اجتماعی

۵ راهکار تقویت سیستم ایمنی بدن در روزهای آلوده

آلودگی هوا در سال های اخیر به ویژه در فصل پاییز و زمستان یکی از معضلات بزرگ کشور بوده است. مشکلاتی که می تواند عوارض و تهدیدهای بلندمدت یا کوتاه مدتی برای سلامتی افراد به ویژه افراد در معرض خطر ایجاد کند. بنابراین مهم است که بتوان از طریق راه حل هایی این عوارض را کاهش داد.

به گزارش ترند روز، برخی از بیماری های کوتاه مدت ناشی از آلودگی هوا شامل خستگی، برونشیت، ذات الریه، سوزش بینی، چشم ها، پوست یا گلو، سردرد یا سرگیجه است. سرطان ریه، بیماری های قلبی، بیماری های عصبی و کلیوی، بیماری های مغز و مغز، بیماری های تنفسی و غیره.

به گفته وزارت بهداشت، درمان و ارتقای سلامت، اولین قدم در مبارزه با آلودگی هوا، تقویت سیستم ایمنی بدن به 5 روش موثر است:

آب کافی بنوشید: یکی از ساده ترین راه ها برای مبارزه با اثرات مضر آلودگی هوا، نوشیدن آب فراوان است. با نوشیدن آب فراوان، نه تنها پوست شما هیدراته می شود، بلکه سموم نیز از بدن شما خارج می شوند. در طول روز شش فنجان آب گرم بنوشید. همچنین نوشیدن چای سبز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

خوردن گیاهان به اندازه کافی: تنفس در هوای آلوده شما را در معرض رادیکال های آزاد قرار می دهد. با این حال، خوردن سبزیجات و میوه هایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند از بدن شما در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می کند. در روز بیماری از سبزیجات معمولی مانند هویج، انبه، توت، لوبیا و مرکبات استفاده کنید.

مصرف امگا 3: امگا 3 مفیدترین نوع چربی است و معمولا در دانه ها، ماهی و مغزها یافت می شود. با خوردن غذاهای غنی از امگا 3 موجود در دانه کتان، ماهی قزل آلا، سالمون، گردو و غیره از ریه های خود در برابر مشکلات تنفسی ناشی از آلودگی هوا مانند برونشیت و آسم محافظت کنید. همچنین امگا 3 از قلب شما در برابر آلودگی هوا محافظت می کند.

افزودن ویتامین E به غذا: این ویتامین نامحلول در چربی اولین خط دفاعی بدن در برابر آسیب به بدن انسان است. ویتامین E موجود در غذا از گیاهانی می آید که به شکل روغن های خوراکی مصرف می شوند. این منابع عبارتند از کلزا، آفتابگردان، بادام زمینی و روغن زیتون. سایر منابع غنی ویتامین E بادام و دانه ها هستند.

مصرف منابع بتاکاروتن: به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی، نقش مهمی در کنترل التهاب ناشی از آلودگی دارند. بتاکاروتن نیز در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. سبزیجات برگ‌دار مانند کاهو و اسفناج قوی‌ترین منابع بتاکاروتن هستند. سبزیجات برگ دار و هویج نیز منابع غنی بتاکاروتن هستند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا