در حوزه آموزش های فنی حرفه ای نقاط قوت در مدارس دولتی است/ ۶ درصد دانش آموزان در حوزه هنرستان ها در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند

مدیرکل دفتر آموزش های فنی وحرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حوزه آموزش های فنی حرفه ای مدارس دولتی قوی تر هستند گفت: ۶ درصد دانش آموزان در حوزه هنرستان ها در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند.
عباس بیات در گفت وگو با ترند روز با بیان اینکه در بخش های مختلف وزارت آموزش و پرورش هنرستان ها کم جمعیت ترین مدارس غیردولتی هستند یعنی مشارکت بخش های خصوصی به علت هزینه بالا خیلی پایین تر است گفت: ۶ درصد دانش آموزان در حوزه هنرستان ها در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند. درصد دانش آموزان ابتدایی متوسطه اول و متوسط نظری بالا است و ما کمترین درصد را داریم.
وی با بیان اینکه مدارس دولتی بسیار قوی تر هستند افزود: مدارس دولتی صرفاً دارای رشته های کم هزینه هستند لذا می توان گفت وضع در حوزه آموزش های فنی حرفه ای کاملاً برعکس است یعنی نقاط قوت در مدارس دولتی است و در مدارس غیردولتی در برخی رشته ها مانند ماشین ابزارها سرمایه گذاری نشده است.
مدیرکل دفتر آموزش های فنی وحرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه توانمندسازی معلمان در مدارس فنی و حرفه ای در حال انجام است ادامه داد: در گام اول با مشارکت بخش خصوصی مسیر جدیدی در حال انجام است به عنوان مثال تراکتورسازی تبریز در رشته ماشین های کشاورزی پای کار آمده تا از ظرفیت آن ها در توانمندسازی معلمان استفاده شود بخش دیگر هم مسیرهای معمول است که هر ساله توسط گروه های آموزشی توانمندسازی نیروی انسانی انجام می شود و با اعتبارات داده شده اکنون سرعت بیشتری به خود گرفته است.
بیات در خصوص هنرستان های جوار گفت: یکی از راهبردهای اصلی در توسعه آموزش های فنی و حرفه ای برای کیفیت بخشی و توسعه کمی هنرستان های جوار است که توسط دستگاه های مختلف کارگاه ها بخش خصوصی کارخانه ها مراکز کشت و صنعت و بخش های خدماتی در حال شکل گیری است.
وی با بیان اینکه در آیین نامه تقویت توسعه مهارت آموزی دستگاه ها برای تسهیل شکل گیری هنرستان های جوار مکلف شدند افزود: معاون اقتصادی وزیر کشور به شدت پیگیر این کار هستند و خود شرکت ها قرار است دانش آموزان را جذب و آموزش های لازم را به آن ها بدهند.
مدیرکل دفتر آموزش های فنی وحرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در یک فرایند کارشناسی ظرفیت ویژه ای برای توسعه هنرستان های جوار شکل می گیرد گفت که در اول آنلاین سال آینده اتفاقات خوبی در این زمینه خواهد افتاد.
بیات در خصوص میزان جذب در این هنرستان ها نیز گفت: هرچه امسال داریم حداقل دو برابر یا سه برابر می شود. اکنون حدود ۲۰۰۰ دانش آموز در مدل جوار به معنای خود محیط واقعی کار یعنی کارخانه ها مشغول هستند که طی سال آینده این رقم سه برابر خواهد شد.
انتهای پیام