برترین های ترند روزعلمی و پزشکی

آیا سکسکه جنین در رحم خطرناک است؟

بارداری یکی از حساس‌ترین دوره‌ها در زندگی هرکسی است. هنگامی‌که قصد تجربه حس مادر بودن را دارید، باید حس‌های مختلفی را پشت سر بگذارید. تصور اینکه یک موجود زنده در شکم شما حضور دارد، به‌قدر کافی شگفت‌انگیز است، حالا تصور کنید که این جنین هم ناگهان سکسکه کند. احتمالاً احساس کردن این سکسکه بسیار عجیب و گاهی نگران‌کننده است.

سکسکه جنین چه علتی دارد؟

خوب اولین سؤالی که برای هرکسی پیش می‌آید این است که اصلاً به چه دلیلی یک جنین ممکن است که سکسکه کند؟ خوب اجازه بدهید بگوییم که این کار کاملاً طبیعی است و اصلاً نباید برای آن نگران باشید. حالا در مورد علت انجام سکسکه جنین هم توضیحاتی را بیان می‌کنیم. اگر شما هم می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع به دست آورید، پیشنهاد می‌دهیم که با ما همراه باشید. جنین در داخل رحم مادر درون یک مایع قرار گرفته است. این مایع آمنیوتیک نام دارد. حالا همه ما این موضوع را هم می‌دانیم که جنین در ماه‌های پایانی رشد خود می‌تواند مانند یک انسان بال نفس بکشد. دلیل اصلی سکسکه یک جنین هم این نفس کشیدن است. تنفس جنین در درون مایع آمنیوتیک دلیل اصلی سکسکه او به‌حساب می‌آید. با همین اطلاعات شما الآن متوجه شدید که این سکسکه کاملاً طبیعی است و با احساس کردن آن اصلاً نباید نگران باشید. حالا ما کمی هم فراتر می‌رویم و به مورد دیگری هم اشاره می‌کنیم.

شنیدن و احساس کردن سکسکه جنین نه‌تنها هیچ نگرانی خاصی ندارد، بلکه باید از وجود آن خوشحال هم باشید. همان‌طور که گفتیم تنفس درون یک مایع سبب سکسکه می‌شود. با شنیدن و احساس کردن این سکسکه شما می‌توانید به این نتیجه برسید که جنین شما سالم بوده و به‌درستی نفس می‌کشد و این خبر بسیار خوبی است. اگر شما هم در دوره بارداری هستید و چیزی به‌عنوان سکسکه از جنین خود احساس نکرده‌اید، احتمالاً نگران شوید که جنین شما سالم است یا خیر! در اینجا هم باید بگوییم که اگرچه نگرانی شما به دلیل حساسیت بارداری کاملاً قابل درک است اما اصلاً درست و منطقی نیست.

سکسکه یک جنین به‌ندرت احساس می‌شود اما این دلیلی بر وجود نداشتن آن نیست. یعنی جنین شما سکسکه می‌کند اما شما به‌عنوان مادرش، این امر را احساس نخواهید کرد. البته شما می‌توانید از سلامت و حرکت جنین خود با روش‌های دیگری مطمئن شوید. مثلاً جنین در سه ماه دوم بارداری چرخش تقریباً زیادی دارد و گاهی هم لگد میزند. شما می‌توانید این حرکت و لگد زدن را به‌وضوح احساس کنید. با این حس‌ها شما می‌توانید از سلامت جنین خود مطمئن شوید. حالا جدا از اینکه شما باید به‌صورت مستمر به پزشک مراجعه کرده و معاینه شوید. در این معاینات هم از سلامت جنین خود مطمئن خواهید شد.

دلیل سکسکه جنین چه چیزی است؟

خوب نگرانی شما به‌عنوان یک مادر باعث می‌شود که سؤالات مختلفی در مورد سکسکه کردن جنین داشته باشید و ازآنجایی‌ که ما از نگرانی‌ها و سؤالات را طبیعی میدانیم به تمام آن‌ها پاسخ خواهیم داد. احتمالاً با خودتان بگویید که اصلاً این سکسکه کردن چه دلیلی می‌تواند داشته باشد. خوب ما در ادامه دلایل آن را شرح خواهیم داد. اسپاسم دیافراگم در نوزاد به‌مرورزمان دیافراگم تشکیل می‌شود، هنگام تشکیل، این عضو می‌تواند پیام عصبی به مغز بفرستد و برعکس! حالا انقباض و اسپاسم در دیافراگم باعث بروز این امر خواهد شد. البته یکی از علت‌های اسپاسم دیافراگم، همان تنفس در مایع است.

