انقلاب برقی در پایتخت؛استاندار: طرح جایگزینی موتورهای فرسوده کلید خورد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین گروه استان ها – امیرماهان محمدی یکتا: تهران پایتخت ایران سال هاست با معضل آلودگی هوا و ترافیک سنگین دست وپنجه نرم می کند و موتورسیکلت های بنزینی که بخش قابل توجهی از حمل ونقل شهری را تشکیل می دهند نقش مهمی در تشدید این مشکلات دارند.

انقلاب برقی در پایتخت؛استاندار: طرح جایگزینی موتورهای فرسوده کلید خورد

بنا بر گزارش ها بیش از ۱۱ میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد که هر یک آلایندگی معادل چهار خودروی سواری تولید می کنند.

در این میان طرح جایگزینی موتورسیکلت های برقی به عنوان راهکاری سبز و پایدار برای کاهش آلودگی هوا صرفه جویی در مصرف سوخت و افزایش ایمنی شهری مطرح شده است.

موتورسیکلت های بنزینی به ویژه مدل های فرسوده با عمر بیش از ۲۰ سال یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای تهران هستند طبق گزارش بانک جهانی میزان آلایندگی یک موتورسیکلت فرسوده تا ۱۸ برابر یک خودروی استاندارد است.

در تهران حدود ۲ میلیون موتورسیکلت فرسوده تردد می کنند که سالانه صدها میلیون لیتر بنزین مصرف کرده و آلاینده های قابل توجهی منتشر می کنند.

علاوه بر این موتورسیکلت ها مسئول حدود ۲۰ درصد از آلودگی هوای پایتخت و بیش از ۵۰ درصد از فوتی های ناشی از تصادفات رانندگی در این شهر هستند. این آمار نشان دهنده ضرورت اقدام فوری برای ساماندهی این ناوگان است.

محمدصادق معتمدیان استاندار تهران با اشاره به این معضل می گوید: هر موتورسیکلت فرسوده معادل چهار خودرو آلایندگی تولید می کند و تأثیر آن بر کیفیت هوای تهران غیرقابل انکار است طرح اسقاط و جایگزینی این موتورها با مدل های برقی در اولویت برنامه های دولت قرار دارد.

جایگزینی سه هزار موتورسیکلت برقی تا تیرماه ۱۴۰۴

وی تأکید کرده که این طرح نه تنها به کاهش آلودگی کمک می کند بلکه با کاهش تصادفات مرگبار ایمنی شهری را نیز بهبود می بخشد.

دولت با تمرکز بر کاهش آلودگی هوا طرحی برای جایگزینی موتورسیکلت های فرسوده با مدل های برقی را در دستور کار قرار داده است.

این طرح که با همکاری دستگاه هایی نظیر شهرداری تهران پلیس راهور وزارت نفت وزارت ارتباطات و سازمان محیط زیست پیش می رود قرار است به صورت پایلوت در تهران اجرا شود و طبق برنامه ریزی ها تا پایان تیرماه ۱۴۰۴ سه هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در ناوگان موتوری پایتخت جایگزین مدل های فرسوده خواهند شد.

استاندار تهران در این باره می افزاید: ستاد ساماندهی موتورسیکلت ها با مسئولیت معاونت عمرانی استانداری تشکیل شده و تفاهم نامه اجرایی این طرح تا پایان هفته جاری امضا می شود. هدف ما اجرای سریع و مؤثر این طرح است.

وزارت نفت نیز با تأمین منابع مالی و ایجاد جایگاه های شارژ نقش کلیدی در این پروژه ایفا می کند همچنین شهرداری تهران با ارائه زیرساخت هایی مانند ایستگاه های شارژ و همکاری برای تولید محتوای فرهنگی به ترویج استفاده از موتورهای برقی کمک خواهد کرد.

جایگزینی موتورسیکلت ها از مناطق پرتردد مانند منطقه ۱۲ آغاز شود

یکی از ابتکارات این طرح استفاده از فناوری تعویض باتری (سوآپ) است که زمان شارژ را به کمتر از ۳۰ ثانیه کاهش می دهد یک کارشناس شهری به خبرنگار آنلاین می گوید: از اسفندماه سال گذشته ۱۵۰ جایگاه شارژ در تهران راه اندازی شده و بازخورد کاربران بسیار مثبت بوده است.

سعید بهادری می افزاید: باتری های لیتیومی با قابلیت شارژ سریع مشکل زمان بر بودن شارژ را حل کرده اند.

وی پیشنهاد می کند که این طرح از مناطق پرتردد مانند منطقه ۱۲ آغاز شود تا تأثیر آن سریع تر نمایان شود.

موتورسیکلت های برقی مزایای متعددی دارند که آن ها را به گزینه ای ایده آل برای کلان شهرهایی مانند تهران تبدیل می کند.

این موتورها هیچ گونه آلودگی هوا یا صوتی تولید نمی کنند و با سرعت و شتاب کمتر نسبت به مدل های بنزینی احتمال تصادفات مرگبار را کاهش می دهند.

جایگزینی هر موتورسیکلت برقی؛ سالانه تا ۴۶ میلیون تومان صرفه جویی اقتصادی

انقلاب برقی در پایتخت؛استاندار: طرح جایگزینی موتورهای فرسوده کلید خورد

طبق برآوردها جایگزینی هر موتورسیکلت برقی می تواند سالانه تا ۴۶ میلیون تومان صرفه جویی اقتصادی از جمله کاهش هزینه های سوخت و خسارات زیست محیطی به همراه داشته باشد.

علاوه بر این طرح هایی مانند ارائه تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی با سود ۴ درصد توسط شهرداری های تهران و مشهد انگیزه مالی برای مالکان موتورسیکلت های فرسوده ایجاد می کند تجربه موفق استفاده از موتورهای برقی در شهرهایی مانند کیش و برخی کلان شهرهای چین نیز نشان دهنده پتانسیل بالای این فناوری است.

یکی از فعالان در زمینه پیک های موتوری تهران به خبرنگار آنلاین می گوید: چین در پنج کلان شهر خود از موتورهای برقی استفاده می کند و ما می توانیم با الگوبرداری از آن ها زیرساخت های مشابهی ایجاد کنیم.

منطقه ۶ نقطه شروع مناسبی است

با وجود مزایای متعدد توسعه استفاده از موتورسیکلت های برقی در تهران با چالش هایی مواجه است که مهم ترین مانع نبود فرهنگ استفاده از این موتورها در میان شهروندان است.

این فعال پیک های موتوری تأکید می کند: فرهنگ سازی بسیار ضروری است پیشنهاد ما استفاده از فرهنگ سراهای ۲۲ منطقه شهرداری تهران برای آموزش و ترویج این فناوری است.

وی معتقد است که منطقه شش به دلیل تراکم بالای تردد موتورسیکلت ها می تواند نقطه شروع مناسبی باشد.

بدون باتری های استاندارد و زیرساخت های کافی این طرح نمی تواند موفق باشد

یکی دیگر از چالش ها زیرساخت های شارژ و خدمات پس از فروش است اگرچه ۱۵۰ جایگاه شارژ در تهران راه اندازی شده اما برخی کارشناسان معتقدند که تعویض باتری ها همچنان زمان بر است و نیاز به باتری های لیتیومی با شارژ سریع تر وجود دارد.

این فعال پیک موتوری در تهران هشدار می دهد: جابجایی باتری ها در حالت عادی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می کشد بدون باتری های استاندارد و زیرساخت های کافی این طرح نمی تواند به طور کامل موفق باشد.

انقلاب برقی در پایتخت؛استاندار: طرح جایگزینی موتورهای فرسوده کلید خورد

علاوه بر این قیمت بالای موتورهای برقی و نبود خدمات پس از فروش مطلوب نیز از موانع پذیرش عمومی است با این حال مقامات دولتی و بخش خصوصی در تلاش اند با ارائه تسهیلات و ایجاد مراکز خدمات تخصصی این مشکلات را برطرف کنند.

برای موفقیت این طرح فرهنگ سازی و آگاهی بخشی عمومی حیاتی است استاندار تهران تأکید می کند: شهرداری تهران و صداوسیما وظیفه دارند با تولید محتوای فرهنگی مزایای موتورهای برقی را به مردم معرفی کنند.

نیاز ضروری به فرهنگ سازی

این برنامه ها شامل تبلیغات محیطی مستندهای آموزشی و کمپین های رسانه ای خواهد بود که بر کاهش آلودگی صرفه جویی اقتصادی و ایمنی تأکید دارند.

طرح جایگزینی موتورسیکلت های برقی در تهران گامی بلند در مسیر کاهش آلودگی هوا صرفه جویی در منابع انرژی و افزایش ایمنی شهری است.

با وجود چالش هایی مانند نیاز به فرهنگ سازی و بهبود زیرساخت ها همکاری دستگاه های دولتی بخش خصوصی و رسانه ها می تواند این طرح را به موفقیتی پایدار تبدیل کند.

جایگزینی سه هزار موتورسیکلت برقی تا تیرماه ۱۴۰۴ نقطه شروعی امیدوارکننده است که می تواند الگویی برای سایر کلان شهرهای ایران باشد.

همان طور که تجربه شهرهایی مانند کیش و کلان شهرهای چین نشان داده موتورسیکلت های برقی نه تنها به محیط زیست کمک می کنند بلکه کیفیت زندگی شهروندان را نیز بهبود می بخشند. با عزم جدی دولت و مشارکت عمومی تهران می تواند به زودی آسمانی پاک تر و خیابان هایی ایمن تر داشته باشد.

دکمه بازگشت به بالا