اقتصادی

تاکید ده باره رییسی بر یک آمار اشتباه/ دولت مشخص کند تورم ۶۰ درصدی را از کدام صفحه و یا گزارش در آورده است

مریم فکری: باز هم اعلام آمار اشتباه؛ عددی که رییس دولت سیزدهم و اعضای کابینه او بر تکرار اعلام آن اصرار می‌ورزند و این در شرایطی است مراجعه به صفحات آماری مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، غلط بودن اعداد تورمی را نشان می‌دهد.

ابراهیم رییسی امروز هم در نشست خبری خود همچون نشست‌های خبری قبلی و سخنرانی‌های پیشین، از رساندن تورم ۶۰ درصد به ۴۰ درصد، به عنوان دستاورد دولت سیزدهم یاد کرد. او گفت در ابتدای کار دولت کسری بودجه نزدیک به ۴۸۰ هزار میلیارد بود که می‌توانست برای کشور مشکل ایجاد کند اما با ایجاد منابع در اختیار در کشور کسری بودجه جبران شد.

وی همچنین عنوان کرد: نرخ تورم که نزدیک به ۶۰ درصد بود، به ۴۶ درصد کاهش یافت و با تامین کالاهای اساسی، به نحوی اطمینان در تامین همه اقسام کالاهای اساسی برای کشور ایجاد شد.

بنا به این گزارش، در حال حاضر مرکز آمار ایران تنها مرج رسمی آمار در کشور است و آن‌گونه که در گزارش مرکز آمار ایران دیده می‌شود، در مرادماه ۱۴۰۰ که سید ابراهیم رییسی دولت را از حسن روحانی تحویل گرفت، نرخ تورم سالانه ۴۵.۲ درصد و نرخ تورم نقطه‌ای ۴۳.۲ درصد بوده است.

تاکید ده باره رییسی بر یک آمار اشتباه/ دولت مشخص کند تورم ۶۰ درصدی را از کدام صفحه و یا گزارش در آورده است

نگاهی به آمار تورم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ نرخ تورم روندی کاهشی را طی می‌کرده است؛ به طوری که حتی در سال ۱۳۹۵، نرخ تورم تک‌رقمی شده و به ۶.۹ درصد کاهش یافت. در سال ۱۳۹۶ نیز با وجود این که نرخ تورم افزایش یافت، اما نرخ تورم زیر ۱۰ درصد و ۸.۹ درصد بود.

پس از آن و با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷، تورم مسیر صعودی به خود گرفت، اما نکته‌ای که در میان آمارها مشاهده می‌شود، این است که در ماه‌های پس از اردیبهشت ۱۳۹۷ تا مرداد ۱۴۰۰، هیچ‌گاه نرخ تورم از ۴۵.۲ درصد فراتر نرفت.

در این شرایط و با وجود مشاهده آمارهای رسمی، سوالی که به وجود می‌آید، این است که چرا ابراهیم رییسی بر اعلام آمار اشتباه به مردم تا این حد اصرار دارد؟ برخی از تحلیلگران اقتصادی عنوان می‌کنند دولت سیزدهم درصدد توجیه عملکرد دولتش است و با آمارسازی و ارائه آمار اشتباه می‌خواهد اعلام کند شرایط اقتصادی در دولت قبل بدتر بوده و اکنون بهتر شده است.

مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلابن در این باره می‌گوید: نه در دولت احمدی‌نژاد و نه در دولت روحانی و نه در دولت خاتمی هیچ‌گاه تورم ۶۰ درصد نداشتیم. یعنی تا آن‌جایی که من گزارش‌های سازمان برنامه و بانک مرکزی را دیده‌ام، تورم ۶۰ درصدی نداشتیم.

پازوکی تاکید می‌کند: دولت باید مشخص کند که این آمار تورم ۶۰ درصدی را از کدام صفحه و کدام گزارش در آورده است.

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی نیز در گفت‌وگویی عنوان می‌کند: متاسفانه چون دولت در تحقق وعده‌های خود دستاورد قابل توجهی نداشته است و هیچ توجیه منطقی هم ندارند، به دولت قبل حمله می‌کنند. معلوم نیست دو سال بعد قرار است ناکامی‌های خود را چگونه توجیه کنند.

در همین حال، محمدتقی فیاضی، کارشناس اقتصادی معتقد است به دلیل کسری بودجه‌ای که دولت دارد؟ همچنان نرخ تورم بالاست.

او می‌گوید: از جمله تکنیک‌های دولت برای اینکه آمار را به نفع خود اعلام کند، استفاده از ابزارهایی مانند «تغییر مراکز آماری»، «سرکوب‌های آماری» و یا «اصلاح سال پایه» است.

۲۲۳۲۲۵

تحریریه اقتصادی

با درود! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که به دنبال تحقیقات دقیق و تحلیل‌های کامل در زمینه اقتصاد است. با دستیابی به اطلاعات به‌روز و منابع معتبر، تلاش می‌کنم تا به شما مطالب کیفیت بالا را ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا