سئو url چیست

اقدامات مختلفی برای بهینه‌‌سازی سایت از نظر سئو وجود دارد. در این مقاله قصد داریم تا سئو صفحات وب را از منظر آدرس آن‌ها بررسی کنیم، به بیان ساده‌تر چه آدرسی برای صفحات وبسایت خود تعریف کنیم تا نتیجه بهتری بگیریم؟ شاید برای شما جالب باشد که بدانید بهینه سازی ‌URL هم تاثیر مثبتی روی رفتار ربات‌های موتورهای جستجو خواهد گذاشت هم برای کاربر خوشایندتر خواهد شد و حتی ممکن است برخی کاربران آدرس دقیق تعدادی از صفحات پرکاربرد و مفید شما را به خاطر بسپارند.

URL چیست؟

اجزای URL سایت

برای URL می‌توان سه بخش کلی متصور شد: url چیست

 

  • پروتکل: بخش ابتدایی و اغلب به شکل //:http یا //:https
  • آدرس سایت: جانمایی آن دقیقاً پس از www. یا پروتکل خواهد بود و تا اکستنشن دامنه ادامه دارد و معمولاً شامل نام برند نیز می‌شود.
  • منابع: به شکل جزئی‌تر به منابع موجود در هاست اشاره می‌کند.

تاثیر URL بر سئو

چه بخواهیم چه نه، URL  یکی از ارکان اصلی امتیازدهی ربات‌های گوگل است و به شدت روی رتبه گرفتن صفحات تاثیر دارد. URL محلی است که در آن کلمات کلیدی شما حضور دارند و این کلمات کلیدی هستند که باعث ایجاد ترافیک و افزایش فروش خواهند شد، پس طراحی URL باید به نحوی باشد که برای ربات‌ها خوانا بوده و بازدهی کلمات کلیدی استفاده شده را به حداکثر برساند.

نکات بهینه سازی URL

به نظر شما یک URL مطلوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ نکات سئوی URL اگر چه ساده است، ولی تاثیر بسیار زیادی دارد پس سعی کنید به دقت نکات را فرا بگیرید و اجرا کنید.

  • خوانایی آدرس: درست است که موتورهای جستجو روز به‌ روز پیشرفته‌تر و باهوش‌تر می‌شوند، اما آزمایش‌ها نشان می‌دهد که اگر آدرسی واضح و منطقی نامگذاری شده باشد واکنش ربات‌ها بهتر خواهد بود. یک متریک ساده برای خوانایی URL وجود دارد و آن این است که برای انسان‌ها قابل فهم باشد. به مثال زیر دقت کنید:

آیا قبل از بازکردن لینک اول قادر به ارائه یک حدس اولیه هستید؟ قبل لینک فرضی دوم چطور؟ خوانایی آدرس سازی یعنی برای انسان قابل فهم یا حداقل قابل حدس باشد.

  • کلمات کلیدی: همان طور که اشاره شد بهتر است از کلمات کلیدی مرتبط خود استفاده کنید تا نقش URL در سئو شکوفا شود. در واقع این عبارات محصول همان تحقیق کلمات کلیدی و استراتژی محتوایی شماست.
  • محل کلمات کلیدی: آزمایشات نشان می‌دهد که ربات‌ها به کلمات اولیه URL اهمیت بیشتری می‌دهند، سعی کنید کلمه کلیدی خود را همان اوایل جانمایی کنید.
  • کلمات کلیدی به شکل عادی: باز هم تاکید می‌شود که یک رفتار عادی از خود نشان دهید، اگر به شکل مکرر و بی‌ارتباط، دائم از کلمات کلیدی در URL بهره ببرید ممکن است حتی جریمه گوگل برای سایت شما اعمال شود. مثلاً اگر یک کسب‌‌وکار در حوزه فروش پارچه دارید نیازی نیست که تمامی صفحات وبسایت آدرسی با کلمه پارچه داشته باشند. می‌توان حدس زد که مثلاً صفحه تماس با ما، پشتیبانی و … ارتباطی به خود کلمه پارچه ندارد.
  • طول URL: سعی کنید تا جایی که امکان دارد URL را کوتاه انتخاب کنید، اما نه چنان کوتاه که خبری از کلمات کلیدی نباشد و آدرس بی‌مفهوم شود. URL های فارسی به شکل طولانی‌تری تفسیر می‌شوند اگر چه گوگل تا به حال درباره زبان URL اظهار نظر نکرده است.
  • جداسازی کلمات: بسیار متداول است که در زمان طراحی URL چند کلمه کنار یکدیگر قرار گیرند، طبق تحقیقات مطلوب این است که با کاراکتر دَش یا – این کلمات جدا شوند.

آدرس اول بهتر است و آدرس دوم بیش‌ازحد فایل‌بندی شده است. تا جایی که امکان دارد صفحات را به‌ گونه‌ای طراحی کنید که کاربر نیز به سادگی آن‌ها را پیدا کند و لازم نباشد که چندین صفحه را بازدید کند.

  • از SSL کمک بگیریم: فعال کردن گواهی امنیت تاثیر مثبت روی ربات‌ها خواهد گذاشت و به همین ترتیب پیوند بهتری با مخاطب برقرار می‌شود.

با استفاده از ابزارهای مناسب و رایگان مانند www.brokenlinkcheck.com شما قادر خواهید بود تا لینک‌های شکسته وبسایت خود را شناسایی و ترمیم کنید. برای ترمیم می‌توانید از ریدایرکت‌ها استفاده کنید یا یک صفحه خاص را مجدد طراحی کنید و لینک را برای آن تعریف کنید، همچنین می‌توانید با استفاده از فایل robots.txt برای جلوگیری از دسترسی گوگل به آدرس‌های خاص اقدام کنید.

تغییر URL و اثر آن در سئو

به گفته آکادمی سفینه برای سئوی URL، انتخاب یک URL کوتاه و جذاب که حاوی کلمات کلیدی باشد، به هیچ‌وجه کار ساده و بی‌اهمیتی نیست. بهترین URL برای سئو دور از دسترس نیز نخواهد بود و کافیست در پارامترهای اشاره شده در قسمت بالا امتیاز قابل قبول را کسب کند. نکات مهم URL شاید برای تمامی بازدیدکنندگان حساس نباشد ولی سئوکاران باید آن‌ها اجرایی کنند.  ممکن است برای برخی افراد URL صرفاً یک آدرس منحصر بفرد باشد که مکان یک صفحه وب را در اینترنت نشان می‌دهد، اما از نگاه یک متخصص سئو، URL سه جز اساسی دارد و فقط یک آدرس نیست. یک آدرس URL مناسب، باید اصطلاحاً SEO friendly باشد یعنی حاوی اطلاعاتی باشد که در خدمت موتورهای جستجو باشد تا محتوای یک صفحه را ساده‌تر درک و تفسیر کنند. اگر قصد تغییر URL‌ های قدیمی خود را دارید بدانید که یک کار بسیار حساس است و کوچکترین خطایی به قیمت آسیب جدی سئو به صفحه رتبه گرفته منجر خواهد شد.

همچنین اگر به دنبال خود هستید پیشنهاد میکنیم از جت سئو استفاده کنید. جت سئو یک هم دارد که به کمک آن می توانید مشکلات فنی هر صفحه از سایت خود یا رقبا را به راحتی بیابید. اگر هم به دنبال اطلاع از خود بین رقبا هستاثیر url در سئو وقتی مشخص می‌شود که بدانیم حداقل ۳ آیتم رتبه‌بندی، مستقیما با url در ارتباط است.

در ادامه url را از پایه بررسی می‌کنیم و متوجه می‌شویم ساختار url چگونه است و چرا بهینه‌سازی آن برای سئو مهم است.

دقیقا URL چیست؟

  • url یک رشته‌ متن است.
  • این رشته می‌تواند شامل حروف، اعداد و کرکترهای خاص باشد.
  • هر URL به یک پایگاه موجود در وب اشاره دارد
  • با استفاده از URL مکان یک منبع اینترنتی مانند یک صفحه وب را می‌توان مشخص کرد.
  • رشته متن موجود در URL حداکثر می‌تواند ۲۰۸۳ کرکتر باشد.

پروتکل (protocol): پروتکل‌ها مشخص می‌کنند که مرورگر چگونه باید اطلاعات مربوط به منبع را به دست آورد. پروتکل‌های استاندارد وب، http و https (کلمه s در انتهای http به معنای امن یا secure است) هستند.

معروف‌ترین دامنه سطح بالا com. است. دیگر دامنه‌ها مانند edu. برای سایت‌های دانشگاهی و یا دامنه‌های gov. برای سایت‌های دولتی هستند. به غیر از این دامنه‌ها تعداد بسیار زیاد دیگری دامنه سطح بالا وجود دارد.

نکته: چنانچه url یک مکان اینترنتی را در آدرس‌بار مرورگرهای اینترنتی (مانند فایرفاکس و کروم) وارد کنیم، به صفحه مورد نظر هدایت خواهیم شد.

چرا بهینه کردن url در سئو مهم است؟

نقش اصلی URL در و معماری سایت است و بهینه‌سازی URL یکی از نکات مروبط به است. اما آیا بهینه کردن url موضوع مهمی است؟

بله بسیار مهم است!

به طور دقیق‌‌تر موارد زیر به url مربوط هستند:

  • طول url: مورد ۵۴ در لیست است
  • مسیر url: در لیست مورد ۵۵ معرفی شده
  • کلمه کلیدی در url: مورد ۵۹ است

بدین ترتیب با بهینه نکردن url مزیت‌های مهمی در سئو را از دست می‌دهید.

۳ تاثیر مهم URL در سئو

۱بهبود تجربه کاربری

یک url خوب به کاربران و موتورهای جستجو کمک می‌کند تا متوجه شوند صفحه مقصد درباره چه چیزی است. مثال زیر به خوبی این مورد را نشان می‌دهد.

در مثال بالا به طور واضح مشخص است که موضوع صفحه مقصد درباره چیست.

۲رتبه‌بندی

به طور مثال استفاده از در url فاکتوری است که رتبه شما را بهبود می‌بخشد. گوگل به تازگی اعلام کرده است که استفاده از کلمه کلیدی در url .

۳لینک‌ها

مثالی از ساختار مناسب URL در سئو

بهینه سازی url مطابق با اصول سئو

تا به اینجا کاملا متوجه شدیم که url چیست و چرا باید آن را بهینه کنیم. حالا توجه شما را به ۴ نکته بهینه‌سازی URL جلب می‌کنم.

  • urlها را طوری بنویسید که ساده، دقیق و قابل درک هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران باشد.
  • urlها در حالی که باید به کاربر و نشان دهند که صفحه مورد نظر درباره چیست در عین حال باید کوتاه باشند.
  • سعی کنید urlها را به زبان انگلیسی بنویسید. گوگل urlهای انگلیسی را بهتر درک می‌کند و همچنین این کار باعث کوتاه شدن طول url هم می‌شود. اما بعضی اوقات هم مجبوریم از urlهای فارسی استفاده کنیم.
  • از حروف کوچک در urlها استفاده کنید. در بعضی موارد استفاده از حروف بزرگ باعث ایجاد محتوای تکراری می‌شود.

آدرس صفحه مناسب سئو یا SEO-friendly URLs

شاید مهم‌ترین تاثیر URL در سئو مربوط به نمایان کردن ساختار سایت باشد. url ها یکی از عناصر مهم سازنده وب‌سایت شما هستند و در صورت بهینه بودن، می توانند به افزایش رتبه‌های وب‌سایت کمک کنند. استفاده از URL های گویا و واضح، شانس رتبه‌گیری صفحه را افزایش می‌دهد، قابل اعتمادتر به نظر می رسد و اشتراک‌گذاری را آسان‌تر می کند.

نظرURL بخش مهمی از هر صفحه سایت است که به ‌عنوان راه ورود کاربران به صفحات وب شناخته می‌شود. تصور اینکه درب ورودی یا دروازه هر صفحه چه نقش مهمی در جذب کاربران دارد، اصلا کار سختی نیست. هر کدام از ما برای کلیک روی عنوان صفحه، نگاهی هم به آدرس صفحه داریم. به‌ خصوص اگر در جایی عنوان صفحه ظاهر نشود، تنها چیزی که توجه‌مان را جلب می‌کند، همین URL است. ازاین‌رو بهینه‌سازی آدرس سایت می‌تواند نقش مهمی در ارتقای جایگاه سایت شما داشته باشد. در این مقاله از سایت وب24 به بهینه‌سازی URL پرداخته‌ایم. اگر شما هم قصد بهینه‌سازی آدرس سایت خود را دارید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

URL چیست؟

قبل از آنکه به سراغ بهینه‌سازی آدرس سایت برویم، بهتر است ابتدا با ساختار URL‌ها آشنا شویم. URL یک تکه متن قابل خواندن است که به جای آی‌پی سرور سایت‌ها نمایش داده می‌شود. یعنی هنگامی که به یک سایت اینترنتی سرمی‌زنید، کامپیوتر شما برای اتصال به سرور سایت، از آی‌پی سرور استفاده می‌کند اما برای آنکه کاربران راحت‌تر باشند، در مرورگر آدرس URL سایت نمایش داده می‌شود. URL‌ها همچنین ساختار یک سایت را مشخص می‌کنند. هر URL شامل پروتکل، نام دامنه و مسیری است که محل قرارگیری فایل یا صفحه موردنظر را مشخص می‌کند. ساختار یک URL به این شکل است:

تاثیر URL در سئو

بهینه‌سازی URL از سه راه بر تاثیر می‌گذارد. در ادامه این سه مورد را بررسی می‌کنیم:

بهبود تجربه کاربری

وقتی برای بهینه‌سازی آدرس سایت اقدام می‌کنید، هم کار کاربران و هم کار موتورهای جستجو را برای تشخیص محتوای صفحه مقصد راحت می‌کنید. حتی اگر گوگل اقدام به حذف تگ عنوان کرده و فقط URL صفحه را نمایش دهد، باز هم هر کاربری می‌فهمد داخل صفحه‌ای که قصد کلیک روی آن را دارد، چه چیزی قرار است ببیند. این اتفاق ساده باعث می‌شود تجربه کاربری سایت شما به شدت ارتقا یابد. وقتی کاربران بتوانند محتوای صفحه را قبل از بازکردن آن تشخیص دهند، کاربرانی به سایت شما وارد می‌شوند که واقعا به محتوای موردنظر علاقه دارند. درنتیجه دیرتر سایت شما را ترک می‌کنند و بدین ‌ترتیب به گوگل سیگنال مثبتی در مورد تجربه کاربری سایت شما ارسال می‌شود.

فاکتور رتبه‌بندی

URL به‌ عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی در زمان تعیین ارتباط یک صفحه با موضوعات جستجو شده توسط کاربران، استفاده می‌شود. درحالی‌که موتورهای جستجو، اعتبار سایت را برای کل دامنه درنظر می‌گیرند، کلمات کلیدی به‌کاررفته در آدرس URL می‌توانند نقش خود را به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی ایفا کنند.

البته با اینکه استفاده از کلمه کلیدی صفحه برای بهینه‌سازی URL باعث می‌شود شانس نمایش صفحه شما در نتایج جستجو بیشتر شود، URL‌ها به ‌طور عمومی به‌ عنوان یک فاکتور با اثرگذاری زیاد روی رتبه سایت شناخته نمی‌شوند. ازاین‌رو مراقب باشید URL‌های بیهوده صرفا برای به‌کاربردن برخی کلمات کلیدی در آنها ایجاد نکنید.

لینک‌سازی

بهینه‌سازی URL این مزیت را ایجاد می‌کند که در برخی موارد، خود URL صفحات به عنوان انکرتکست لینک‌ها به‌کار رود. مثلا وقتی شما لینک صفحه‌ای از سایت خود را در یک فروم یا در شبکه‌های اجتماعی کپی می‌کنید، URL آن به عنوان انکرتکست هم به کار می‌رود. در این شرایط داشتن یک URL بهینه باعث جذب مخاطب بیشتری می‌شود. همچنین موتورهای جستجو هم با دیدن چنین لینکی بهتر می‌توانند محتوای آن را تشخیص داده و ایندکس کنند.

URL فارسی بهتر است یا انگلیسی؟

احتمالا برای شما هم این سوال به وجود آمده که برای بهینه‌سازی آدرس سایت استفاده از URL فارسی بهتر است یا انگلیسی. در حالی که برخی از سئوکارها معتقدند URL انگلیسی تجربه کاربری بهتری ایجاد می‌کند، برخی دیگر معتقدند برای زبان فارسی باید از URL فارسی استفاده کرد.