پیچیدن بند ناف در بعضی از موارد می‌بینم که جنین حرکات بسیار زیادی دارد و همین موضوع باعث می‌شود که بند ناف به دور گردنش بپیچد. حالا پیچیدن بند ناف همانا و کم شدن جریان اکسیژن ورودیمنظور از سکسکه‌ کردن جنین چیست؟ خیلی ساده است، سکسکه های جنین در واقع حرکات کوچک دیافراگم او در زمانی است که شروع به تمرین تنفس می‌کند. وقتی جنین نفس می‌کشد، مایع آمنیوتیک وارد ریه های او می‌شود و موجب می‌شود تا دیافراگم در حال تکاملش در حالت انقباض قرار بگیرد. نتیجه؟ یک سکسکه کوچک در رحم.

سکسکه های جنینی حرکات سریع و تکرارشونده ای است که مطمئن هستید منشا آن قطعا جنین است. اول ممکن است احساس کنید یک لگد کوچک است، اما بعد دوباره و دوباره تکرار می‌شود. اگر خوب توجه کنید، متوجه خواهید شد که ریتم آن عینا مانند سکسکه های انسان بالغ است که آن هم به خاطر حرکات دیافراگم است. اما البته در نسخه آدم بزرگ ها به جای مایع آمنیوتیک، این اتفاق پس از هجوم هوا می‌افتد.اگر شکم شما چربی کمی داشته باشد ممکن است که دیگران هم بتوانند لرزش های ریتمیک شکم شما را در هنگام سکسکه جنین مشاهده کرده و یا حتی لرزش های لباس شما را در این زمان ببینند.

به گفته دکتر ان براون، مدیر خدمات سلامت زنان در بیمارستان اینوا لودون در لیزبرگ ویرجینیا «آغاز سه ماهه سوم زمانی است که بیشتر مادران باردار سکسکه های جنین را احساس می‌کنند، اما می‌توانید آن‌ را در سونوگرافی در سه ماهه اول هم زمانی که دیافراگم جنین شروع به شکل گرفتن می‌کند ببینید.» علت سکسکه کردن جنین چیست؟ بالاخره پس از ماه­ها انتظار به سه ماهه دوم بارداری رسیدید، فرزند بندانگشتی شما حالا کمی بزرگ شده و اندازه ­اش به چند سانتی متر می­رسد. حرکاتش نیز برایتان محسوس است. او لگد می­زند، تکان می­خورد و با هر حرکتش، دنیای شادی مهمان قلبتان می­شود، بعضی وقت ها اشک شوق می ریزید و گهگاهی قهقهه شادی سر می­دهید. مشاهده و تحلیل حرکت­ های جنین، خواه نا خواه به تشخیص رشد و احیاناً ناهنجاری های تکامل جنین کمک می­ کند.

احساس گرفتگی (اسپاسم) خفیف، حرکات منظم طولانی و یا انقباضات پرشی کوچک در شکم نشان دهنده سکسکه فرزند شماست که سلامت و رشد مناسب دستگاه تنفسی او را نوید می دهد، پس خوشحال و شکرگزار باشید و لذت ببرید. جنین زمانی سکسکه می­ کند که مادر در وضعیت خوبی به سر ببرد و شاهد خوبی بر این مدعاست که الگوی رشد جنین به درستی در حال پیشرفت است. احساس حرکات آرام و موزون یک نوزاد در حال رشد در رحم، تجربه‌ای جالب و اطمینان بخش برای والدین است. در میان این تجربه‌ها، سکسکه جنین اغلب توجه و کنجکاوی والدین را به خود جلب می‌کند. در حالی که سکسکه جنین ممکن است عجیب به نظر برسد، می‌توان گفت یک اتفاق رایج در دوران بارداری محسوب می‌شود.

در ادامه علت سکسکه جنین در رحم را به صورت جامع بررسی خواهیم کرد. همچنین به این موضوع خواهیم پرداخت که چه زمانی این اتفاق می‌تواند خطرناک باشد و باید به پزشک مراجعه شود.به جنین همان! کم شدن اکسیژن هم باعث بروز سکسکه خواهد شد. یکی از دلایل اولیه سکسکه جنین، رشد و بلوغ سیستم عصبی مرکزی اوست. همان طور که سیستم عصبی مرکزی در حال رشد است، سیگنال‌هایی را به ماهیچه‌های مختلف از جمله دیافراگم می‌فرستد که نقش حیاتی در فرایند تنفس دارند. در برخی موارد، این سیگنال‌های عصبی می‌توانند به طور موقت دیافراگم را تحریک کرده و منجر به سکسکه جنین در رحم شوند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا