علمی و پزشکی

زمان قدرتنمایی خورشید فرارسید/ پرتاب تاج خورشیدی و نمایش شفق‌های قطبی

شفق سبز چند روز پیش نمایشی دیدنی را به نمایش گذاشت و در روز جمعه 26 اوت (چهارم شهریور) پرتوی دیگر از خورشید بیرون آمد.

SpaceWeather اعلام کرد که شعله های خورشیدی AR3089 با مجموعه ای از شعله های خورشیدی متوسط ​​در حال تشدید است. رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا در ساعت 7:16 صبح به وقت شرقی (جمعه گذشته) طغیان شدیدی را ثبت کرد و مردم اروپا و آفریقا دچار خاموشی مختصری شدند.

توده ای از ذرات باردار از خورشید به بیرون پرتاب می شود (پرتاب جرم تاجی) و به احتمال زیاد فردا (دوشنبه، 29 مرداد، 7 شهریور) به سیاره زمین برخورد کرده و یک شفق در اطراف دایره طلایی ایجاد می کند. این نورهای درخشان زمانی ایجاد می شوند که ذرات باردار با میدان مغناطیسی زمین تعامل داشته باشند.

خورشید مطمئناً در حال حاضر احساس قدرتمندی می کند زیرا آب و هوا موجی را ایجاد می کند تا شروع اوج فعالیت را در چرخه 11 ساله خورشیدی منعکس کند.

شفق شمالی و جنوبی در اوایل این هفته دیده شد. سامانتا کریستوفورتی از آژانس فضایی اروپا موفق شد نورها را از فضا مشاهده کند. فضانورد گفت که این شدیدترین طوفان در طول 300 روز حضورش در فضا بوده است.

این رویداد یک نمایش عالی برای مردم روی زمین یا اطراف ایجاد می کند. اما برخی از طوفان‌های شدید می‌توانند به کابل‌ها، ماهواره‌ها و دیگر زیرساخت‌های حیاتی که سیاره زمین به آن وابسته است آسیب بزنند.

هنگامی که خورشید به بالاترین فعالیت خود می رسد، به راحتی عصبانی می شود. زیرا پرتوهای خورشید در سطح پراکنده شده و میدان مغناطیسی پیچ خورده و شکسته می شود.

اگر طوفان به سمت خشکی حرکت کند، می تواند باعث ایجاد شفق های قطبی، خاموشی و اثرات دیگر شود. ناسا (اداره ملی هوانوردی و فضایی)، آژانس فضایی اروپا و سایر آژانس‌های فضایی آب و هوای خورشید را به صورت 24 ساعته رصد می‌کنند تا حداکثر حفاظت را برای زمین، مدیران ماهواره‌ها و فضانوردان فراهم کنند.

5858

دکمه بازگشت به بالا