اجتماعی

کدام جاده برای یوزپلنگ آسیایی مرگبارتر است؟

بسیاری از گونه های کشور به ویژه یوزپلنگ آسیایی – که از گونه های در معرض انقراض است – به دلیل جاده سازی در زیستگاه خود بدون توجه به محیط زیست، جان خود را از دست می دهند. یکی از آن آهنگ های مرگبار «عباس آباد» است.

به گزارش ترند روز، جاده عباس آباد در استان سمنان یکی از محورهای مواصلاتی تهران – مشهد است که از مرز شمالی حوزه استحفاظی توران عبور می کند. در دو دهه گذشته هشت قلاده یوزپلنگ آسیایی در این منطقه 30 کیلومتری تلف شده اند.

مرضیه موسوی – کارشناس پستانداران دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست – گزارش تهیه شده در سال 1394 در مورد حادثه در عباس آباد طی 10 سال از سال 1383 تا 1393 را تشریح می کند: از 19 نفر فوتی در تصادفات جاده ای تنها هشت نفر به جاده عباس آباد متصل هستند. اولین آمار ثبت شده در جاده عباس آباد به سال 1388 برمی گردد که یک سیاه گوش ماده و دو توله خردسالش تلف شدند. به عبارت دیگر، بیشترین تلفات یوزپلنگ از جاده عباس آباد گزارش شده است، زیرا توران محل زاد و ولد و زیستگاه مهم یوزپلنگ است، به همین دلیل اکثر مردم در این جاده جان خود را از دست داده اند.

این کارشناس پستانداران گوشتخوار جنسیت شترمرغ تلف شده در جاده عباس آباد را شناسایی می کند و می گوید: سه راس گوساله نابالغ، دو راس گوساله ناشناخته، یک توله شترمرغ ماده – که اخیراً بر اثر تصادف تلف شده است، دو قطعه شترمرغ ماده، یک بچه یک ساله. شترمرغ نر، یک یوزپلنگ بزرگ با جنسیت نامشخص و یک یوزپلنگ سه ساله با جنسیت نامشخص در این مسیر کشته شدند که به دلیل تصادف بوده است.

بیشتر بخوانید: جاده در مقابل حیات وحش/ تصادفات جاده ای عامل 52 درصد تلفات یوزپلنگ است

یوزپلنگ ایرانی، گونه ای سرزمینی

یوزپلنگ یک گونه سرزمینی با گستره وسیع است. حسن اکبری – معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست – در این باره گفت: این گونه برای زنده ماندن به زیستگاه بسیار وسیعی نیاز دارد. در گذشته در قسمت شمالی بعد از مجاورت گرمسار، کل پارک ملی کویر، در امتداد جاده سمنان و سپس به میامی، دشت ها کمتر مزاحمتی داشتند و همه تپه ها و آهوها در بیشتر دشت ها و دشت ها زندگی می کردند. . قوچ و میش در تپه‌ها زندگی می‌کردند که از امروز تعداد سفرها و ساخت‌وسازها در قلمرو یوزپلنگ زیاد نیست، اما اکنون طعمه آن ناپدید شده است، منطقه مناسب آنها محدود به منطقه تحت مدیریت محیط زیست است. سازمان حفاظت و به دلیل درگیری های مفرط مانند جاده سازی، حیوانات زنده نمی مانند.

آیا پلیس برای کمک به محیط زیست آمده است؟

اکبری درخواست کمک سازمان حفاظت محیط زیست از پلیس راه را برشمرد و گفت: با توجه به وسعت، عرض و تعداد راه ها کنترل همه آنها بسیار مشکل است و خواه ناخواه تصادفات رخ می دهد اما باید در نظر گرفت. نحوه انجام آن در مناطقی که ارزش حفاظتی بالایی دارند و زیستگاه برخی از گونه ها باعث کاهش تلفات می شود زیرا نمی توان تلفات را به صفر رساند.

وی افزود: بیش از 30 کیلومتر دورتر از منطقه حادثه تصادف اخیر خودروی یوزپلنگ در نقطه داغ که جان بسیاری را گرفت و بخشی از نقطه داغ فنس کشی شده است. ما باید در مورد آن فکر کنیم. یکی از اولین پیشنهادها اندازه گیری جاده است زیرا در صورت وجود چراغ در اطراف نقاط داغ، دید راننده افزایش می یابد، یوزپلنگ راحت تر دیده می شود و دید موانع برای حیوان نیز کاهش می یابد.

به گفته اکبری، اندازه‌گیری جاده کم‌هزینه‌ترین راه‌حل است، زیرا حصار بسیار گران است، اگر باید شرایط مناسبی برای یاک‌ها فراهم شود، در غیر این صورت مسیر خود را تغییر داده و در هنگام عبور از نقاط دیگر با مشکل مواجه می‌شوند.

وی به جلسات برگزار شده با فراجا و مرزبانی در استان های مختلف و حضور پلیس راهنمایی و رانندگی در چنین بحران هایی اشاره می کند و توضیح می دهد: در این جلسات خواسته های ما محیط زیست هستیم. فقط پلیس راهنمایی و رانندگی می تواند به عنوان شریک به سازمان کمک کند، به خصوص زمانی که اطلاعات دقیق دریافت کند، اما “کنترل سرعت” چیزی است که ما واقعاً در این شرایط درخواست می کنیم. سرعت بالا تلفات زیادی را به همراه دارد اما متاسفانه مردم اغلب محدودیت سرعت را به جز در برخی مکان هایی که دوربین وجود دارد رعایت نمی کنند و البته توانایی پوشش و کنترل تمامی مکان های پلیس راهنمایی و رانندگی را ندارند.

اکبری کنترل سرعت وسایل نقلیه و تجاوز نکردن از سرعت مجاز را امری فرهنگی می داند و می گوید: باید هشدار و علائم وجود گونه های در حال انقراض را در آنجا در محدوده راننده در نظر گرفت.

وزارت راه، شهرسازی و محیط زیست چه کرد؟

به گفته موسوی حوادث برای حیات وحش ما معضل است. انجمن حفاظت از محیط زیست تا حد امکان با ساخت راه های جدید به ویژه راه های عبوری از مناطق حفاظت شده مخالف است و با نهادهای ذیربط مانند وزارت راه و شهرسازی رایزنی می کند. در کنار فعالیت های سازمان، اقدامات حساسی نیز در این زمینه صورت گرفته است. بسیاری از سازمان های محیط زیست نقاط حادثه خیز در جاده ها را شناسایی کرده و برای اطمینان از مسیر حیات وحش به ارگان هایی که در هر استان با آن سروکار دارند اعلام کرده اند.

این کارشناس حیوانات فکر می کند یک نهاد دولتی مربوطه وجود دارد که آگاهی لازم از خطری که در ساخت این جاده ها برای حیات وحش ایجاد می کند را ندارد. این ضرر ممکن است بی صدا و نامرئی باشد، اما در دراز مدت بسیاری از این جاده ها را از دست خواهیم داد. جاده سازی و گسترش شبکه راه ها شاید افتخاری برای نهادهای ذیربط باشد، اما برای حیوانات و محیط زیست به ویژه جاده هایی که از مناطق حفاظت شده عبور می کنند بسیار مضر است.

اکبری همچنین به پروتکل های نوشته شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست برای وزارت راه و شهرسازی اشاره می کند و می گوید: متأسفانه به دلیل اینکه هیچ الزام قانونی یا ضمانت اجرایی برای اجرای این پروتکل ها وجود ندارد، اغلب مسیری را که ایجاد می شود طی نمی کند. . این نقاط که باعث تلفات می شوند به حیوانات وحشی تبدیل می شوند. نه تنها از بین رفتن یوزپلنگ، بلکه هر ساله تعداد زیادی از حیوانات وحشی و خزندگان در جاده های کشور تلف می شوند، از کوچکترین پستاندارانی مانند جوجه تیغی گرفته تا گونه هایی به بزرگی خرس و پلنگ و بخش زیادی از بچه های ما. در راه گم می شود

وی درباره ارائه لایحه حفاظت و بهره برداری از حیات وحش در مجلس از ابتدای دولت سیزدهم توضیح می دهد: در این لایحه قوانین و مقررات لازم الاجرا مطرح شده که مسئولیت و ضمانت اجرا دارد. اگر این قانون بدون تغییر تصویب شود، می‌تواند زیرساخت‌های قانونی مناسبی را در آینده ایجاد کند، اما در حال حاضر بیشتر اسناد و مدارک زیست‌محیطی و مطالبات از وزارت راه و شهرسازی به دلیل عدم اجرا یا الزام‌آوری است. تضمین قانونی

اکبری در خصوص مطالبات زیست محیطی سال 1401 راه های موجود و راه های در دست ساخت از وزارت راه و شهرسازی گفت: امسال رایزنی و ادعاهایی بر اساس سیاست کلی محیط زیستی ابلاغی مقام معظم رهبری برای حفاظت ژنتیکی صورت گرفت. سهام در کشور هر از چند گاهی مسیر را به صورت موردی رصد کرده ایم. به عنوان مثال مکاتبات و پیگیری های زیادی در خصوص مسیر عبوری از وسط پارک ملی گلستان انجام شده است اما علیرغم تعهدی که در این زمینه داشته اند هنوز اقدامی صورت نگرفته است خاص هستند.

موسوی به دستورالعمل ایمنی راه ها اشاره می کند و می گوید: در حال حاضر تابلوهای با سایز کوچک کارایی لازم را ندارند در حالی که طبق دستورالعمل مکتوب باید تابلوها بر اساس استانداردهای بین المللی ملی تهیه و دیده شوند. به عنوان نصب دوربین های کنترل سرعت و ایمنی.بر اساس این پروتکل های استاندارد جاده باید اجرا شود. در مقابل این امر، وزارت راه باید کمک و اعتبار را تعیین کند و همچنین قبل از ساخت جاده نگاهی به محیط داشته باشد و در جایی که نیاز به روگذر یا زیرگذر است اقدامات لازم را انجام دهد.

موسوی با اشاره به اینکه تشکل های محیط زیست تا حد امکان مخالفت خود را نشان می دهند و خواستار رعایت ملاحظات زیست محیطی هستند، گفت: در بسیاری از موارد سعی می کنیم محیط زیست را ارزیابی و مطالعه کنیم اما گاهی این اتفاق نمی افتد و حتی پس از اتمام کار انجام شده.” آنها در معرض تغییر و اصلاح نیستند. خود استان نقاط حادثه خیز جاده ای را شناسایی کرده است و از وزارت راه استان درخواست کرده ایم تا با تکمیل این نقاط به این موضوع رسیدگی کند. به دلیل عدم همکاری برخی ادارات در استان، اقدامات ایمنی از جمله نصب علائم انجام شده است، اما همچنان در اداره راه و یا وزارتخانه نواقصی وجود دارد.

این کارشناس حیات وحش با اشاره به حادثه اخیر – تلف شدن یک توله یوزپلنگ ماده در جاده عباس آباد در 24 مردادماه – ادامه داد: با توجه به این حادثه جلساتی برگزار و همکاری های بعدی برای ایمنی راه با شرایط موجود برنامه ریزی شد. امیدواریم این جاده ها به زودی ایمن شوند.

موسوی بیان کرد: انتظار نداریم در همه جاده ها چنین اقداماتی انجام شود اما در حال حاضر حتی در جاده عباس آباد که زیستگاه یوزپلنگ و دیگر گونه های در معرض انقراض است، در بزرگراه یا جاده های زیرزمینی و ایمنی راه ها کوتاهی کرده ایم. برای عبور حیوانات یعنی حتی در این راستا هم نتوانستیم نهادهای مربوطه را متقاعد کنیم.

بیشتر بخوانید: انهدام بخش قابل توجهی از ذخایر ژنتیکی کشور در این مسیر

به گزارش ترند روز، لازم است مسئولان و نهادهای دولتی هر چه سریعتر برای همه جاده ها به ویژه جاده هایی که گونه های در معرض خطر انقراض تردد می کنند چاره اندیشی کنند تا دیگر تلفات جانوری در جاده ها رخ ندهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا