دریافت شناسه قبض و پرداخت عوارض نوسازی
روش های پرداخت عوارض نوسازی شهرداری
علاوه بر پرداخت عوارض شهرداری از طریق سامانه قبضینو، روش های دیگری نیز برای پرداخت در اختیار مودیان عزیز قرار دارد:
پرداخت عوارض نوسازی و عوارض پسماند از طریق سایت شهرداری
- برای پرداخت عوارض از طریق سایت شهرداری ابتدا باید وارد آدرس شهرداری تهران به آدرس و یا سایت شهرداری شهر مربوطه شوید.
- حالا وارد صفحه سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض شهردای می شوید و باید نوع ملک مسکونی یا تجاری را انتخاب کنید.
- اطلاعات خواسته شده که شامل «نوع واحد»، «شماره شناسایی ملک»، «شماره شناسایی 15 یا 12 رقمی ملک» و «کد امنیتی» می باشد را در بخش مربوطه وارد کنید.
- حالا می توانید قبض عوارض خود را با جزئیات مشاهده کنید و صحت اطلاعات آن را بررسی کنید. توجه داشته باشید که تمامی قبوض صادر شده دارای شناسه قبض و پرداخت هستند.
- در صورت تمایل برای پرداخت باید گزینه پرداخت را انتخاب کنید تا وارد درگاه بانکی شوید.
بهترین سایت های کی خوبه: در صورت عدم اطلاع از مشخصات ملک مربوطه و یا موجود نبودن اطلاعات در سامانه، جهت صدور فیش و پرداخت عوارض باید با همراه داشتن اسناد مالکیت به نزدیکترین دفتر خدمات الکترونیک شهر یا اداره درآمد منطقه وقوع ملک مراجعه کنید.
پرداخت حضوری عوارض شهرداری
بهترین سایت خدمات سرگرمی: برای پرداخت عوارض نوسازی، کسب و پیشه و بهای خدمات مدیریت پسماند، به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کرده و یا با همراه داشتن شناسه قبض و پرداخت از طریق خودپردازهای بانکی نیز می توانید به پرداخت عوارض خود اقدام فرمایید.
پرداخت عوارض نوسازی شهرداری با شماره 137
تمامی قبوض صادرشده از سمت شهرداری دارای شناسه قبض و شناسه پرداخت هستند به همین دلیل امکان پرداخت این قبوض به صورت تلفنی و با شماره گیری 137 نیز وجود دارد.
پرداخت عوارض شهرداری با دستگاه خودپرداز (ATM)
برای پرداخت عوارض شهرداری می توانید از طریق دستگاه های خودپرداز نیز اقدام کنید. این روش نیز مانند روش حضوری دردسرهای مخصوص به خود را دارد و با وجود اپلکیشن ها و سایت شهرداری دیگر نیازی به استفاده از دستگاه ATM نخواهید داشت.
پرداخت عوارض شهرداری از طریق بانک
مراجعه به بانک های طرف قرارداد با شهرداری نیز یکی دیگر از روش های پرداخت عوارض است. این روش نیز با توجه به شلوغی بانک و کند بودن روند انجام کار چندان توصیه نمی شود و می توانید به راحتی از روش های غیر حضوری استفاده کنید.
پرداخت عوارض شهرداری اصفهان
هموطنان اصفهانی می توانند برای پرداخت عوارض شهرداری به آدرس مراجعه کنند و از خدمات الکترونیک شهرداری استفاده کنند. تعدادی از خدمات این سایت عبارتند از:
- پرداخت الکترونیکی عوارض نوسازی شهرداری
- پرداخت الکترونیکی عوارض خودرو
- درخواست صدور پروانه ساختمان
پرداخت عوارض نوسازی شهرداری مشهد
هموطنان ساکن مشهد می توانند برای پرداخت عوارض شهرداری به سایت شهرداری مشهد مراجعه کنند و از امکان پرداخت عوارض نوسازی استفاده کنند. علاوه بر این خدمت، امکان پرداخت عوارض کسب و پیشه و عوارض خودرو نیز برای مودیان فراهم شده است.
پرداخت عوارض نوسازی شهرداری شیراز
هموطنان شیرازی می توانند برای پرداخت عوارض شهرداری به سایت شرداری شیراز مراجعه کنند و به راحتی عوارض خود را مشاهده و در صورت تمایل اقدام به پرداخت کنند.
روش های پیدا کردن کد شناسایی ملک
مودیان عزیز می توانند با استفاده از یکی از روش های زیر به کد شناسایی 15 رقمی مسکونی و یا کد 12 رقمی غیرمسکونی ملک خود دسترسی داشته باشند:
- مراجعه به قبوض عوارض و بهای خدمات مدیریت پسماند
- مراجعه به سامانه اینترنتی تهران من به آدرس my.tehran.ir/melk
- مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک یا ادارات درآمد شهرداری مربوطه به همراه مدارک کامل
دریافت انواع عوارض از طرف شهرداری
شهرداری وظیفه رسیدگی به امور شهری را بر عهده دارد و انجام این وظائف هزینه هایی را به دنبال دارد. ایجاد خیابان ها و کوچه ها و میدان ها، توسعه معابر در حدود قوانین موضوع، تنظیف، نگاهداری، تسطیح معابر و انهار عمومی و مجاری آب ها و فاضل آب، تامین آب و روشنائی و ..بسیاری از موارد دیگر از جمله هزینه هایی است که شهرداری برای رسیدگی به شهر صرف می کند.
قبوض عوارض شهرداری در چهار دسته قرار دارند که مربوط به عوارض نوسازی، بهای خدمات پسماند مسکونی، بهای خدمات پسماند غیر مسکونی و عوارض کسب و پیشه هستند.
عوارض نوسازی شهرداری
عوارض نوسازی و عمران شهری برای تمام اراضی و ساختمان ها که در محدوده قانونی شهر هستند طبق مقررات تعیین می شود و مودیان موظف به پرداخت آن هستند. این عوارض ابتدای فروردین هر سال اعلام می شود و مالکان تا پایان همان سال فرصت پرداخت آن را دارند.
اگر این عوارض در زمان تعیین شده پرداخت شود تخفیف خوش حسابی به مالک تعلق می گیرد، اما اگر در فرصت یک ساله پرداخت انجام نشود، طبق قانون باید جریمه دیرکرد را نیز علاوه بر مبلغ اصلی عوارض پرداخت کنید.
فرمول محاسبه عوارض نوسازی شهرداری از این قرار است
تعیین عوارض نوسازی، ارزش ملک و ساختمان به روش زیر انجام می شود:
% 1.5 × ارزش ملک = عوارض نوسازی
ارزش زمین + ارزش ساختمان = ارزش ملک
قیمت منطقه ای × مساحت زمین = ارزش زمین
(قیمت بنا × % 30 ارزش معبر) × مساحت مشمول ساختمان = ارزش ساختمان
تقسیط عوارض شهرداری
عوارض نوسازی، عوارض کسب و پیشه و بهای خدمات مدیریت پسماند (مسکونی و غیرمسکونی) در حداکثر پنج قسط از طریق پرتال شهرداری تهران قابل تقسیط است. در این سامانه مبالغ قسط های اول تا چهارم به اختیار پرداخت کننده تعیین می شود و مبلغ قسط نهایی (قسط پنجم) را سامانه بر اساس میزان بدهی مانده ملک تعیین می کند.
عوارض مدیریت پسماند واحدهای مسکونی و غیر مسکونی
مدیریت پسماندهای شهری یکی از مهم ترین وظایف شهرداری هاست. این مدیریت جنبه های بسیاری دارد و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. هزینه ای که مدیریت پسماند برای شهرداری به دنبال دارد تحت عنوان عوارض مدیریت پسماند از مودیان دریافت می شود.
نحوه محاسبه عوارض مدیریت خدمات پسماند
طبق ماده 7 و 8 قانون مدیریت پسماند مصوب 83 توسط مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی مربوط مصوب 84 هیئت وزیران و دستورالعمل نحوه تعیین بهای خدمات مدیریت پسماند عادی شهری ـ ابلاغی به شماره 3/95225/3 به تاریخ 1385/7/17 وزیر محترم کشور، شهرداری تهران مکلف شد از ابتدای سال 1388 نسبت به وصول بهای خدمات مدیریت پسماندهای شهری از کلیه واحدهای مسکونی و غیرمسکونی اقدام کند:
الف) بهای خدمات پرداختی توسط تولیدکنندگان پسماندهای عادی برای اماکن مسکونی
ب) بهای خدمات مدیریت پسماند واحدهای غیرمسکونی مشمول عوارض کسب و پیشه
- بهای خدمات مدیریت پسماند عادی واحدهای فوق معادل پنجاه درصد (50%) عوارض کسب و پیشه سال جاری همان واحد خواهد بود.
- بهای خدمات مدیریت پسماند واحدهای غیرمسکونی مشمول عوارض کسب و پیشه پر زباله رده اول: علاوه بر بهای خدمات پسماند عادی بند یک (1) به تناسب حجم، وزن، خشک و تر بودن زباله در قالب جدولی مشخص که به تایید کمیته موضوع تبصره دوم ذیل ماده واحده این مصوبه خواهد رسید از حداقل بیست درصد (20%) تا حداکثر پنجاه درصد (50%) عوارض کسب و پیشه خواهد بود.
- بهای خدمات مدیریت پسماند واحدهای غیرمسکونی مشمول عوارض کسب و پیشه پر زباله رده دوم
ج) سایر اماکن غیرمشمول بندهای الف و ب
- بهای خدمات پسماند عادی واحدهای فوق معادل صد درصد (100%) عوارض نوسازی سال جاری همان واحد خواهد بود.
- بهای خدمات مدیریت پسماند عادی واحدهای اداری، آموزشی، فرهنگی و درمانی رده اول (بر اساس جدول طبقه بندی پیوست این مصوبه) از قبیل درمانگاه ها (پسماند عادی)، بیمارستان ها (پسماند عادی) و سایر واحدهای مشابه، علاوه بر بهای خدمات واحدهای اداری، آموزشی، فرهنگی و درمانی عادی (صد درصد عوارض نوسازی ملک) به تناسب حجم، وزن و خشک و تر بودن زباله در قالب جدولی مشخص که به تایید کمیته موضوع تبصره دوم ذیل ماده واحده این مصوبه خواهد رسید به میزان حداقل بیست درصد (20%) تا حداکثر پنجاه درصد (50%) میزان عوارض نوسازی ملک محاسبه و بابت تولید زباله انبوه دریافت می شود.
- بهای خدمات مدیریت پسماند واحدهای اداری، آموزشی، فرهنگی و درمانی رده دوم (بر اساس جدول طبقه بندی پیوست این مصوبه) از قبیل دندان پزشکی ها (پسماندهای عادی)، مطب ها (پسماندهای عادی)، کلینیک های پزشکی (پسماندهای عادی)، مراکز آموزشی (به جز مدارس دولتی) علاوه بر بهای خدمات واحدهای اداری، آموزشی، فرهنگی و درمانی عادی (صد درصد عوارض نوسازی ملک) به تناسب حجم، وزن، خشک و تر بودن زباله در قالب جدولی مشخص که به تایید کمیته موضوع تبصره دوم ذیل ماده واحده این مصوبه خواهد رسید به میزان صفر تا بیست درصد (20%) عوارض نوسازی ملک محاسبه و بابت تولید زباله انبوه دریافت می شود.
واحدهای مسکونی و غیرمسکونی
منظور از واحد مسکونی، ساختمانی است که به جهت سکونت فرد یا خانواده تاسیس و دارای آشپزخانه، اتاق خواب و انواع سرویس های لازم می باشند. واحدهای غیرمسکونی نیز ممکن است تجاری، اداری و یا صنعتی باشند. منظور از واحد تجاری، واحدی است که که در آن یک واحد صنفی تحت پوشش واحدهای تابع قانون تجارت یا قانون نظام صنفی فعالیت می کند. واحد صنعتی نیز واحدی اطلاق می شود که برای استفاده های صنعتی و یا طراحی و ساخت یک کارگاه صنعتی و دارای مجوزهای لازم از مراجع دارای صلاحیت می باشد.
شهرداری در شهرهائی که نقشه جامع شهر تهیه شده مکلف است طبق ضوابط نقشه مذکور در پروانه های ساختمانی نوع استفاده از ساختمان را قید کند. در صورتیکه بر خلاف مندرجات پروانه ساختمانی در منطقه غیر تجاری محل کسب یا پیشه و یا تجارت دائر شود شهرداری مورد را در کمیسیون مقرر در تبصره یک ماده 100 این قانون مطرح مینماید و کمیسیون در صورت احراز تخلف مالک یا مستاجر با تعیین مهلت مناسب که نباید از دو ماه تجاوز نماید در مورد تعطیلی محل کسب یا پیشه و یا تجارت ظرف مدت یکماه اتخاذ تصمیم می کند