برترین های ترند روزعمومی

راهنمای خرید مخزن تحت فشار

در ساختمان‌های مختلف از مخزن تحت فشار برای ذخیره آب و جلوگیری از روشن و خاموش شدن مداوم پمپ آب، استفاده می‌کنند. اگر نصب پمپ آب بدون مخزن صورت بگیرد، در آینده نزدیک موتور پمپ از کار خواهد افتاد. این موضوع از نظر اقتصادی ‌به صرفه نیست.

با توجه به اهمیت وجود مخزن تحت فشار در ساختمان‌های مختلف، در این مقاله به بررسی انتخاب بهترین مخزن تحت فشار می‌پردازیم. خواندن این راهنمای خرید مخزن تحت فشار را از دست ندهید.

مخزن تحت فشار چیست و چه مزایایی دارد؟

ساختمان‌های مختلف به ویژه ساختمان‌هایی که تعداد طبقات بیشتری دارند، همیشه با مشکل فشار آب رو به رو هستند. یکی از راه حل‌های مؤثری که باعث می‌شود در همه طبقات، آب با فشار قوی جریان داشته باشد، استفاده از مخزن تحت فشار است.

در زمانی که پمپ آب خاموش است مخزن، فشار آب لازم را ایجاد می‌کند. در داخل مخزن‌های تحت فشار یک تیوپ وجود دارد. کارکرد این تیوپ تنظیم فشار لازم برای پمپاژ کردن آب مورد نیاز است. جنس مخزن فلزی است و همین موضوع مانع از خرابی مخزن در طولانی ‌مدت می‌شود.

مخزن تحت فشار با نام دیگر منبع انبساط نیز شناخته می‌شود. معمولا مخزن‌های تحت فشار به صورت استوانه ای هستند. البته شکل ظاهری آنها با توجه به تعداد طبقات و ارتفاعی که یک ساختمان دارد، می‌تواند متفاوت باشد. مزایای مخزن تحت فشار به شرح زیر هستند:

  • پمپ‌های آب بدون مخزن آب، سریع خراب می‌شوند. مخزن‌ها نقش مهمی در افزایش طول عمر پمپ‌های آب و کاهش خرابی آنها دارند.
  • مخزن تحت فشار نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی دارد و در هزینه‌های شما صرفه جویی می‌کند.
  • مخزن‌های تحت فشار باعث کاهش صدای پمپ‌های آب می‌شوند.
  • در صورت نبود مخزن تحت فشار افراد با پرتاب آب از لوله‌ها روبه‌رو می‌شوند. اما مخزن‌های تحت فشار به ثابت ماندن فشار آب داخل لوله‌ها کمک می‌کنند.

انواع مخزن‌های تحت فشار

مخازن تحت فشار انواع مختلفی دارند که شناسایی انواع آنها به عنوان مهم ترین راهنمای خرید مخزن تحت فشار محسوب می‌شود. این مخزن‌ها در دو نوع اصلی تولید می‌شوند که به شرح زیر هستند:

مخزن تحت فشار تیوپی

یکی از رایج ترین مخزن‌های تحت فشاری که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، مخزن تحت فشار تیوپی است. این مخزن را به عنوان قدیمی ترین مخزن تحت فشار به حساب می‌آورند. مخزن تحت فشار تیوپی با نام‌های مختلفی شناخته می‌شود که عبارت اند از:

  • مخزن تحت فشار بالونی
  • مخزن تحت فشار ایرانی
  • مخزن تحت فشار تیوپی ترکیه ای
  • مخزن تحت فشار تیوپی ایتالیایی

هر چند این مخزن‌ها در کشور محبوبیت زیادی دارند، اما عمر مفید آنها کمتر از یک سال است. البته نوع دیافراگمی مخزن‌های تحت فشار عمر طولانی تری دارد. معمولا نوع 24 لیتری این مخازن بیشتر فروش می‌رود که دقیقا همین ظرفیت، کیفیت پایین تری دارد. مدلی از این مخزن در ظرفیت 60 لیتری به فروش می‌رسد که مقاومت آن از مدل 24 لیتری بیشتر است.

در خرید مخازن تحت فشار تیوپی حتما کیفیت و ظرفیت آن را مورد توجه قرار دهید. اینکه یک برند خارجی می‌تواند همیشه بهترین کیفیت را داشته باشد، دیدگاه اشتباهی است. در بین مخازن تحت فشار تیوپی مخازن ایرانی توانسته اند امتیاز بهتری نسبت به برخی از نمونه‌های ایتالیایی به دست آورند که باید در این موضوع دقت زیادی داشته باشید. معایب مخزن تحت فشار تیوپی به شرح زیر هستند:

  • عملکرد این مخزن پایین است.
  • استفاده از این مخزن گاهی باعث می‌شود مزه آب و رنگ آن تغییر کند.
  • تیوپ داخل این مخزن پلاستیکی است و مدام با بدنه تماس پیدا می‌کند. این تیوپ در اثر استفاده کم باد شده و در نهایت سوراخ می‌شود.

مخزن تحت فشار دیافراگمی

یکی دیگر از مخازن تحت فشار با عنوان مخزن دیافراگمی شناخته می‌شود. نام دیگر آن، مخزن تحت فشار پمپ است. این مدل از مخازن تحت فشار با تکنولوژی‌های روز دنیا تولید شده اند. در این مخزن به دلیل وجود یک دیافراگم بسیار انعطاف پذیر، هوا و آب فشرده ای که داخل مخزن وجود دارد، از یکدیگر جدا می‌شود. دیافراگم موجود در این مخزن مانع از افت فشار آب می‌شود.

مخزن تحت فشار دیافراگمی طول عمر قابل قبولی دارد و تا دو سال می‌تواند کار کند. در این مخزن پرده لاستیکی آن تماسی با بدنه مخزن پیدا نمی‌کند. به همین دلیل دیرتر خراب می‌شود. همین موضوع اجازه نمی‌دهد که در طول زمان و به خاطر فعالیت زیاد از ضخامت آن کم شود.

این مخزن کمترین ایراد را نسبت به مخزن تیوپی دارد. مهم ترین ایراد آن این است که وقتی لاستیک این مخزن خراب شود، تعمیر آن به سختی صورت می‌گیرد.

نکات مهم در انتخاب مخزن تحت فشار

برخی تصور می‌کنند برای تهیه مخزن تحت فشار فقط باید به تعداد طبقات یک ساختمان توجه کرد. اما این دیدگاه درست نیست. به عنوان راهنمای خرید مخزن تحت فشار باید فاکتورهای زیر را در نظر بگیرید:

  • بررسی کنید که چه تعداد واحد در ساختمان شما هستند که آب مصرف می‌کنند. شاید برخی از واحدها خالی باشند.
  • مدل و برند پمپ آب موجود در ساختمان را بررسی کنید.
  • مصرف آب در ساختمان خود را مورد بررسی قرار دهید.
  • ارتفاع ساختمان را هم بر اساس تعداد طبقات و هم فاصله آن از سطح زمین بررسی کنید.
  • ببینید که پمپ آب ساختمان شما چه حجمی از آب را در واحد زمان جا به جا می‌کند.
  • بررسی کنید که پمپ آب ساختمان شما در چه زمان‌هایی بیشتر کار می‌کند.

کدام مخزن تحت فشار بهتر است؟

قبل از خرید مخزن تحت فشار باید مواردی که در بالا اشاره کردیم را مورد بررسی قرار دهید. وقتی به نتایج دقیقی دست پیدا کردید، می‌توانید پارامترهای زیر را برای خرید مخزن تحت فشار در نظر بگیرید:

بررسی جنس بدنه مخزن تحت فشار

مهم است که مخزن انتخابی شما بتواند مدت زمان طولانی تری کار کند. از این رو باید به جنس بدنه آن توجه کنید. به طور کلی مخازن تحت فشار در دو جنس فلزی و فایبر گلاس تولید می‌شوند. باید جنس بدنه ای را انتخاب کنید که در برابر پوسیدگی، زنگ زدگی و خوردگی به خوبی مقاومت کند.

بررسی جنس تیوپ مخزن تحت فشار

تیوپ تماس مستقیمی با آب دارد. از این رو تیوپ مخزن انتخابی شما باید مقاوم، انعطاف پذیر و بهداشتی باشد. این ویژگی‌ها باعث افزایش طول عمر تیوپ می‌شوند و از آلودگی آب نیز جلوگیری می‌کنند. تیوپ انتخابی شما باید آن قدر کیفیت داشته باشد که روی مزه و رنگ آب تأثیری نگذارد.

انتخاب حجم مخزن تحت فشار

حجم مخزن باید دقیقا متناسب با نیاز شما باشد. برای مصارف خانگی می‌توانید از ظرفیت‌های زیر کمک بگیرید:

  • اگر آپارتمان شما سه واحد دارد، حجم 24 لیتری برای شما مناسب است.
  • اگر آپارتمان شما چهار طبقه تک واحدی دارد، می‌توانید از حجم 50 و 60 لیتری استفاده کنید.
  • در صورتی که تعداد واحدهای ساختمان شما بسیار قابل توجه است می‌توانید از حجم‌های 80، 100 و 150 لیتری استفاده کنید.

راهنمای خرید مخزن تحت فشار با قیمت مناسب

قیمت مخازن هرگز ثابت نیستند. با توجه به اینکه چه برندی را انتخاب می‌کنید، این موضوع قیمت مخزن شما را افزایش می‌دهد. در حالت کلی مخزن دیافراگمی قیمت بیشتری نسبت به مخزن تیوپی دارد. هر چقدر حجم مخازن بیشتر باشد، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

مخازن 60 تا 100 لیتری هم وجود دارند که اروپایی هستند، اما قیمت آنها بسیار زیاد است. مخازن اروپایی بیشترین عمر مفید را در بین سایر برندهای مخازن تحت فشار دارند و چهار سال برای شما کار می‌کنند. همچنین دقت کنید که مخزن مورد نظرتان گارانتی و خدمات پس از فروش نیز داشته باشد.

خرید مخزن تحت فشار از مراکز مطمئن

خرید مخزن تحت فشار از یک مرکز معتبر نکته مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. مراکز زیادی در زمینه فروش مخازن تحت فشار فعالیت می‌کنند. اما ممکن است که اجناس تقلبی را با قیمت بالا و بدون گارانتی به دست شما برسانند. در این صورت عمر مفید مخزن پایین می‌آید و احتمالا تا زمانی که از رده خارج شود، زیر دست تعمیر کارهای مختلف خواهد رفت.

ما در شرکت پایا گسترش خورشید تابان با نام تجاری پمپ خوب، بهترین و با کیفیت ترین مخازن تحت فشار را به فروش می‌رسانیم. خطر قرمز ما در این مجموعه فروش کالاهای اصل با قیمت واقعی آنها است. می‌توانید بهترین مخازن را با ضمانت اصالت کالا از پمپ خوب خریداری کنید. همچنین در مجموعه ما راهنمای خرید مخزن تحت فشار با کمک مشاوران تخصصی صورت می‌گیرد که می‌توانید به صورت رایگان مشاوره خرید دریافت کنید.

دکمه بازگشت به بالا