علمی و پزشکی

دیدار با درگذشتگان با کمک هوش مصنوعی

یک دانشمند رایانه از مردم می‌خواهد که داده‌هایی از والدین سالخورده و عزیزانشان ضبط کنند زیرا او پیش‌بینی می‌کند که ممکن است بتوان تا پایان سال جاری خودآگاهی را روی رایانه بارگذاری کرد.

دکتر پراتیک دسای(Pratik Desai)، که چندین استارت‌آپ هوش مصنوعی در سیلیکون ولی تاسیس کرده است، می‌گوید که اگر مردم به اندازه کافی از عزیزان خود فیلم و صدا ضبط کنند، احتمال ۱۰۰ درصد شانس این وجود دارد که آنها را برای همیشه در کنار خود داشته باشند.

دسای، که سیستم خود را شبیه به هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی(ChatGPT) ایجاد کرده است، در توییتر نوشت: این حتی می‌تواند تا پایان سال ممکن شود.

بسیاری از دانشمندان بر این باورند که پیشرفت‌های سریع در هوش مصنوعی، که چت جی‌پی‌تی پیشرو آن است، عصر طلایی جدیدی را برای فناوری آغاز خواهد کرد.

با این حال، بزرگ‌ترین ذهن‌های جهان با این فناوری موافق نیستند. ایلان ماسک و بیش از ۱۰۰۰ رهبر فناوری خواستار توقف آن هستند و هشدار می‌دهند که این فناوری می‌تواند بشریت را نابود کند.

از طرف دیگر متخصصان دیگری مانند بیل گیتس هستند که معتقدند هوش مصنوعی زندگی ما را بهبود می‌بخشد و به نظر می‌رسد کارشناسان دیگر با این ایده موافق هستند که هوش مصنوعی به ما کمک می‌کند تا برای همیشه زنده بمانیم.

دسای معتقد است که ما می‌توانیم عزیزان فوت کرده‌ خود را به عنوان آواتارهایی که در رایانه زندگی می‌کنند بازسازی کنیم. این فرآیند شامل دیجیتالی کردن فیلم‌ها، صداهای ضبط‌ شده، اسناد و عکس‌های شخص می‌شود که پس از آن به سیستم هوش مصنوعی داده می‌شود تا هر آنچه ممکن است را در مورد فرد مورد نظر یاد بگیرد.

سپس کاربران می‌توانند یک آواتار خاص طراحی کنند که دقیقا مانند خویشاوندان زنده آنها به نظر می‌رسد.

پیشرفت چت جی‌پی‌تی به یک شرکت که بر روی انسان‌های مجازی کار می‌کند کمک کرده است.

پروژه ای به نام «Live Foreve» یک ربات واقعیت مجازی از یک فرد با گفتار و رفتاری مشابه او ایجاد می‌کند.

آرتور سیچوف(Artur Sychov)، بنیانگذار «Live Forever»، در سال ۲۰۲۲ به مادربرد گفت که پیش‌بینی می‌کرد این فناوری تا پنج سال دیگر عرضه شود، اما با توجه به پیشرفت‌های اخیر در هوش مصنوعی، او انتظار دارد که عرضه‌ی آن زمان کوتاه‌تری به طول بیانجامد.

یکی دیگر از شرکت‌های هوش مصنوعی، به نام «DeepBrain»، یک سالن یادبود ایجاد کرده است که به افراد این امکان را می‌دهد تا با عزیزان از دست رفته‌ی خود دوباره دور هم جمع شوند.

این سرویس که «Rememory» نام دارد از عکس‌ها، فیلم‌ها و یک مصاحبه هفت ساعته از فرد در حالی که هنوز زنده بوده، استفاده می‌کند. شخص مجازی مجهز به هوش مصنوعی با فناوری‌های یادگیری عمیق است و تصویر آن روی یک صفحه نمایش ۴۰۰ اینچی نمایش داده می‌شود.

در سال ۲۰۲۰، یک برنامه تلویزیونی کره‌ای از واقعیت مجازی استفاده کرد تا یک مادر با دختر هفت ساله‌اش که در سال ۲۰۱۶ درگذشته بود، ملاقات کند.

آن دو می توانستند یکدیگر را لمس کنند، با هم بازی و گفتگو کنند و دختر کوچک به مادرش اطمینان داد که دیگر دردی ندارد.

جانگ جی سونگ(Jang Ji-sung)، یک هدست واقعیت مجازی پوشید و به باغی منتقل شد که دخترش در آنجا ایستاده بود و با لباس بنفش روشن به او لبخند می‌زد.

دسای جزئیات زیادی در مورد ایده‌ی خود ارائه نکرده است اما ری کورزویل(Ray Kurzweil) مهندس سابق گوگل، نیز در حال کار بر روی زندگی پس از مرگ دیجیتالی برای انسان‌ها است. او این کار را برای برای احیای پدرش انجام می‌دهد.

کورزویل ۷۵ ساله گفت که پدرش در سن ۲۲ سالگی فوت کرده و امیدوار است روزی از طریق رایانه با او صحبت کند.

دیدار با درگذشتگان با کمک هوش مصنوعی

او در سال ۲۰۱۲ توسط گوگل استخدام شد تا روی پروژه‌های جدید شامل یادگیری ماشینی و پردازش زبان کار کند. در سال ۱۹۹۰، او پیش بینی کرد که بهترین شطرنج باز جهان تا سال ۲۰۰۰ به کامپیوتر خواهد باخت و این اتفاق در سال ۱۹۹۷ رخ داد.

کورزویل در سال ۱۹۹۹ پیش‌بینی خیره‌کننده دیگری انجام داد. او گفت که تا سال ۲۰۲۳ یک لپ‌تاپ ۱۰۰۰ دلاری قدرت محاسباتی و ظرفیت ذخیره‌سازی مغز انسان را خواهد داشت.

چشم انداز کورزویل از آینده اینگونه است که ما ترکیبی از انسان و ماشین ایجاد خواهیم کرد که ما را بهبود خواهد بخشید.

5858

دکمه بازگشت به بالا