعث آسیب های جدی زیست محیطی می شود و علاوه بر این که به محیط آسیب می زند، باعث به خطرافتادن جان کارکنان و آسیب رسیدن به تجهیزات کارخانه در طول زمان می شوند.

سازنده بگ فیلتر جریان معکوس

همان گونه که در مقاله قبلی گفته شد، فردی به نام ویلهلم بت که در شمال کشور آلمان زندگی می کرد اقدام به ساخت اولین غبارگیرهای صنعتی در کرد. این فرد سه طرح برای تولید قبارگیرهای صنعتی به نام خود به ثبت رساند.

در طول یک قرن که از ساخت اولین غبارگیرهای صنعتی می گذرد، در این سالها شرکت ها و کشور های باتوجه به صنایع و نیازهای خود دست به ساخت غبارگیرهای صنعتی متفاوتی زده اند، ساخت بگ فیلتر جریان معکوس مربوز به سالهای گذشته است ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژِی کیسه و سیستمی که در ساخت این ابزار به کار می برند پیشرفت چشم گیری کرده است.

منبع : kmegroup

 

دکمه بازگشت به بالا