البته لازم است بدانید تاثیر زبان URL در رتبه صفحه آنقدر نیست که بخواهید نگران آن باشید. استفاده از URL انگلیسی مزیت‌هایی از جمله کوتاه‌تر بودن، خوانا بودن، قابلیت کپی‌ کردن بهتر و اشتراک‌گذاری راحت‌تر دارد. این مزیت‌ها باعث بهتر شدن تجربه کاربری صفحه می‌شوند.

با این‌حال جان مولر، متخصص ارشد گوگل به تازگی اعلام کرده که استفاده از URL غیرانگلیسی برای سایت‌های با زبان‌های غیرانگلیسی نه تنها ایرادی ندارد، بلکه بهتر است. درواقع مولر توصیه می‌کند URL‌های هر سایت با توجه به زبان همان سایت تعیین شود.

ویژگی‌های URL مناسب

قبل از هر چیز برای بهینه‌سازی آدرس سایت باید از ویژگی‌های URL مناسب مطلع شوید. یک URL مناسب بیش از هر چیز باید بتواند به ‌طور مختصر و مفید محتوای صفحه را به کاربران و موتورهای جستجو معرفی کند. برای این منظور توصیه می‌شود کلمه کلیدی اصلی هر صفحه در URL آن استفاده شود. همچنین در URL نباید از فاصله و علائم دیگر استفاده کرد، برای جداسازی کلمات باید خط تیره به‌کار برد. هرچقدر پارامترهای کمتری در URL صفحه به‌کار ببرید، بهتر است. زیرا ممکن است باعث ایجاد محتوای تکراری شود.

نکات مهم در بهینه‌سازی آدرس صفحات سایت

در این قسمت برای درک بهتر از بهینه‌سازی URL به مرور عملی نکات آن می‌پردازیم:

آدرس URL باید برای همه قابل درک باشد: هم کاربران و هم موتورهای جستجو باید بتوانند عمق صفحات سایت شما را بخوانند. جالب است بدانید موتورهای جستجو به کلمات داخل URL صفحات توجه می‌کنند تا موضوع هر کدام را تشخیص دهند. به همین دلیل نباید از URL‌هایی که سایت به طور خودکار می‌سازد، استفاده کنید بلکه برای هر صفحه URL مناسب آن را درنظر بگیرید.

از حروف کوچک استفاده کنید: اگر از زبان انگلیسی برای نوشتن URL استفاده می‌کنید، از حروف بزرگ استفاده نکنید زیرا کاربران و موتورهای جستجو را گیج کرده و ممکن است مشکل صفحات تکراری ایجاد کند.

کلمه کلیدی را در URL به کار ببرید: برای هر صفحه کلمه کلیدی اصلی آن را حتما در URL صفحه به‌کار ببرید تا موضوع آن برای موتورهای جستجو و کاربران قابل تشخیص باشد.

URL‌های نامطمئن را مسدود کنید: اگر موتورهای جستجو URL‌های بد را در سایت شما پیدا کنند، ممکن است به شدت جریمه شوید. URL‌های تکراری از این جمله‌اند. این مشکل به خصوص وقتی ایجاد می‌شود که هنگام جستجوی کاربران در سایت برای اعمال هر فیلتری، یک URL مجزا تعریف شود. در این حالت احتمال ایجاد URL‌های تکراری یا خیلی مشابه وجود دارد. برای جلوگیری از بروز مشکل در سئو URL بهتر است این صفحات را در فایل ROBOTS.TXT مسدود کنید.

URL هر صفحه از سایت درواقع راه ورود به آن صفحه است که می‌تواند تاثیر زیادی در جذب کاربر داشته باشد. برای بهینه‌سازی URL بهتر است آن را تا حد امکان مختصر و مفید درنظر بگیرید، به ‌طوری‌که بتواند محتوای صفحه را در یک نگاه توضیح دهد. با رعایت نکات گفته ‌شده در این مقاله می‌توانید خیال خود را از بابت URL صفحات راحت کنید.

https://sepidacademy.com/منابع:

دکمه بازگشت به بالا