برترین های ترند روزعلمی و پزشکی

حجامت برای سم زدایی از بدن

به گزارش مشرق، “حجامت” یک رفتار درمانی است که از وحی نشئت گرفته و در مرتبه عالی عروج رسول گرامی اسلام(ص) در شب معراج به ایشان بر انجام آن تأکید شده است بنابراین رفتار درمانی حجامت یک امر آمیخته با مبانی وحی و همراه با معنویت است که با سرشت انسان سازگار بوده و اجرای آن در بر گیرنده سلامت جسم و روح انسان است. در ادامه توضیحاتی را درباره مکانیسم تأثیر حجامت بر بدن می‌خوانید:

*حجامت با ایجاد یک التهاب موضعی باعث تحریک سیستم ایمنی بدن و تکثیر سلول‌های دفاعی بدن می‌شود.

*حجامت سیستم انعقادی و ضدانعقادی بدن را تنظیم می‌کند.

*حجامت بر تیموس که از مهمترین مراکز آموزش سلول‌های دفاعی است تأثیر مستقیم دارد.

*حجامت ترافیک لنفاوی را با ایجاد فشار منفی کنترل کرده و باعث افزایش لنف در این سیستم می‌شود.

*حجامت با کاهش غلظت خون تراکم سلولی را در مویرگ‌ها کاهش داده، اکسیژن‌رسانی را بهبود بخشیده و بار قلب و ریه را تعدیل می‌کند.

*حجامت با تصفیه خون، مواد زائد، مضر و مسموم را از خون خارج می‌کند.

*حجامت غدد غیرفعال یا کند بدن را فعال و از طرف دیگر فعالیت غدد پرکار بدن را کاهش می‌دهد؛ به‌عبارت دیگر باعث تعدیل فعالیت غدد داخلی بدن می‌شود (دکتر یوهان آبله محقق آلمانی نیز روی این مکانیزم تأکید فراوان دارد).

*حجامت با تحریک سلول‌های موجود در جدار مویرگ‌ها، باعث ترشح فاکتورهای دفاعی بدن از این سلول‌ها می‌شود. مبحث تحریک جدار مویرگ و نقش آن در ایمنی بدن در بزرگ‌ترین مراکز علمی تحقیقاتی در حال بررسی است و شاید این مسئله مهمترین مکانیسم شناخته‌شده حجامت در بدن باشد.

*حجامت با کاهش فاکتورهای مؤثر در سکته‌های مغزی و قلبی نقش پیشگیری از این بیماری‌ها را دارد (خصوصاً با کاهش میزان آهن خون، چرا که آهن اضافی خون از جمله مهمترین پارامترهای مؤثر در سکته مغزی و قلبی است).

*حجامت با اثرگذاری به‌روی عوامل ایجاد حساسیت نظیر هیستامین باعث بهبود نسبی آلرژی می‌شود.

*حجامت با ایجاد التهاب و احتقان موضعی، سیستم‌های درونی پاکسازی خون را که برای جذب خون و رفع التهاب در پوست موجود می‌باشد، به فعالیت واداشته و موجب رفع انسدادهای مکانیکی عروق می‌شود.

*حجامت باعث افزایش ترشح سروتونین مغز می‌شود (کاهش سروتونین در بروز افسردگی، اختلالات عصبی و رفتاری نقش محوری دارد).

*حجامت در بازسازی استیل کولین (میانجی اصلی سیستم ارتباطی مغز و اعصاب) نقش پایه‌ای دارد.

مکانیسم حجامت از دیدگاه طب رایج:

۱. تنظیم سیستم ایمنی بدن انسان به‌وسیله حجامت عام

۲. تنظیم سیستم ایمنی محیطی به‌وسیله حجامت عام

۳. تنظیم ترشح غدد درون‌ریز و برون‌ریز

۴. تأثیر حجامت بر سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک

۵. تأثیر حجامت بر درناژ لنف

۶. تأثیر حجامت بر دفع سموم و رفع انسدادهای موضعی و محیطی

۷. تأثیر حجامت بر افزایش ترشح اندروفین.

مکانیسم حجامت از دیدگاه طب سنتی:

۱. دفع فضولات خون (کاهش تری‌گلیسرید، غلظت خون، قند خون، اسید اوریک، فشار خون بالا)

۲. دفع سموم و عفونت بدن (نیش‌زدگی، سرخجه، سرخک، آبله‌مرغان، زونا، مسمومیت شیمیایی، آکنه، کهیر)

۳. تنظیم احجامت یک روش درمانی باستانی است که ممکن است درد کمر، گردن درد، سردرد و سایر علائم بیماری را برطرف و درمان کند. درحالی که تحقیقات علمی زیادی برای اثبات فواید درمانی حجامت وجود ندارد، به نظر می‌رسد حجامت برای برخی افراد کارساز بوده و خطرات زیادی به همراه ندارد. با این حال، قبل از انجام حجامت یا هر روش درمانی جایگزین، باید با یک پزشک مشورت شود. پزشک ممکن است در شرایط رد این روش برای فرد، روش درمانی جایگزینی را پیشنهاد دهد که موثرتر و ایمن‌تر هم خواهد بود. در حجامت از مکش برای کشیدن پوست و افزایش جریان خون در ناحیه آسیب دیده استفاده می‌شود. حجامت باعث کبودی می‌شود و ممکن است منجر به عفونت پوست نیز شود. ادعاهای متفاوتی در مورد فواید حجامت وجود دارد، اما خطرات درمان عموماً کم اعلام شده است.

ما در این مقاله تمامی جوانب را درباره حجامت سنجیده و شما را در یافتن بهترین پزشکان برای انجام حجامت راهنمایی می‌کنیم. دکترتو یک پلتفرم آنلاین برای یافتن بهترین پزشکان طب سنتی به حساب می‌آید. حجامت درمانی یک روش درمانی باستانی است که برخی افراد برای کاهش برخی دردها از آن استفاده می‌کنند. در حجامت یک پزشک فنجان‌های مخصوص را روی کمر، شکم، بازوها، پاها یا سایر قسمت‌های بدن قرار می‌دهد. خلاء یا نیروی مکش داخل فنجان پوست شما را به سمت بالا می کشد. حجامت درمانی نوعی طب سنتی است که در چین و غرب آسیا سرچشمه گرفته و مردم هزاران سال است که این روش را تمرین و انجام داده‌اند. حجامت با نام‌های دیگری از جمله کاپ تراپی و ساکشن کاپ درمانی نیز در بین افراد شناخته می‌شود.

تاریخچه حجامت

حجامت روشی باستانی و جامع برای درمان انواع بیماری‌ها است. اگرچه منشأ دقیق حجامت درمانی مورد بحث است، اما استفاده از آن در اقدامات پزشکی اولیه مصر و چین ثبت شده است. تمدن‌های مختلف بشری به توسعه تاریخی و تداوم حجامت کمک کرده‌اند و در مورد پیشگامان این عمل باستانی نظرات متضادی وجود دارد؛ برخی چینی‌ها را مخترع حجامت می‌دانند، درحالی که قدیمی‌ترین سوابق تصویری نشان می‌دهد که این مصریان باستان بودند که این روش را در حدود سال ۱۵۰۰ اختراع کردند.

انواع حجامت

روش‌های مختلفی برای انجام حجامت وجود دارد. در هر یک از این روش‌ها مراحل بسته به روش انتخابی کمی متفاوت است. پزشک ممکن است فنجان‌ها را برای چند دقیقه در جای خود باقی گذارد. برخی از درمان‌ها نیز شامل حرکت کوتاه فنجان‌ها برای کشش و ماساژ ناحیه است. اکثر پزشکان برای انجام حجامت از لیوان‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی استفاده می‌کنند، به طور کلی جنس فنجان‌ها ممکن است یکی از موارد زیر باشد: روش‌های حجامت عبارتند از:

انواع حجامت شرح هر روش
حجامت داغ در این سبک حجامت از یک منبع گرما، معمولاً یک توپ پنبه‌ای یا کبریت استفاده می‌شود.
حجامت مرطوب یک پزشک از تیغه‌ها یا سوزن‌های کوچک برای ایجاد خراش‌های ریز روی پوست استفاده می‌کند.
حجامت خشک معمولاً شامل مقدار مجاز و از پیش برنامه‌ریزی شده کاهش فشار هوا در یک فنجان معین است.

انواع روش حجامت

حجامت داغ حجامت داغ چیزی است که مردم با طب سنتی چینی تصور دارند یا در فیلم‌های هنر رزمی چینی مانند بچه کاراته دیده‌اند. در این سبک حجامت از یک منبع گرما، معمولاً یک توپ پنبه‌ای یا کبریت استفاده می‌شود که برای لحظه‌ای روی آتش روشن شده و سپس در یک فنجان شیشه‌ای قرار می‌گیرد.  منبع گرما از بین می رود، که به نوبه خود فشار هوای منفی را در فنجان ایجاد می‌کند. سپس پوست به سمت بالا به داخل فنجان کشیده می‌شود. عوامل متغیر در حجامت گرم عبارتند از اندازه فنجان، نوع منبع حرارت، مدت زمان گرم شدن فنجان، مدت زمان بین حرارت دادن فنجان و قرار دادن فنجان روی بدن.

حجامت مرطوب حجامت خیس تهاجمی‌ترین نوع حجامت است. این روش حجامت مستلزم آن است که یک پزشک از تیغه‌ها یا سوزن‌های کوچک برای ایجاد خراش‌های ریز روی پوست (یعنی علائم بریدگی) استفاده کند. هنگامی که فرد شروع به خونریزی کرد، فنجان‌هایی در بالای ناحیه قرار می‌گیرد تا خون راحت تر خارج شود. هدف حجامت مرطوب افزایش جریان و گردش خون و درعین‌حال کاهش رکود یا تجمع خون بد است. حجامت خشک حجامت خشک معمولاً شامل مقدار مجاز و از پیش برنامه‌ریزی شده کاهش فشار هوا در یک فنجان معین است. این مقدار از پیش برنامه‌ریزی شده را نمی‌توان بیش از یک آستانه خاص افزایش داد. به دلیل این استانداردسازی، یک پزشک می‌تواند نتیجه ساکشن را راحت‌تر و ایمن‌تر کنترل کند. حجامت خشک از طریق اثر مکش خلاء انجام می‌شود. برای بیرون کشیدن هوا از بالای فنجان نیز در این روش از فیلتر دستگاه سم زدایی استفاده می‌کنند.

کارشناسان هنوز در حال بررسی چگونگی کاهش درد و علائم بیماری‌ها هستند. مکش حجامت، خون را به ناحیه تحت درمان می‌کشد. این نیروی مکش رگ‌های خونی ریز (مویرگ‌ها) زیر پوست را منبسط کرده و می‌شکند. بدن نیز نواحی فنجانی را با جریان خون سالم‌تری پر می‌کند و باعث تحریک و بهبودی مناسب و طبیعی در سطح سلولی می‌شود. به دلیل این اثر، برخی از افراد تصور می‌کنند که حجامت باعث ترشح سموم بدن می‌شود. حجامت از مکش برای کشیدن خون به نواحی خاصی از بدن یا دور کردن آن‌ها استفاده می‌کند. مردم بیشتر از حجامت برای تسکین شرایطی که باعث درد می‌شوند استفاده می‌کنند. برخی از مردم می‌گویند که به بهبود مشکلات سلامتی به صورت مداوم نیز کمک خواهد کرد.  چه افرادی نباید حجامت کنند؟ از آنجایی که محققان در مورد اثرات حجامت بر بارداری اطلاعات کمی دارند، اگر باردار هستید، نباید حجامت درمانی انجام دهید. همچنین در صورت داشتن علائم ابتلا به هر یک از موارد زیر باید از حجامت خودداری کنید:

  • کم خونی
  • داشتن پیس میکر (ضربان ساز)
  • اختلالات خونریزی مانند هموفیلی
  • مشکلات لخته شدن خون، مانند ترومبوز ورید عمقی (DVT) یا سابقه سکته مغزی
  • بیماری قلبی و عروقی
  • بیماری های پوستی، از جمله اگزما و پسوریازیس
  • تشنج (صرع)

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا