اقتصادی

ایران در حیطه دیپلماسی انرژی چندان موفق نبوده است

رئیس امور انرژی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه نبود بستر مشخص برای دیپلماسی انرژی یکی از نقاط ضعف است، تصریح کرد: من ایران دومین کشور دارای بیشترین ذخایر گاز و نفت و در چهارراه است. انرژی، اما متاسفانه در زمینه دیپلماسی انرژی شکست خورده است.

به گزارش ترند روز، هفتاد و پنجمین همایش اختصاصی دانشمندان با عنوان «مهارت های کسب و کار منطقه ای و راهبردهای پیشنهادی» با مدیریت علمی مهندس صابر میرزایی معاون نوآوری و فناوری آینده مرکز تحول و توسعه ریاست جمهوری و همچنین با سخنرانی دکتر دکتر محمدصادق کریمی، مرکز دیپلماسی انرژی مرکز همکاری‌های تحول و توسعه. احمد زراعتکار، رئیس امور انرژی سازمان برنامه و بودجه کشور، تقریباً منحصراً با مشارکت فعال در عرصه های علمی، پژوهشی، دانشگاهی، پردازش، کارشناسان، مدیران ساخته شد. و کارشناسان دستگاه های اجرایی کشوری و استانی.

در این نشست دکتر احمد زراعت کار، رئیس اداره برنامه و بودجه انرژی کشور گفت: در واقع ما بستر خاصی نداریم که دیپلماسی انرژی و یکی از نقاط ضعف آن هستیم. بحث. “

وی افزود: ایران دومین کشور بزرگ دارای ذخایر نفت و گاز است و در حوزه انرژی بسیار پیشتاز است، اما متاسفانه حوزه دیپلماسی انرژی چندان موفق نبوده است.

وی افزود: در واقع بحث صادرات هدفمند به همسایگان ایران چندان جدی نیست.

زراعتکار گفت: رویکرد ایران چه در حوزه نفت و چه گاز و برق، در داخل بنگاه ها و سیستم های دولتی اجرا می شود و یکی دیگر از ضعف ها در این موضوع است.

افزایش امنیت سیاسی بین المللی از طریق تجارت انرژی

همچنین، دکتر محمدصادق کریمی کارشناس دیپلماسی انرژی مرکز همکاری های تحول و توسعه به دو مزیت تجارت منطقه ای انرژی اشاره کرد و گفت: افزایش حمایت سیاسی بین المللی با ایجاد وابستگی متقابل بین ایران و کشورهای همسایه و افزایش و توسعه درآمدها. واحد پول ایران یکی از مزیت های تجارت انرژی در منطقه است.

وی همچنین به الزامات و اولویت‌های سیاست تجاری منطقه پرداخت و گفت: اولویت استفاده از مزیت‌های موقعیت جغرافیایی بر مزایای انرژی حاصل از انرژی، نیاز به توافق عالی، اولویت کشورهای پیرامونی بر کشورهای دور، اولویت. اولویت خرده فروشی در میان حامل های انرژی به دلیل فروش انبوه، اولویت ایجاد ظرفیت مصرف در کشورهای هدف، نیاز به پیگیری گزینه های رقابتی بازار انرژی و نیاز به ایجاد زیرساخت های مالی مناسب. اولویت اتاق نظافت چند جانبه و چند جانبه مورد نیاز و اولویت بندی شده است.

کریمی به نقاط کلیدی پتانسیل سیاست تجاری منطقه اشاره کرد و گفت: وجود فرصت های خالی در مجرای مناسبی برای توسعه تجارت گاز به ویژه در حوزه ارتباطات، به روسیه، وجود فرصت های قابل توجه برای واردات مستقیم به مرزها و کشورهای دوست ، بازار؛ محدودیت تجارت گاز در منطقه ایران ظرفیت شبکه داخلی است. دلایل محدود کردن تجارت منطقه ای ایران در زمینه برق و ظرفیت پاکسازی داخلی؛ یکی از مهم ترین و مهم ترین موضوعاتی که باید به آن توجه ویژه داشت، محدودیت تجارت نفت در ایران است.

وی همچنین به پیشنهادهای فوری پرداخت و گفت: پرداخت سریع بدهی ترکمنستان و تمدید قرارداد واردات گاز، افزایش ظرفیت قرارداد صادرات گاز به عراق، افزایش واردات برق از آذربایجان و ترکمنستان و فروش در عراق و ادامه تجارت. ” نفت خزر با کمترین نرخ ارز با اولویت روسیه یکی از پیشنهاداتی است که در این زمینه کمک زیادی خواهد کرد.

خاطرنشان می‌شود: این مرکز با برگزاری چندین نشست تخصصی به دنبال فراهم کردن فضای لازم برای مهارت‌های حرفه‌ای، برقراری ارتباط علمی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و دریافت ایده‌های مختلف از متخصصان در آن است.

این نشست علمی ویژه طبق برنامه منظم هفتگی به میزبانی دفتر آموزش ملی و ترویج مرکز تحقیق و توسعه برگزار شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا