هزینه زندگی دانشجویی در قبرس چقدر است؟

تحصیل در قبرس به ویژه در رشته های پزشکی، داروسازی و فیزیوتراپی مورد توجه جوانان ایرانی قرار گرفته است. شاید یکی از دلایل محبوبیت و انتخاب این کشور نیمه اروپایی نزدیک بودن آن به ایران باشد، اما مزیت های تحصیل در قبرس و تحصیل در قبرس به همین جا ختم نمی شود. قبرس یکی از کشورهایی است که دریافت اقامت در آن راحت تر از کشورهای دیگر است

یکی از راه های اخذ اقامت دائم قبرس، تحصیل در این کشور می باشد. برای تحصیل در قبرس اولین قدم درخواست بورسیه تحصیلی از دانشگاه ها و کالج های این کشور است و پس از پذیرش می توانید ویزای تحصیلی قبرس را دریافت کنید. در این پست از Letsgo Uni تصمیم گرفتیم کشور قبرس و شرایط تحصیل در آنجا را بررسی کنیم.

تحصیل در قبرس

قسمت جنوبی جزیره قبرس که متعلق به یونانی هاست، قسمت اروپایی قبرس نامیده می شود و ایرانی ها برای ورود نیاز به ویزا دارند، در حالی که قسمت شمالی جزیره که متعلق به دولت ترکیه است در قسمت آسیایی قرار دارد و نیازی به ویزا نیست.

در تقسیمات ملی، جمهوری قبرس دارای شش ناحیه یا منطقه است: نیکوزیا، لارناکا، گیرنه، لیماسول، فاماگوستا و پافوس. مناطق نیکوزیا، گیرنه و فاماگوستا تحت مدیریت دولت ترکیه در بخش ترک موسوم به قبرس شمالی قرار دارند. منطقه نیکوزیا پایتخت قبرس شمالی است که به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می شود.

قبرس در مقایسه با سایر کشورها شرایط مساعدتری برای تحصیل ایرانیان دارد. این جزیره علاوه بر نزدیک بودن به ایران، دارای دانشگاه هایی با امکانات بسیار خوب و مدرن است که در آن ها بر اساس روش ها و سیستم های آموزشی دانشگاه های اروپایی به دانشجویان آموزش داده می شود. ضمناً این دانشگاه ها دارای رتبه های خوب و قابل قبولی در بین دانشگاه های جهان هستند و مدرک تحصیلی آنها در تمامی کشورها معتبر است.

اگر می خواهید در قبرس تحصیل کنید، ابتدا باید برای پذیرش از دانشگاه های این جزیره اقدام کنید. برای این منظور باید مدارک و ریز نمرات تحصیلی خود را آماده کرده و قبل از پایان مهلت درخواست به دانشگاه ها ارسال کنید. پس از پذیرش، نوبت به درخواست ویزای تحصیلی می رسد. پس از دریافت نامه پذیرش از دانشگاه انتخابی خود در قبرس، باید مدارک لازم برای ویزای تحصیلی خود را ترجمه کرده و برای ویزای خود اقدام کنید.

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام در درخواست قبرس 0 تا 100، می توانید از طریق وب سایت Letsgo Uni یک اظهارنامه مهاجرت تحصیلی بنویسید تا امکان ارزیابی حرفه ای از شرایط شما فراهم شود.

مزایای تحصیل در قبرس

قبرس یک کشور ساحلی زیبا با مزایای آموزشی فراوان است. همانطور که در بالا گفتیم مدارک اخذ شده در دانشگاه این کشور برای پیشرفت بیشتر قابل انتقال به دانشگاه ها و دبیرستان های سایر کشورها می باشد. علاوه بر این دانشگاه های معروف دنیا در این کشور مدارس تاسیس کرده اند، به عنوان مثال نیازی به رفتن به کشورهای دوردست اروپایی یا آمریکایی و پرداخت هزینه های بالا نیست، می توانید با هزینه کم برای پذیرش در دپارتمان های دانشگاه های این کشورها در جزیره قبرس اقدام کنید.

تحصیل در قبرس همچنین می تواند به عنوان سکوی پرتاب برای سایر کشورها مورد استفاده قرار گیرد، زیرا بسیاری از دانشگاه های مستقر در این جزیره در برنامه های تبادل دانشجو شرکت دارند. بنابراین می توانید از این قابلیت استفاده کرده و پس از گذراندن تعدادی از واحدهای تحصیلی در قبرس، برای ادامه تحصیل به آمریکا، انگلستان یا سایر کشورهای اروپایی مهاجرت کنید.

برای ورود به دانشگاه قبرس نیازی به آزمون ورودی یا آزمون خاص دیگری نیست. تحصیل در قبرس نیازی به مدرک زبان انگلیسی ندارد. تسلط دانش آموزان به زبان انگلیسی پس از ورود به دانشگاه ارزیابی می شود و در صورت نیاز، دوره های انگلیسی به عنوان پیش نیاز دوره گذرانده می شود. البته اگر مدرک زبان معتبر دارید بهتر است این مدرک را ارائه دهید.

علاوه بر این، دانشجو در حین تحصیل در قبرس تحت پوشش بیمه درمانی خصوصی قرار می گیرد و تمامی دانشجویان بین المللی در طول تحصیل ملزم به داشتن بیمه درمانی هستند. همانطور که گفتیم قبرس شمالی بر اساس قوانین ترکیه اداره می شود. بنابراین ایرانیان برای ورود به قبرس شمالی نیازی به ویزای کار ندارند. به همین دلیل خانواده دانش آموز (والدین، همسر و فرزندان) می توانند در طول تحصیل وی را همراهی کنند.

شرایط تحصیل در قبرس

تحصیل در مقاطع مختلف در دانشگاه های قبرس بسته به نیاز دانشگاه و تحقیقات شما نیازمند مدارک و شرایط خاصی است. با این حال، به طور کلی، دانش زبان انگلیسی و سوابق تحصیلی مورد توجه است. همچنین در هر صورت در زمان پذیرش باید گواهی فارغ التحصیلی از اولین تحصیل ارائه شود. به عنوان مثال، متقاضیان برای پذیرش در مدارس پایه باید مدرک دیپلم و مدرک خود را قبل از تحصیل در دانشگاه ارائه کنند.

از آنجایی که در برخی از رشته های نظام آموزشی ایران نیازی به آموزش پیش دانشگاهی نیست، دانش آموزانی که در این رشته فارغ التحصیل می شوند باید مدرک لیسانس خود را در ایران بگذرانند و پس از گذراندن این دوره می توانند برای ورود و اخذ ویزای قبرس اقدام کنند.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که مهارت زبان های ترکی و یونانی محدودیت انتخاب رشته را از بین می برد اما بدون داشتن این مهارت ها و تنها با مهارت زبان انگلیسی می توانید در قبرس نیز تحصیل کنید. برخی از دانشگاه های قبرس ارائه مدرک زبان انگلیسی را از الزامات پذیرش تحصیلی اعلام کرده اند اما به طور کلی پذیرش در دانشگاه های قبرس نیازی به ارائه مدرک زبان ندارد و در صورت نیاز دانشجو ملزم به حضور در دوره های زبان می باشد.

همانطور که گفتیم هیچ آزمون ورودی برای تحصیل در دانشگاه های قبرس وجود ندارد. اما برخی از دانشگاه های ترکیه که در این جزیره واقع شده اند، برنامه هایی برای امتحانات ورودی ایجاد کرده اند. برای اخذ پذیرش از این دانشگاه ها دو راه وجود دارد. شرکت در امتحانات ورودی یا پرداخت شهریه در واقع این موضوع مربوط به دانشگاه های مناطق شمالی و ترک نشین قبرس است.

بهترین دانشگاه‌های قبرس کدامند؟
قبرس میزبان 3 دانشگاه دولتی، 6 دانشگاه خصوصی و تعداد بسیاری موسسه آموزشی است. دانشگاه دولتی قبرس مشهورترین و قدیمی‌ترین دانشگاه دولتی این کشور برشمرده می‌شود که با دو پردیس دانشگاهی در پایتخت این کشور یعنی شهر نیکوزیا قرار گرفته است. علاوه بر این دانشگاه، سایر دانشگاه‌های برتر در کشور قبرس عبارتند از:

دانشگاه فردریک قبرس
دانشگاه اروپایی لفکه
دانشگاه اروپایی قبرس
دانشگاه مدیترانه شرقی
دانشگاه گیرنه (کایرنیا)
دانشگاه آمریکایی گیرنه
کالج الکساندر
دانشگاه نیکوزیا
دانشگاه صنعتی قبرس

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های قبرس

شرایط پذیرش برای دانشگاه های قبرس با توجه به رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی متفاوت است. به یاد داشته باشید که پس از تهیه و آماده سازی شرایط و مدارک لازم برای پذیرش. این مدارک باید از طریق فرم درخواست در وب سایت دانشگاه یا تماس با مسئول پذیرش دانشجوی بین المللی به دانشگاه ارائه شود. و موسسات آموزشی باید تمامی این اسناد و مدارک را تایید کنند.

اگر واجد شرایط باشید، پذیرش اولیه تحصیلی به شما اعطا خواهد شد. در صورت ناقص بودن مدارک و نیاز به پرداخت مبلغ دیگری جهت تکمیل ثبت نام، پس از پرداخت هزینه ها، ارسال فیش پرداختی و تکمیل مدارک، اصل نامه قبولی تحصیلی از دانشگاه مربوطه برای شما ارسال خواهد شد.

توجه داشته باشید که ترم اول در دانشگاه های جزیره قبرس در ماه های فوریه و اکتبر برگزار می شود. بنابراین، شما باید حداقل شش ماه قبل از این تاریخ برای ویزای تحصیلی اقدام کنید.

در ادامه این صفحه از سایت مهاجرت تحصیلی Let’s Go Uni به بررسی شرایط و مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه های قبرس به تفکیک هر مقطع تحصیلی می پردازیم.

تحصیل در مقطع کارشناسی در قبرس

مدت زمان لیسانس در دانشگاه های جزیره قبرس 4 سال می باشد که در این مدت 240 واحد باید تکمیل شود. بسته به رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل باید مدارک خاصی برای پذیرش ارائه شود. به طور کلی دوره های پیش دانشگاهی و دیپلم نیاز به ترجمه انگلیسی مدارک تحصیلی (دیپلم و ریز نمرات اصلی)، ترجمه مدارک هویتی و اسکن پاسپورت دارند و در برخی موارد مدرک زبان برای پذیرش تحصیلی الزامی است.

تحصیلات تکمیلی در قبرس

در اکثر دانشگاه های قبرس، دوره های کارشناسی ارشد 2 سال طول می کشد. در این دوره تقریباً 90 تا 120 واحد باید تکمیل شود و در پایان دوره یک انشا منتشر شود. در این زمان، معیارهای پذیرش در دانشگاه های قبرس بسته به رشته و دانشگاه متفاوت است. با این حال، در دانشگاه‌هایی که این سطح از برنامه‌های آموزشی را ارائه می‌دهند، الزاماتی مانند توصیه نامه‌های آکادمیک، تشویق نامه‌ها، ترجمه مدارک و دیپلم، و مدارک پیش دانشگاهی و کارشناسی رایج هستند. همچنین با ارائه مدرک زبان بین المللی همراه با نمره قابل قبول، تسلط به زبان انگلیسی می تواند تاثیر مثبتی بر صلاحیت تحصیلی دانش آموزان داشته باشد.

تحصیل در مقطع دکترا در قبرس

به طور کلی سیستم آموزشی قبرس در مقطع دکترا به دو قسمت مجزا تقسیم می شود و از 3 تا 8 سال طول می کشد. دوره ای که نیاز به ارائه پروژه دارد و دوره ای که در یک درس به اوج می رسد. پذیرش در دوره اول نیاز به پروپوزال، مصاحبه و تعیین استاد راهنما از ابتدا دارد و در پایان دوره دانشجوی دکتری می تواند به عنوان دستیار دانشگاه مشغول به کار شود.

تحصیل پزشکی در قبرس

سابقه و شهرت بین المللی دانشگاه های قبرس در رشته پزشکی، متقاضیان زیادی را برای تحصیل پزشکی در قبرس جذب کرده است. طول دوره پزشکی در دانشگاه های قبرس 5-7 سال است. پذیرش در این دوره ها مستلزم ارائه مدرک زبان انگلیسی با نمره بالا (آیلتس 6.5 و بالاتر)، آخرین نمره تحصیلی با نمرات بالا و کپی ریز نمرات تحصیلی قبلی است.

بد نیست بدانید که میانگین هزینه تحصیل پزشکی در قبرس حدود 15000 دلار در سال است.

برنامه های تحصیلی داروسازی ارائه شده در دانشگاه های قبرس شامل مدرک کارشناسی 5 ساله و مدرک دکتری 6 ساله در این رشته تحصیلی می باشد. رشته داروسازی در سه دانشگاه معروف این کشور یعنی دانشگاه نیکوزیا، دانشکده داروسازی دانشگاه بین المللی قبرس و دانشگاه مدیترانه شرقی ارائه می شود.

لازم به ذکر است که نمره مدرک زبان و معدل بالای آخرین مدرک تحصیلی می تواند شرایط اخذ بورسیه در این رشته را فراهم کند. هزینه تحصیل در رشته داروسازی در قبرس حدود 6000 دلار در سال است.

تحصیل فیزیوتراپی در قبرس

فیزیوتراپی یکی از محبوب ترین رشته های تحصیلی در دانشگاه های قبرس است. برنامه تحصیلی این گرایش در دانشگاه های قبرس به صورت دوره 4 ساله در مقطع کارشناسی سازماندهی شده و 8 ترم به طول می انجامد. خبر خوب این است که بسیاری از دانشگاه‌های ارائه‌دهنده این رشته برنامه‌های تبادل دانشجو را با سایر مؤسسات آموزشی اروپایی اجرا می‌کنند.

شهریه فیزیوتراپی در قبرس که یکی از پردرآمدترین رشته های دانشگاهی به حساب می آید 8 هزار دلار برآورد شده است.

ویزای قبرس چطوره؟

ایرانیان برای تحصیل در Jariza قبرس شمالی نیازی به ویزا ندارند. اما دانشجو پس از اخذ پذیرش تحصیلی و ورود به خاک این کشور طی یک هفته پس از ورود به کشور باید روند مشخصی را طی کند. در این فرآیند دانشجو با مراجعه به اداره امور مهاجرت و سوابق شهروندی حضور و تحصیل خود را در جزیره رسمی می کند.

همانطور که قبلاً گفتیم، قسمت شمالی قبرس که بر اساس قوانین وزارت امور خارجه ترکیه اداره می شود، نیازی به ویزا ندارد. اما برای ورود و تحصیل در منطقه جنوب تحت کنترل یونان، ایرانیان باید ویزای تحصیلی دریافت کنند. برای اخذ ویزا در صورتی که متقاضی نامه پذیرش تحصیلی تمام وقت داشته باشد می تواند حداقل سه ماه قبل از شروع تحصیل برای ویزای تحصیلی اقدام کند.

درخواست ویزای تحصیلی قبرس به مدارک خاصی از جمله ترجمه مدارک شناسایی، سوابق تحصیلی و شغلی، انگیزه نامه و پاسپورت با حداقل 2 سال اعتبار نیاز دارد. پس از دریافت ویزای تحصیلی، دانشجو می تواند برای همراهان خود نیز برای ویزای همراه اقدام کند. این ویزا شامل همسر و فرزندان زیر 18 سال دانشجو می شود. ضمنا در طول مدت تحصیل دانشجو می تواند برای خانواده و آشنایان خود دعوت نامه ارسال کند که در این صورت باید برای هر یک از مهمانان مبلغ 300 پوند قبرس سپرده بانکی تضمینی ارائه کند.

هزینه زندگی دانشجویی در قبرس چقدر است؟

در حالی که سبک زندگی افراد هزینه زندگی آنها را تعیین می کند، می توان با میانگین هزینه های اساسی ماهانه به اعداد و ارقام مشخصی دست یافت. متوسط ​​هزینه زندگی برای یک دانشجو در این کشور بدون احتساب اجاره بها حدود 700 یورو در ماه است.

هزینه مسکن در قبرس

اقامت در شهرهای مختلف قبرس هزینه های خاص خود را دارد. به عنوان مثال هزینه زندگی و مهمتر از آن هزینه مسکن در مراکز استان ها یا شهرهای بزرگ بیشتر از شهرهای کوچکتر است. بنابراین، صحبت در مورد هزینه های مسکن در مورد قبرس بسیار دشوار است. اما برای دریافت برخی قیمت ها می توانید میانگین شهرهای بزرگ و کوچک را در نظر بگیرید.

متوسط ​​اجاره یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر حدود 800 یورو است. معمولاً اجاره بها برای زندگی در حومه شهر تا حدودی ارزان تر از مرکز شهر است. متوسط ​​اجاره یک آپارتمان یک خوابه در حومه قبرس حدود 650 یورو برآورد شده است.

دکمه بازگشت به بالا