عمومی

چفیه: از پوشش تا نماد، از نماد تا پوشش

زمانی که جنگ عراق و ایران شروع شد، رزمندگان ایرانی در منطقه جنگی نیز از این پوشش استفاده کردند. چندین کاربرد وجود دارد: ضد آفتاب برای سر و صورت، دستمال برای پاک کردن عرق، حوله برای خشک کردن دست ها و صورت خیس، ماسک صورت برای جلوگیری از ورود آن به ریه ها و میز ناهارخوری. چفیه در آن زمان هیچ معنایی جز مزایای عملی و مشترک برای موقعیت های جنگی در مناطق گرم یا بیابانی و خشک جنوب غربی ایران نداشت.

در اواسط جنگ که این پوشش بسیار مورد استفاده قرار گرفت، نماد اکثر بسیجیان و داوطلبان جنگی شد که برایشان پیش آمد. چفیه در نقاشی‌ها، فیلم‌ها، طرح‌های گرافیکی، طراحی‌ها و دیگر تصاویر/موقعیت‌های مربوط به جنگ، شخصیتی جدا از علایق عملی‌اش در جنگ داشت: رزمندگانی شجاع و فداکار که معتقد به ایثار بود.

با پایان جنگ، دیگر میدان نبردی وجود نداشت که پاک و کاربردی باشد، اما هویت آن باقی ماند، و به ویژه با شهرت رسمی، کمپین های زیادی که برای نشان دادن تاکید بر ادامه راه مبارزان حتی در پست نشان می داد. – این اتفاق افتاد و این ماجرا کم کم به خط سیاست و قدرت رسید. گاهی اوقات مسئولان و متولیان امر برای نشان دادن وفاداری خود به کار رزمندگان شهید و ایثارگر از چفیه استفاده می کردند. اما دنیای سیاست های پیچیده ربطی به هوای رزمندگانی نداشت که با صداقت و سادگی جان خود را فدای آرمان ها کردند. بدهی، فساد، لابی گری، اختلاس، فساد اخلاقی، مالی و سازمانی و ده ها جنایت دیگر که قدرت سیاسی قابل توجهی برای ارتکاب دارند، زیر پوشش نمادین چفیه پنهان شده اند. کم کم ارتباط چفیه با مردم درباره شهدا، سفید پوستان و شهدای جنگ قطع شد. مردم می دیدند که چگونه سارق بانک، جوان اجاره ای، مدیر دروغگو، رئیس جنایتکار و… گاه روسری به گردن می انداخت و با شعارهای ساده از سادگی و محبوبیت و به کارگیری فضاهای دیگر صحبت می کرد. آشکار است.

این ماجرای اخیر از سفر خانوادگی یکی از مقامات چفی به ترکیه که قصد خرید زلزله یا کار دیگری در اواسط ماه مبارک رمضان دارد، تنها نمونه کوچکی از رویه ای است که سال هاست انجام شده است. البته روایت این داستان به وضوح ریشه در جنگی یک طرفه دارد و به قصد بالا بردن شست و حتی پاکسازی سیاسی ساخته شده است و بیش از آن که علی آن را دوست داشته باشد، کینه معاویه را نشان می دهد و شاید. گروه پشت آن خود راوی. داستان دیگری داستان دیگری دارد.

چفیه، مانند بسیاری از موارد اطراف، در ابتدا روشی کاربردی و بدون ارتباط معنادار بود. به نماد دفاع از خود و ایثار تبدیل شده و شخصیت فیگوراتیو آن نیز به تدریج تغییر کرده و برای عموم به نمادی از سنگر قدرت با نیت تزئینی عدالت و انصاف تبدیل شده است. باطنی گرایی بحث برانگیز با شعار و سخنرانی و آهنگ. چفیه دیگر صورتش را با لکه های آشکاری چون نگاه خورشید و غبار کویر نمی پوشاند. کاور برای یک چهره پنهان طراحی شده است.

دکمه بازگشت به بالا