علمی و پزشکی

ارسال بیش از ۱۰۰ پرونده سقط‌ غیرقانونی به مراجع قضایی/ جزئیات کار سامانه ملی باروری سالم

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به راه‌اندازی و ابلاغ سامانه ملی باروری سالم، گفت: بیش از ۱۰۰ پرونده در زمینه سقط غیر قانونی، به مراجع قضایی ارسال شده و امیدواریم برخوردهای جدی و بازدارنده با این پرونده‌ها انجام شود.

دکتر سعید کریمی در گفت‌وگو با ترند روز، درباره بحث انجام سقط‌های جنین غیرقانونی و راهکارهای پیشگیری از آن، گفت: پیرو جلسه‌ای که با رییس جمهور داشتیم، پرونده‌هایی که در این زمینه وجود داشت، برای رییس قوه قضاییه و دادستان کل کشور ارسال کردیم. برخورد با سقط جنین غیرقانونی کار تنها یک ارگان نیست؛ زیرا این اقدام عمدتا در جاهایی اتفاق می‌افتد که وزارت بهداشت نمی‌تواند آن را مورد نظارت قرار دهد. به عنوان مثال مگر وزارت بهداشت می‌تواند وارد خانه مردم شود و نظارت کند؟.

وی افزود: اقدام غیر قانونی برای سقط جنین به صورت زیرزمینی انجام می‌شود و وقتی کار به خونریزی فرد می‌رسد، آن زمان بیمار را به بیمارستان می‌آورند و ما هم در این شرایط اورژانسی باید بیمار را پذیرش کرده و به او خدمات ارائه دهیم.

برخورد و پیشگیری از سقط غیرقانونی نیازمند کار مشترک بین‌بخشی

کریمی با بیان اینکه توزیع داروی سقط جنین باید مورد نظارت بیشتر قرار گیرد، گفت: برخورد با این اقدام غیرقانونی و پیشگیری از آن، کاری مشترک بین وزارت بهداشت، پلیس، قوه قضاییه، نهادهای امنیتی و … است. در عین حال باید توجه کرد که اثبات سقط جنین دشوار است و اثبات آن ادله زیادی نیاز دارد تا قاضی قبول کند و در این زمینه قوه قضاییه باید ورود کند. جلسه‌ای که چند روز قبل برگزار شد، این موضوع را مورد بحث قرار داد و رییس جمهور هم دستور دادند که همه نهادها ورود کنند.

ارسال بیش از ۱۰۰ پرونده کلان سقط غیرقانونی به مراجع قضایی

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت نیز در جاهایی که وظیفه دارد، نظارت‌هایش را انجام داده است. پرونده‌های متعددی در این زمینه بوده که برخوردهای لازم اعم از پلمب و … را انجام داده‌ایم. با این حال موارد این موضوع متعدد است. باید توجه کرد که بیش از ۱۰۰ پرونده در این زمینه که در جلسه مذکور مطرح شد، به مراجع قضایی ارسال شد و این‌ها مواردی بود که در کمیسیون‌های ماده ۱۱ و قرارگاه نظارت بررسی شده بود و موارد کلانی بود که ارسال کردیم و امیدواریم برخوردهای جدی و بازدارنده با این پرونده‌ها انجام شود.

سقط غیرقانونی اثبات شود، پروانه مطب باطل می‌شود

کریمی با بیان اینکه اخیرا قوانین در زمینه سقط‌ جنین‌های غیرقانونی مقداری سفت و سخت‌تر شده است، گفت: البته باید توجه کرد که اثبات قضیه جرم در سقط جنین دشوار است. حتما باید سقط جنین اتفاق افتاده باشد که جرم محسوب شود. اینکه در مطب یا زیرزمین و… ابزار و وسایل سقط را پیدا کنید، اثبات‌کننده نیست. این موضوع بحث‌های قضایی دارد. اگر اثبات شود که سقط جنین به صورت غیرقانونی انجام شده است، طبق قانون پروانه مطب پزشک باطل می‌شود.

راه‌اندازی و ابلاغ سامانه باروری سالم

وی درباره راه‌اندازی سامانه ملی باروری سالم، گفت: سامانه ملی باروری سالم ابلاغ شد. قرار است در قالب این سامانه از زمانی که تست حاملگی خانمی مثبت می‌شود و جنینی تشکیل می‌شود تا زمانیکه متولد می‌شود، در این سامانه ثبت می‌شود. به تدریج آزمایشگاه‌ها، پزشکان متخصصی و … به این سامانه وصل می‌شوند و اگر احیانا نیاز به غربالگری باشد، در این سامانه ثبت می‌شود و اگر نیاز به سقط درمانی باشد، در این سامانه ثبت می‌شود تا بتوانیم یک جنینی را که تشکیل می‌شود تا زمان تولدش ردیابی کنیم تا این جنین‌ها از دست نروند و بتوانند به جمعیت سالم کشور اضافه شوند.

کریمی گفت: این سامانه به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده و متخصصین، آزمایشگاه‌ها و همه افراد حوزه‌های مرتبط از طریق نام کاربری و رمز عبور به این سامانه دسترسی دارند.  

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا